Christiaan schreef:Jerommel schreef:Christiaan schreef:Jerommel schreef:Christiaan schreef:
Wat je plausibeler/waarschijnlijker vindt is in dezen alleen een geloofskwestie.
Nee.
Het is een beredeneren en analyseren.
De conclusie daar van deed mij gelovig worden, niet andersom dus.
Wat heb je dan beredeneert en geanalyseerd?
Alles wat relevant is zo'n beetje...
Dat is de vraag ontwijken
Nee dus.
Het is mijn antwoord op jouw vraag.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:En waarom is iets waarschijnlijker dan het andere?
Kom kom, beetje logisch nadenken mag wel hoor.
Dat is wederom de vraag ontwijken.
Nee, jij ontwijkt logisch nadenken.
Maar dat mag.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:Jerommel schreef:Christiaan schreef:We kunnen hier geen kansberekening o.i.d. dergelijks op loslaten, want we hebben maar 1 universum om te onderzoeken.
Dat maakt in feite niet zo veel uit.
Maar daar naast is er geen reden om er universa bij te verzinnen.
Dat maakt uiteraard wél uit. Hoe kun je anders zeggen dat iets waarschijnlijker is dan het andere?
Omdat we het over HET universum hebben, niet over verzonnen universa.
Het gaat mij niet om het multiversum, er zijn tientallen andere hypothesen.
"Hypothese" in deze is een ander woord voor verzinsel.
Het is een naturalistisch bedenksel om onder de vernietigende kansberekeningen uit te kunnen komen zodat het geloven in naturalisme nog wat lijkt.
De vraag is: hoe kun je van al die hypothesen een kansberekening maken van waarschijnlijkheid als je maar 1 universum tot je beschikking hebt?
Dan kijken we dus naar ons universum, dat is onze werkelijkheid.
Naturalistische ideeën zijn daar binnen praktisch kansloos.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:Jerommel schreef:Christiaan schreef:En hoezo is het vanzelfsprekend dat een intelligente entiteit met een wil en plan vele malen waarschijnlijker is dan dode bewusteloze processen? Waar is deze kansberekening op gebaseerd?
Ik begrijp niet dat deze vraag gesteld wordt met het oog op het fijn afgestemde universum en "de wonderen der levende natuur".
Menselijke creaties vallen er bij in het niet, maar komen ook voort uit een bewustzijn, intelligentie / kennis, een wil, een plan, vaardigheden en aktie.
Nogmaals, menselijke creaties vallen er bij in het niet.
Daarnaast zijn er geen natuurlijke processen bekend die het universum en de levende natuur verklaren.
Dat is een logisch denkfout, een argument uit onwetendheid.
O ja joh?
Ja.
Nou nee dus, want jouw onwetendheid is dat je niet weet wat ik weet, noch wat ik heb bekeken en overwogen dus je speculeert er maar een beetje op los en denkt dan ook nog stellig te kunnen zijn...
Jerommel schreef:Christiaan schreef:Omdat we (op dit moment) geen verklaring hebben, wil niet zeggen dat het antwoord God moet zijn. Met die drogreden werd vroeger Thor/Donar als antwoord gezien op de oorzaak van de bliksem. Ík snap niet dat gelovigen nog steeds met zo'n argument komen.
We hebben het nu niet over iets simpels als bliksem.
Het gaat om het argument, en dit is een klassiek voorbeeld van een denkfout.
Het gaat niet om iets simpels als bliksem.
Daar wals je voor het gemak maar overheen, maar het gaat dus om een fine tuned universe en de levende natuur, the whole package, in al haar complexiteit en genialiteit.
Dat vergelijken met bliksem is een denkfout die getuigt van gebrek aan beoordelingsvermogen of onhoudbare veronderstellingen.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:"Menselijke creaties vallen er bij in het niet, maar komen ook voort uit een bewustzijn, intelligentie / kennis, een wil, een plan, vaardigheden en aktie.
Nogmaals, menselijke creaties vallen er bij in het niet." Dit is zomaar een statement zonder onderbouwing.
Ikkan er niets aan doen alsje de logica niet bevat.
De onderbouwing lijkt me onmiskenbaar evident.
Vergelijk (zoals ik al deed in feite) intelligente creaties met "de Schepping".
Neem in ogenschouw het ontbreken van een plausibele 'natuurlijke verklaring' en presto.
Kind kan de was doen.
Hoe heb je onderzocht dat er geen natuurlijke verklaring kan zijn?
Door de pogingen onder de loupe te nemen.
De pogingen falen.
Hier ga je weer met je argument uit onwetendheid.
Nee, dat doe jij nu weer, door te veronderstellen dat je weet wat ik weet en wat ik heb overwogen etc..
Om alle natuurlijke verklaringen te falsificeren zou je alwetend moeten zijn. En dat ben je niet.
Jongen, de natuurlijke verklaringen verklaren de natuur nu eenmaal niet.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:Jerommel schreef:Maar deze vraag blijft dus maar open staan:
Waarom zou een theïst onderschrijven dat God het niet deed (omdat natuurlijke processen het zouden hebben gedaan)?
Theïst of geen theïst, iemand zou pas iets moeten 'onderschrijven' (geloven, aannemen) als hij/zij daar een goede reden voor heeft. En de beste reden is wetenschappelijk bewijs, en dat is er niet. De wetenschappelijke methode is tot dusver de enige, aantoonbaar betrouwbare manier van weten gebleken. Er is verder geen andere methode die aantoonbaar betrouwbaar is.
Dat is dus geen antwoord op de vraag.
Er is geen reden om te onderschrijven dat God het niet deed. Evenmin is er geen reden om te onderschrijven dat God het wél deed. Zolang er hier geen antwoord op is, is de 'default' positie: niet geloven dat God het deed. Want er is geen reden om te geloven dat er een God in spel is.
Heb je nu echt zo'n moeite met mijn vraag?
Die luidde:
Waarom zou een theïst onderschrijven dat God het niet deed (omdat natuurlijke processen het zouden hebben gedaan)?
Er zijn geen natuurlijke processen die de oorsprong van de werkelijkheid verklaren.
Heb je wel enig idee hoe complex en gespecialiseerd de moleculen zijn die nodig zijn om een levende cel samen te stellen?
Weet je dan niet dat in een cel een veelheid aan high tech nano technologie aan het werk is?
Je kan die moleculen niet eens vormen en / of bewaren onder de zelfde omstandigheden.