Bonjour schreef:Je maakt er een woordspelletje van.
Zwak 'argument'.
Bonjour schreef:Het eten van de vrucht wordt niet als positief gezien. Adam en Eva doen dus iets negatiefs.
Ook al dat geklets over positief/negatief, of voordeel/nadeel.
Via zo'n brilletje naar de Bijbel kijken, heeft geen enkele zin.
Bonjour schreef:...
Dat had God wel. Hij heeft Adam en Eva een bepaald karakter gegeven en de listige slang in het paradijs geplaatst. Zij waren daar niet tegen opgewassen.
Opnieuw een aantal aannames, die alleen aangeven dat jij 'behoorlijk gekleurd' kijkt naar de Bijbel.
Bonjour schreef:Wanneer mijn kinderen in een situatie terechtkomen waarin ze dingen kunnen doen met hele negatieve gevolgen hoor ik de moeite te doen om dat te voorkomen.
Dat is 1 manier van denken over de opvoedkundige rol van ouders.
Er zijn andere visies.
Ik ken bovendien situaties genoeg waarin elke vorm van ingrijpen als ouder door het kind niet zal worden gewaardeerd, maar het kind zal het niet-ingrijpen ook niet waarderen.
Bonjour schreef:God heeft dat nagelaten en is dus mede verantwoordelijk voor het gebeuren.
Tja, ik zie dat anders, daarbij o.a. in gedachten houdend:
- dat Adam en Eva allesbehalve niets-wetende naïeve kleine kleutertjes waren.
- dat jij en ik en niemand enig benul heeft van wat Adam en Eva allemaal wel of niet wisten voordat zij Gods gebod overtraden.
Bonjour schreef:Je negeert mijn opmerking dat automerk wel degelijk aansprakelijk is indien er een productiefout in de auto zit.
Dat negeer ik helemaal niet.
Ik constateer alleen dat ik aangeef dat mijn (verwijtbare) 'iemand dood rijden' niet (zo maar) weg te moffelen is door te hopen dat de fabrikant ergens wat fout heeft gedaan.
En dat ik ook niet geloof dat God een 'produktiefoutje' heeft gemaakt.
Jij gaat daar blijkbaar wel van uit.
Verschil van mening.
Bonjour schreef:Je negeert ook mijn voorbeeld over de 2 kinderen.
Ook dat voorbeeld negeerde ik niet, maar ik gaf aan dat dat voorbeeld over heel wat anders ging dan over de "schuld"-vraag.
Bonjour schreef:Adam en Eva aten van de boom omdat ze over onvoldoende kennis beschikten en onvoldoende vaardigheden om de slang van weerwoord te voorzien.
...
Weliswaar een opmerking gericht aan Coby, maar toch even constateren dat dit een behoorlijk 'vergezochte' aanname is.
Bonjour schreef:God is als enige verantwoordelijk voor de hele situatie. Dat is het nadeel als je als opperwezen een schepping in elkaar draait. Tegenwoordig halen we de wet op de productaansprakelijkheid erbij.
Kortom: als ik een vleesmes gebruik om iemand mee te vermoorden, is de fabrikant van dat mes
als enige verantwoordelijk ????
Want die had kunnen weten dat het mogelijk is om met zo'n mes iemand te verwonden of zelfs te vermoorden.
Wat een kromme logica...