Bonjour schreef:Als jij nou eens die bijbel een paar weken in een hoek gooit en laat liggen en hier eens ging lezen en verdiepen in wat er verteld wordt, kunnen we verder komen.
Vergelijkbaar met: "als jij nou eens een paar weken serieus de bijbel bestudeert met de nodige kanttekeningen, en je verdiepen in wat gelovigen erover vertellen, kunnen we verder komen."
Je moet je realiseren dat voor de meeste christenen geloof geen "hobby" is, en dat de Bijbel niet slechts een boek voor inspiratie is.
Het gaat dan om het wezen van de persoonlijkheid, de identiteit van de gelovige.
Dat even 'een paar weken in een hoek gooien', is over het algemeen even onzinnig als vragen om even een paar weken geheel niet te eten en drinken.
Bonjour schreef:Niet alles wat je aanneemt noemen we een geloof. Het aannemen dat het communisme de beste staatsvorm is, Keynes de beste econoom is niet een geloof op de wijze waarop we het christendom een geloof noemen. Het verschil zit in de mate van waarschijnlijkheid.
Wie wil je nu voor de gek houden?
Iets wat niet gebaseerd is op feiten, iets wat niet wetenschappelijk is aan te tonen, is "een overtuiging", en daarmee "een geloof".
Dat communisme "de beste staatvorm" is, is niet aantoonbaar. Dat Keynes de beste econoom is, is een persoonlijke mening, niet (wetenschappelijk) aantoonbaar.
Heeft geen snars met "waarschijnlijkheid" te maken.
Bonjour schreef:Daarom is atheïsme geen geloof, net zoals niet-postzegel verzamelen geen hobby is en niet-hardlopen geen sport.
Dit soort opmerkingen wordt zo regelmatig gemaakt op fora, dat als je zou lezen en begrijpen, je dit soort opmerkingen niet meer zult maken.
Aangezien ik wel eens in andere discussies heb beargumenteerd dat de opmerkingen ala "niet-postzegel-verzamelen is geen hobby" een waarheid-als-een-koe zijn *),
lijkt het mij even verstandig dat jij dit soort opmerkingen ook niet meer zult maken,
Het zet jouzelf (in ieder geval in mijn ogen) compleet voor paal...
Bonjour schreef:Wanner we dan vervolgens dat plaatsen in de tijdsgeest van al die bronnen is duidelijk dan het aannemen dat er geen God of Zoon van God achter deze verhalen zit een logische optie is.
Zolang je het "een" logische optie blijft noemen, kan ik je volgen.
Het is echter niet mijn 'logica'.
Iemand die zegt "ik geloof niet dat er een God/god bestaat", is heel iemand anders dan iemand die zegt "ik geloof dat er geen God/god bestaat".
En die twee zijn echt niet hetzelfde.
Over het algemeen zijn atheïsten die 'in discussie gaan' met gelovigen, de tweede mening (ik geloof dat er geen God bestaat) toegedaan.
Dat is niet slechts het ontbreken van een geloof (de eerste mening), maar het is
een andere overtuiging.
Het is niet slecht "niet postzegels verzamelen", maar "in plaats van postzegels verzamel ik voetbal-plaatjes".