Nou nou, drama. Dat zou verschrikkelijk zijn zeg. Nee dán kun je beter blijven geloven dat je mensen moet of mag vermoorden en dat je dan zo'n grote vriend van God zou zijn. Alles beter dan dat de Waarheid "je familie uit elkaar trekt".ZENODotus schreef:Adderengebroed...Anja schreef:Biker schreef:
Iemand die een ander doodt is voor mij geen christen, rooms of protestant doet er niet toe.
De gelovigen zouden vervolgd worden, niet zelf gaan vervolgen. Ze zouden dienen, niet heersen en zeker niet over andermans geloof.Helder Biker. Mee eens.Biker schreef: aan de vruchten kennen we de boom.
Dus moordenaars (zoals Calvijn) en racisten (zoals Luther) staan model voor hen, die het dus NIET bij het rechte eind hadden
Bedankt voor het delen van deze informatie. Dit wist ik nog niet. Wat een adderengebroed.Biker schreef: Wikipedia:Calvijn vond net als andere reformatoren en katholieken in Centraal-Europa dat hekserij niet toegestaan kon worden. Deze opvatting was gebaseerd op hun interpretatie van Bijbelpassages zoals Exodus 22:17 en Leviticus 20:27. Calvijn noemde deze passages ook in zijn studie van het eerste gebod, dat hij interpreteerde als een algemene veroordeling van het praktiseren van ieder ander geloof dan het christelijk geloof. Over hekserij in het bijzonder stelde hij:
God zou alle vogelwichelaars, goochelaars, raadplegers van beschermgeesten, dodenbezweerders, aanhangers van magie en tovenaars veroordelen tot de doodstraf. En [...] God bepaalt dat Hij 'Zijn gezicht tegen eenieder zal richten, die personen volgen die beschermgeesten hebben of toveren' zodat zij afgesneden zullen worden van Zijn volk, dan beveelt Hij dat zij gestenigd zullen worden.[5]
In navolging van deze interpretatie van de oudtestamentische wet zijn in 1545 meer dan 20 mensen ter dood gebracht door de brandstapel voor poging tot het verspreiden van de pest en hekserij.[6]
Tsja....er zijn ook christenen die zich kwa opvattingen en gedrag amper van de wat extremere moslims onderscheiden.
ja het is natuurlijk beter zo heilig te zijn en hele families uit elkaar te trekken omdat ze niet geloven zoals jij wilt dat ze geloven (zoals met mijn familie is gebeurd)
Het opwerpen van schijntegenstellingen is ook een vak.