Voordeel of nadeel refereert altijd eerst aan de individu in de eerste instantie en in de tweede instantie aan de rest. D.w.z. het mens dier of plant...... als het maar biologisch leven betreft.Christiaan schreef:Nee hoor, ik vraag alleen waar voordeel en nadeel aan refereert. Hebben we het over voordeel voor mannen, volwassenen, mensen, dieren? Daarom vind ik je definitie van voor- en nadeel te summier. Het zegt verder niet zoveel. Ik ga ervan uit dat je het over mensen in het algemeen hebt, maar je kunt ook 'kwaad' richting dieren doen. Hoe bepaal je dan wat goed en kwaad is? Ik mis de essentie van waar moraliteit over gaat. En als die essentie niet wordt beschreven is het i.m.o moeilijker op een goede beslissing te nemen.carramba schreef:Er is geen voordeel en nadeel tov "wat"....Christiaan schreef: Hoi carramba,
Ik heb je eerdere berichten ook gelezen en ik denk dat je het te simplistisch verwoord. Voordeel en nadeel t.ov. wat?
voordeel is complementair aan nadeel... jouw "wat" zou daar een derde factor aan toe voegen..... die is er niet.
Voor goed en kwaad is geen absolute standaard. Wat voor de ene goed (voordeel) is kan voor de ander slecht (nadeel) zijn.
Hoe bepalen we dat?? door zo rationeel mogelijk de consequenties van onze acties te realiseren.
Kan jij je een scenario bedenken wanneer het verkrachten van een kind gerechtvaardigd is?
Nee??
Ik wel.
(en ga nu niet allemaal gillen dat ik een kinderverkrachter ben want dat ben ik niet)