Weg tot behoud

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

ZENODotus schreef:
Anja schreef:
Biker schreef:
Iemand die een ander doodt is voor mij geen christen, rooms of protestant doet er niet toe.
De gelovigen zouden vervolgd worden, niet zelf gaan vervolgen. Ze zouden dienen, niet heersen en zeker niet over andermans geloof.
Biker schreef: aan de vruchten kennen we de boom.
Dus moordenaars (zoals Calvijn) en racisten (zoals Luther) staan model voor hen, die het dus NIET bij het rechte eind hadden :-)
Helder Biker. Mee eens.
Biker schreef: Wikipedia:
Calvijn vond net als andere reformatoren en katholieken in Centraal-Europa dat hekserij niet toegestaan kon worden. Deze opvatting was gebaseerd op hun interpretatie van Bijbelpassages zoals Exodus 22:17 en Leviticus 20:27. Calvijn noemde deze passages ook in zijn studie van het eerste gebod, dat hij interpreteerde als een algemene veroordeling van het praktiseren van ieder ander geloof dan het christelijk geloof. Over hekserij in het bijzonder stelde hij:

God zou alle vogelwichelaars, goochelaars, raadplegers van beschermgeesten, dodenbezweerders, aanhangers van magie en tovenaars veroordelen tot de doodstraf. En [...] God bepaalt dat Hij 'Zijn gezicht tegen eenieder zal richten, die personen volgen die beschermgeesten hebben of toveren' zodat zij afgesneden zullen worden van Zijn volk, dan beveelt Hij dat zij gestenigd zullen worden.[5]

In navolging van deze interpretatie van de oudtestamentische wet zijn in 1545 meer dan 20 mensen ter dood gebracht door de brandstapel voor poging tot het verspreiden van de pest en hekserij.[6]
Bedankt voor het delen van deze informatie. Dit wist ik nog niet. Wat een adderengebroed. :cry:

Tsja....er zijn ook christenen die zich kwa opvattingen en gedrag amper van de wat extremere moslims onderscheiden.
Adderengebroed...
ja het is natuurlijk beter zo heilig te zijn en hele families uit elkaar te trekken omdat ze niet geloven zoals jij wilt dat ze geloven (zoals met mijn familie is gebeurd)
Nou nou, drama. Dat zou verschrikkelijk zijn zeg. Nee dán kun je beter blijven geloven dat je mensen moet of mag vermoorden en dat je dan zo'n grote vriend van God zou zijn. Alles beter dan dat de Waarheid "je familie uit elkaar trekt". :roll:

Het opwerpen van schijntegenstellingen is ook een vak. :roll:
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 28 aug 2016, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Anja (oud account)

Biker schreef:
ZENODotus schreef:
Ja, je riedeltje van kijk eens hoe geweldig ik ben en hoe slecht de rest is, blijkt inderdaad afgezaagd... Misschien toch maar nog eens Romeinen lezen. Maar ja, ik snap het wel hoor, het is altijd gemakkelijker met het vingertje te wijzen.
Daar gaat het hier helemaal niet om.
Ik, noch Anja vinden onzszelf geweldig en proberen ons beter te profileren dan we zijn.
Een bekende afleidingsmanoeuvre.
Ik wil je best opbiechten wat een vreselijk slecht mens ik was, maar wie gestorven is aan dat verleden , hoeft het daar niet meer over te hebben, God zooet het ook niet meer aan, in Zijn Zoon. de nieuwe mens is dood voor de zonde, maar ook daar zal de calvinist je niet in bemoedigen.
Het is de taak van een christen om de 'gemeente" zuiver tehouden
Daar is de mantel der liefde die alles maar moet verzwijgen en bedekken , ondergschikt aan, want de leugen en waarhied verdragen elkaar niet.
Jij begint met het calvinisme riedeltje over David.
David mocht geen Godshuis bouwen, er kleefde te veel bloed aan zijn handen.
De calvinist heeft zo'n ontzettende selectieve vergeestlijking toegepast dat de leer zichzelf totaal tegenspreekt. Iedere nieuwe vertaling wordt met argwaan tegemoetgezien, en tegengewerkt, want het middeleeuwse verheven nederlands moet vooral niet begrepen worden.
Bijbelstudies zijn taboe, maar de 3 formulieren van Onenigheid moeten hun werk vooral doen in het zoveel mogelijk scheuringen en splitsingen teweeg brengen.
Deze worden er voor de pubertiet al ingestampt, want vroeg geleerd is oud gedaan.
Doe daar nog even een persoonlijke uitverkiezingsleer bij van Rom 9, (ipv wat Rom werkelijk zegt, nl dat destijds de israelieten en nu wij, heidenen uitverkoren zijn door Gods ontferming) en de zwartgallige oudtestamentische christen, die de kkerkbank tientallen jaren warmhoudt, is een feit.
De farizeeers die de hemelpoort toehielden voor het gewone volk doen me vaak aan hun denken. Mocht iemand zich er bekeren, wordt ie al gauw beschuldigd van een gestolen Jezus, want dat kan allemaal niet zo snel. Niet de Geest waait zoals Hij wil, volgens hen, maar de leerregels hebben besloten hoe God werkt.
En de kinderdoop is de besnijdenis, de sabbat de zondag en dat moet allemaal onderschreven worden anders wordt je de kerk uitgegooid.Dode letters versus een levend geloof.
Wees eens eerlijk tegen jezelf en doe wat onderzoek.
Zo is dat Biker. Praten over het Evangelie is voor sommige christenen nog wel okay. Maar als het om de navolging van Christus gaat, geldt ineens een ander verhaal. De geschiedenis heeft helaas uitgewezen dat onder de gevestigde religieuze orde heel wat moorden zijn gepleegd. En ander ongein ook nog in de moderne tijd. Gelukkig neemt men daar nu wel gepaste maatregelen in. Dat vergeving bij God altijd mogelijk is bij berouw, betekent nog niet dat een Christen mag moorden. Die christen, in dit geval dan Calvijn, is op zijn zachtst gezegd ernstig misleid.
Solo Christo

Biker
Man/Vrouw: M

Bericht door Biker »

ZENODotus schreef:
Biker schreef:
ZENODotus schreef:
Ja, je riedeltje van kijk eens hoe geweldig ik ben en hoe slecht de rest is, blijkt inderdaad afgezaagd... Misschien toch maar nog eens Romeinen lezen. Maar ja, ik snap het wel hoor, het is altijd gemakkelijker met het vingertje te wijzen.
Daar gaat het hier helemaal niet om.
Ik, noch Anja vinden onzszelf geweldig en proberen ons beter te profileren dan we zijn.
Een bekende afleidingsmanoeuvre.
Ik wil je best opbiechten wat een vreselijk slecht mens ik was, maar wie gestorven is aan dat verleden , hoeft het daar niet meer over te hebben, God zooet het ook niet meer aan, in Zijn Zoon. de nieuwe mens is dood voor de zonde, maar ook daar zal de calvinist je niet in bemoedigen.
Het is de taak van een christen om de 'gemeente" zuiver tehouden
Daar is de mantel der liefde die alles maar moet verzwijgen en bedekken , ondergschikt aan, want de leugen en waarhied verdragen elkaar niet.
Jij begint met het calvinisme riedeltje over David.
David mocht geen Godshuis bouwen, er kleefde te veel bloed aan zijn handen.
De calvinist heeft zo'n ontzettende selectieve vergeestlijking toegepast dat de leer zichzelf totaal tegenspreekt. Iedere nieuwe vertaling wordt met argwaan tegemoetgezien, en tegengewerkt, want het middeleeuwse verheven nederlands moet vooral niet begrepen worden.
Bijbelstudies zijn taboe, maar de 3 formulieren van Onenigheid moeten hun werk vooral doen in het zoveel mogelijk scheuringen en splitsingen teweeg brengen.
Deze worden er voor de pubertiet al ingestampt, want vroeg geleerd is oud gedaan.
Doe daar nog even een persoonlijke uitverkiezingsleer bij van Rom 9, (ipv wat Rom werkelijk zegt, nl dat destijds de israelieten en nu wij, heidenen uitverkoren zijn door Gods ontferming) en de zwartgallige oudtestamentische christen, die de kkerkbank tientallen jaren warmhoudt, is een feit.
De farizeeers die de hemelpoort toehielden voor het gewone volk doen me vaak aan hun denken. Mocht iemand zich er bekeren, wordt ie al gauw beschuldigd van een gestolen Jezus, want dat kan allemaal niet zo snel. Niet de Geest waait zoals Hij wil, volgens hen, maar de leerregels hebben besloten hoe God werkt.
En de kinderdoop is de besnijdenis, de sabbat de zondag en dat moet allemaal onderschreven worden anders wordt je de kerk uitgegooid.Dode letters versus een levend geloof.
Wees eens eerlijk tegen jezelf en doe wat onderzoek.
God, wat haal jij allemaal aan... We zeggen gewoon wat in ons opkomt zonder te filteren? Ik ken geen calvinisten... of we schofferen gewoon mensen waar we het niet mee eens? ik haal de bijbel aan, en jij komt met kinderdoop, sabbath op zondag, besnijdenis... Het gaat namelijk in het christendom niet om voorbeelden... Dat heeft Paulus tig keer willen duidelijk maken, dat niemand volmaakt is en niemand een ander moet oordelen. Waarom probeert een christen niet te zondigen? Uit liefde, niet omdat hij er een verdienste aan overhoud, was dat wel het geval dan mag je heel Job namelijk in de vuilbak gooien, want dan heeft de Satan gelijk. Trouwens Paulus deed verschillende joodse rituelen om de joodse christenen niet tegen zich in het harnas te jagen.
Ik had het trouwens over Rom 15 niet over Rom 9 eigenlijk, maar ja, net zo goed kan ik je Korninthiërs aanraden... Want blijkbaar is er iemand die onderzoek zal moeten doen... B.v. in waar ik sta: ik ben namelijk een katholieke theologiestudent die naar een evangelische kerk ga... niet dat dat jouw zaken zijn, of dat ik me moet verdedigen ten opzichte van jou. Maar goed ik ken ook geen enkele katholiek die de kerk is uitt gegooid omdat hij tegen de kinderdoop is... In eerste instantie was zelfs hekserij in de katholieke kerk geen ketterij.
Ik lees in je bericht een hoop vooroordeel ten opzichte van mij... Zolang je die niet bijschaaft ga ik hier niet verder op in.
Jij was degene die persoonlijk werd door mij riedltjes te gaan verwijten.
Ik zeg alleen wat de calvinistisch gestoelde leer (gereformeeerden) beweert en haar leden toe dwingt. Ik beschuldig jou persoonlijk helemaal nergens van, hoor.
Mijn familie is (helaas) refo en ik weet dat iemand die zijn kind zelf de keuze wilde laten maken tot doop, de kerk uitgegooid werd.
Er werd wel eerst allerlei geheimhouding gepoogd)
En dat er hele families uitelkaar gerukt worden? Dat was ook voorzegd, Ik ben niet gekomen om vrede, maar het zwaard te brengen, zei Jezus.
Moeder tegen schoondachter en de rest van de oude familiestructuren.
De niewe structuren staan ook beschreven, iedereen in de gemeente is je broeder of zuster, de bloedlijn heeft afgedaan.
De ware gemeente kent dus geen drama's, scheuringen en al helemaal geen vervolgingen en ter dood brengen, zoals tot een paar eeuwen geleden gebruikelijk was vooor protestanten en katholieken allebei.
"Verbondsdoop" is dan ook een theologisch verzinsel om de constructie van een dwaalleer te ondersteunen, maar dat zul je als student al wel uitgevonden hebben. :)
Anja (oud account)

Rechtuit schreef:
ZENODotus schreef:
Rechtuit schreef:
En ik zou me op welke wijze aangesproken moeten voelen met een vergelijking met Calvijn en Luther? Interessant is trouwens dat de bijbel constant moordenaars als vrienden van God ziet, kijk naar David,die een man naar Gods hart was maar niettemin overspel heeft gepleegd en om zijn overspel te maskeren dan nog eens de man van de vrouw ter dood liet brengen... of vrouwengekken zoals Salomo (die dan nog eens onmetelijk wijs was) of Simson. Ja, christenen zijn in goed gezelschap.
Ik ben alvast heel erg blij in het gezelschap van heiligen te verkeren... Of wacht,toch liever eens Romeinen lezen. :clown:
Hen die gezond zijn hebben de dokter niet nodig maar hen die ziek zijn crimineel enz enz hebben de Geneesheer nodig.
Tsja, en Jezus kwam niet voor heiligen maar voor zondaars. Dat is naar mijn mening een van de meest misbruikte uitspraken uit de Heilige Schrift. Het gaat er daarbij niet om dat moorden des Christus is en dat God moordenaars zou liefhebben (dan zou Hij immers de mensenmoorder vanaf den beginne liefhebben en ook dat is een leugen). Het gaat bij die uitspraak om het gegeven dat iemand die een grote zonde begaat en daardoor daarna een enorme spirituele dreun krijgt van zijn geweten, zich bewust wordt dat hij God nodig heeft, en dat hij de Verlosser nodig heeft. En in die zin staat hij dan mogelijk iets dichter bij God, dan de rijkaard die met zijn volbeladen kameel niet door de stadspoort komt omdat zijn spullen in de weg zitten. Oftewel de misdadiger die tot inzicht en intens berouw is gekomen, is zich op dat moment in de tijd meer van God bewust dan de rijkaard die geen behoeften ervaart omdat in al zijn aardse noden is voorzien en hij zich verzadigd voelt.

"Heb je vijanden lief" is ook zo'n vaak misbruikte uitspraak in bepaalde kringen. Wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed maar tegen de machten en krachten in de hemelse gewesten. Dit betekent niet dat wij misdaad mogen of moeten omarmen. Het betekent "slechts" dat wij ons moeten beseffen dat de aard van deze gevallen werkelijkheid met zich meebrengt dat mensen in hun gedachten, gevoelens en daden misleid kunnen zijn en dat wij hen die misleiding niet mogen toerekenen. En dit omdat Onze Heer, Jezus Christus, daar reeds de boete voor betaald heeft, voor álle mensen, niet alleen voor gelovigen. En dit deel van het Geschenk (de vergeving van de éérste zonde, vaak de zonde "van Adam" genoemd) hoeven wij ook niet eerst "aan te nemen", want dat kunnen we niet eens. Dit, de Opolossing, was door God voor de val al geregeld. Maar de vergeving van zonden in de tijdsspannen van ons eigen leven, die moeten we , althans naar mijn ervaring, wel aannemen door geloof. De aanklachten in het geweten houden pas op als je alles bij het kruis hebt gebracht en als je fouten en onhebbelijkheden bij het kruis blijft brengen, in plaats van mee te blijven rijden op de wielen van de grote aanklager. Je geweten is dan op zeker moment verzegeld, kan niet meer binnengevallen worden door de aanklager. Heerlijk. Het verschil tussen een volgeling van Christus en een gewetenloze is dat de tweede door kan blijven gaan met allerlei narigheid, terwijl bij de eerste de handelwijze bedachtzamer en (mede daardoor) bewuster wordt, omdat ie niet alleen van buitenaf maar vooral ook van binnenuit wordt opgebouwd.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 28 aug 2016, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Martine

Bericht door Martine »

Ik lees in je bericht een hoop vooroordeel ten opzichte van mij... Zolang je die niet bijschaaft ga ik hier niet verder op in.
Ik denk niet dat het een vooroordeel naar jou is, het is de taal van de ultra-orthodoxie binnen het protestantisme.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:@Alpha
Nou weten "we' het onderhand wel....
Dat gezanik in ELK topic [zelfs in LB] over de absolute en enige waarheid van de JG en de continue herhalingen komt me onderhand de strot uit... :x
Het wordt tijd dat er een voet tussen de deur gezet wordt.
Ik vertel gewoon wat er in de Bijbel staat, dat JIJ dat gezanik vindt, is JOUW keuze..
Als JIJ steeds beweert dat Kerstmis Bijbels is, dan probeer ik onderbouwd aan te tonen dat het een heidens feest is.

Het is bekend dat vele "gelovigen" de Bijbelse leer naast zich neer leggen en liever hun oren laten kittelen.
Ik probeer te laten zien, wat de gevolgen daarvan zijn.

Als vergelijking gebruik ik, als illustratie, het door rood rijden, dat kost ca. €180,= .
Dat is jammer en ik ben niet degene die daar enig voordeel bij heeft.

Voet tussen de deur is meer dan ca. 30 jaar geleden.
Toen werd begrepen, dat je mensen niet kan dwingen te luisteren en aan God te gehoorzamen, zoals hij dat wil.
We hebben tenslotte een vrije wil gekregen.
En God is nu eenmaal geduldig met U.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:Het zou fijn zijn, als je eens wil stoppen met 'bekeren'. Bekeren tot de Jg...
Je maakt hier geen enkele kans. Je kent de standpunten en ik zie het nut er niet van in dat je nog eens komt met 'nauwkeurige kennis' en 'afgoderij.
Er zijn mensen - hoe is het mogelijk - die op eigen wijze (nee, NIET eigenwijs, dat is iets anders!) proberen Jezus te volgen.
Ik probeer geen zieltjes te winnen, zoals de kerken!

Bekeren is omkeren van de weg, die niet Gods goedkeuring heeft.
Jij bent de enige die dat kan en helemaal zelf moet doen.
Sterker nog, je kan helemaal geen lid van Jg worden.

Het enige wat ik kan en doe is het gedoe nieuws brengen, geheel in overeenstemming met Jezus opdracht.
Helaas reageren de meeste mensen net als in de eerste eeuw, zij keerden zich tegen de brengers daarvan. De meerderheid accepteerde Jezus boodschap niet, vaak opgehitst door de schriftgeleerden.

Door nauwkeurige kennis kan je afgoderij onderscheiden en zie je het verschil tussen de smalle en de brede weg.
Je mag zelf kiezen welke weg je wil volgen.

Alleen de smalle weg is de weg tot behoud.
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:Ja, je riedeltje van kijk eens hoe geweldig ik ben en hoe slecht de rest is, blijkt inderdaad afgezaagd... Misschien toch maar nog eens Romeinen lezen. Maar ja, ik snap het wel hoor, het is altijd gemakkelijker met het vingertje te wijzen.
Trouwens ik zou ook Petrus kunnen aanhelen (die zichzelf altijd op de borst sloeg maar vervolgens Jezus verloochende) of paulus (die een gigantische vervolger was van christenen en na christen te zijn geworden nooit zijn mond kon houden)...
En toch eens opzoeken wat een calvinist is, denk ik? Toch vervelend he, die mensen die niet in hokjes te stoppen zijn...
Spiegeltje, Spiegeltje aan de wand?

Mr 13:
7 Wanneer GIJ bovendien van oorlogen en berichten van oorlogen hoort, wordt dan niet verschrikt; deze dingen moeten geschieden, maar het einde is er nog niet.
8 Want natie zal tegen natie opstaan en koninkrijk tegen koninkrijk, er zullen in de ene plaats na de andere aardbevingen zijn en er zullen voedseltekorten zijn. Deze dingen zijn een begin van weeën der benauwdheid. NWV.

Sinds begin van de vorige eeuw is de wereld nagenoeg geen dag zonder oorlog gewest en is het geweld dramatisch toegenomen.
Evenals de voorzegde aardbevingen en epidemieën.

Slachtoffers WO 1: 35.043.826
Slachtoffers WO 2: 72.155.800
Slachtoffers Aardbevingen: > 1.000.000
Slachtoffers Epidemieën: > 50.000.000
Bij benadering, de laatste 2 zijn krap geschat, wegens het ontbreken van exacte cijfers. .
Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Ik probeer geen zieltjes te winnen, zoals de kerken!

Bekeren is omkeren van de weg, die niet Gods goedkeuring heeft.
Jij bent de enige die dat kan en helemaal zelf moet doen.
Sterker nog, je kan helemaal geen lid van Jg worden.

Het enige wat ik kan en doe is het gedoe nieuws brengen, geheel in overeenstemming met Jezus opdracht.
Helaas reageren de meeste mensen net als in de eerste eeuw, zij keerden zich tegen de brengers daarvan. De meerderheid accepteerde Jezus boodschap niet, vaak opgehitst door de schriftgeleerden.

Door nauwkeurige kennis kan je afgoderij onderscheiden en zie je het verschil tussen de smalle en de brede weg.
Je mag zelf kiezen welke weg je wil volgen.

Alleen de smalle weg is de weg tot behoud.
Heb je nou echt niet in de gaten dat je oordeelt over het geloof van de ander?
Dat je iedereen zo ver wil hebben dat we de leer van Jg - scheelt maar één letter met JC - aannemen als de enig juiste?
Dat je totaal niet open staat voor welke andere andere uitleg/interpretatie dan die van Jg? (of van jou?)

Ik probeer op mijn manier Christus te volgen. Daarbij luister ik naar wat Christus zegt in de Bergrede, hoe we met bepaalde regels moeten omgaan - "De sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de sabbat" bijvoorbeeld.
In de Bijbel staat de tekst: "Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt".
Vaak in verkeerde context aangehaald. Maar naar mijn oprechte mening betekent dat dat niemand mag oordelen over mijn persoonlijke geloof.
Een mens die heel dicht bij mij staat zou in een bepaald geval heel voorzichtig kúnnen zeggen dat hij/zij zich afvraagt of ik dit of dat beter niet of wel kan doen.
Maar zeker jij niet die de mensen hier alleen "kent" (tussen aanhalingstekens) via woorden op een forum.
Ik ben te pas en te onpas opgegroeid met de smalle en brede weg. Kun je weer heel veel waarschuwingen aan vastknopen maar...
Er is maar één weg: te gaan waar Jezus is voorgegaan.
Alpha

Bericht door Alpha »

Biker schreef: Jij was degene die persoonlijk werd door mij riedltjes te gaan verwijten.
Ik zeg alleen wat de calvinistisch gestoelde leer (gereformeeerden) beweert en haar leden toe dwingt. Ik beschuldig jou persoonlijk helemaal nergens van, hoor.
Mijn familie is (helaas) refo en ik weet dat iemand die zijn kind zelf de keuze wilde laten maken tot doop, de kerk uitgegooid werd.
Er werd wel eerst allerlei geheimhouding gepoogd)
En dat er hele families uitelkaar gerukt worden? Dat was ook voorzegd, Ik ben niet gekomen om vrede, maar het zwaard te brengen, zei Jezus.
Moeder tegen schoondachter en de rest van de oude familiestructuren.
De niewe structuren staan ook beschreven, iedereen in de gemeente is je broeder of zuster, de bloedlijn heeft afgedaan.
De ware gemeente kent dus geen drama's, scheuringen en al helemaal geen vervolgingen en ter dood brengen, zoals tot een paar eeuwen geleden gebruikelijk was vooor protestanten en katholieken allebei.
"Verbondsdoop" is dan ook een theologisch verzinsel om de constructie van een dwaalleer te ondersteunen, maar dat zul je als student al wel uitgevonden hebben. :)
Riedel was een bekend limonade merk maar verdween toen de flessen uit elkaar ploften
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:Riedel was een bekend limonade merk maar verdween toen de flessen uit elkaar ploften
Nee, dat was Exota.
Martine

Bericht door Martine »

callista schreef:
Alpha schreef:Riedel was een bekend limonade merk maar verdween toen de flessen uit elkaar ploften
Nee, dat was Exota.
:lol: :lol: :lol:
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:Heb je nou echt niet in de gaten dat je oordeelt over het geloof van de ander?
Dat je iedereen zo ver wil hebben dat we de leer van Jg - scheelt maar één letter met JC - aannemen als de enig juiste?
Dat je totaal niet open staat voor welke andere andere uitleg/interpretatie dan die van Jg? (of van jou?)

Ik probeer op mijn manier Christus te volgen. Daarbij luister ik naar wat Christus zegt in de Bergrede, hoe we met bepaalde regels moeten omgaan - "De sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de sabbat" bijvoorbeeld.
Vaak in verkeerde context aangehaald. Maar naar mijn oprechte mening betekent dat dat niemand mag oordelen over mijn persoonlijke geloof.
Een mens die heel dicht bij mij staat zou in een bepaald geval heel voorzichtig kúnnen zeggen dat hij/zij zich afvraagt of ik dit of dat beter niet of wel kan doen.
Maar zeker jij niet die de mensen hier alleen "kent" (tussen aanhalingstekens) via woorden op een forum.
Ik ben te pas en te onpas opgegroeid met de smalle en brede weg. Kun je weer heel veel waarschuwingen aan vastknopen maar...
Nee, ik oordeel niet, ik laat gewoon zien wat de Bijbel leert.
Dat past je kennelijk niet en interpreteer je het als een oordeel, waardoor je mij veroordeelt.

Er is inderdaad maar één manier om Jezus te volgen.
Dat is via de smalle weg.
Deze wordt beperkt door de Bijbelse normen en waarden.

1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars * , noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven. NWV.

De meeste religies handhaven deze niet.

Bovendien:

Johannes 13:35 Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.”

Mattheüs 22:
37Hij zei tot hem: „’Gij moet JHWH, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 
38 Dit is het grootste en eerste gebod. 
39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’

Galaten 5:
22 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, 23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen is geen wet.

(*)
1 Johannes 5:21 Kindertjes, hoedt U voor de afgoden.

1 Korinthiërs 5:11 Maar nu schrijf ik U, niet langer in het gezelschap te verkeren van iemand, een broeder genoemd, die een hoereerder of een hebzuchtig persoon of een afgodendienaar of een beschimper of een dronkaard of een afperser is, en met zo iemand zelfs niet te eten.

Openbaring 21:8 Maar wat de lafhartigen betreft en degenen die geen geloof hebben en degenen die walgelijk zijn in hun vuiligheid en moordenaars en hoereerders en degenen die spiritisme beoefenen en afgodendienaars en alle leugenaars, hun deel zal zijn in het meer dat met vuur en zwavel brandt. Dit betekent de tweede dood.” NWV.

Gehenna is de 2e dood, daaruit is geen opstanding meer mogelijk.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Nee, dat was Exota.
JA! Inderdaad. :mrgreen:
Vergissing.
pyro

Bericht door pyro »

Martine schreef:
Zenodotus schreef:Ik lees in je bericht een hoop vooroordeel ten opzichte van mij... Zolang je die niet bijschaaft ga ik hier niet verder op in.
Ik denk niet dat het een vooroordeel naar jou is, het is de taal van de ultra-orthodoxie binnen het protestantisme.
Bij orthodoxie denk ik aan traditie, het vasthouden aan de 'rechte weg' ten opzichte van nieuwlichterij. Van Biker valt op dat die zich juist fel anti traditioneel opstelt. Net zo fel als bijv. de JG. Verschil tussen de laatsten is dan weer dat de JG zich strikt aan de WTG interpretaties / richtlijnen houden, terwijl Biker meer een kleine zelfstandige is, een soort ZZP anti traditioneel zeg maar :?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Martine

Bericht door Martine »

Dat past je kennelijk niet en interpreteer je het als een oordeel, waardoor je mij veroordeelt.

1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars * , noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven. NWV.

Bovendien:

Johannes 13:35 Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.”

Mattheüs 22:
37Hij zei tot hem: „’Gij moet JHWH, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’ 
39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’

Galaten 5:
22 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, 23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen is geen wet.

(*)

1 Korinthiërs 5:11 Maar nu schrijf ik U, niet langer in het gezelschap te verkeren van iemand, een broeder genoemd, die een hoereerder of een hebzuchtig persoon of een afgodendienaar of een beschimper of een dronkaard of een afperser is, en met zo iemand zelfs niet te eten.

Openbaring 21:8 Maar wat de lafhartigen betreft en degenen die geen geloof hebben en degenen die walgelijk zijn in hun vuiligheid en moordenaars en hoereerders en degenen die spiritisme beoefenen en afgodendienaars en alle leugenaars, hun deel zal zijn in het meer dat met vuur en zwavel brandt. Dit betekent de tweede dood.” NWV.

In het feit dat je nogmaals gaat vertellen wat 'de' weg is en hele serie teksten aanhaalt om dat te staven, ligt wel degelijk een veroordeling. Namelijk dat ik alle 76 jaar dat ik op deze wereld rondloop nooit onderwijs heb gehad op het gebied van de Bijbel, de betekenissen en uitleggingen van de teksten uit de Bijbel en dus een 'baby' ben in geloven.
Je antwoord geeft aan dat je niet doorhebt wat je schrijft over het geloof van een ander. Ik heb het sterke gevoel dat je op antwoorden van wie dan ook niet nadenkt maar gewoon blijft herhalen wat in je hoofd gestampt zit.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

https://www.youtube.com/watch?v=YLjO8BBfLqU

Op deze prachtige Zondag is de weg tot eeuwig behoud ......... ach laten we het maar zingen.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
pyro

Bericht door pyro »

Alpha schreef:
Martine schreef:Heb je nou echt niet in de gaten dat je oordeelt over het geloof van de ander?

1 Korinthiërs 6:

Bovendien:

Mattheüs 22:

Galaten 5:

(*)

Ik wijs erop dat bovenstaande verkondiging indruist tegen de bedoeling achter het geloofsgesprek forum. In het welkomstwoord is deze als volgt verwoord:
"Wij willen het gesprek stimuleren tussen mensen, zoekend naar overeenkomsten en we willen opbouwende gesprekken aangaan. Houd hier dus niet een monoloog en houd een ander niet jouw waarheid voor als enige waarheid.
Andere stromingen of religies omlaag halen of als dwaling en afgodendienst betitelen is niet de bedoeling."

Het bericht pretendeert de enige waarheid te bevatten, terwijl wie een andere geloofsopvatting heeft toch eigenlijk door jou, of door de leer die je verkondigt waarvan je pretendeert dat het de enige waarheid is, wordt weggezet als afgodendienaar. - mod pyro
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef: In het feit dat je nogmaals gaat vertellen wat 'de' weg is en hele serie teksten aanhaalt om dat te staven, ligt wel degelijk een veroordeling. Namelijk dat ik alle 76 jaar dat ik op deze wereld rondloop nooit onderwijs heb gehad op het gebied van de Bijbel, de betekenissen en uitleggingen van de teksten uit de Bijbel en dus een 'baby' ben in geloven.
Je antwoord geeft aan dat je niet doorhebt wat je schrijft over het geloof van een ander. Ik heb het sterke gevoel dat je op antwoorden van wie dan ook niet nadenkt maar gewoon blijft herhalen wat in je hoofd gestampt zit.
Beste Martine, Ik probeer gewoon Jezus voorbeeld te volgen.

Hoe vaak zei hij niet: Er staat geschreven, waarbij hij de Bijbel citeerde?

Jammer dat je dat zo negatief interpreteert.
Hoe vaak heb ik al niet gezegd, dat ik alles nazoek, en dat het beslist niet een kwestie van in het hoofd stampen is.
Alles wat ik schrijf is pure Bijbelse leer.

Interpretatie is geen mensenwerk, maar een zaak van God. Hij legt dingen in de bijbel uit.
Dat mensen dat toch gaan doen, kan je zien aan de vele verschillende uitleggingen en de te strijdigheden daarin.
Ik ben er van overtuigd, dat wanneer je de Bijbel volgt er eenheid is.

Ik heb naast mijn Bijbelstudie ook achtergronden bestudeerd.
Ik heb o.a. de door Paulus voorzegde afval gevolgd.
Daardoor is het voor mij niet moeilijk om de oorsprong van sommige leringen te herkennen.
Je ziet, dat allerlei gebruiken en overleveringen verschijnen die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Dat belemmerd Gods goedkeuring.
Is het dan verkeerd om daarop te wijzen?
Paulus deed dat veelvuldig.
Waarom?

Hij wilde "één" zijn met Jezus en zijn Vader.
Alpha

Bericht door Alpha »

pyro schreef:
Martine schreef:
Zenodotus schreef:Ik lees in je bericht een hoop vooroordeel ten opzichte van mij... Zolang je die niet bijschaaft ga ik hier niet verder op in.
Bij orthodoxie denk ik aan traditie, het vasthouden aan de 'rechte weg' ten opzichte van nieuwlichterij. Van Biker valt op dat die zich juist fel anti traditioneel opstelt. Net zo fel als bijv. de JG. Verschil tussen de laatsten is dan weer dat de JG zich strikt aan de WTG interpretaties / richtlijnen houden, terwijl Biker meer een kleine zelfstandige is, een soort ZZP anti traditioneel zeg maar :?
Wanneer mensen de Bijbel gaan onderzoeken en afstand nemen van de verschillende kerkleringen, dan worden er dingen ontdekt.
Je ziet dan dat die mensen, onafhankelijk van elkaar, Bijbelse waarheden ontdekken.
Die probeert men dan met anderen te delen.
Jezus gaf daarin het voorbeeld.

Helaas is het een feit, dat de overgrote meerderheid daar niet van gediend is.
Er bestaan Bijbelse richtlijnen, waaraan alle gelovigen zich dienen te houden en dat kan niet afhankelijk zijn van menselijke interpretaties.

Iemand kan zich "anti-traditioneel" opstellen, als hij ontdekt, dat die traditie niet uit de Bijbel afkomstig is, maar door mensen is bedacht.

Het zijn dan de "traditionelen" die andersdenkenden in een hokje stoppen, zoals zij zichzelf ook in een hokje gestopt hebben.

Is de inquisitie een op de Bijbel gebaseerd proces?

Laten we met elkaar daarover van gedachten wisselen en objectief kijken wat de Bijbel daarover zegt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Alpha schreef:
pyro schreef:
Martine schreef:
Wanneer mensen de Bijbel gaan onderzoeken en afstand nemen van de verschillende kerkleringen, dan worden er dingen ontdekt.
Je ziet dan dat die mensen, onafhankelijk van elkaar, Bijbelse waarheden ontdekken.

Er bestaan Bijbelse richtlijnen, waaraan alle gelovigen zich dienen te houden en dat kan niet afhankelijk zijn van menselijke interpretaties.

Iemand kan zich "anti-traditioneel" opstellen, als hij ontdekt, dat die traditie niet uit de Bijbel afkomstig is, maar door mensen is bedacht.

Het zijn dan de "traditionelen" die andersdenkenden in een hokje stoppen, zoals zij zichzelf ook in een hokje gestopt hebben.

Laten we met elkaar daarover van gedachten wisselen en objectief kijken wat de Bijbel daarover zegt.
Kan jij dat wel van gedachten wisselen :lol: :clown:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Wanneer mensen de Bijbel gaan onderzoeken en afstand nemen van de verschillende kerkleringen, dan worden er dingen ontdekt.
En jij hebt afstand genomen van de leer van de Jg? Is dat niet ook een 'kerklering' dan?
Je blijft gewoon negatief commentaar hebben op elke letter die in mijn Bijbelvertaling (NBG'51 en NBV) staat en niet in de NWV
Biker

Bericht door Biker »

http://www.rd.nl/opinie/dromen-zijn-gee ... -1.1120747

"De wind waait waarheen hij wil, zegt de Schrift, beschrijvende hoe Gods Geest werkt.

Alleen de opstellers van de Heidelbergsche Catechismus wisten dus HOE "de Wind waait".

oh ja, en voor Augustinus maken we ook eeen uitzondering.
En het "visioen" aan Constantijn was natuurlijk ook wel geldig buiten het Woord om. ;)
Anja (oud account)

Biker schreef:http://www.rd.nl/opinie/dromen-zijn-gee ... -1.1120747

"De wind waait waarheen hij wil, zegt de Schrift, beschrijvende hoe Gods Geest werkt.

Alleen de opstellers van de Heidelbergsche Catechismus wisten dus HOE "de Wind waait".
Volgens mij beweren "de opstellers van de Heidelbergsche Catechismus" dat helemaal niet.
Biker schreef:oh ja, en voor Augustinus maken we ook eeen uitzondering.
Want? Wat is er uitzonderlijk aan?
Biker schreef:En het "visioen" aan Constantijn was natuurlijk ook wel geldig buiten het Woord om. ;)
Dat is inderdaad geldig gebleken. Hij won immers, Biker. Jij wilt nog steeds niet snappen dat Gods Plan met de mens en de wereld zich voltrekt door de tijd heen, en geen statisch gegeven is, maar een dynamisch gegeven. Op het niveau waarop de wereld functioneert en op het niveau waarop Constantijn opereert, gebruikt de Vader het in de mens aanwezige kwade ten goede voor hen die Hem liefhebben. Christus Zelf zet de moslims tegen de moslims op in het Midden Oosten, zodat die landen (nog) geen vinger kunnen slaan aan Israël. Dat kun je in je Bijbel lezen (weet niet meer uit mijn hoofd de exacte plaatsen, heb het wel ergens opgeschreven een keer, ik zal eens zoeken). Hij verwart de geesten. Hij zaait niet het kwaad, maar gebruikt wel het kwaad dat in de mensen aanwezig is. Mensen kunnen ingaan tegen Gods morele Wil, maar nimmer tegen Gods Souvereine Wil.

Ik deel niet de gehele Alverzoeningsvisie, maar voor mij staat wel 100 procent vast dat de Genade en de Verlossing van HEM uitgaat en niet van de mens. Jezus verscheen in een tijd dat ik Hem niet specifiek zocht. Ik zat met een vraag in mijn leven en legde die inwendig aan "boven" voor, en "boven" was voor mij God, maar niet de christelijke God, maar de universele God. Het Antwoord Verscheen (totaal onverwacht, want ik verwachtte geen antwoord,laat staan Antwoord), en ik verstond het (woordloze communicatie met Jezus de Christus geeft instant weten), maar de betekenis van de bijzondere details (die het hart van de Eucharistie en het Evangelie vormen) kende ik niet. Pas drie jaar later kwam ik erachter dat de Heer Zijn Eucharistie met me had gehouden. En toen volgden nog jaren van kennis opdoen en geloofsopbouw.

Een christen heeft niets per definitie voor op een niet-christen. De Geest waait waarheen hij wil en Jezus neemt tot de Zijnen wie Hij wil, namelijk wie door God aan Hem gegeven zijn. En dat zijn niet alleen christenen. Jezus verschijnt ook aan ongelovigen, aan sommige hindoes en aan moslims zelfs. De Vader kent het hart en dat is duidelijk waar het om gaat. Niet hoe goed je de Bijbel op kunt dreunen. Ik ben dankbaar en blij om mijn Bijbelkennis, omdat dit bijzonder nuttig is geweest (en is) ter opbouw van de wapenrusting, maar behouden was ik al vóór dat ik bijbelkennis en zelfs christelijk geloof kreeg. Dat was een Daad van Jezus, een Geschenk van God.

Een sterk artikel vind ik daarom wel: http://boinnk.nl/50785/redding-en-uitverkiezing-2/

Ik licht er een paar stukjes uit:
God is liefde (1Joh.4:16). Hij wil het goede en het welzijn voor alle mensen (Rom.5:18b, 1Tim.2:4,4:10). Hij wil niet, dat wij verdriet of pijn hebben, behalve dan om ons door lijden heen te louteren en te zegenen, zoals Hij dat bijvoorbeeld deed in het leven van Job.
God is alwetend, alwijs. Hij is de Volmaakte in kennis, die Zijn raadsbesluit volbrengt tot heil voor de hele schepping (Job 37:16, Jes.46:10,Rom.8:21). Ontelbare gebeurtenissen in de hemel en op de aarde en talloze plannen voor afzonderlijke mensen zijn in Zijn plan inbegrepen. Hij heeft alles met wijsheid gemaakt (Ps.104:24). Alles overziet Hij. Door Zijn wijsheid past alles harmonieus in elkaar.
Bij het nadenken over vragen als “wat is uitverkiezing?” en “wie worden er gered?” moeten we nooit de almachtige, alwetende, algoede God die liefde is uit het oog verliezen. Natuurlijk liggen de antwoorden op die vragen in Zijn Woord. Ga dan niet alléén uit van de bijbel, maar van het levende Woord. Zonder Gods Geest komen we er niet uit. De letter alleen doodt, verblindt. Het Woord dat Hij door Zijn Geest tot ons spreekt maakt echter levend (2Cor.3:6).
Dat zien we al in Jezus’ dagen. Geestelijke leiders bestudeerden de schrift en meenden daarin eeuwig leven te vinden (Joh.5:39). Maar ze wilden niet tot Jezus Zelf, het levende Woord, komen om ook leven van Hem te ontvangen (Joh.1:11, 5:40). Ze haatten Hem zelfs om wat Hij zei (Joh.15:25). Daarom bleven ze in diepe geestelijke duisternis ronddolen als blinde wegwijzers (Mat.6:23b, 23:13-39).
Ook nu wordt er veel studie gemaakt van de schrift. Maar ook nu mogen we leren “zien” door het levende Woord van God dat nu tot ons komt als de vernieuwende Geest van de waarheid (Joh.14:17, 15:26, 1Cor.15:45). Als ook wij uitgaan van de bijbel alleen, zonder te leven met en uit die Geest, zullen ook wij in het duister blijven tasten omtrent tal van waarheden.
Maar Hij zegt ook: “De Vader heeft de Zoon lief en heeft Hem alles in handen gegeven” (Joh.3:35). “Zie, Ik maak alle dingen nieuw” (Op.21:5). En: “Alles wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen, en wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Want Ik ben van de hemel neergedaald niet om Mijn wil te doen, maar de wil van Hem, die Mij gezonden heeft. En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het zal opwekken op de jongste dag” (Joh.6:37-39). En “als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken” (Joh.12:32).

Nu spreekt Hij over alles, alle dingen, allen. Hij is niet alleen de Koning van de 144.000 koningen, die met Hem zijn, op de troon (Op.14:1). Hij is óók de Heer voor een geweldig “grote schare, die niemand tellen kan, uit alle volk en stammen en natiën en talen”, die voor Hem staan, voor de troon (Op.7:9). Hij is “de Heiland voor alle mensen” (1Tim.4:10). Want alle volken zullen komen tot de troon in het hemelse Jeruzalem (Op.21:24-27).
Aan de andere kant lezen we ook bij de apostelen over allen. Petrus citeert de woorden die God Zelf sprak, dat in Abraham “alle geslachten van de aarde gezegend zullen worden” (Gen.12:3, 22:18). Aan die belofte verbindt hij woorden als “de wederoprichting van alle dingen”, “waarvan God gesproken heeft door de mond van Zijn heilige profeten” (Hand.3:21,25).

Paulus zegt, dat God ons het geheimenis van Zijn wil en Zijn plan heeft doen kennen om “alles wat in de hemelen én op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten”, om “door Hem alle dingen weer met Zich te verzoenen” (Ef.1:9-10, Col.1:20). Hij zegt, dat “de hele schepping in al haar delen zucht en zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid van Gods kinderen” (Rom.8:19-23). En ook dat God de wereld met Zichzelf heeft verzoend (2Cor.5:19). Dat Christus de duivel heeft onttroond (Heb.2:14). En dat het daardoor “voor alle mensen komt tot rechtvaardiging ten leven” (Rom.5:17-18). “Want zoals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden” (1Cor.15:22). Het einde (=einddoel) komt, “wanneer alles Hem onderworpen is” en “God alles in allen” is (1Cor.15:24-28). Dan zal “in de naam van Jezus zich alle knie buigen van wie in de hemel en wie op de aarde en wie onder de aarde zijn, en dan zal alle tong belijden, dat Jezus Christus Heer is, tot eer van God, de Vader” (Fil.2:10-11). “Want hiertoe is Christus gestorven en levend geworden, opdat Hij én over doden én over levenden” Heer zou zijn (Rom.14:9). Hij is namelijk de Redder “voor alle mensen, inzonderheid voor de gelovigen” (1Tim.4:10). De Vader “wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen” (1Tim.2:4). Hij ontfermt Zich over allen (Rom.11:32). Jezus gaf Zich “tot een losprijs voor allen” (1Tim.2:6).

Voor het hele artikel, zie: http://boinnk.nl/50785/redding-en-uitverkiezing-2/
Solo Christo

Alpha

Bericht door Alpha »

Rechtuit schreef:
Alpha schreef:
pyro schreef:
Martine schreef:

Kan jij dat wel van gedachten wisselen :lol: :clown:
Jazeker!
Ik bestudeer de Bijbel voortdurend, vandaar dat ik weet waarover ik praat.