Tja, dat is een post, waaruit blijkt dat ik aanhaak op wat ik al eerder heb aangegeven. Dus lukraak iets uit een gesprek quoten zonder de context heeft dan niet zoveel zin. Ik haak daar aan op deze post.Anja schreef:BdO schreef:Nou, dat zou wat langdradig worden wellicht om dat altijd maar te doen. Je definieert dan ook veel meer dan voor een bepaalde discussie nodig is, terwijl je tegelijkertijd toch ook altijd zaken zult vergeten. Vaak blijkt pas gaandeweg de discussie de noodzaak van bepaalde specificeringen in een definitie.job schreef:Dag BdO,BdO schreef:
Eigenlijk is dat hele gedoe met begrippen non sense omdat je bijna percentages moet definiëren hoe groot of klein iemand de kans moet achten dat (vul maar in) wil het begrip (theist, agnost, atheist enz.) op die persoon toepasbaar zijn, terwijl het geen doen is om er bij aan te geven hoe die kansen dan berekend zouden moeten worden.
Daarin heb je gelijk. Eigenlijk soms alleen bedoeld om wetenschappelijk grip te krijgen op de "werkelijkheid". (modelvorming) En in de praktijk verstaat iedereen er iets anders anders. Betekent dus WEL dat je altijd je opponent moet vragen wat hij bedoeld als hij iets poneert met een bepaald begrip.
Daarbij is het binnen dit gesprek het ook overbodig om te spreken in termen van dit soort begrippen (agnost, atheist, etc.) als we gewoon de topictitel hier van reinigen. De topic-titel wordt dan:
"Wat is voor christenen nodig om geen geloof meer in een god of goden te hebben?"
Het antwoord is dan eenvoudigweg: Inzien dat er logisch-empirisch geen enkele aanwijzing is die noodzakelijkerwijs zou moeten duiden op het bestaan van een god of goden, en daarmee dus ook inzien dat daarmee de mate van waarschijnlijkheid zo klein is dat deze god/goden bestaat/bestaan, dat het op basis hiervan niet redelijk is om hier in je dagelijks leven rekening mee te houden (de mate van waarschijnlijkheid is verwaarloosbaar), net als elk ander mogelijk te bedenken concept waarvoor voor het bestaan geen logisch-empirische aanwijzingen bestaan (kabouters, enz.).
Dan ben je meteen ook verlost van het "weerwoord" "Ja maar dan ben je een agnost, en dus geen atheïst!" Het laat ook mooi zien hoe flauw dat "weerwoord" is, omdat het op basis van een verwaarloosbaar kleine kans jouw identiteit wordt gebombardeerd tot "iemand die niet weet of God bestaat", suggererend dat het "daarmee een kwestie van een 50/50 kans zou zijn"
Er is "logisch-empirisch" alle reden om het bestaan van God te erkennen. Het is juist heel irrationeel om niet van het bestaan van God uit te gaan. Nog irrationeler vind ik het om jezelf gelovig te noemen en tegelijkertijd atheist. Maar goed, je bent de enige niet, zoals Pew uitwees. Over begripsvervuiling gesproken. http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 75#p133865
http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... 12#p133812
Dat kan je volgens sommige definities misschien geloof noemen, maar volgens sommige misschien ook wel niet. Ik vind het prettig om er van uit te gaan dat God aan het beeld beantwoordt dat ik er van hem op na houdt. Dat kan je geloof noemen, je kan het ook jezelf bewust voor de gek houden noemen. Net als dat mensen graag zichzelf in moeilijke situaties voorhouden dat "alles goedkomt". Dat kan dan soms zo zijn, maar vaak ook niet, het biedt geen enkele garantie dat er dingen goed gaan komen, het heeft geen enkele realiteitswaarde. Rationeel weten mensen die zichzelf dat dan voorhouden ook best, maar toch doen mensen dit. We werken nou eenmaal graag met bepaalde beliefs om wat meer psychologisch comfort te hebben dan we met slechts wat we van de waarheid kunnen kennen zouden hebben. Maar daarmee is het eigenlijk nog geeneens een overtuiging. Een overtuiging kan eigenlijk niet zonder waarheidsclaim, en die waarheidsclaim, die heb ik niet.BdO schreef: Ik houdt er wel een beeld van God op na waarvan ik het prettig vindt om er van uit te gaan dat God aan dit beeld beantwoordt
Je kunt bij dit alles door wat met definities te spelen zou uitkomen dat je gelooft en toch atheist bent. Bij je definitie van geloof ben je dan wat minder streng dat dit echt een rationele waarheidsclaim zou moeten inhouden (dat doen meer mensen die zich als gelovig zien), terwijl je bij de definitie van atheïst er van uit gaat dat dit ook inhoud mensen met de afwezigheid van de overtuiging dat een god bestaat en/of mensen die het buitengewoon onwaarschijnlijk vinden dat een god bestaat.