peda schreef:
Met zonde wordt in de Godsdienst de verkeerde houding van mens tegenover God bedoeld. Het doel ( God ) wordt gemist, zo wordt het ook wel ingevuld. Hoe God het Wil hebben, lees je uit de Openbaring. Wie een andere visie heeft en daarnaar leeft, leeft in staat van zonde. Voor de naturalist, de evolutie-volger en God-afwijzer, bestaat het woord "' zonde "' slechts in de seculiere betekenis. Je moet de gebeurtenissen in het paradijs verhaal wel op een erg symbolische wijze kunnen lezen om daar een betrouwbare ( geloofs ) visie aan te kunnen geven. De plot zelve is het summum van onlogica, althans zo kijk ik er tegen aan.
Begrijpelijk. Maar we worden allemaal in zonde geboren door de erfzonde.
We zijn een erfenis van alle voorgangers die geleefd hebben. Volgens mij is de erfzonde de kennis die we verworven hebben.
Door die kennis dachten we dat we het beter konden doen dan God en zijn we uit de natuur getreden om een beschaving op te bouwen. Het hof van eden en de onwetendheid kan wel eens onze "dierlijke" status zijn die geen goed noch kwaad kende. We waren ons niet bewust van de dood, dus waanden onszelf onsterfelijk. We werden bewuster over de generaties en verworven meer kennis. Door die kennis (gesymboliseerd in een boom) zijn we onszelf beginnen misleiden (gesymboliseerd in de slang).
De mens is zich dus anders beginnen gedragen dan waarvoor de mens ontworpen is. "En nu gij kennis hebt zult gij zwoegen op het land, de vrouw zal pijn kennen bij het baren van kinderen." Je leest ook dat God hen later kledij leert maken van dierenhuiden, we verliezen onze haren.
Nu wil ik niet off topic gaan maar een sidenote toevoegen over behaarde mensen. In de bijbel lezen we van Izak en Rebekka. (Bloedlijn Abraham) Zij kregen een tweeling.
Ezau en Jakob. Beide zijn anders van lichaam. De ene is van onder tot boven vol met haren, de andere is meer zoals de gewone mens; Weinig haar. Ezau gaat jagen, Jakob steekt zijn neus in de boeken. Daar wordt gesproken over een "geboorterecht. Wie het leiderschap zou krijgen over de volgende generaties. Het komt Ezau toe, maar Rebekka spoort haar oogappel Jakob aan dat geboorterecht te stelen. Hij moest zich voordoen als Ezau om tijdens het ritueel het geboorterecht van zijn vader voor zijn dood te ontvangen.
Misschien waren Adam en Eva ook een bloedlijn onder reeds vele mensen? Mensachtigen?