carramba schreef:Nou dat het omstreden is behoeft wel verdere discussie. Althans voor zover jij weet. Maar ik denk dat je dat helemaal niet weet. Ik denk dat je hoopt dat het omstreden is. Maar ik kan me vergissen.
Ach, als je het 'vergissen' wil noemen...
Denk jij maar lekker 'blind' verder dat het onomstreden is.
Ik heb vaak genoeg stukken gelezen en discussies meegemaakt waarin de nodige serieuze kanttekeningen werden geplaatst.
Als jij denkt dat dat niet mogelijk is, prima, dan negeer je dat toch.
Zoals ik al zei: dat soort discussies heeft mijn interesse niet meer.
Ik doe daar niet aan mee en besteed daar ook geen tijd meer aan.
carramba schreef:... je hebt wel de verkeerde indruk. Ik lees letterlijk wat er in de bijbel staat en houd me aan de algemene definitie van wat onze woorden betekenen en hun context waarin ze gebruikt worden.
Precies mijn punt.
Als jij de Bijbel in het Nederlands leest, gaat het om een "vertaling".
Je zult dan om te beginnen de betekenis van de woorden in hun originele taal en die context moeten gebruiken, en niet de betekenis en de context in het Nederlands.
Daarbij komt nog dat in het Nederlands woorden vaak een andere 'lading' hebben dan in de originele taal.
En dan nog kan er in de Bijbel op een andere manier mee om worden gegaan.
Dat is de relevante context als je het hebt over wat de Bijbel bedoelt met begrippen als "zonde" en "dood".
carramba schreef:Blind geloven en alles maar klakkeloos voor waar aannemen is tunnel visie en dat smeer ik je niet aan dat demonstreer je zelf behoorlijk goed.
Ik begrijp dat hij het onderscheid tussen "iets blind geloven" en "kiezen om iets te geloven" niet kent.
carramba schreef:Mijn definitie van doodgaan?
Dood is een toestand waarbij een voorheen levend organisme niet meer groeit, geen metabolisme en geen actieve levensfuncties meer heeft.
Aangezien jij ook een slablaadje als een levend organisme beschouwt, is deze definitie NIET hetzelfde als hoe de Bijbel er naar kijkt.
carramba schreef:Volgens wat jij over de wortel omschrijft heb jij dezelfde definitie.
Nee dus, want volgens jouw definitie van "dood" gaat een wortel dood, volgens hoe de Bijbel er over schrijft gaat een wortel NIET dood.
carramba schreef:citaat uit de bijbel: "zult gij den dood sterven"
Hier heeft de bijbel het niet over "vergaan" maar over dood en sterven. Vergaan kan ook op niet levende zaken van toepassing zijn.
Dat citaat klopt. Het gaat daar over mensen. Mensen zullen de dood sterven.
Het klopt ook dat "vergaan" op niet-levende zaken van toepassing kan zijn.
Maar nog steeds spreekt de Bijbel NIET over "dood" tenzij bij mens of dier.
carramba schreef:Het is logisch dat jij wanhopig zoekt een andere definitie van dood in de bijbel omdat je beseft dat er anders geen snars van klopt.
Je liep net te pochen dat je de Bijbel letterlijk leest.
Geef mij eens 1 tekst waarin "doodgaan" wordt gebruikt voor iets anders dan een mens of een dier?
Ik ben niet "wanhopig" aan het zoeken, ik probeer jou duidelijk te maken dat je niet jouw eigen afwijkende definities moet gebruiken voor hoe de Bijbel er over spreekt.
carramba schreef:Je hoeft niet te begrijpen hoe een auto werkt om er in te kunnen rijden. Mee eens maar dat is geen ander verhaal. Als in de handleiding staat dat er kleine mannetjes onder de motorkap de wielen laten draaien dan zou jij dat dus zonder meer geloven ook al begrijp je niet hoe dat dan mogelijk is.
Probeer je nu te begrijpen wat ik zeg,
of probeer je nu belachelijk te maken wat ik zeg?
Ik krijg de indruk: het laatste.
Het voorbeeld van autorijden was niet van mij.
Ik ga daar dan ook niet over discussiëren.
Ik gaf het voorbeeld van "geloven / aannemen" dat zwaartekracht bestaat, en begrijpen hoe het werkt.
Ook al zeg jij dan dat het uit te legen is hoe het werkt, maar zo lang dat niet gebeurd is, is er verschil tussen "geloven" en begrijpen.
carramba schreef:De bijbel doet precies hetzelfde. Hokus pokus en alles is...... hoe dat kan? geen idee maar je geloofd het.
Er zit echt wel wat meer vast aan "geloven".
Het zou je sieren om daar eerst eens inhoudelijk met elkaar over te praten, in plaats van het belachelijk proberen te maken.
carramba schreef:Zelf harde bewijzen zijn voor jou niet overtuigend omdat je geloof zo diep in je vast geworteld zit dat buiten de bijbel denken niet eens een optie voor je is.
Ik zou kunnen vragen om 1 "hard bewijs" waardoor onomstotelijk 'bewezen' zou worden dat de Bijbel 'slechts' en "verzonnen boek" is.
Maar bespaar je de moeite. Ik lees al een paar jaar mee op diverse sites en forums, en al die "harde bewijzen" vallen snel door de mand.
Het komt er uiteindelijk altijd weer op neer: wat "geloof" je en wat niet?
carramba schreef:Ik zie het als opofferen van je humaniteit aan een doctrine die niets aan je leven toevoegt die je zonder niet zou kunnen bereiken.
Ik zie het dus heel anders.
carramba schreef:Klakkeloos en blind meegaan in wetenschappelijk denken is onmogelijk want dan is het geen wetenschappelijk denken meer.
Alsof ALLE mensen slechts 2 keuzes hebben: wetenschappelijk denken of blind geloven.
Als iemand vertrouwen heeft in bijv. de medische wetenschap, heeft dat nog helemaal niks met wetenschappelijk denken te maken.