Martine schreef:Je herhaalt in iedere bijdrage het mantra: "nauwkeurige kennis".
Wie bepaalt wat nauwkeurige kennis is? .
Het is geen mantra en beslist niet iedere bijdrage.
De God van de Bijbel.
1 Timotheüs 2:
3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God,
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.
Kennis van de smalle weg leidt naar Gods aardse koninkrijk.
Martine schreef:Je kunt natuurlijk de Bijbel uit je hoofd leren en iedere tekst noemen.
Maar betekent dat er sprake is van kennis?
In hoeverre is een mens beïnvloed door de jaren heen door wat leraren overdroegen?
En in iedere stroming (óók die van de JG) zitten eigen interpretaties. En dan is dat de waarheid.
Ja, Jezus gaf Zijn leerlingen onderwijs. Niet alleen door aan te geven wat 'in de Schriften staat", maar ook, hoe je daarnaar moest leven. Compleet met overtreding van het sabbatsgebod, wanneer Hij zegt dat de mensen er niet zijn voor de sabbat maar de sabbat voor de mensen.
Deze mantra wordt mij herhaaldelijk aangewreven.
Tig keer heb ik daar op gereageerd.
Ik leer geen teksten uit mijn hoofd, helaas kan ik dat niet, dus blijft over intensief nazoekwerk, iedere keer weer.
Daarnaast komt ook de betekenis van de context om de hoek kijken en is achtergrondinformatie noodzakelijk.
Zo heb ik ook de door Paulus voorzegde afval onderzocht.
Daardoor kan ik zien, waar een bepaalde mening of gedachte zijn oorsprong heeft.
Door steeds weer van de bijbel uit te gaan voorkom je menselijke beïnvloeding en eigen interpretaties.
Uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie hij wil.
Het onderwijs dat Jezus gaf, was gebaseerd op de Bijbel, vandaar dat hij die voortdurend citeerde.
Vandaar dat hij vaak zei: “Er staat geschreven”.
Dat deed hij ook bij de confrontatie met Satan in de woestijn.
Satan interpreteerde teksten naar eigen behoefte.
Jezus corrigeerde dat weer.
Jezus onderhield, net als andere Joden, de wet.
Ook de sabbat.
Waar hij tegenin ging waren de menselijke geboden, die de Farizeeërs hadden toegevoegd.
Voor mij is dat wèl duidelijk.
Martine schreef:Verjaardagen, Kerst - natuurlijk kan en mag je die vieren.
Jezus zegt:" Heb God lief, met geheel uw hart, met geheel uw ziel en geheel uw verstand.
Dit is het eerste en grootste gebod. Het tweede daaraan gelijk is: heb uw naaste lief als uzelf."
Niet: teksten leren dus.
Ieder, die in Hem (Christus) gelooft is behouden (Johannes 3:16).
En nauwkeurige kennis?
Ik had een dierbare vriend (inmiddels overleden) die als theoloog en predikant veel studeerde in de Bijbel.
Hij zei ooit: "Hoe meer ik mij in God verdiep, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog nauwelijks wat van Hem heet.
Wanneer je de bijbel onderzoekt, dan weet je dat geen enkele Jood, dus ook Jezus niet, geen kerstmis of verjaardag vierde.
Dat deden alleen afgodenaanbidders.
Op het internet is heel goed de oorsprong van die gebruiken te vinden.
Het is een vorm van afgoderij, dat God haat.
Je kan niet op twee gedachten hinken.
Indien JHWH de ware God is, gaat hem volgen; maar is het een afgod, gaat hem volgen (1 Kon 18:21).
Je hebt echter een vrije wil gekregen.
Mijn vader heeft, op eigen kracht en middelen, Theologie gestudeerd.
Hij heeft mij verteld wat ongeveer het lesprogramma op de ThU was.
Er werd veel uit het hoofd geleerd, voornamelijk klassieke talen, kerkleer en filosofie.
Bijbelstudie was een ondergeschoven kindje.
Johannes 3:16 Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben.
Je kan je dus afvragen waarom het Gods WIL is, dat iedere gelovige nauwkeurige kennis dient te hebben.
Volgens JOUW interpretatie is dat helmaal niet nodig. NWV.
Kijk je naar Paulus opmerkingen, dat zie je toch iets anders.
Hij vergelijkt geloof met een wedloop.
Hij zegt dat je je uiterste best moet doen, dat je zo dient te lopen, dat je hem haalt.
Hebr 12:1 Daarom dan, omdat wij zo’n grote wolk van getuigen rondom ons hebben, laten ook wij elk gewicht en de zonde die ons gemakkelijk verstrikt, afleggen en met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt,
1 Kor 9:24 Weet GIJ niet dat de hardlopers in een wedloop allen hardlopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loopt zo dat GIJ hem moogt behalen. NWV.
En inderdaad, hoe vaker ik de bijbel lees, hoe meer ik tegenkom, wat ik nog niet weet.