Weg tot behoud

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Re: Weg tot behoud

Bericht door Anja (oud account) »

Wie "gedenkt" een Springlevende....... Alleen hij die Hem dood waant.....de Relatie dus niet kent en in feite dus niet gelooft dat Hij is opgestaan. Wie in de Relatie is, aanbidt in Geest en Waarheid, door de dagelijkse intieme wandeling. Die kan alles op alle dagen en laat zich geen dagen voorschrijven.
Gal.5: 5 Christus heeft ons bevrijd, opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.
Kol.2:16 laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt - de werkelijkheid is Christus.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Man/Vrouw: M

Bericht door Biker »

Anja schreef:
Kol.2:16 laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt - de werkelijkheid is Christus.
"slechts" staat niet in de grondtekst. Wat de rest betreft nog een hele klus voor de kerk, vooral het vers erna, ook.(Kol 2:18)
Er is bijna geen dag op de RK liturgische kalender meer vrij die nog geen naamdag is van een of andere vermeende heilige / boodschapper.

Maar om bij de 14de Nissan te blijven, dat was een duidelijk voorbeeld van een dag waarop de sedermaaltijd werd genuttigd en daarna het lam altijd geslacht werd tussen 2 avonden, welke was een schaduw die Jezus vervulde.
Idem dito voor het beweegoffer en pinksteren, allemaal joodse feesten van God, aan de joden gegeven
Anja (oud account)

Biker schreef:
Anja schreef: Kol.2:16 laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt - de werkelijkheid is Christus.
"slechts" staat niet in de grondtekst. Wat de rest betreft nog een hele klus voor de kerk, vooral het vers erna, ook.(Kol 2:18)
Joh, je meeeent het. Ook heel gewichtig natuurlijk. Liever de mensen opzadelen met je heilige afgod, de statenvertaling natuurlijk.
Biker schreef:Er is bijna geen dag op de RK liturgische kalender meer vrij die nog geen naamdag is van een of andere vermeende heilige / boodschapper.
Dat is heel mooi. Ook jij hebt een ander namelijk helemaal niets voor te schrijven over het vieren van feestdagen. Ook en zeker niet aan de Heilige kerk. Christenen laten zich ook door Biker geen juk meer opleggen.
Biker schreef:Maar om bij de 14de Nissan te blijven, dat was een duidelijk voorbeeld van een dag waarop de sedermaaltijd werd genuttigd en daarna het lam altijd geslacht werd tussen 2 avonden, welke was een schaduw die Jezus vervulde.
Idem dito voor het beweegoffer en pinksteren, allemaal joodse feesten van God, aan de joden gegeven
Nou, nou, nou zeg, gewichtig allemaal he. Je zou jouw religie toch eens moeten verruilen voor Relatie zeg, dat zou een ramp zijn, niet? Beter dooremmeren over uiterlijkheden en regels, veel veiliger. Nou, dan heb je in het WTG je evenknie.

De toonaard van dit bericht leent zich minder goed voor serieuze discussie - mod pyro
Solo Christo

Biker

Bericht door Biker »

Gevoelige snaar geraakt?
De bijbelkennis van de gemiddelde JG is inderdaad iets waar de gemiddelde katholiek jaloers op zou moeten zijn.
En ja, de SV heeft het in dit geval bij het juiste eind, maar ik had het over de griekse grondtekst.
Anja (oud account)

Biker schreef:Gevoelige snaar geraakt?
Geenszins. Wat een hoogmoed. Je weet van toeten noch blazen waar het de Heilige Kerk en haar leer betreft. Maar oh oh wat een arrogantie en een hoogmoed. Wat weten we toch veel (maar niet heus).
Biker schreef:De bijbelkennis van de gemiddelde JG is inderdaad iets waar de gemiddelde katholiek jaloers op zou moeten zijn.
En ja, de SV heeft het in dit geval bij het juiste eind, maar ik had het over de griekse grondtekst.
Schrijf dat maar op je buik. Een katholiek hoeft helemaal niks nergens "jaloers" op te zijn, je stikt zelf van jaloezie, omdat je geen katholiek doorleefd geloof hebt en geen werkelijke kennis van de Traditie. Je projecteert , jouw eigen jaloezie, op een ander, in plaats van ermee te dealen. Jammer, maar helaas.
Solo Christo

Biker

Bericht door Biker »

Anja schreef:
Biker schreef:Gevoelige snaar geraakt?
Geenszins. Wat een hoogmoed. Je weet van toeten noch blazen waar het de Heilige Kerk en haar leer betreft. Maar oh oh wat een arrogantie en een hoogmoed. Wat weten we toch veel (maar niet heus).
Biker schreef:De bijbelkennis van de gemiddelde JG is inderdaad iets waar de gemiddelde katholiek jaloers op zou moeten zijn.
Schrijf dat maar op je buik. Een katholiek hoeft helemaal niks nergens "jaloers" op te zijn, je stikt zelf van jaloezie, omdat je geen katholiek doorleefd geloof hebt en geen werkelijke kennis van de Traditie. Je projecteert , jouw eigen jaloezie, op een ander, in plaats van ermee te dealen. Jammer, maar helaas.
Wel eens gehoord van onderbouwend discussieren ?
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef:Volgens jouw zelfbedachte regels doe ik aan afgoderij en grendel ik mijn weg tot behoud af.
Dat is (ver)oordelen. .
Ik citeer slechts, direct of indirect, de Bijbel.
Dus heb ik dat niet zelf bedacht.

Vervolgens toon ik in de Bijbel aan, wat het gevolg is, van de door jouw bedachte versie.
Zoals gezegd, heb je een vrije wil en mag je zelf je eigen versie kiezen.
Yolanda_dB schreef:Dan ben je ziende blind. .
Dat jouw vooringenomen mening.
Ben jij dan niet horende doof?
Yolanda_dB schreef:Jezus deed mee aan de 'brasserie' in Kana, Hij zorgde zelfs nog de wijn.
Zes vaten van 2 of 3 metreten. Dat is ruim 700 liter, ruim 900 flessen wijn.
Jezus deed dus mee aan/ en zorgde voor een flink drinkgelag tijdens een huwelijksfeest,
en feest dat nergens in de Bijbel is toegestaan, en volgens jouw 'norm' dus een afgodenfeest is.
Ik heb je teksten gegeven van Bijbelse normen en waarden.
Beschuldig je nu Jezus van opzettelijke overtreding van die?
Waar staat in de Bijbel dat het vieren van een feest, zonder Babylonische kenmerken, verboden is.

Joh 2:
6 Nu stonden daar zes stenen waterkruiken [hydriai], zoals volgens de reinigingsvoorschriften van de joden werd vereist, die elk twee of drie vloeistofmaten konden bevatten. NWV.
6 En daar waren zes stenen waterkruiken gezet, naar de wijze der Joodse reiniging, en elke hield twee of drie maten.

Het zijn dus kruiken van aardewerk.
http://www.israelheute.com/Portals/0/news/krug.jpg
Een vloeistofmaat is waarschijnlijk een "Bath" met een inhoud van ca. 22 liter.
Een kruik bevatte dus tussen de 44 en 66 liter.
Totaal ca. maximaal 400 liter. :)
Yolanda_dB schreef:Ik ga je vanaf nu maar "leugenaar" noemen als je dit zegt.
Ik "vier" ten eerste niets, en ten tweede ook niet de "geboortedag" van Jezus. .
Pot of ketel verwijt?

Jij schreef: “Waar staat in de Bijbel: Gij zult geen Kerstmis vieren? Nergens”.

Ik reageerde daarop dat Kerstmis niet in de Bijbel voorkomt, maar in 354 door een heidense keizer is ingesteld. Ik geef feitelijke informatie.

Dat jij dat anders zien, is jouw keuze.
Yolanda_dB schreef:Jezus Dat Jezus'geboortedag niet in de Bijbel voorkomt, is dus ook een leugen. .
Toon mij dan Jezus geboorte datum in de Bijbel?
Yolanda_dB schreef:O?
Hoe weet jij dat?
En nog even een extra vraag: waar staat in de Bijbel dat wij Jezus' dood op 14 Nissan moeten gedenken? .
Mensen die Kerstmis vieren, gedenken m.i. Jezus dood niet op 14 Nissan.
De teksten waar Jezus de herdenking van zijn dood opdroeg, heb ik al vaker geciteerd.

Op 14 Nissan zei Jezus: ” Blijft dit tot een gedachtenis aan mij doen”. ( Luk 21:19;1 Korinthiërs 11:24)
Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Hou eens op met allerlei veronderstellingen aan te dragen, kom eens met feiten.
Spreek tegen jou zelf. .
Geef eens feiten?
Yolanda_dB schreef: Ik beweer nergens dat Jezus "gebood" zijn geboortedag te vieren. Opnieuw één van jouw leugens.
Jij beweert dat Jezus VERboden heeft om stil te staan bij de betekenis van Zijn komst in de wereld.
En dat toon je niet aan ....
Je viert zijn geboortedag met Kerstmis dus, omdat je dat zelf leuk vindt?
Ik toonde overduidelijk aan, dat noch Jezus nog zijn volgelingen in de eerste twee eeuwen dat niet deden, net als de Joden.
Het waren heidenen die dat deden, in relatie met hun religie.
Ik toonde aan dat de twee verjaardagen in de bijbel niet door gelovigen gevierd werden en dat dat gepaard ging met een soort gedrag, die niet voor Jezus volgelingen gevolgd mocht worden.

Als JIJ op die manier wil feesten is dat jouw bewuste keuze.

Ik moedig je alleen aan om op een zuivere Bijbelse manier je geloof te beleven, dat is in jouw eigen belang.
callista

Bericht door callista »

Hoe meer ik lees in dit topic hoe "heidenser" ik word..
En ik ben daar reuze gelukkig mee....en ook dankbaar voor.
Weg uit die gevangenis van letters, regels, indoctrinatie, betutteling en waandenkbeelden.

Zomaar iets wegzetten als waandenkbeelden is niet toegestaan. - mod pyro
Laatst gewijzigd door callista op 26 sep 2016, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Ik probeer slechts te laten zien, wat de bijbel leert.
Daarbij citeer ik direct of indirect de Bijbel.
Over interpretatie daarvan zijn er zovele meningen als er religies zijn.
Ik ben van mening dat de Bijbel zelf de correcte uitleg geeft.
Wanneer je de behouden weg wilt volgen, dien je de Bijbel te volgen en geen zaken, die geen Bijbelse oorsprong hebben.

Mijn bedoelingen zijn oprecht en niet op eigen voorkeur gebaseerd.
Wanneer ik iets beweer, dat aantoonbaar, Bijbels gezien, onjuist is, hoor ik dat graag.
Daar leer ik van.
Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

Alpha schreef:
Yolanda_dB schreef:Volgens jouw zelfbedachte regels doe ik aan afgoderij en grendel ik mijn weg tot behoud af.
Dat is (ver)oordelen. .
Ik citeer slechts, direct of indirect, de Bijbel.
Dus heb ik dat niet zelf bedacht.

Vervolgens toon ik in de Bijbel aan, wat het gevolg is, van de door jouw bedachte versie.
Zoals gezegd, heb je een vrije wil en mag je zelf je eigen versie kiezen.
Yolanda_dB schreef:Dan ben je ziende blind. .
Dat jouw vooringenomen mening.
Ben jij dan niet horende doof?
Yolanda_dB schreef:Jezus deed mee aan de 'brasserie' in Kana, Hij zorgde zelfs nog de wijn.
Zes vaten van 2 of 3 metreten. Dat is ruim 700 liter, ruim 900 flessen wijn.
Jezus deed dus mee aan/ en zorgde voor een flink drinkgelag tijdens een huwelijksfeest,
en feest dat nergens in de Bijbel is toegestaan, en volgens jouw 'norm' dus een afgodenfeest is.
Ik heb je teksten gegeven van Bijbelse normen en waarden.
Beschuldig je nu Jezus van opzettelijke overtreding van die?
Waar staat in de Bijbel dat het vieren van een feest, zonder Babylonische kenmerken, verboden is.

Joh 2:
6 Nu stonden daar zes stenen waterkruiken [hydriai], zoals volgens de reinigingsvoorschriften van de joden werd vereist, die elk twee of drie vloeistofmaten konden bevatten. NWV.
6 En daar waren zes stenen waterkruiken gezet, naar de wijze der Joodse reiniging, en elke hield twee of drie maten.

Het zijn dus kruiken van aardewerk.
http://www.israelheute.com/Portals/0/news/krug.jpg
Een vloeistofmaat is waarschijnlijk een "Bath" met een inhoud van ca. 22 liter.
Een kruik bevatte dus tussen de 44 en 66 liter.
Totaal ca. maximaal 400 liter. :)
Yolanda_dB schreef:Ik ga je vanaf nu maar "leugenaar" noemen als je dit zegt.
Ik "vier" ten eerste niets, en ten tweede ook niet de "geboortedag" van Jezus. .
Pot of ketel verwijt?

Jij schreef: “Waar staat in de Bijbel: Gij zult geen Kerstmis vieren? Nergens”.

Ik reageerde daarop dat Kerstmis niet in de Bijbel voorkomt, maar in 354 door een heidense keizer is ingesteld. Ik geef feitelijke informatie.

Dat jij dat anders zien, is jouw keuze.
Yolanda_dB schreef:Jezus Dat Jezus'geboortedag niet in de Bijbel voorkomt, is dus ook een leugen. .
Toon mij dan Jezus geboorte datum in de Bijbel?
Yolanda_dB schreef:O?
Hoe weet jij dat?
En nog even een extra vraag: waar staat in de Bijbel dat wij Jezus' dood op 14 Nissan moeten gedenken? .
Mensen die Kerstmis vieren, gedenken m.i. Jezus dood niet op 14 Nissan.
De teksten waar Jezus de herdenking van zijn dood opdroeg, heb ik al vaker geciteerd.

Op 14 Nissan zei Jezus: ” Blijft dit tot een gedachtenis aan mij doen”. ( Luk 21:19;1 Korinthiërs 11:24)
Yolanda_dB schreef:
Alpha schreef:Hou eens op met allerlei veronderstellingen aan te dragen, kom eens met feiten.
Spreek tegen jou zelf. .
Geef eens feiten?
Yolanda_dB schreef: Ik beweer nergens dat Jezus "gebood" zijn geboortedag te vieren. Opnieuw één van jouw leugens.
Jij beweert dat Jezus VERboden heeft om stil te staan bij de betekenis van Zijn komst in de wereld.
En dat toon je niet aan ....
Je viert zijn geboortedag met Kerstmis dus, omdat je dat zelf leuk vindt?
Ik toonde overduidelijk aan, dat noch Jezus nog zijn volgelingen in de eerste twee eeuwen dat niet deden, net als de Joden.
Het waren heidenen die dat deden, in relatie met hun religie.
Ik toonde aan dat de twee verjaardagen in de bijbel niet door gelovigen gevierd werden en dat dat gepaard ging met een soort gedrag, die niet voor Jezus volgelingen gevolgd mocht worden.

Als JIJ op die manier wil feesten is dat jouw bewuste keuze.

Ik moedig je alleen aan om op een zuivere Bijbelse manier je geloof te beleven, dat is in jouw eigen belang.
Uit al dit bla bla bla slechts 1 punt:
Jij noemt opnieuw: Je viert zijn geboortedag met Kerstmis dus, omdat je dat zelf leuk vindt?
En opnieuw FOUT.
Ik "vier" niet, en ik vier ook niet iemands "geboortedag".
Iemand die zo iets simpels al niet snapt ...

Laat ik het eens op een andere manier proberen.
In protestantse kringen houden we kerkdiensten, erediensten. Elke zondag, en in de meeste kerken 2 keer op een zondag.
In die diensten be(s)preekt een voorganger een thema of een tekstgedeelte uit de Bijbel.
Is dit volgens jou afgodendienst?

Zo niet:
Mag een voorganger elk gedeelte uit de Bijbel bespreken?

Zo ja:
Mag een voorganger dan bijv. ook preek houden over Lukas 2?

Ik ben benieuwd naar jouw antwoorden ...
Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:Hoe meer ik lees in dit topic hoe "heidenser" ik word..
Kon dat nog? :clown:

Weg uit die gevangenis van letters, regels, betutteling en waandenkbeelden.
Klinkt ergens wel als het Evangelie, en ik ben het er als Christen ook mee eens. :)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Alpha

Bericht door Alpha »

Yolanda_dB schreef: Uit al dit bla bla bla slechts 1 punt:
Jij noemt opnieuw: Je viert zijn geboortedag met Kerstmis dus, omdat je dat zelf leuk vindt?
En opnieuw FOUT.
Ik "vier" niet, en ik vier ook niet iemands "geboortedag".
Iemand die zo iets simpels al niet snapt ...

Laat ik het eens op een andere manier proberen.
In protestantse kringen houden we kerkdiensten, erediensten. Elke zondag, en in de meeste kerken 2 keer op een zondag.
In die diensten be(s)preekt een voorganger een thema of een tekstgedeelte uit de Bijbel.
Is dit volgens jou afgodendienst?

Zo niet:
Mag een voorganger elk gedeelte uit de Bijbel bespreken?

Zo ja:
Mag een voorganger dan bijv. ook preek houden over Lukas 2?

Ik ben benieuwd naar jouw antwoorden ...
Gezien je manier van discussiëren, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken, dat je niet echt serieus op zoek bent naar de weg van behoud.

Dus je viert Kerstmis niet, of toch wel?
Gedenk je Jezus dood op 14 Nissan niet of toch wel?

In ben overigens NH opgevoed, dus ik ken die kerk van binnen en van buiten.
Ook ben ik meerdere malen aanwezig geweest bij een RKK dienst.

In de kerk is geen bijbelbespreking mogelijk.
Je krijgt een stukje uit de Bijbel voorgelezen en de voorganger geeft daar zijn visie over.
Die visie is gebaseerd op de leer van de betreffende kerk en die verschilt van denominatie tot denominatie.

Kennelijk heb je geen idee wat afgodendienst nu werkelijk is.
Het zijn dingen die God hartgrondig haat.
Een oprechte gelovige doet daar nooit aan mee.
Het is triest dat de vele kerkelijke gebruiken en overleveringen geen Bijbelse oorsprong hebben.

Kijk je naar Jezus, dan zie je dat zijn onderwijs tot nauwkeurige kennis leidde.
Overeenkomstig Gods wil.

Lukas 2:
46 Na drie dagen nu vonden zij hem in de tempel, waar hij te midden van de leraren zat, naar wie hij luisterde en aan wie hij vragen stelde. 
47 Maar allen die naar hem luisterden, stonden voortdurend verbaasd over zijn begrip en zijn antwoorden. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:Klinkt ergens wel als het Evangelie, en ik ben het er als Christen ook mee eens. :)
En dit dan?
Johannes 8:
31 Tot de joden dan die hem hadden geloofd, zei Jezus verder: „Indien GIJ in mijn woord blijft, zijt GIJ werkelijk mijn discipelen, 
32 en GIJ zult de waarheid kennen en de waarheid zal U vrijmaken.” NWV.

Waarvan?
Anja (oud account)

Jerommel schreef:
callista schreef:Hoe meer ik lees in dit topic hoe "heidenser" ik word..
Kon dat nog? :clown:

Weg uit die gevangenis van letters, regels, betutteling en waandenkbeelden.
Klinkt ergens wel als het Evangelie, en ik ben het er als Christen ook mee eens. :)
Amen. Ik ook. :)
Solo Christo

Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:In de kerk is geen bijbelbespreking mogelijk.
Je krijgt een stukje uit de Bijbel voorgelezen en de voorganger geeft daar zijn visie over.
Die visie is gebaseerd op de leer van de betreffende kerk en die verschilt van denominatie tot denominatie.
In de kerk - en niet alleen in de PKN -wordt meer gedaan dan een zondagsviering met een preek.
Er zijn diverse toerustingskringen, waarmee ik bedoel: catechese, samen de bijbel lezen en er met elkaar over praten,
gebedsgroepen enz. enz.
Wat jij wil is aangeven dat de hele Kerk - en dan bedoel ik alle (soorten) kerken - in feite niet deugen en verkeerde uitleg geven aan de teksten in de Bijbel.
Wat jij wil is in feite precies hetzelfde als in bepaalde stromingen van de kerk waar sprake is van wetticisme.
Alleen zo - en alléén zo - moet een mens leven, om behouden te worden.
Je vergeet daarbij dat Paulus schrijft dat wij ons niet (weer) een slavenjuk op moeten laten leggen:
Galaten 5:1: Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.(NBV)
En in Galaten 5: 13 en 14: Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar door de liefde, 14. want de hele wet is vervuld in één uitspraak: "heb uw naaste lief als uzelf".(NBV)
Dus niet allerlei regels en gedragscodes. Slechts één ding: dat wij ons laten leiden door Zijn Geest. Niks meer, niks minder.
En dan kan het zijn, dat iemand dingen anders invult dan jij, maar de kern is dat de mens met Hem verbonden blijft.
Laatst gewijzigd door Martine op 27 sep 2016, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Anja (oud account)

Martine schreef:
In de kerk - en niet alleen in de PKN -wordt meer gedaan dan een zondagsviering met een preek.
Er zijn diverse toerustingskringen, waarmee ik bedoel: catechese, samen de bijbel lezen en er met elkaar over praten,
gebedsgroepen enz. enz.
Wat jij wil is aangeven dat de hele Kerk - en dan bedoel ik alle (soorten) kerken - in feite niet deugen en verkeerde uitleg geven aan de teksten in de Bijbel.
Wat jij wil is in feite precies hetzelfde als in bepaalde stromingen van de kerk waar sprake is van wetticisme.
Je vergeet daarbij dat Paulus schrijft dat wij ons niet (weer) een slavenjuk op moeten laten leggen:
Galaten 5:1: Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; hoed dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.(NBV)
En in Galaten 5: 13 en 14: Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar door de liefde, 14. want de hele wet is vervuld in één uitspraak: "heb uw naaste lief als uzelf".(NBV)
Dus niet allerlei regels en gedragscodes. Slechts één ding: dat wij ons laten leiden door Zijn Geest. Niks meer, niks minder.
En dan kan het zijn, dat iemand dingen anders invult dan jij, maar de kern is dat de mens met Hem verbonden blijft.
Wow....supergoed uitgedrukt en mooi gezegd. Chapeau :flower1: Die sla ik even op (om na te kunnen lezen op andere momenten).

Hartelijk dank voor deze ijzersterke bijdrage. :)
Solo Christo

ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Martine schreef:
gebedsgroepen enz. enz.
Galaten 5:1: Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; hoed dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.(NBV)
Dag Martine,

met Anja vind ik ook het heel mooi en waar uitgedrukt... Het probleem is zoals je al vermoedt waarschijnlijk dat JG allen, behalve de eigen groep als uit Satan voortkomend beschouwt, daarbij verwarren ze tevens eenheid met uniformiteit... Daarbij schuwen ze ook niet een vertekend beeld te geven van hoe het in de verschillende christelijke kerken aan toe gaat. Spijtig. Mij stuit het tegen de borst hoe Alpha in deze draad veroordelend optreedt tegenover iedereen die het niet met hem eens is. Op die manier is een discussie moeilijk.
Yolanda_dB

Alpha schreef:Gezien je manier van discussiëren, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken, dat je niet echt serieus op zoek bent naar de weg van behoud.
Ik hoef ook niet te zoeken, want ik ken die weg al lang, en 'bewandel' die weg al lang.
Ik maak mij wat dat betreft wat meer zorgen over jou...

Punt is dat wat bij mij een invulling is van mijn/onze "liturgie", door jou wordt benoemd als afgoderij.
En elke keer zit je er naast, alleen al omdat jij iets anders aan het be-/veroordelen bent.
En telkens negeer je wat ik zeg of vraag, ook nu weer.
Gezien JOUW manier van 'discussiëren' ben je helemaal niet in gesprek, ben je helemaal niet bezig met het wijzen van de juiste weg,
maar ben je 'jouw visie / jouw leer' aan het weergeven. En in dit geval is die (wat mij betreft) totaal niet relevant.
Sterker: in mijn ogen is dat een valse leer. En dan bedoel ik ook valse leer zoals de Bijbel spreekt over valse leraren.
Alpha schreef:Dus je viert Kerstmis niet, of toch wel?
Ik 'vier' kerstmis niet in de zin van een verjaardagsfeest.
Ik 'vier' kerstmis niet in de zin van een zonnewendefeest.
Ik 'vier' kerstmis niet in de zin van een cadeautjes-/pakjesfeest met de kerstman in zijn arreslee met rendieren.
Maar in de periode van advent en kerst staat bij ons de komst van Jezus Christus in de wereld, en de betekenis daarvan voor de wereld, op de voorgrond in onze liturgie.
(Overigens: ook wel op andere momenten in het jaar.)
Alpha schreef:Gedenk je Jezus dood op 14 Nissan niet of toch wel?
Zullen we het voorlopig even bij kerstmis houden.
En het feit dat jij mij deze vraag stelt, betekent dus op z'n minst dat jij dus helemaal niet kunt concluderen of ik het wel of niet vier.
Toegegeven, dat laatste gebeurt vaak, daarom schreef ik de 's' in "be(s)preking" tussen haakjes.
Maar: dat is op zich heel Bijbels.
EN: het "bespreken"/reageren gebeurt wel degelijk, ook in de kerkdiensten.
Ten minste: wel in de kerken/kerkdiensten die ik bezoek.
Alpha schreef:Die visie is gebaseerd op de leer van de betreffende kerk en die verschilt van denominatie tot denominatie.
Zoals ook jouw visie wordt 'gekleurd' door de JG-denominatie.
Jij bent ervan overtuigd dat jouw mening Bijbels is, die voorgangers ook.
Alpha schreef:Kennelijk heb je geen idee wat afgodendienst nu werkelijk is.
Kennelijk?
Omdat jij over een constructie aan het praten bent waar ik het NIET over heb?
Doe niet zo bespottelijk.

Resumerend:
Ik stel vragen; jij geeft geen antwoord.
Ik heb het over A, jij veroordeelt dat, maar ondertussen heb jij het over B, en toon je niet aan dat A en B hetzelfde zijn.
Je praat steeds over dingen die ik "kennelijk" denk, terwijl dat helemaal niet zo is, het zijn jouw (verkeerde) vooroordelen.

Het is mij wel duidelijk.
Jouw 'nauwkeurige kennis' vertoont zeer veel hiaten,
en jouw "open staan" voor de zienswijze van anderen is zo ongeveer nul komma nul.
Alpha schreef:Het is triest dat de vele kerkelijke gebruiken en overleveringen geen Bijbelse oorsprong hebben.
Als je onder "Bijbelse oorsprong" verstaat dat er een letterlijke specifieke opdracht in moet staan voor de gelovigen anno 2000+, heb je gelijk.
Maar dat geldt al voor alle gelovigen sinds de eerste christenen, dus ook wat dat betreft ben ik in goed gezelschap.
Anja (oud account)

Ook met de zonnewende is overigens niets mis. Wees maar dankbaar dat we de zon hebben gekregen, zodat er leven kan zijn op onze planeet en alles wat leeft kan groeien en bloeien. Een mooi gedicht van die goeie ouwe Goethe, toevallig vanmorgen gelezen in "De Levensbloem" van Andreas Beutel (eerder vandaag genoemd in Praatvaria 8-) )

Wär nicht das Auge sonnenhaft,
Die Sonne könnt es nie erblicken;
Läg nicht in uns des Gottes eigne Kraft,
Wie könnt uns Göttliches entzücken?

Vertaling:
Had het oog geen zonnemacht,
(dan) Kon het de zon nooit waarnemen;
Lag niet in ons Gods eigen kracht,
Hoe kon iets goddelijks ons dan verrukken?

(Johann Wolfgang von Goethe)

In onze tijd ziet het overgrote deel van de mensen de zon echt allang niet meer aan voor de schepper zelf of een of andere godheid hoor. Misschien nog wat primitieve geisoleerde stammen her en der, maar daar houdt het ook wel mee op. En sommige christenen dan dus 8-) die bang zijn dat ze een andere god aanbidden als ze een kerstboom hebben :clown:
Solo Christo

Yolanda_dB

Martine schreef:...
Galaten 5:1: Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen.(NBV)
Toch ben ik het hier ook niet mee eens Martine.
Er staat in de Bijbel wel iets meer dan "laat je door Zijn Geest leiden en de rest doet er niet toe."

Je geeft zelf al een tekst aan: de naaste liefhebben.
Dat wordt in de Bijbel bijv. uitgewerkt door de apostel Jacobus,
die daarmee een onderscheid maakt tussen levend geloof en dood geloof.

In de Bijbel staat bijv. dat we kwaad uit ons midden moeten wegdoen (waarmee bedoeld dat mensen die in ''grove' zonde leven, uiteindelijk uit de gemeente moeten weren).

In de eerste apostel-synode worden enkele regels vastgelegd die "als nieuwtestamentische wet" gelden.
Bijv. het niet eten van bloed.

Dus "laat je door Zijn Geest leiden. niks meer, niks minder" is wel te kort door de bocht wat mij betreft.
Ook al mag/moet dat wel degelijk het uitgangspunt zijn.
Martine

Bericht door Martine »

Yolande_ dB schreef:Dus "laat je door Zijn Geest leiden. niks meer, niks minder" is wel te kort door de bocht wat mij betreft.
Laat je door de Geest leiden is in mijn ogen alle dagen weer je bewust te zijn van de genade van onze Heer Jezus Christus en daaruit denken en doen. En dat omvat alles. Want als je je bewust bent van die genade ("de vreemde vrijspraak van de Heer") dan zijn er dingen die je wel doet of niet. Dan gaat het, volgens mij, en in ieder geval voor mij, als vanzelfsprekend, het wordt dan een deel van jezelf.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Yolanda_dB

Martine schreef:
Yolande_ dB schreef:Dus "laat je door Zijn Geest leiden. niks meer, niks minder" is wel te kort door de bocht wat mij betreft.
Laat je door de Geest leiden is in mijn ogen alle dagen weer je bewust te zijn van de genade van onze Heer Jezus Christus en daaruit denken en doen. En dat omvat alles. Want als je je bewust bent van die genade ("de vreemde vrijspraak van de Heer") dan zijn er dingen die je wel doet of niet. Dan gaat het, volgens mij, en in ieder geval voor mij, als vanzelfsprekend, het wordt dan een deel van jezelf.
Fijn dat het voor jou "vanzelfsprekend" is, maar dat neemt niet weg dat jouw "niets meer" te kort door de bocht is.
Anja (oud account)

Martine schreef:
Alweer zo accuraat uitgedrukt. Zo geldt het voor mij ook. Bedankt voor de fijne verwoording :kiss1: .
Solo Christo

Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef:In de kerk - en niet alleen in de PKN -wordt meer gedaan dan een zondagsviering met een preek.
gebedsgroepen enz. enz.
Ik heb via de kerk indertijd zo’n catechese, samen de bijbel lezen en er met elkaar over praten, gevolgd.
Er werd toen een willekeurig hoofdstuk geprikt.

Dat werd vervolgens gelezen en iedereen kon zijn mening geven, waaraan de studieleider de zijne er aan toevoegde.
Ik heb dat ruim een jaar gedaan en kwam tot de conclusie dat Bijbelbegrip niet voor de gewone man is weggelegd, alleen voor diegene die daarvoor een universitaire studie gevolgd heeft.

Dat werd anders toen ik van Jg studie, op mijn voorwaarden, kreeg.
Er ging voor mij een wereld open.

Wat de kerken betreft, refereer ik aan Paulus uitspraken in 1Tim 4:1-3.
Paulus voorzag dat men van het geloof zou afvallen.
Herders ontwikkelden zich naar heersers, die de kudden niet teder behandelden.(Hand 20:29).

De Bijbel kent geen kerk, maar een gemeente.
Jezus stichtte geen duizenden geloven, maar één.
Er is één God, JHWH, en één geloof.
Efeziërs 4:
5 één Heer, één geloof, één doop; 
6 één God en Vader van allen, die boven allen en door allen en in allen is.NWV.
Jezus volgelingen waren herkenbaar aan hun eenheid en onderlinge liefde. (Johannes 13:35)

Er is één smalle weg, die naar redding leidt.
Mt 7:
13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan; 
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden. NWV.

Het zal toch duidelijk moeten zijn, dat God voorwaarden stelt aan zijn aanbidders.
Niet iedereen komt in aanmerking voor eeuwig leven. (Mt 7:21-23)

24 Een ieder daarom die deze woorden van mij hoort en ze doet, zal vergeleken worden met een beleidvol man, die zijn huis op de rots bouwde. 
25 En de regen stroomde neer en de stortvloeden kwamen en de winden waaiden en beukten tegen dat huis, maar het stortte niet in, want het was op de rots gegrondvest. 
26 Voorts zal een ieder die deze woorden van mij hoort en ze niet doet, vergeleken worden met een dwaas man, die zijn huis op het zand bouwde. 
27 En de regen stroomde neer en de stortvloeden kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis en het stortte in, en zijn ineenstorting was groot.”
28 Toen Jezus nu deze woorden had geëindigd, was de uitwerking dat de scharen versteld stonden van zijn manier van onderwijzen; 
29 want hij onderwees hen als iemand die autoriteit heeft, en niet zoals hun schriftgeleerden.

Toch verwierp de ruime meerderheid Jezus als Messias. :(

Omdat de Bijbel geen zondagsviering kent, vier ik die ook niet.
Die is in de 4e eeuw verplicht ingesteld door keizer Constantijn, behalve voor boeren.

Er zijn wel degelijk allerlei gedragscodes voor christenen (zoals 1 Kor. 6:9-10.) en God verwacht dat je je daar vrijwillig aan onderwerpt.
Immers anders kan je de weg naar behoud niet meer vinden.
Gods geest kan dan niet meer werkzaam zijn.

Maar aan de zeer strikte Mozaïsche wetten hoeven wij ons niet letterlijk te houden, die vrijheid hebben we gekregen.
Dat juk geld niet meer.

Maar het juk dat Jezus ons oplegt is licht.
Het is niet moeilijk dat te dragen.
Maar Paulus vergeleek het met een wedloop.

Hij zei:
1 Kor 9: 24 Weet GIJ niet dat de hardlopers in een wedloop allen hardlopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loopt zo dat GIJ hem moogt behalen. NWV.

Je kan alleen met JHWH verbonden zijn, via bemiddeling van zijn zoon Jezus.
God stelt dus wel degelijk eisen aan Jezus aanbidders.

Veroordeel ik alles en iedereen hiermee, die een andere mening hebben?
Beslist niet.
Ik moedig aan om terug te keren naar de Bijbelse leer, die ontdaan is van alle overleveringen en tradities die geen Bijbelse oorsprong hebben.

Ik waardeer je oprechte reactie.
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:Dag Martine,

met Anja vind ik ook het heel mooi en waar uitgedrukt... Het probleem is zoals je al vermoedt waarschijnlijk dat JG allen, behalve de eigen groep als uit Satan voortkomend beschouwt, daarbij verwarren ze tevens eenheid met uniformiteit... Daarbij schuwen ze ook niet een vertekend beeld te geven van hoe het in de verschillende christelijke kerken aan toe gaat. Spijtig. Mij stuit het tegen de borst hoe Alpha in deze draad veroordelend optreedt tegenover iedereen die het niet met hem eens is. Op die manier is een discussie moeilijk.
Sorry, maar ik kan nooit iemand veroordelen.

Ik probeer alleen te laten zien, wat er in de Bijbel geleerd wordt.
Ik leg de vinger op een zere plek en dat interpreteer je kennelijk als een oordeel.

Rom 2:2 Nu weten wij dat het oordeel van God, in overeenstemming met waarheid, tegen hen is die zulke dingen beoefenen. NWV.

Wat zijn o.a. zulke dingen?

1 Korinthiërs 6:
9 Wat! Weet GIJ niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor tegennatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, 
10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven. NWV.