Yolanda_dB schreef:Voor mij zijn het vragen ala "heeft Jezus het nu wel of niet verboden".
Toch wel een behoorlijk verschil.
Bovendien doe jij het voorkomen alsof ik en anderen aan afgoderij doen.
Wel even wat anders dan "zijn bananen krom"?
Maar goed, het geeft wel aan hoe 'serieus' jij bent...
Toon mij aan waar Jezus verbiedt om zijn komst in deze wereld te gedenken? Nergens.
Wanneer je de geschiedenis onderzoekt van de ontwikkeling van het geloof na de eerste eeuw, dan kan je zien dat Paulus het goed heeft gezien, men is van het geloof afgevallen. (1 Tim. 4:1).De Bijbel geeft ook aan hoe dat gekomen is. Herders werden heersers en onderwijs, zoals Jezus dat deed, werd niet meer gegeven.
Wanneer je zaken, die duidelijk niet uit de bijbel afkomstig zijn, christelijk gaat verklaren, dan beoefen je een vorm van afgoderij. De meeste religieuze tradities en overleveringen komen nu eenmaal aantoonbaar niet uit de Bijbel.
Dit probleem werd ook al na de reformatie erkend.
Een hervormer klaagde: ”Wanneer ik deze dingen afschaf, hou ik geen volgelingen meer over”.
Jezus citeerde herhaaldelijk de bijbel met de woorden: “Er staat geschreven”. En volgde dan een citaat.
In de gehele bijbel staat overduidelijk Gods visie over alle vormen van afgoderij.
Hij haat dat. Vandaar dat mensen die direct of indirect aan een vorm van afgoderij doen, Gods koninkrijk niet zullen beërven.
Kijk je in de Bijbel, dan zie je dat geen enkele Joodse gelovige, ook Jezus niet, “zijn komst in deze wereld gedenkt”. Dat doen uitsluitend afgodenaanbidders.
Wat verjaardagen betreft is het zondermeer duidelijk dat die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Op het internet en in vele encyclopedieën wordt dat bevestigd.
Zoals dit internet citaat:
Tegen verjaardagen koesterden christenen lang religieuze bezwaren, net als joden en moslims trouwens. De bijbel rept er immers niet van, zelfs niet rond Jezus Christus - reden waarom Jehova's Getuigen tot vandaag verjaardagen principieel afwijzen. Daarentegen kenden de oude Egyptenaren ze wel, evenals de Grieken en de Romeinen. In elk geval bij de Romeinen waren daarbij de cadeautjes aan de jarige gebruikelijk, en bij de Grieken de taart met brandende kaarsjes. De gedachte achter de kaarsjes is dat iedereen een goede en een kwade geest om zich heen heeft, die speciaal rond verjaardagen naderbij komen. Daarom is het op die dag geboden om heilwensen uit te spreken. Met kaarslicht kan de kwade geest worden verdreven, en door de vlammetjes in een keer uit te blazen worden die vlammetjes als het ware naar het geestenrijk getransporteerd, waar de goede geest ze ontvangt, samen met de uit te voeren wens.
Yolanda_dB schreef: Alpha schreef:Het werd pas in 354 n.C. ingesteld.
Het verving Saturnaliën, een zon aanbiddingfeest.
Ja, dat heb je vaker gezegd.
En zo vaak je het zegt, blijf ik herhalen: dit heeft niks te maken met de betekenis van "kerst vieren" zoals christenen zoals ik dat doen.
Zo kun je alles wel veroordelen: eerst er een andere verkeerde betekenis aan geven, en dan op basis van die zelf toegekende betekenis het veroordelen. .
Kennelijk aan dovemansoren gezegd.
Ik geef de werkelijke betekenis weer, niet datgene wat JIJ er van wilt maken.
Yolanda_dB schreef: Alpha schreef:Werd Jezus in December geboren? Nee.
De Bijbel geeft geen geboorte data.
Op basis van de Bijbelse gegevens is hij medio oktober geboren.
En weer ben jij bezig met iets te veroordelen dat ik helemaal niet noem, helemaal niet doe.
Ik ben niet "zijn verjaardag" aan het vieren, ik ben bezig zijn komst in deze wereld, en de betekenis daarvan voor de wereld, te gedenken.
Net zoals ik in het avondmaal zijn dood gedenk. .
Ik geef gewoon feiten weer en daar maak JIJ een veroordeling van.
Het is nog steeds JHWH God die oordeelt. Hij haat afgoderij, in welke vorm maar ook.
Yolanda_dB schreef: Opnieuw: toon aan op basis van welke Bijbelteksten het als afgoderij te benoemen is om stil te staan bij de komst van Jezus in de wereld, en de betekenis daarvan voor de wereld.
Dat is wat ik steeds doe en jij steeds weer verwerpt.
Wanneer je de Bijbel echt zou kennen, zou je weten welke teksten dat zijn. Er zijn er vele.
Maar JIJ zoekt, als excuus, een letterlijk verbod van het vieren van b.v. Kerstmis.
De Bijbel kent geen Kerstmis, geen geboorte feest, geen verjaardagen. De heidenen kennen wel een geboortefeest.
Prediker 7:
1 Een naam is beter dan goede olie, en de dag des doods dan de dag dat iemand geboren wordt.
8 Beter is het einde naderhand van een zaak dan het begin ervan. Beter iemand die geduldig is dan iemand die hoogmoedig van geest is.
1 Petrus 4:3 Want het is voldoende dat GIJ in de voorbijgegane tijd de wil van de natiën hebt volbracht door U over te geven aan daden van losbandig gedrag, wellusten, overdaad van wijn, brasserijen, drinkpartijen en onwettige afgoderijen.
1 Korinthiërs 10:
20 Neen; maar ik zeg dat de dingen die de natiën slachtofferen, zij aan demonen slachtofferen en niet aan God; en ik wil niet dat GIJ deelhebbers met de demonen wordt.
21 GIJ kunt niet de beker van JHWH en de beker van de demonen drinken; GIJ kunt niet aan „de tafel van JHWH” en aan de tafel van de demonen deel hebben. NWV.
De Joden hielden overigens exact bij, wanneer iemand werd geboren, maar maakten daar nooit een feest van.
In de Bijbel worden twee verjaardagen vermeld in: Genesis 40:18-22 en Mattheüs 14:6-11
Yolanda_dB schreef: Alpha schreef:Wat is er verkeerd aan stil te staan bij Jezus' komst (en wederkomst) op aarde?
Bedenk dan eerst, dat de Joden nog steeds op de Messias wachten.
Ik ben geen Jood, maar christen.
Mijn vraag is nog steeds niet beantwoord.
Jawel, al meerdere keren, maar dat wens je niet te accepteren. Je bent kennelijk geketend aan on-Bijbelse tradities.
Yolanda_dB schreef: Alpha schreef:De Bijbel leert m.i. niet, dat zijn wederkomst fysiek zal zijn.
Volgens mij wel.
De engel zei dat Jezus
op dezelfde manier weer op de wolken zal verschijnen als dat Hij naar de hemel voer. .
Als je de rest van de tekst leest, zie je dat hij onzichtbaar vertrok.
Handelingen 1:9 En nadat hij deze dingen had gezegd, werd hij ten aanschouwen van hen omhooggeheven, en een wolk
onttrok hem aan hun gezicht.
Johannes 14:19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer aanschouwen, maar GIJ [Leden van de kleine kudde] zult mij aanschouwen, want ik leef en GIJ zult leven. NWV.
Yolanda_dB schreef: Alpha schreef:Met het vieren van Kerstmis aanbidt je, verkapt, de zon.
Het is een zonnewende feest.
Dat is geen “gezeur”, maar een feit.
Ook als je dat niet past.
Het gaat er niet om of het past of niet, het is gewoon NIET waar.
Zal ik het iets duidelijker zeggen: als jij suggereert dat ik een zonnewendefeest vier, ben jij een leugenaar en lasteraar.
Is dat duidelijk genoeg??!!
Ik vier geen zonnewende feest. Ik gedenk de komst van Jezus in de wereld.
En alles wat je er meer van maakt, leeft alleen in jouw gedachten, niet in de mijne.
En ondertussen heb je nog steeds geen concreet antwoord gegeven op de vraag wat er verkeerd is aan het gedenken van de komst van Jezus in de wereld.
En ik snap het ook wel, want het enige juiste antwoord is: daar is niets verkeerd aan.
Ik begrijp niet waarom je dat niet durft te erkennen.
Tot slot:
Is het jou nog niet duidelijk dat wanneer JIJ het over kerstmis hebt, dat jij het dan over allerlei wereldse ideeën hebt die verwerpelijk zijn,
maar dat IK het NIET over al dat soort 'toeters en bellen' heb?
Ik heb het niet over een ingesteld feest, zoals bijv. het Pesach-feest.
Ik heb het over bijzondere aandacht voor 1 van de (zoals dat genoemd wordt) heilsfeiten.
Meer niet.
En op basis van JOUW idee over (een werelds) kerstmis benoem je het stilstaan bij dat heilsfeit als afgoderij.
Dat klinkt voor mij zo ongeveer hetzelfde als: het aanbidden van God is afgoderij ...
Het past je niet, dus is het niet waar.
Je negeert het feit:
Dat Kerstmis pas in 354 werd gevierd en dat dat het zonnewendefeest verving.
Dat Jezus beslist NIET op 25 December is geboren.
Geen enkele jood zijn geboortedag vierde.
Dat het een aantoonbaar heidens gebruik was.
Dat Jezus zijn volgelingen opdroeg om ZIJN dood op 14 Nissan te herdenken. Zie Pred 7:1,8.
Jezus negeerde de willekeurige regels van de farizeeën, maar hij hield zich wel aan de mozaïsche wet (Matth. 5:17, 18; 23:23). Hij keek niet naar de letter maar naar de geest van de Wet. Hij zag de noodzaak van barmhartigheid en medegevoel.
Jezus werd, ondanks zijn inspanningen, door de meeste Joden niet aanvaard als Messias.
Teleurgesteld zij hij:
„Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen op de wijze waarop een hen haar broedsel van kuikens onder haar vleugels vergadert, maar
gijlieden hebt het niet gewild! Ziet! Uw huis wordt u verlaten achtergelaten.” — Luk. 13:34, 35. NWV.