Kessel schreef:Hoi Carramba,
- Jawel, ik ben zoiemand voor wie geldt dat goed en kwaad door voor- en nadeel bepaald wordt.
Zo iemand ben ik ook. Ken je iemand voor wie dat niet geld?
Kessel schreef:- Nee, als je nog niet bekeerd bent, doe je niet enkel kwaad. Het is zoals Jezus zei: Slechte mensen hebben ook vrienden waar ze goed voor zijn. En ook bekeerde mensen doen niet alleen maar goeds. Zij maken nog steeds fouten.
Waarom zou ik me dan bekeren als het geen verschil maakt?
Kessel schreef:- Ik heb nogal wat slechte dingen gedaan. Teveel om op te noemen. Op mijn 12e had ik al voor het eerst andere kinderen gefolterd.
En daar had je Jezus voor nodig om je vertellen dat dat niet goed was? Had ik je ook kunnen vertellen.
Kessel schreef:- Nou ik geloof dat Heer Jezus echt bestaan heeft en wat Hij gedaan heeft is het toppunt van heel Zijn goedheid. Laat ik het zo zeggen; ik verwacht niet dat God na dezen nog een daad kan gaan doen die beter is dan dat.
Beter dan wat?? Bedoel je dat hij zich heeft laten martelen, vernederen en vermoorden? Niet zo'n mooie morele manier om zijn goedheid te laten zoen. Ik kan nog wel een paar dingen bedenken die hij beter zou kunnen doen. En jij ook.
Kessel schreef:Ik heb er voor mezelf heel veel aan om te weten dat Hij voor ons stierf en dus bij machte is om zondaars te redden.
Ja dat is heel nobel van hem dat hij moordende en verkrachtende zondaars nog een kans geeft. Misschien zou de vermoorde en de verkrachte ook een kansje moeten krijgen om niet vermoord en niet verkracht te worden. Als je niet geloofd ben je kansloos. Als je nou niet geloofd en je wordt ook nog eens door zo'n zondaar verkracht of vermoord dan ben je dus mooi het haasje. Lijkt me niet helemaal rechtvaardig..... luguber gevoel krijg ik d'r van.
Kessel schreef:- Ik kan toetsen of een daad goed is door het te vergelijken met God 's daden.
Ik kan ook toetsen of een daad goed of slecht is door het te vergelijken met god's daden. Helaas kom ik dan tot de conclusie dat god's daden heel vaak bizar en immoreel zijn. Ik heb een betere moraal dan god en jij ook.
Kessel schreef:- De wet... Je kunt afgaan op je eigen bedachte wetten, maar ook andere wetten.
Welke andere wetten?
Kessel schreef:We kunnen het ook over de 10 geboden van God hebben.
Ja laten we het over de 10 geboden hebben.
Het eerste gebod zou ik vervangen voor: "Gij zult niet verkrachten"
Het tweede: "Gij zult geen medemens als eigendom hebben"
Het derde: "Gij zult niet discrimineren"
Het vierde: "Gij zult uw geloofsovertuiging niet aan anderen opdringen"
De rest zou ik zo laten denk ik.
Kessel schreef:Als we gaan filosoferen... kun je dan zeggen dat een uitvindsel boven de uitvinder kan komen te staan? Volgens mij niet.
Ik geloof namelijk dat de wet er al was vóórdat God schiep.
Met filosofie kan je van rood groen maken.