Blue schreef:Ik ben het met beide volledig eens, ik denk dat jij een zeer realistische blik op alles hebt, erg aangenaam om mee te praten.
Dank.
Blue schreef:Soms is het moeilijk om met bepaalde christenen te praten omdat zij nogal een tunnelvisie hebben en ik sommige argumenten van hun echt niet snap.
Misschien is 'het probleem' van die christenen (maar ik herken het ook bij niet-christenen) dat ze de ander willen overtuigen van de juistheid van de eigen visie en de onjuistheid van de visie van de ander. In plaats van gewoon met elkaar in gesprek gaan over het "waarom wel" of "waarom niet".
Blue schreef:Maar wat wel interessant is om te kijken waar onze verschillen van het begrip ''logica'' vandaan komen, jij vind God heel logisch en ik niet, hoe komt dat denk je?
Geen idee.
Maar als ik daar toch even mijn gedachten over laat gaan:
Daar waar mensen verschillende meningen hebben, hoeft het helemaal niet zo te zijn dat er maar 1 juiste mening is, of dat maar 1 mening de beste is.
Als het gaat om het bepalen van een mening, heb je te maken met argumenten om ergens vóór te zijn, en argumenten om ergens tegen te zijn.
Over die argumenten en dat het argumenten zijn waarom je vóór of waarom je tegen bent, kun je het met elkaar eens zijn.
Maar dan nog kun je tot een verschillende mening komen,
omdat bepaalde argumenten voor de één belangrijker wegen, en daarom de doorslag geven om vóór te zijn,
terwijl de ander weer andere argumenten belangrijker vindt, die daarom de doorslag geven om tegen te zijn.
En dat verschil in 'weging' van argumenten hoeft denk ik niet eens "logisch" te zijn.
Dat kan met ervaringen te maken hebben, met empathie, met cultuur, met van alles.
Als het gaat om "God logisch vinden", dan kom ik even terug op wat ik vanmorgen schreef.
Dat bij mij daar het begrip "doel" (in tegenstelling tot doelloosheid, zinloosheid) een rol speelt.
Als ik kijk naar hoe fascinerend en complex alleen al onze planeet 'in elkaar zit' met alles wat daarop leeft,
hoe alles met elkaar verband houdt, enz.,
dan kan ik mij bijna niet voorstellen dat daar geen "doel" / bedoeling achter zit.
Dat dat alleen maar 'een speling van het lot' is.
En dan kom ik vrijwel meteen uit bij "een creator".
Ik vind het dus logischer dat er WEL een God is, dan dat er GEEN God is.
Dit alles gezegd hebbend, wil ik nog wel even opmerken dat voor mijzelf er uiteraard WEL maar 1 'de beste mening' is.
Dat ik christen ben, is een overtuiging. Een overtuiging van 100%.
Dat is voor mij de essentie van "geloven".
Volgens mij is het 100% waarheid, zonder dat ik dat kan bewijzen.
En ik realiseer mij dat er genoeg mensen zijn die een andere overtuiging hebben, en daar even zeker van menen te zijn.