Ik beweer ook nergens dat jij iets verzint.job schreef:1) Deze definitie van atheïsme komt van Wikipedia, als een samenvatting van definitie gehanteerd in het Oxford Handbook of Atheism ( zie mijn eerdere bericht aan BdO ) en https://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme
Dus de definitie lijkt me "serieus" genoeg, ik verzin het niet zelf.
Maar ook het Oxford Handbook geeft aan dat het gaat om het ontbreken van geloof in het bestaan van een God of goden.
(atheism – understood in the broad sense of ‘an absence of belief in the existence of a God or gods' )
Iemand die simpelweg niets te maken wil hebben met God, is nog geen atheïst.
Wel of niet geloven in goden zegt nog niets over het geloven in het bestaan daarvan.
En dat lijkt mij toch een wezenlijk inhoudelijk verschil.
En verder denk ik dat de term "atheïsme" niets zegt over wat een atheïst verder wel of niet gelooft.
Het geeft alleen een standpunt aan ten opzichte van het bestaan van goden.
(Overigens beschouw ik Wikipedia niet echt als betrouwbare bron. Het is een goede bron om door te zoeken, maar niet als eindpunt van onderzoek.)
Het is wel nodig, want volgens de definitie ben ik al een theïst als ik in 1 God geloof.job schreef:2) En jouw uitweiding mbt tot Zeus is overbodig. Jij bent een theist die gelooft in een of meer goden. In jouw geval is de verzameling van goden waar je in gelooft het getal 1, daarom ben je ook een mono-theist. ( Christendom ).
Als ik in 1 God geloof, en niet in de god Zeus, ben ik NIET tegelijkertijd een theïst EN een atheïst. Ik ben dan nog steeds theïst.
"negatief" klinkt meteen zo negatief.job schreef:Atheïsme is negatief gedefinieerd ...
Ik zou eerder iets zeggen als "ontkennend" of "tegengesteld".