Christiaan schreef:Dit forum heet Geloofsgesprek, geen Weetgesprek. De kracht van mijn boodschap om mij atheïst te noemen komt niet uit het weten dat er geen god bestaat, maar uit de overtuiging dat er geen goede reden is om te geloven in een god. De argumenten en 'bewijzen' die worden gevoerd vóór het bestaan van een god vind ik niet overtuigend, slecht (als in slechte redenaties en drogredenen), niet rationeel, etc. Ze rechtvaardigen m.i. niet het geloof in een god. Daar ligt de 'kracht' van de boodschap voor mij.
Hallo Christiaan,
Ik kwam dit toevallig tegen en ik ben zo vrij om daar op te reageren.
Dit n.a.v. een wetenschappelijke serie “Through the wormhole”, gisteren op de TV.
Meestal kijk ik daar niet naar, vanwege zijn houding.
Dit keer was er een astronoom aan het woord, die vanwege haar twee kinderen, een onderzoek ging doen, die niet veel opzien zou baren, waardoor zij meer tijd had om voor haar kinderen zou kunnen zorgen.
Zij onderzocht een deel van het heelal en constateerde iets ongewoons.
Na enkele jaren onderzoek en vele metingen, publiceerde zij de resultaten van haar onderzoek.
Het gevolg was dat de “hele”astronomische wereld over haar heen viel, vanwege het door haar ontdekte fenomeen.
Zij kwamen met eigen visies (die natuurlijk allemaal beter waren) en met allerlei wiskundige formules. ( zonder een telescoop aan te raken).
Naar aanleiding van haar onderzoek ging men een simulatie uitvoeren met een supercomputer.
(Pasteur had al ontdekt dat uit niets ook niet voortkomt).
Dus begon men met een gaswolk, om zo het begin van het helal te construeren.
Ondanks dat het een supercomputer was met een gigantische aantal teraflops, duurde de simulatie meerdere maanden. Het leidde tot niets!
Vervolgens ging men criteria aanpassen en na vele pogingen en dus na jaren, kwam er “ineens” een herkenbaar beeld naar voren.
Opmerkelijk was een uitspraak: Er bestaan zaken, die je niet kan zien, niet kan meten en er toch zijn.
Men gaat dan methodes bedenken om het onzichtbare, niet meetbare, toch te kunnen bekijken.
Na vele jaren onderzoek op dat detail was de conclusie: Er is toch mogelijk iets,maar we weten het noch niet zeker.
De Bijbel is zijn tijd kennelijk ver vooruit.
Er staat: De gehele schepping bewijst de schepper.
Het is onmogelijk de schepper te zien, maar de uitwerking van zijn werken zijn duidelijk zichtbaar.
Maar ja, een atheïst zal zijn ogen voor deze feiten sluiten.
Met een supercomputer, veel geld, veel tijd en veel intellect toont men in een simulatie, dat er veel intelligentie in de schepping moet zitten. Te veel voor het menselijke bevattingsvermogen.
De uitspraak: “Wat ik niet kan zien, bestaat niet” is hiermee weerlegd.