Allie schreef:
Je kunt bijvoorbeeld bepaalde dingen uit de Bijbel onderzoeken, met behulp van de wetenschap. Bijvoorbeeld op historisch gebied. Zo zijn er goede aanwijzingen gevonden van de Exodus. Zo krijgt de Bijbel een grotere historische waarde en kunnen andere dingen voor meer plausibel worden aangezien. Er is hier wat over te vinden op youtube, documentaires over de zoektocht naar de Exodus. Als er enige waarheid schuilt in dit verhaal, dan kunnen andere verhalen ook wat serieuzer genomen worden. Met kanttekening dat je de verschillende verhalen nog wel apart bekijkt en onderzoekt. Dus deze methode,die ik noemde, heeft plaatsgevonden en ook zijn vruchten afgeworpen.
Ik weet precies over welke methode je het hebt? Zoals ik het lees heb je het gewoon over het wetenschappelijk onderzoeken van de verslagen/claims uit de bijbel als een soort geschiedenisboek. Prima. Ik zal ook zeker niet ontkennen dat ee feitelijke waarheden in staan. Dat maakt echter de andere verhalen/claims niet per sé geloofwaardiger. Maar dat geef je zelf ook al aan. En zolang het over normale geschiedenis verhalen/claims gaan, dan is er ook nog niet zoveel aan de hand. Het gaat mij vooral over de bovennatuurlijke claims.
"Extraordinary claims require extraordinary evidence".
Allie schreef:
Dat je je moeder kan bewijzen snap ik. Maar jij en je moeder leven in dezelfde dimensies. Wat als God in meerdere dimensies denkt? Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn? Dat er dimensies zijn waar wij niet of nog niet kunnen komen?
Maar dat was niet mijn punt. Het ging me om het punt dat je niet alles met de wetenschap kan aantonen, dus dat je zelf ook een andere methode gebruikt om bepaalde dingen rationeel te verklaren. Een methode die ook nog niet genoeg is uitgewerkt, je bewustzijn.
Zoals eerder gezegd, alles is mogelijk. Maar nog geen reden het te geloven.
Hoewel geen exacte wetenschappelijk, ik kan toch met veel bewijs komen voor de affectie van mijn moeder.
En volgens mij is bewustzijn geen methode,
Allie schreef:
Geef dan eens het beste stukje bewijs dat jij hebt afgewezen. Ik heb je dit al een paar keer gevraagd, maar ik heb nog niet iets concreets gezien. Alleen dat je de argumenten niet overtuigend vindt. Dus geef eens een argument die jij het beste vindt en zeg eens waarom je het hebt afgewezen.
Die vraag heb je eerder gesteld en die heb ik beantwoord. Toen had ik het over het argument over een deïstische god. Wat betreft het argument voor een christelijke god, heb ik nog nooit een goed argument gehoord.
Allie schreef:
Over de verantwoordelijkheid van jouw subjectieve realiteit. Je geeft er het antwoord zelf op in de volgende zin. Rede logica...etc...
Zijn die mensen die denken dat ze geen vrije wil hebben daar zeker over? Ik bedoel, maken ze hier een keuze? Of is het voorgeprogrammeerd? Als dat zo is, dan zouden ze daar geen vragen over stellen. Dit klinkt voor mij vrij logisch, maar ik geloof in vrije wil. Dus ik kan het fout hebben...
Maar het is idd een heel moeilijk onderwerp.
Zoals peda eerder opmerkte hebben we allebei het probleem van vrij wil.
Ik denk dat niemand zeker is (of kan zijn) betreffende deze materie of welk ander wetenschappelijke onderwerp ook. Als we geen vrij wil zou hebben, dan zou deze discussie wellicht zinloos zijn en zouden we ermee kunnen stoppen. Maar ik ga er toch mee door, want ik heb geen keuze