Hallo Allie,Allie schreef: Hij heeft ons goed gemaakt, maar wij zijn zelf de oorzaak van onze slechte staat.
De christelijke God wordt Alwetendheid, ook inzake de toekomst, verondersteld. Waar ik nog nooit een goed antwoord op heb gekregen is het vraagstuk van de vrije wil van de mens en de Alwetendheid van God,
Wanneer God reeds voor de schepping plaats vond Wist hoe het zou aflopen, hoe kun je dan nog spreken over een vrije wil bij de mens. De mens moet dan toch handelen overeenkomstig het Weten van God. De vergeleken met God krachteloze mens is dan onmachtig om het Weten van God te doorkruisen. Hetzelfde geldt voor het Kruisoffer van Jezus, een wezenlijk onderdeel van het Goddelijk Heilsplan. Het is toch ondenkbaar dat Karafas, Pilatus e.a. Jezus niet ter dood hadden gebracht en dat Jezus op hoge leeftijd een natuurlijke dood zou zijn gestorven. Geen Offer, geen verzoening etc, weg Heilsplan. Het Moest gewoon gebeuren, weg vrije wil van de mens bij dit Heilig Moeten.
Deze Alwetendheid is, naast de theodicee ( God blijft maar niets doen ) en de vele wetenschappelijk onderbouwde bevindingen, die de nodige Bijbeluitspraken niet ondersteunen, voor mij een sterke reden om de God zoals beschreven in de Bijbel niet op voorhand als DE GOD te beschouwen. Verder vind ik ook de Triniteit ( de Goddelijke Familie ) strijdig met de gedachte van de ENE GOD. Daar hebben de Jg, de Jood, de Moslim e.a. zeker een bijzonder sterk punt. Ik ben agnost en dus duidelijk geen a-theist, maar zo logisch als jij jouw Godsbeeld op het podium plaatst, zie ik die logica toch niet. Ook jouw axioma dat de aanwezigheid van intelligentie bij de mens wel moet betekenen dat er een Groter Intellect aan vooraf moet gaan, deel ik in het geheel niet. Een hoger bewustzijn ( Intelligentie ) kan ook tot stand gekomen zijn door emergentie binnen de natuurlijke mogelijkheden van deze kosmos. Het is een veronderstelling, maar zeker ook een redelijke.