Piebe 2.2 schreef:
Welke positie je ook inneemt; vrije wil is: van alle bomen moogt gij eten PUNT!
Predestinatie is: van alle bomen moogt gij eten, BEHALVE.....
Tja, voor mij is dat allemaal toch een absoluut non-probleem. Zoals ik al bij de opening van dit topic zei, is mijns inziens dat hele verhaal van zonde, overtreding en straf, en weggestuurd worden uit het paradijs, een door mensen bedachte legende, omdat zij anders niet zouden kunnen begrijpen waarom het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is. Dan moet ooit wel eens lang geleden iemand iets hebben fout gedaan. En moet er een soort straf zijn uitgedeeld. Ik vind het flauwekul.
Of, zoals ik in het begin zei:
Het is voor mensen natuurlijk erg moeilijk om te verdragen dat er ziekten zijn en dat er ander leed in de wereld is. Het is dan een vanzelfsprekende stap om te veronderstellen dat zij op een of andere manier daar zelf schuldig aan zijn. En dat het gaat om een soort straf. En omdat zij zelf toch wel hun best doen, moet het dan wel een misstap zijn van een van hun voorouders, waarvoor zij, de nazaten, alsnog worden gestraft. Zo komt men dan uit op het Adam-en-Eva-verhaal en de erfzonde.
Er is leed omdat wij gewoon dieren zijn, homo sapiensen, die leven in de natuur. En een leven in de natuur geeft plezier maar ook leed. Dat zien we bij alle dieren en dus ook bij de mens. Met zoiets als zonde of erfzonde heeft dat mijns inziens niets te maken.
Maar goed, het wil niet zeggen dat ik per se gelijk heb.