Weg tot behoud

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Yolanda_dB »

Alpha schreef:De Bijbel stelt dat mensen die zaken in hun geloof hebben, die niet uit de bijbel afkomstig zijn, niet in Gods koninkrijk komen.
Mag ik vragen op basis van welke Bijbeltekst(en) jij dit beweert?

Mijn mening:
Als ik bijv. Kerst vier, of mijn verjaardag vier, is dat geen ONDERDEEL VAN mijn geloof.
Het is hooguit iets dat mijn geloof OPBOUWT of mij wat bewuster maakt van het bijzondere van mijn (van het christelijke) geloof.
En dat ik samen met familie, vrienden of geloofsgenoten God dank voor Zijn zegen in mijn/ons leven,
en dat eventueel doe tijdens / middels een (gezellig) samenzijn, daar is niks mis mee.
Dirk
Man/Vrouw: M

Bericht door Dirk »

Yolanda_dB schreef:Als ik bijv. Kerst vier, of mijn verjaardag vier, is dat geen ONDERDEEL VAN mijn geloof.
Ik vier geen kerst. Jij kunt Kerst vieren, het zal de Weg tot Behoud niet beinvloeden, ook niet negatief. We zullen niet door rituelen of religieuze handelingen het "redden". Andersom ook niet. Jezus aannemen als persoonlijke Verlosser is voldoende. Je kunt gewoon Kerst vieren. Hoeft niet, mag wel. God ziet het hart waarmee jij dat doet, Yolanda!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:De Bijbel stelt dat mensen die zaken in hun geloof hebben, die niet uit de bijbel afkomstig zijn, niet in Gods koninkrijk komen.

Mijn mening:
Als ik bijv. Kerst vier, of mijn verjaardag vier, is dat geen ONDERDEEL VAN mijn geloof.
Het is hooguit iets dat mijn geloof OPBOUWT of mij wat bewuster maakt van het bijzondere van mijn (van het christelijke) geloof.
En dat ik samen met familie, vrienden of geloofsgenoten God dank voor Zijn zegen in mijn/ons leven,
en dat eventueel doe tijdens / middels een (gezellig) samenzijn, daar is niks mis mee.
Wat je doet, is jouw eigen keuze.
Ik probeer te laten zien, wat de bijbel leert en wat de gevolgen zijn, als je dat negeert.

Vele mensen hebben een geloof en zijn er van overtuigd, dat ze Gods wil doen.
Zo ook de Islam, dat onderwerping aan god betekend.

Er zijn vele teksten die laten zien, wat Gods wil is.
Het is Gods wil, dat iedere gelovige over nauwkeurige kennis beschikt.

1 Timotheüs 2:
3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God,
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

Daardoor is het mogelijk dat je de Bijbelse waarschuwingen begrijpt, ook als er niet letterlijk staat wat wel en wat niet kan.
Je kan dan "naar de geest" lezen.

Een paar m.i. duidelijke teksten (die meestal genegeerd worden).

1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.

1 Korinthiërs 10:
7 Wordt ook geen afgodendienaars, zoals sommigen van hen, gelijk er staat geschreven: „Het volk ging zitten om te eten en te drinken, en zij stonden op om zich te vermaken.”
8 Laten wij ook geen hoererij beoefenen, zoals sommigen van hen hoererij hebben bedreven, met als enig resultaat dat zij vielen, drieëntwintigduizend van hen op één dag.
9 Laten wij ook niet JHWH op de proef stellen, zoals sommigen van hen hem op de proef hebben gesteld, met als enig resultaat dat zij omkwamen door de slangen.
10 Zijt ook geen murmureerders, zoals sommigen van hen hebben gemurmureerd, met als enig resultaat dat zij omkwamen door de verdelger.

1 Johannes 5:21 Kindertjes, hoedt U voor de afgoden.

De meeste overgeleverde gebruiken komen aantoonbaar niet uit de bijbel en zijn overgenomen van religies buiten de bijbel.

Vandaar ook de oproep om uit Babylon de grote te gaan in Openbaring.
Zo riep Jezus zijn volgelingen op om uit Jeruzalem te vluchten, zodra zij het ”walgelijke ding “ zagen.
De meeste Joden negeerden dat.

Zeer velen geloofden, geloven dat zij Gods wil doen, deden.

Het gevolg is, dat zij toch niet datgene doen, wat God werkelijk wil.
Hij haat alle vormen van afgoderij, hij ziet dat als wetteloosheid.

Mt 7:
21 Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’
23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

Slechts “weinigen” zullen daarom de enige smalle weg kunnen vinden.

Mattheüs 7:
13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden. NWV.
Dirk

Bericht door Dirk »

Alpha schreef:Het is Gods wil, dat iedere gelovige over nauwkeurige kennis beschikt.
Je blijft dit herhalen, Alpha, maar, zonder in te gaan op de vele punten die ik inmiddels heb aangereikt. Ik heb meer de indruk dat je probeert vanuit jouw visie een Bijbelstudie te starten, zonder in te gaan op alle punten - dan is de vraag in hoeverre jij over deze nauwkeurige kennis denkt te beschikken en in hoeverre dit bijdraagt in de Weg tot Behoud - , zoals bijvoorbeeld:

- De Naam van God: Jehovah. Ik heb inmiddels al duidelijk gemaakt dat er tal van aanwijzingen zijn dat deze naam een verzinsel is. Hoe denk je daarover m.b.t. "nauwkeurige kennis"? Stel dat de naam inderdaad verzonnen is. Staat dit jouw behoud dan in de weg?? Hoe onderzoek je dit, of is het een kwestie van "vertrouwen"?

- Armageddon. In de "Weg tot Behoud" komen we Armageddon tegen. Hoe denk je hierover?

De andere punten tref je in het topic aan. Je laat, bewust of onbewust, toch wel e.e.a. liggen. Ik hoop van harte, en ik stel het zeer op prijs, dat je er toch nog even op ingaat!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Yolanda_dB

Alpha schreef:
Yolanda_dB schreef:

Mijn mening:
Wat je doet, is jouw eigen keuze.
Ik probeer te laten zien, wat de bijbel leert en wat de gevolgen zijn, als je dat negeert.

Vele mensen hebben een geloof en zijn er van overtuigd, dat ze Gods wil doen.
Zo ook de Islam, dat onderwerping aan god betekend.

Er zijn vele teksten die laten zien, wat Gods wil is.
Het is Gods wil, dat iedere gelovige over nauwkeurige kennis beschikt.

1 Timotheüs 2:
4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

Daardoor is het mogelijk dat je de Bijbelse waarschuwingen begrijpt, ook als er niet letterlijk staat wat wel en wat niet kan.
Je kan dan "naar de geest" lezen.

Een paar m.i. duidelijke teksten (die meestal genegeerd worden).

1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.

1 Korinthiërs 10:
7 Wordt ook geen afgodendienaars, zoals sommigen van hen, gelijk er staat geschreven: „Het volk ging zitten om te eten en te drinken, en zij stonden op om zich te vermaken.”
8 Laten wij ook geen hoererij beoefenen, zoals sommigen van hen hoererij hebben bedreven, met als enig resultaat dat zij vielen, drieëntwintigduizend van hen op één dag.
9 Laten wij ook niet JHWH op de proef stellen, zoals sommigen van hen hem op de proef hebben gesteld, met als enig resultaat dat zij omkwamen door de slangen.
10 Zijt ook geen murmureerders, zoals sommigen van hen hebben gemurmureerd, met als enig resultaat dat zij omkwamen door de verdelger.

1 Johannes 5:21 Kindertjes, hoedt U voor de afgoden.

De meeste overgeleverde gebruiken komen aantoonbaar niet uit de bijbel en zijn overgenomen van religies buiten de bijbel.

Vandaar ook de oproep om uit Babylon de grote te gaan in Openbaring.
Zo riep Jezus zijn volgelingen op om uit Jeruzalem te vluchten, zodra zij het ”walgelijke ding “ zagen.
De meeste Joden negeerden dat.

Zeer velen geloofden, geloven dat zij Gods wil doen, deden.

Het gevolg is, dat zij toch niet datgene doen, wat God werkelijk wil.
Hij haat alle vormen van afgoderij, hij ziet dat als wetteloosheid.

Mt 7:
21 Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’
23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

Slechts “weinigen” zullen daarom de enige smalle weg kunnen vinden.

Mattheüs 7:
13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden. NWV.
Sorry, maar ik kan hier helemaal niks mee.
Even terug.
Jij meent te kunnen stellen dat mensen die zaken in hun geloof hebben die niet uit de bijbel afkomstig zijn, niet in Gods Koninkrijk komen.
En je komt dan met voorbeelden als 1 Kor. 6, waar staat dat
hoereerders, afgodendienaars, overspelers, mannen die bij mannen liggen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, beschimpers, of afpersers, Gods koninkrijk niet zullen beërven.
Hier gaat het concreet om mensen die (bewust) Gods wetten overtreden.
Waar in Gods wetten staat dat ik niet concreet mag stilstaan bij (bijvoorbeeld) de geboorte van Jezus?
Waar in Gods wetten staat dat ik niet mag vieren dat ik weer een jaar ouder ben geworden?

Een stap verder:
In 1 Kor. 6 gaat het over het onderscheid tussen rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
Onrechtvaardigen zullen Gods Koninkrijk niet beërven. En dan volgen die voorbeelden van wie onrechtvaardig zijn.
Jij meent dus een stap verder te mogen gaan en te mogen beweren dat iemand die Kerst viert, of iemand die haar / zijn verjaardag viert, "onrechtvaardig" is?
callista

Bericht door callista »

Dirk schreef:
callista schreef:Mooi voor die jongen, maar verder zegt het niet zoveel....het lijkt mij meer een anekdotisch "bewijs" voor zg. wonderen....soort propaganda.
Jezus doet niet aan propaganda, tenminste, niet op de wijze die jij suggereert.
Ik heb het niet over Jezus, maar over diegenen die deze verhalen rondstrooien, vaak met veel bedrog [is meerdere malen ontmaskerd]
callista schreef:Zulke zeldzame "genezingen" komen soms spontaan voor.
Het "toeval" wil dat ik persoonlijk dit soort genezingen zeer veel aantref.
Bewijzen zie ik niet..anders zouden de kranten er wel vol van staan.
Anekdotisch bewijs is geen bewijs; maar veelal eigen invullingen
callista schreef:De meesten genezen niet, waaronder ook christenen ---volwassenen en ook heel veel kinderen helaas......dan is God niet thuis. :(
Dit topic gaat trouwens niet over wonderen... al verwijs je er steeds weer naar..
"De Weg tot Behoud", daar gaat dit topic over, callista.
Deze Weg heet Jezus Christus.
Jezus doet Wonderen, HIJ bevestigt de verkondiging van Zijn Woord door de tekenen (Markus 16). Ik geloof daarin.
Ik geloof in een Levende God, die dwars door alle leer handelt in het leven van Christenen, maar ook in het leven van niet-Christenen.
Je verwijst hier naar Marcus 16-9:20 veronderstel ik?
Die teksten zijn later toegevoegd door onbekende schrijvers en staan dan ook in veel Bijbels tussen haken.
De Weg tot Behoud wordt getoond doordat Jezus Zich openbaart aan moslims, in dromen. In bijvoorbeeld Openbaring 3 lezen we:

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen
Dat zijn "mooie" verhaaltjes [lees propaganda]....Moslims geloven al in Jezus als profeet..dat is zelf een voorwaarde om je moslim te noemen.

modbreak pyro: Het is in bijbelgesprek niet de bedoeling bijbelteksten af te doen als 'mooie verhaaltjes' [propaganda].
Je kunt dit als een uitnodiging zien, callista.
Het gebeurt letterlijk!
Ik ken mensen die Jezus letterlijk gezien hebben! Anderen ervaren of zien HEM in een droom, in een profetie, door een teken of een wonder of door het lezen van de Bijbel.

Jezus klopt - HIJ is de Weg tot Behoud. Enige dat wij moeten doen is de deur open zetten, zo eenvoudig is het.
Letterlijk :? ?
En wat zegt dat?
Mensen dromen zoveel....is dat een bewijs?
De weg tot behoud?
[wat dat ook moge inhouden]
Gewoon zo goed mogelijk proberen te leven.....zonder leugens, schijnheiligheid en bedrog
"Wat je voor mijn minste broeders hebt gedaan heb je voor mij gedaan"
Zoiets dus, en daar hoef je niet eens een christen voor te zijn..
:clown:
Zie hierboven..
Het is waar dat niet iedereen geneest.
Het is waar dat er mensen zijn die Zijn Stem niet horen of negeren.
Het is waar dat er mensen zijn die de tekenen, die volop aanwezig zijn, niet zien of niet willen zien. En, het is ook waar dat HIJ bij iedereen aanklopt!
Jaja... :w
Waarom geneest dan niet iedereen en af en toe maar schijnbaar iemand?
Ook die zijn stem wel horen? :roll:

Dan is Jezus wel zeer willekeurig bezig...
Maar goed, jij mag daarin blijven geloven; ik vind het praatjes voor de vaak....m.a.w. ongeloofwaardig en doorzichtig.
Het maakt het christendom zeer ongeloofwaardig.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:Jaja... :w
Waarom geneest dan niet iedereen en af en toe maar schijnbaar iemand?
Ook die zijn stem wel horen? :roll:

Dan is Jezus wel zeer willekeurig bezig...
Maar goed, jij mag daarin blijven geloven; ik vind het praatjes voor de vaak....m.a.w. ongeloofwaardig en doorzichtig.
Jezus genas iedereen die hij "behandelde".
Soms onmiddellijk, soms moest de persoon iets doen.
Jezus maakte er geen spektakel van, hij verbood in één geval om het bekend te maken.

Het doel van de wonderen was om aan te tonen, dat hij de Messias was.
Hij deed dat in het openbaar, zodat iedereen dat kon zien.
De gaven, die noodzakelijk zijn om wonderen te kunnen verrichten zijn weggedaan.
Het bewijs was geleverd en de gaven waren daarom niet meer nodig.

Jezus stond niet bekend om zijn genezingen, maar als leraar.
Zijn gelovige volgelingen kregen gestructureerd onderwijs.
Door deze nauwkeurige kennis konden zij Gods wil doen
Je ziet helaas dat de meerderheid van de Joden Jezus als Messias afwees.
Vandaar ook dat slechts weinigen de smalle weg gevonden hebben.

Dat is nu nog net zo, alleen ontbreekt het de meeste "gelovigen" aan de noodzakelijke kennis, wegens gebrek aan degelijk onderwijs..
Dirk

Bericht door Dirk »

callista schreef:Ik heb het niet over Jezus, maar over diegenen die deze verhalen rondstrooien, vaak met veel bedrog [is meerdere malen ontmaskerd]
Over bedrog heb ik het niet, treffen we overal aan.
callista schreef:Bewijzen zie ik niet..anders zouden de kranten er wel vol van staan. Anekdotisch bewijs is geen bewijs; maar veelal eigen invullingen
Misschien kijk je niet goed? Waarom zie ik wel genoeg bewijzen? Waarom noem je het anekdotisch bewijs? Wanneer is een bewijs volgens jou niet anekdotisch? Is er een kwantitatief criterium?
callista schreef:De meesten genezen niet, waaronder ook christenen ---volwassenen en ook heel veel kinderen helaas......dan is God niet thuis.
God is altijd thuis, callista. Velen herkennen of horen HEM niet, dat is waar. Of de meesten niet genezen, weet ik niet. Heb jij gegevens?
callista schreef:Je verwijst hier naar Marcus 16-9:20 veronderstel ik? Die teksten zijn later toegevoegd door onbekende schrijvers en staan dan ook in veel Bijbels tussen haken.
Handelingen, Marcus inderdaad, maar ook het oude testament, waarin God Zich openbaart als Jahweh - Rapha, de HEER die geneest (Exodus 15). Verder de profetieen in het OT, waarin verwezen wordt naar Jezus als Verlosser, Profeet, Rabbi en Genezer. De meeste teksten staan niet tussen haken, callista. De Bijbel puilt uit van wonderen en tekenen, van het begin tot het einde.
callista schreef:Dat zijn "mooie" verhaaltjes [lees propaganda]....Moslims geloven al in Jezus als profeet..dat is zelf een voorwaarde om je moslim te noemen.
Kan je hardmaken dat dit propaganda is? Het is duidelijk dat er steeds meer moslims zijn die Jezus ontmoeten als Verlosser, en dus niet slechts als Profeet. Zeker is Jezus ook De Profeet, de Bijbel leert ons dat.
callista schreef:Letterlijk :? ? En wat zegt dat?
Inderdaad letterlijk. Stel dat Jezus bij jou letterlijk aan zou kloppen, zou je HEM dan wel geloven of aannemen? Of, denk je dat het dan bedrog is?
callista schreef:De weg tot behoud?

"Wat je voor mijn minste broeders hebt gedaan heb je voor mij gedaan"
Zoiets dus, en daar hoef je niet eens een christen voor te zijn..
:clown:
Jezus aannemen als persoonlijke Verlosser is toch een voorwaarde.
callista schreef:Waarom geneest dan niet iedereen en af en toe maar schijnbaar iemand? Ook die zijn stem wel horen? :roll:
Wil je werkelijk een antwoord? Er zijn verschillende redenen.
callista schreef:Dan is Jezus wel zeer willekeurig bezig...
Nee, zeker niet. Jezus is niet willekeurig bezig. De mens is willekeurig bezig, omdat ze HEM niet zoeken, of slechts als ze HEM nodig (denken te) hebben. De mens heeft Jezus altijd nodig. HIJ wil niks lievers dan Zijn Liefde tonen, op allerlei manieren. Je kunt het accepteren, je kunt het ook afwijzen.
callista schreef:Maar goed, jij mag daarin blijven geloven; ik vind het praatjes voor de vaak....m.a.w. ongeloofwaardig en doorzichtig.
Ik heb de indruk dat jij het Christendom sowieso ongeloofwaardig vindt?!
Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Jezus stond niet bekend om zijn genezingen, maar als leraar.
Zijn gelovige volgelingen kregen gestructureerd onderwijs.
Door deze nauwkeurige kennis konden zij Gods wil doen
Je ziet helaas dat de meerderheid van de Joden Jezus als Messias afwees.
Vandaar ook dat slechts weinigen de smalle weg gevonden hebben.
Je herhaalt in iedere bijdrage het mantra: "nauwkeurige kennis".
Wie bepaalt wat nauwkeurige kennis is?
Je kunt natuurlijk de Bijbel uit je hoofd leren en iedere tekst noemen.
Maar betekent dat er sprake is van kennis?
In hoeverre is een mens beïnvloed door de jaren heen door wat leraren overdroegen?
En in iedere stroming (óók die van de JG) zitten eigen interpretaties.En dan is dat de waarheid.
Ja, Jezus gaf Zijn leerlingen onderwijs. Niet alleen door aan te geven wat 'in de Schriften staat", maar ook, hoe je daarnaar moest leven. Compleet met overtreding van het sabbatsgebod, wanneer Hij zegt dat de mensen er niet zijn voor de sabbat maar de sabbat voor de mensen.

Verjaardagen, Kerst - natuurlijk kan en mag je die vieren.
Jezus zegt:" Heb God lief, met geheel uw hart, met geheel uw ziel en geheel uw verstand.
Dit is het eerste en grootste gebod. Het tweede daaraan gelijk is: heb uw naaste lief als uzelf."
Niet: teksten leren dus.
Ieder, die in Hem (Christus) gelooft is behouden (Johannes 3:16).

En nauwkeurige kennis?
Ik had een dierbare vriend (inmiddels overleden) die als theoloog en predikant veel studeerde in de Bijbel.
Hij zei ooit: "Hoe meer ik mij in God verdiep, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog nauwelijks wat van Hem heet.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Biker

Bericht door Biker »

Dirk schreef:
Yolanda_dB schreef:Als ik bijv. Kerst vier, of mijn verjaardag vier, is dat geen ONDERDEEL VAN mijn geloof.
Ik vier geen kerst. Jij kunt Kerst vieren, het zal de Weg tot Behoud niet beinvloeden, ook niet negatief. We zullen niet door rituelen of religieuze handelingen het "redden". Andersom ook niet. Jezus aannemen als persoonlijke Verlosser is voldoende. Je kunt gewoon Kerst vieren. Hoeft niet, mag wel. God ziet het hart waarmee jij dat doet, Yolanda!
Als Kerst vieren de bedoeling was geweest, was er wel een datum gegeven voor deze dag.
Die is er nadrukkelijk niet.
Verder is het houden van dagen niet conform de verwezenlijking van God's Hoogtijdagen die een voorafschaduwing uitbeeldden.
Nu wordt het voor iemand Kerstfeest, wanneer hij een volgeling is geworden na tot geloof gekomen te zijn.
Niet 1 dag in december, een datum die bovendien ver van de werkelijke datum afligt, maar iedere dag.
Hebr 4 probeert dat een beetje te duiden, geloof ik.
Wetten en tijden zouden in zijn hand gegeven worden (Daniel) maar niet voor altijd, mensen worden wakker,.
Biker

Bericht door Biker »

Martine schreef: En nauwkeurige kennis?
Ik had een dierbare vriend (inmiddels overleden) die als theoloog en predikant veel studeerde in de Bijbel.
Hij zei ooit: "Hoe meer ik mij in God verdiep, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog nauwelijks wat van Hem heet.
Wat vind je van :
Hosea 4:6 Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis. Omdat gij de
kennis verworpen hebt, verwerp Ik u, dat gij geen priester meer voor Mij zult
zijn; daar gij de wet van uw God vergeten hebt, zal ook Ik uw zonen vergeten.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:Je herhaalt in iedere bijdrage het mantra: "nauwkeurige kennis".
Wie bepaalt wat nauwkeurige kennis is? .
Het is geen mantra en beslist niet iedere bijdrage.

De God van de Bijbel.

1 Timotheüs 2:

Kennis van de smalle weg leidt naar Gods aardse koninkrijk.
Martine schreef:Je kunt natuurlijk de Bijbel uit je hoofd leren en iedere tekst noemen.
Maar betekent dat er sprake is van kennis?
In hoeverre is een mens beïnvloed door de jaren heen door wat leraren overdroegen?
En in iedere stroming (óók die van de JG) zitten eigen interpretaties. En dan is dat de waarheid.
Ja, Jezus gaf Zijn leerlingen onderwijs. Niet alleen door aan te geven wat 'in de Schriften staat", maar ook, hoe je daarnaar moest leven. Compleet met overtreding van het sabbatsgebod, wanneer Hij zegt dat de mensen er niet zijn voor de sabbat maar de sabbat voor de mensen.
Deze mantra wordt mij herhaaldelijk aangewreven.
Tig keer heb ik daar op gereageerd.

Ik leer geen teksten uit mijn hoofd, helaas kan ik dat niet, dus blijft over intensief nazoekwerk, iedere keer weer.
Daarnaast komt ook de betekenis van de context om de hoek kijken en is achtergrondinformatie noodzakelijk.
Zo heb ik ook de door Paulus voorzegde afval onderzocht.
Daardoor kan ik zien, waar een bepaalde mening of gedachte zijn oorsprong heeft.

Door steeds weer van de bijbel uit te gaan voorkom je menselijke beïnvloeding en eigen interpretaties.
Uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie hij wil.

Het onderwijs dat Jezus gaf, was gebaseerd op de Bijbel, vandaar dat hij die voortdurend citeerde.
Vandaar dat hij vaak zei: “Er staat geschreven”.

Dat deed hij ook bij de confrontatie met Satan in de woestijn.
Satan interpreteerde teksten naar eigen behoefte.
Jezus corrigeerde dat weer.

Jezus onderhield, net als andere Joden, de wet.
Ook de sabbat.
Waar hij tegenin ging waren de menselijke geboden, die de Farizeeërs hadden toegevoegd.
Voor mij is dat wèl duidelijk.
Martine schreef:Verjaardagen, Kerst - natuurlijk kan en mag je die vieren.
Jezus zegt:" Heb God lief, met geheel uw hart, met geheel uw ziel en geheel uw verstand.
Dit is het eerste en grootste gebod. Het tweede daaraan gelijk is: heb uw naaste lief als uzelf."
Niet: teksten leren dus.
Ieder, die in Hem (Christus) gelooft is behouden (Johannes 3:16).

En nauwkeurige kennis?
Wanneer je de bijbel onderzoekt, dan weet je dat geen enkele Jood, dus ook Jezus niet, geen kerstmis of verjaardag vierde.

Dat deden alleen afgodenaanbidders.
Op het internet is heel goed de oorsprong van die gebruiken te vinden.

Het is een vorm van afgoderij, dat God haat.
Je kan niet op twee gedachten hinken.
Indien JHWH de ware God is, gaat hem volgen; maar is het een afgod, gaat hem volgen (1 Kon 18:21).

Je hebt echter een vrije wil gekregen.

Mijn vader heeft, op eigen kracht en middelen, Theologie gestudeerd.
Hij heeft mij verteld wat ongeveer het lesprogramma op de ThU was.
Er werd veel uit het hoofd geleerd, voornamelijk klassieke talen, kerkleer en filosofie.
Bijbelstudie was een ondergeschoven kindje.

Johannes 3:16 Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben.

Je kan je dus afvragen waarom het Gods WIL is, dat iedere gelovige nauwkeurige kennis dient te hebben.
Volgens JOUW interpretatie is dat helmaal niet nodig. NWV.

Kijk je naar Paulus opmerkingen, dat zie je toch iets anders.
Hij vergelijkt geloof met een wedloop.
Hij zegt dat je je uiterste best moet doen, dat je zo dient te lopen, dat je hem haalt.

Hebr 12:1 Daarom dan, omdat wij zo’n grote wolk van getuigen rondom ons hebben, laten ook wij elk gewicht en de zonde die ons gemakkelijk verstrikt, afleggen en met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt,

1 Kor 9:24 Weet GIJ niet dat de hardlopers in een wedloop allen hardlopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loopt zo dat GIJ hem moogt behalen. NWV.

En inderdaad, hoe vaker ik de bijbel lees, hoe meer ik tegenkom, wat ik nog niet weet.
Yolanda_dB

Alpha schreef:
Martine schreef:Verjaardagen, Kerst - natuurlijk kan en mag je die vieren.
...
Wanneer je de bijbel onderzoekt, dan weet je dat geen enkele Jood, dus ook Jezus niet, geen kerstmis of verjaardag vierde.

Dat deden alleen afgodenaanbidders.
Op het internet is heel goed de oorsprong van die gebruiken te vinden.

Het is een vorm van afgoderij, dat God haat.
...
Dat God afgoderij haat, ben ik met je eens.
Dat het vieren van Kerst of het vieren van verjaardagen in z'n algemeen "afgoderij" is, daar geloof ik geen jota van.

Het feit dat iets niet in de Bijbel staat, betekent nog niet dat het daarom afgoderij is.
Daar zitten nog wel een paar stappen tussen.

Als ik Kerst gebruik niet om een afgeleid Sinterklaasfeest te vieren of zoiets,
maar als middel en moment aangrijp op me te verdiepen in het bijzondere dat Jezus heeft gedaan,
is daar niks afgoderij aan.
(Wat mij betreft zou het het hele jaar wel Kerst mogen zijn ...)

In de Bijbel wordt veel gezegd over het huwelijk.
Maar niets over de wijze waarop het huwelijk diende te worden voltrokken.
Ook niet over de manier waarop het huwelijksfeest plaats diende te vinden.
Toch weten we dat er huwelijksfeesten waren, en dan niet even een receptie, maar echt dagenlang feest.
Ik denk ook aan de bruiloft in Kana.
Deed Jezus dan aan afgoderij?

En waar staat in de Bijbel dat ik Kolossenzen 2:16 moet/mag vergeten?
Want jij meent wel te mogen/moeten oordelen over mensen die een 'andere' feestdag vieren...

Kortom, dat jij geen Kerstmis meent te kunnen/mogen vieren, of verjaardagen, moet je helemaal zelf weten.
Maar het betitelen van die feesten (ongeacht de manier waarop die gevierd worden) als afgoderij is niets anders dan "zelfbedachte menselijke regels" ...
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:Dat God afgoderij haat, ben ik met je eens.
Dat het vieren van Kerst of het vieren van verjaardagen in z'n algemeen "afgoderij" is, daar geloof ik geen jota van.

Het feit dat iets niet in de Bijbel staat, betekent nog niet dat het daarom afgoderij is.
Daar zitten nog wel een paar stappen tussen.
Waarom vieren de joden en dus ook Jezus Kerstmis niet?

Wanneer je het onderzoekt, dan zie je dat Kerstmis pas in 354 n.C. is ingesteld, het verving saturnaliën, een feest van zonaanbidding. Vandaar ook dat het einde December werd gevierd.

Volgens de Bijbel is Jezus media oktober geboren, vandaar dat de stal nog leeg was.

Ik heb al vaker hierover gediscussieerd.
Men zegt dan: “IK vind dat IK God daarmee dien”.
M.A.W. God moet het maar accepteren.

modbreak pyro: de vraag wat God zou moeten accepteren en wat niet, komt ons niet toe, is niet aan de orde. God 'moet' niets.
Yolanda_dB schreef:In de Bijbel wordt veel gezegd over het huwelijk.
Toch weten we dat er huwelijksfeesten waren, en dan niet even een receptie, maar echt dagenlang feest.

Want jij meent wel te mogen/moeten oordelen over mensen die een 'andere' feestdag vieren...

Kortom, dat jij geen Kerstmis meent te kunnen/mogen vieren, of verjaardagen, moet je helemaal zelf weten.
Maar het betitelen van die feesten (ongeacht de manier waarop die gevierd worden) als afgoderij is niets anders dan "zelfbedachte menselijke regels" ...
Christenen staan niet onder de verplichting om aan religieuze feesten en processies deel te nemen.
De apostel Paulus schreef over feesten die onder de Wet die God aan het oude Israël had gegeven, vereist waren geweest.

In de Bijbel wordt door Jezus één herdenking op gedragen, zijn dood op 14 Nissan.
Yolanda_dB

Alpha schreef:Ik heb al vaker hierover gediscussieerd.
Sorry, maar ik discussieer over MIJN mening en MIJN argumenten.
Dat jij mij op basis van argumenten en inhoud VAN ANDEREN wil bestrijden, al dan niet door jouzelf bedacht, moet je zelf weten, maar daar doe ik niet aan mee.
Alpha schreef:
Yolanda_dB schreef:In de Bijbel wordt veel gezegd over het huwelijk.

Christenen staan niet onder de verplichting om aan religieuze feesten en processies deel te nemen.
De apostel Paulus schreef over feesten die onder de Wet die God aan het oude Israël had gegeven, vereist waren geweest.

In de Bijbel wordt door Jezus één herdenking op gedragen, zijn dood op 14 Nissan.
Je gaat niet in op mijn vragen en opmerkingen.
Prima.
Dan neem ik dit verder ter kennisgeving aan, en leg het verder naast mij neer ...
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Ik heb al vaker hierover gediscussieerd.
Sorry, maar ik discussieer over MIJN mening en MIJN argumenten.
Dat jij mij op basis van argumenten en inhoud VAN ANDEREN wil bestrijden, al dan niet door jouzelf bedacht, moet je zelf weten, maar daar doe ik niet aan mee. .
Sorry, maar ik discussieer over MIJN mening en MIJN argumenten, die op de Bijbel zijn gebaseerd.
Yolanda_dB schreef:[Je gaat niet in op mijn vragen en opmerkingen.
Prima.
Dan neem ik dit verder ter kennisgeving aan, en leg het verder naast mij neer ...
Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel leert.
Dat bevalt je niet?
Je wilt iets anders horen?
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:]Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel leert.
Je grammofoon staat nog steeds in de repeteerstand....
Martine

Bericht door Martine »

Alphen schreef:Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel leert.
Je bedoelt:
"ik probeer te laten zien wat de Bijbel volgens mij leert"
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
peda

Bericht door peda »

callista schreef:
Alpha repeteert wat het door God geleide besturend Jg lichaam over de bijbel leert. Alpha geeft geen eigen onafhankelijke geloofsmening.
Het is toch een immense bewering om als axioma te stellen dat het Jg besturend lichaam ( vooralsnog zetelend in New York ) de enig ware specifieke Goddelijke Leiding ervaart.
Dat kan ook gemakkelijk als God Zelve zwijgt.
Biker

Bericht door Biker »

peda schreef: Alpha repeteert wat het door God geleide besturend Jg lichaam over de bijbel leert. Alpha geeft geen eigen onafhankelijke geloofsmening.
Hetzelfde geldt dan ook voor o.a. gereformeerden b.v. die de persoonlijke interpretatie van een paar langharige middeleeuwse reformatoren met hun "formulieren van Onenigheid" heilig hebben verklaard, waarbuiten geen "zaligheid" is....

modbreak pyro: bijbelgesprek is er niet voor bedoeld op een dergelijke manier tegen denominaties te schoppen en te bespotten.
Yolanda_dB

Alpha schreef:Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel leert.
Dat bevalt je niet?
Dat je probeert te laten zien wat de Bijbel leert, vind ik prima.
Maar als dat alles is wat je doet, en als je verder niet ingaat op wat anderen aandragen (en in dit geval: wat ik aandraag en vraag),
ja, dan bevalt mij dat niet.
Dan ben je niet in gesprek, maar ben je aan het doceren.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Welnee, ik citeer gewoon de Bijbel, als dat ,m.i. van toepassing is.
Kennelijk kan je daar niet goed tegen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:
Alphen schreef:Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel leert.
Je bedoelt:
"ik probeer te laten zien wat de Bijbel volgens mij leert"
Je impliceert daarmee, dat iedereen een eigen uitleg kan creëren, zoals feitelijk ook gebeurd.

Ik ben echter van mening, dat in de Bijbel zelf de uitleg is te vinden en dat God die uitleg geeft aan wie hij wil.

Doordat eeuwenoude overleveringen en tradities de Bijbelse leer hebben overschaduwd, is er veel verschil van mening ontstaan.
Gevolg is dat de ene kerk na de andere zijn deuren sluit.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef:
callista schreef:
Alpha repeteert wat het door God geleide besturend Jg lichaam over de bijbel leert. Alpha geeft geen eigen onafhankelijke geloofsmening.
Het is toch een immense bewering om als axioma te stellen dat het Jg besturend lichaam ( vooralsnog zetelend in New York ) de enig ware specifieke Goddelijke Leiding ervaart.
Dat kan ook gemakkelijk als God Zelve zwijgt.
Ik repeteer datgene wat in de Bijbel staat.
Dat ik geen eigen mening zou hebben, is jouw ongefundeerde mening.

Geloof wordt door Jezus vergeleken met een boom.
Een goede boom heeft geen slechte vruchten.
Jg volgen gewoon de Bijbelse leer en daar hebben veel anders denkenden grote moeite mee.
Alle Jg zetten dan ook de bekenmaking van het goede nieuws wereldwijd, als een van de belangrijks opdrachten van Jezus.

Net als in de eerste eeuw vragen Jg om Goddelijke leiding, van af het begin van de organisatie.
Zo zijn er vele projecten opgestart.
In gebed wordt gevraagd, dat te zegenen, als het Gods goedkeuring heeft.
Zonder Gods goedkeuring is al het werk tevergeefs.

Claimen dat je de goddelijke leiding hebt, is erg gemakkelijk.
Waarom sluiten zoveel kerken hun deuren, terwijl Jg de vraag naar koninkrijkszalen met veel moeite en inspanning kunnen bijhouden?

Steeds meer mensen vinden de weg naar de Bijbelse leer op jw.org.
Nu beschikbaar in meer dan 600 talen.
Daar worden dagelijkse problemen besproken aan de hand van de Bijbel en hoe je die kunt oplossen.
Behalve veel specifieke lectuur zijn er ook filmpjes beschikbaar.

Zo is er een simpele, maar effectieve animatie over pesten op school.
Hoe je dat aanpakt.
ect.
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Ik probeer te laten zien, wat de Bijbel leert.
Dat bevalt je niet?
Dat je probeert te laten zien wat de Bijbel leert, vind ik prima.

Maar als dat alles is wat je doet, en als je verder niet ingaat op wat anderen aandragen (en in dit geval: wat ik aandraag en vraag),
ja, dan bevalt mij dat niet.

Dan ben je niet in gesprek, maar ben je aan het doceren.
Ik probeer Jezus na te volgen.
Deed hij het dan, volgens jou, helemaal verkeerd?

Ik doe mijn best om te reageren op wat mensen schrijven.
Maar ingaan op acceptatie van vormen van afgoderij of mystiek, kan ik niet. (1 Joh 5:21).