Mieke schreef:Het verbaast mij dat er mensen zijn die niet geloven. Tenslotte stammen we allemaal van 1 mens af die God wel degelijk kende. Dus heel de mensheid had gelovig moeten kunnen zijn. Dat terzijde.
Er is maar 1 God dus ik kan niet in een andere geloven. Waarom jij denk dat er meerdere zijn is me een raadsel. Wellicht ben je in de war met afgoden die zijn er genoeg.
Waarom ik zo zeker ben. God is voor me om me de weg te wijzen, God is onder me om me te beschermen als ik val, God is achter me om me te beschermen als ik aangevallen wordt en God is boven me om me te zegenen. Hij is dag en nacht bij me.
Voor de goede orde, ik ben van mening dat er helemaal niets zoiets bestaat als God, ik noem mijzelf op dit forum een atheïst zodat mijn standpunt duidelijk is, maar in feite ben ik geen atheïst omdat ik God in de eerste plaatst helemaal niet erken, dus is er voor mij niks om wel of niet in te geloven. ''Atheïst'' is slechts een term die bedacht is door geloven voor mensen die niet in hun God geloven, de gelovige forceert mij dus dat ik niet in zijn God geloof, maar ik geloof niet in God net zoals ik ook niet in de Kerstman geloof.
Ik neem de bijbel dan ook verre van serieus en zie God als een product van de menselijke geest, een illusie, bedrog, lang geleden verzonnen voor bepaalde doeleinden, waaronder controle over de mensen en macht.
Dat jij in God gelooft is prima, daar heb ik ook totaal geen problemen mee, ik zal het recht op vrijheid van meningsuiting en daarmee ook vrijheid van godsdienst tot de laatste snik verdedigen. Waar ik wel problemen mee heb is als mensen net doen alsof God een absolute zekerheid is waarbij de concrete tastbare bewijzen in overvloed aanwezig zijn, ehmmm nee het is een ''geloof'' , de term zegt het al, geen absolute zekerheid. Daarnaast heb ik er ook problemen mee als mensen geen vrije wil hebben om te kiezen voor hun geloof of geen geloof, wat jammer genoeg overal ter wereld nog steeds gebeurt en tot slot heb ik er problemen mee als gelovige mensen hun geloof aan mij gaan opdringen, wat ook nog regelmatig gebeurt.
Ik zeg niet dat jij dit doet, maar wat ik nu al bij je merk, is dat je een soort religieuze hersenspoeling bent doorgegaan en je kritiek op religie volgens mij bij voorbaat al van tafel veegt. Ik hoop niet voor je dat je lijdt aan religieuze isolatie, waarbij je zover afstaat van de hedendaagse werkelijkheid en realiteit dat het zorgwekkend is...