Hallo peda,peda schreef:Hallo Peter 79,
Ik zie in de versregels niet dat Job God ter verantwoording roept. Job bespreekt eerder de bij hem levende vragen met God. Het schepsel heeft God niet ter verantwoording te roepen of voor Zijn daden aan te klagen ( herhaling zondeval ), maar de geschapen mens hoeft ook niet blijvend met indringende vragen ( God aangaande ) rond te lopen. Of de individuele mens een bevredigend antwoord van God ervaart of niet, is een zaak van de individuele persoon. Overigens staan in de Bijbel op meerdere plaatsen verwoordingen dat God Onveranderlijk is, dit in aanvulling op jouw opmerkingen over de veranderlijkheid ( spijt ) van God. Eenduidig is het in mijn ogen allerminst, immers je legt bij de tekst duiding toch persoonlijke prioriteiten ( de ene tekst is belangrijker als de andere ) en dat zou in mijn ogen bij Openbaringen Niet mogen.
Ik heb niet heel hoofdstuk 10 geciteerd, je hebt gelijk dat Jobs aanklacht niet in de geciteerde verzen staat. Uit hetzelfde hoofdstuk: Waarom hebt u mij uit de moederschoot getrokken? Was ik maar gestorven voordat iemand mij zag, dan had ik nooit bestaan, dan was ik zo van schoot naar graf gedragen. Is mijn leven niet kort genoeg? Laat me met rust.
Jij noemt het een herhaling van de zondeval als de mens God ter verantwoording roept. Voor mij is de zondeval dat de mens zich Gods positie toeeigent (oordelen over goed en kwaad), dat is in mijn ogen iets anders dan dat je je met God in gesprek gaat als je je door Hem tekort gedaan voelt.
God is onveranderlijk, bijvoorbeeld Jakobus 1:18. We hebben toch met heel veel schrijvers van doen. Daarnaast kan een vader onveranderlijk zijn in zijn relatie met zijn kinderen (hij zal altijd hun vader zijn en daarnaar handelen) en toch anders handelen als ze klein zijn, bijna volwassen en tenslotte volwassen. In een relatie is er sowieso veel dynamiek mogelijk, terwijl de relatie daardoor niet hoeft te wankelen.