Een daad is niet slechter of beter, wat men kan concluderen is of iets aan een definitie voldoet. Moreel verwerpelijk is het eten van rode appels maar groene appels eten is het tegendeel.Christiaan schreef:Dat is dus precies wat moraliteit/ethiek/moraalleer is. Het evalueren van daden (en denkwijzen). Daarom kun je dus wél zeggen of een bepaalde daad beter of slechter is dan een andere daad.
Nou is pietje moreel verwerpelijk bezig ; ik zie hem een rode appel eten.
Dat is misschien jouw denkwijze (of jouw idee over mijn denkwijze), maar zo denk ik dus niet. En als het heelal/het nu, ergens aan moet voldoen of dat goed en kwaad wel bestaan dan graag bewijs.Christiaan schreef:Dat is misschien jouw denkwijze (of jouw idee over mijn denkwijze), maar zo denk ik dus niet.Wajehie schreef:Er is geen goed en er is geen kwaad en het heelal/het nu hoeft nergens aan te voldoen.
Volgens mij probeer je iets uit je opvoeding in leven te houden in " De denkwijze van atheïsten" maar daar is leegte. Je denkt te weten hoe ik denk, maar je hebt geen flauw benul. Trouwens, ik weet heel goed wat moraliteit is en kan je zelfs vertellen waarom pietje moreel verwerpelijk bezig is ; hij zit daar een rode appel te eten.Christiaan schreef:Schijnbaar vindt je het zelf niet echt gemakkelijk aangezien je niet precies weet waar moraliteit over gaat. Je denkt te weten hoe ik denk, maar je hebt geen flauw benul.Wajehie schreef:Hoe moeilijk kan het zijn.
Had al ja gezegd maar kom er nog op terug nadat we dit hierboven scherp hebben.Christiaan schreef:Deze vragen stonden overigens nog open.
1. Is je leven alleen zinvol omdat god bestaat?
2. Leef je alleen voor God?
3. Heb je zelf ook plezier, doelen, uitdagingen of andere redenen waardoor je leven zinvol is?