Yolanda_dB schreef:Aan de ene kant zeg je: 100 % zekerheid. Aan de andere kant: totdat er bewijs komt.
Daarom ben ik ervan overtuigd dat dit bewijs er ook is. Daarom is het jammer dat juist uit bepaalde Christelijke hoek weerstand komt, wanneer bewijs geleverd wordt, zoals getuigen-verklaringen van mensen die Jezus gezien hebben in een droom of visioen, of getuigenissen van wonderbaarlijke genezingen, of onderzoekers die sterke aanwijzingen hebben gevonden voor de uittocht uit Egypte, of onderzoekers die Bijbelse profetieen hebben bestudeerd en hebben kunnen bewijzen, zoals de verwoesting van Tyrus, of wetenschappers die toch pogingen doen empirisch bewijs te leveren.
Okee, "concreet tastbaar bewijs" zal moeilijk worden, dat geef ik toe
Waarom? Als Jezus in een Iraanse dodencel verschijnt, heeft degene die HEM gezien een bewijs. Je doelt nu op meer algemeen bewijs? Als er een rechtzaak gevoerd wordt, worden getuigen gehoord. Soms komt er een beslissing puur op basis van getuigenverklaringen. Een deel van de verklaringen is vals, maar een deel ook niet. Uit de miljoenen getuigen-verklaringen zijnn met zekerheid concrete tastbare bewijzen te vinden!
Het feit dat er natuurwetten zijn, is al een concreet bewijs. Wetenschappers, waaronder Stephan Hawkings, onderzoeken de "waarom" vraag wat natuurwetten betreft. Is alles toeval, of is er toch een bovennatuurlijke macht? En, naarmate de tijd vordert, zal het bewijs alleen maar toenemen. Onderzoekers hebben ontdekt dat het heelal een begin heeft, terwijl niet lang geleden men uitging van een heelal zonder begin. Een begin duidt op een Oorzaak. De natuurwetten duiden op een Wetgever.
Eén is wetgever en rechter.
De hele discussie evolutie versus schepping toont al aan dat beide kampen bewijzen denken te hebben. Slechts als het evolutie-kamp volledig de waarheid verkondigt, kan het scheppings-verhaal mogelijk de prullenbak in. Waarom is deze discussie gaande? Juist omdat er bewijzen zijn.
Concrete bewijzen zijn
uitgekomen profetieen en
verhoorde gebeden! Als God niet zou bestaan, kan je bidden tot je een ons weegt. Er zal niks gebeuren. Het feit dat gebeden verhoord worden, op diverse schalen, bewijst dat God bestaat.
Grappig, want ik sta er precies zo in, maar dan aan de andere kant.
Mijn geloof in het bestaan van God en mijn geloof in God is een even grote 100% zekerheid.
Alleen concreet en tastbaar bewijs dat God niet bestaat, zou mij van mijn geloof af kunnen halen.
Hou jij ruimte over, al is het maar een klein beetje - zoals je aan JW88 vraagt? Als er bewijs komt dat God niet zou bestaan, stap je dan werkelijk van je geloof af? Of is dit slechts een theoretische mogelijkheid?
Maar waarom geloof jij / ben jij ervan overtuigd dat God "bedacht" is?
Ik denk dat er mensen genoeg zijn die dit denken, juist omdat ze ervan uit gaan dat er geen "bewijs" is. Geloven doe je niet zonder fundament. Er moet altijd een aanleiding of reden zijn waarom je gaat geloven. Voor veel mensen is dit opvoeding, maar het wordt nooit eigen gemaakt, het is in sommige gevallen een oorzaak of aanleiding die van buiten af komt, zonder zelf-bewustzijn en zonder zelf kritische vragen stellen. Sommigen uit deze categorie vallen inderdaad van hun geloof wanneer de "tegenbewijzen" komen, die bijvoorbeeld op school worden aangeboden (evolutieleer). Ik denk dat het volkomen logisch is dat mensen een fundament, oorzaak, reden, aanleiding moeten hebben om te gaan geloven.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!