Martine schreef:In de kerk - en niet alleen in de PKN -wordt meer gedaan dan een zondagsviering met een preek.
Er zijn diverse toerustingskringen, waarmee ik bedoel: catechese, samen de bijbel lezen en er met elkaar over praten,
gebedsgroepen enz. enz.
Wat jij wil is aangeven dat de hele Kerk - en dan bedoel ik alle (soorten) kerken - in feite niet deugen en verkeerde uitleg geven aan de teksten in de Bijbel.
Wat jij wil is in feite precies hetzelfde als in bepaalde stromingen van de kerk waar sprake is van wetticisme.
Alleen zo - en alléén zo - moet een mens leven, om behouden te worden.
Je vergeet daarbij dat Paulus schrijft dat wij ons niet (weer) een slavenjuk op moeten laten leggen:
Galaten 5:1: Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.(NBV)
En in Galaten 5: 13 en 14: Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar door de liefde, 14. want de hele wet is vervuld in één uitspraak: "heb uw naaste lief als uzelf".(NBV)
Dus niet allerlei regels en gedragscodes. Slechts één ding: dat wij ons laten leiden door Zijn Geest. Niks meer, niks minder.
En dan kan het zijn, dat iemand dingen anders invult dan jij, maar de kern is dat de mens met Hem verbonden blijft.
Ik heb via de kerk indertijd zo’n catechese, samen de bijbel lezen en er met elkaar over praten, gevolgd.
Er werd toen een willekeurig hoofdstuk geprikt.
Dat werd vervolgens gelezen en iedereen kon zijn mening geven, waaraan de studieleider de zijne er aan toevoegde.
Ik heb dat ruim een jaar gedaan en kwam tot de conclusie dat Bijbelbegrip niet voor de gewone man is weggelegd, alleen voor diegene die daarvoor een universitaire studie gevolgd heeft.
Dat werd anders toen ik van Jg studie, op mijn voorwaarden, kreeg.
Er ging voor mij een wereld open.
Wat de kerken betreft, refereer ik aan Paulus uitspraken in 1Tim 4:1-3.
Paulus voorzag dat men van het geloof zou afvallen.
Herders ontwikkelden zich naar heersers, die de kudden niet teder behandelden.(Hand 20:29).
De Bijbel kent geen kerk, maar een gemeente.
Jezus stichtte geen duizenden geloven, maar één.
Er is één God, JHWH, en één geloof.
Efeziërs 4:
5 één Heer, één geloof, één doop;
6 één God en Vader van allen, die boven allen en door allen en in allen is.NWV.
Jezus volgelingen waren herkenbaar aan hun eenheid en onderlinge liefde. (Johannes 13:35)
Er is één smalle weg, die naar redding leidt.
Mt 7:
13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en
weinigen zijn er die hem vinden. NWV.
Het zal toch duidelijk moeten zijn, dat God voorwaarden stelt aan zijn aanbidders.
Niet iedereen komt in aanmerking voor eeuwig leven. (Mt 7:21-23)
24 Een ieder daarom die deze woorden van mij hoort en ze doet, zal vergeleken worden met een beleidvol man, die zijn huis op de rots bouwde.
25 En de regen stroomde neer en de stortvloeden kwamen en de winden waaiden en beukten tegen dat huis, maar het stortte niet in, want het was op de rots gegrondvest.
26 Voorts zal een ieder die deze woorden van mij hoort en ze niet doet, vergeleken worden met een dwaas man, die zijn huis op het zand bouwde.
27 En de regen stroomde neer en de stortvloeden kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis en het stortte in, en zijn ineenstorting was groot.”
28 Toen Jezus nu deze woorden had geëindigd, was de uitwerking dat de scharen versteld stonden van zijn manier van onderwijzen;
29 want hij onderwees hen als iemand die autoriteit heeft, en niet zoals hun schriftgeleerden.
Toch verwierp de ruime meerderheid Jezus als Messias.
Omdat de Bijbel geen zondagsviering kent, vier ik die ook niet.
Die is in de 4e eeuw verplicht ingesteld door keizer Constantijn, behalve voor boeren.
Er zijn wel degelijk allerlei gedragscodes voor christenen (zoals 1 Kor. 6:9-10.) en God verwacht dat je je daar vrijwillig aan onderwerpt.
Immers anders kan je de weg naar behoud niet meer vinden.
Gods geest kan dan niet meer werkzaam zijn.
Maar aan de zeer strikte Mozaïsche wetten hoeven wij ons niet letterlijk te houden, die vrijheid hebben we gekregen.
Dat juk geld niet meer.
Maar het juk dat Jezus ons oplegt is licht.
Het is niet moeilijk dat te dragen.
Maar Paulus vergeleek het met een wedloop.
Hij zei:
1 Kor 9: 24 Weet GIJ niet dat de hardlopers in een wedloop allen hardlopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loopt zo dat GIJ hem moogt behalen. NWV.
Je kan alleen met JHWH verbonden zijn, via bemiddeling van zijn zoon Jezus.
God stelt dus wel degelijk eisen aan Jezus aanbidders.
Veroordeel ik alles en iedereen hiermee, die een andere mening hebben?
Beslist niet.
Ik moedig aan om terug te keren naar de Bijbelse leer, die ontdaan is van alle overleveringen en tradities die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Ik waardeer je oprechte reactie.