Bonjour schreef:Alpha schreef:Een storing in je programmatuur?
Nee, dat refereerde dat kinderen moeten zwijgen als volwassenen praten. Dat gevoel krijg ik steeds als jij steeds een domme religieuze opmerking plaatst in een gesprek dat wat meer inhoud heeft. .
Tja, anderen, zoals je collega’s, zijn altijd dommer dan jij, hè?
Kom eens van je wolkje af en zie wat er op aarde gebeurd.
Bonjour schreef:Alpha schreef:Ik beweer niets, ik citeer.
Je beweert van alles, maar je onderbouwt niets. ?
Ik citeert direct of indirect.
Mijn onderbouwing is gewoon op de Bijbelse leer gebaseerd, maar dat wens je niet te accepteren.
Bonjour schreef:Alpha schreef:Wanneer ALLE mensen de Bijbelse normen en waarden zouden WILLEN naleven, dan is er geen oorlog, misdaad of terrorisme meer.
Noem ze maar eens. Ook alle 613 van het OT, met het uitmoorden van je vijanden? Het houden van slaven? Het niet in verzet komen tegen de overheid? Welke normen wil je nu precies?
Overigens, als alle mensen gewoon de Gulden Regel nastreefden, zonder alle andere dingen van de Bijbel, zou het sneller goed gaan.
Want als je er eens over nadenkt, wat antwoordde Jezus toen hem gevraagd werd wie onze naaste was? Hij had gemakkelijk kunnen zeggen "iedereen!" Nee, Hij maakte een selectie. Voor zijn eigen Gulden Regel variant. .
Je domme opmerking toont, dat je niet wilt of kunt begrijpen, waarom er mensen in de bijbel gedood werden.
Kijk eens wat één engel deed met de soldaten van koning Sanherib en zoek eens uit waarom.
Jesaja 37:36 Toen ging de engel van Jehovah uit en sloeg in de legerplaats van de Assyriërs honderd vijfentachtig duizend man neer NWV.
Bonjour schreef:Alpha schreef:Zoals gezegd, blijkt uit archeologisch onderzoek, dat de in de Bijbel vermelde feiten die gecontroleerd kunnen worden, kloppen.
Dat zegt nog steeds niets over of Mozes geleefd heeft of niet. Bovendien blijkt uit onderzoek dat van Genesis 1 niets, NIETS klopt. Alleen dat negeer je voor het gemak.
Dus nogmaals, in een fatsoenlijk gesprek tussen volwassenen over de Gulden Regel, kwam jij met de opmerking dat Mozes ze als eerste geschreven had 1515 v Chr.. Bewijs het, of bespaar ons dit soort opmerkingen als grote mensen spreken.
Wat heb je prachtig onderbouwd, dat van Gen 1 niets klopt. Geweldig, daar leer ik veel van.
Ik ga uit van de Bijbelse chronologie.
Om te weten wanneer er iets gebeurde, gaat men uit van sleuteldatums.
Dat zijn datums waarover geen verschil van mening bestaat.
De geschiedenissen van de Egyptenaren, Assyriërs, Babyloniërs, Meden, Perzen en zijn fragmentarisch; de beginperiode van die volken is hetzij in het duister gehuld of, zoals zij die presenteren, duidelijk mythisch.
De Bijbel is anders, deze presenteert een samenhangende en gedetailleerde geschiedenis die zich over zo’n 4000 jaar uitstrekt, want niet alleen staat daarin het bericht omtrent de gebeurtenissen vanaf het begin van de mensheid tot aan de ambtsperiode van stadhouder Nehemia in de 5de eeuw v.C. met een opmerkelijke continuïteit opgetekend.
Er is geen enkele vergelijkende geschiedschrijving elders bekend.
Maar ja, het mystieke is erg populair.
Wat Mozes betreft, er worden door hem feiten genoemd, die controleerbaar zijn.
Dat bewijst m.i. dat hij in die tijd geleefd heeft.
Hoe langer het geleden is, dat er iets is gebeurd, hoe moeilijker het is om precies te weten wat er is gebeurd.
Ik leerde op school dat de Batevieren, omstreeks het jaar 0, bij Lobith in Nederland kwamen.
Nu weet men, dat er veel eerder mensen in Nederland woonden, er zijn veel sporen gevonden hoe men toen leefde.
Wanneer JIJ mij nu de namen van die mensen geeft, zal ik verder gaan over het bestaan van Mozes.
Hoe de Bijbelse chronologie werkt, kan je hier vinden, als je wilt:
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200000970