peda schreef:Peter79 schreef: De gedachte dat we in een geregisseerd toneelstuk meespelen staat mij zeer tegen en klopt volgens mij niet met het christelijk geloof
Hallo Peter 79,
Deze constatering klopt. Maar met het accepteren van de Goddelijke Alwetendheid inzake de toekomst zit je wel midden in een immense problematiek. Daar helpt het m.i. weinig om
de andere kant uit te kijken en te doen alsof er niets aan de hand is. Natuurlijk is dit vraagstuk al vroeg onderkend en zijn er menselijke theologische oplossingen bedacht om onder de predestinatie uit te komen. In hoeverre dat lukt, moet een ieder maar zelf beoordelen. Het behoort tot de vele Ongerijmdheden verbonden aan het "" Al "' geloof.
Ik ben niet echt een 'fan' van de predestinatieleer,
omdat dat mijns inziens inhoudt dat de mens "geen eigen keuze" heeft,
terwijl er genoeg Bijbelteksten zijn die aangeven dat de mens WEL een eigen keus en verantwoordelijkheid heeft.
Maar ik snap eigenlijk niet helemaal waarom mensen zo'n probleem maken van Gods "alwetendheid".
Als ik bijvoorbeeld Jesaja 46 lees (vers 10), lees ik dat God vanaf het begin aan het einde verkondigt, dat Hij vanouds de dingen verkondigt die nog niet zijn geschied.
Dergelijke teksten wijzen op het kennen van de toekomst.
(Denk aan profetieën.)
Andere teksten wijzen erop dat God "alles" weet.
Tot zelfs zover dat Hij mijn haren heeft geteld, en dat er geen vogel op aarde kan vallen zonder Hem (naar Matt. 10:29-30).
Maar God heeft de mens 'goed' maakt. Zeer goed zelfs.
Dat houdt in - lijkt mij - dat de mens is geworden zoals God de mens heeft bedoeld.
Met een vrije keuze om Hem te volgen/dienen/enz.
Als God de mogelijkheid van die 'verkeerde' keuze zou willen uitsluiten, zou Hij de mens (of de rest van de schepping, of beide)
anders hebben moeten maken.
Maar dan was de mens blijkbaar minder 'goed' geweest,
want als die andere manier van scheppen 'beter' was geweest, mag je er toch vanuit gaan dat God dan voor díé optie had gekozen!?
Het lijkt mij dat God blijkbaar deze optie (schepping + zondeval + herstel) toch "beter" vond
dan de mens als 'volgzame' robotjes zonder eigen verantwoordelijkheid te maken.
En waar ik ook vraagtekens bij heb, is dat de zondeval "onvermijdelijk" was,
en dat God dat al van tevoren wist,
en dat God "daarom" al het één en ander had voorbereid in de schepping.
Dat komt toch weer "predestinatie-achtig" over.