Erfzonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:
Alpha schreef:Het moet m.i. toch volkomen duidelijk zijn dat Gods tijdsrekening niet door zijn scheppingen wordt bepaald.
Natuurlijk wel, want alles is geschapen door God, buiten hem is er niets.
O?
Dus moet God zich aan een aardse tijdsrekening houden?

Omdat hij een God is zonder begin en zonder einde en van eeuwigheid tot eeuwigheid bestaat, kan zijn leven niet in tijd gemeten worden. Vandaar ook deze tekst:

2 Petrus 3:8 Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij Jehovah één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag. NWV.

Vandaar dat Adam en Eva de duizend jaar niet haalden.
Alpha

Bericht door Alpha »

Storm schreef:Ik heb lang niet alles gelezen in dit topic, misschien val ik in herhaling.
Erfzonde heeft bij vele gelovigen -zeker zeer orthodoxe christenen- een zwaar leed op hun schouders gelegd.
Vreselijk om te denken dat de zonden van je voorgeslacht je leven kapot kan maken.
Een aangetrouwde oom en zijn kinderen en kleinkinderen hadden de Ziekte van Huttington, een dominant erfelijke ziekte.
De oma ( zeer orthodox christen) die haar man, 4 zonen en dochter, kleinkinderen aan die vreselijke ziekte verloor kreeg dan ook nog een preek over zich heen waarin genoemd werd, de dogma's rond erfzonde.
Ws. zal dat nu niet meer zo gepreekt worden, mijn oom, 3 neven en 1 van hun kinderen stierven hieraan. De oude moeder was een gesloten vrouw, veel mensen zeiden: "ze praat er nooit over",nee ze ging gebukt onder verdriet en ze begreep niet dat erfelijk belast iets anders is dan erfzonden.
Toch heeft de mens de dood geërfd van de eerste mens.
Adam hoefde niet te sterven.
peda

Bericht door peda »

Alpha schreef:Toch heeft de mens de dood geërfd van de eerste mens.
Adam moest volgens de Alwetende sterven om de gebrokenheid met God te realiseren. God en de blijvend onschuldige mens in een paradijselijke toestand hier op aarde, bestond niet in het plan van God. Gebrokenheid, een mislukte schepping, zo werd het in alle eeuwigheid voorzien. Adam had geen keus in het Heilsplan. De komst van Christus, de beïnvloeding van de verantwoordelijken rond het Kruisoffer, dit alles was vooraf bekend bij de Alwetende. Zie o.m. Jesaja 46: 9en 10;/ Psalm 139: verzen 15 en 16;/ Romeinen 11 vers 33. Ook de komende nieuwe schepping, om de eerste mislukking weer recht te trekken, het was vanaf den beginne bekend bij de Soevereine. De veroordeling van velen om niet toegelaten tot de nieuwe aarde, het is geen vrije wil van de zondaars, maar deel van het Plan.
Helaas, bijna een Matrix met door de Ontwerper(s ) voorbestemde afloop.
Laatst gewijzigd door peda op 20 feb 2017, 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Alpha schreef:
Adam moest volgens de Alwetende sterven om de gebrokenheid met God te realiseren.
Een gebrokenheid waar Adam voor koos, waarna dus de ongerechtigheid in hem gevonden werd. Zoals sommige "uittreders" ook liever hun eigen werkelijkheid creëren, die echter gefundeerd is op het niets en derhalve chaotische luchtkastelen voortbrengt, die als een zeepbel uit elkaar spatten, de persoon enorm in verwarring brengen, gedoemd te mislukken.

Wie zich bezighoudt met die praktijken zet de deur open naar het rijk der duisternis waar psychiaters geen raad mee weten. Een mens kan niet door het raam, enkel door de deur. Oh ironie dat Sten Oomen haar boek dan ook "door het raam" noemde :P .
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 20 feb 2017, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Alpha schreef:Het moet m.i. toch volkomen duidelijk zijn dat Gods tijdsrekening niet door zijn scheppingen wordt bepaald.
O?

Omdat hij een God is zonder begin en zonder einde en van eeuwigheid tot eeuwigheid bestaat, kan zijn leven niet in tijd gemeten worden. Vandaar ook deze tekst:

2 Petrus 3:8 Laat dit ene feit echter niet aan UW aandacht ontgaan, geliefden, dat bij Jehovah één dag als duizend jaar is en duizend jaar als één dag. NWV.

Daar hebben we hem weer! Uitstekend uit de context geciteerd!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Storm

Bericht door Storm »

@Peda en Anja,

Jullie leggen mij een citaat in mijn mond welke van Alpha komt. ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
peda

Bericht door peda »

Storm schreef:@Peda en Anja,

Hallo Storm,

Grote sorry!! :!: Jij hebt volledig gelijk. Ik kon mijn oorspronkelijke bijdrage gelukkig nog wijzigen.
Zo komt mis-berichtgeving snel tot stand.
Anja (oud account)

Storm schreef:@Peda en Anja,

Sorry Storm, ik heb dat niet gezien, ik dacht dat er Alpha stond, maar er blijkt Storm te staan. Heb het (nu pas, want ik ben net thuis van dansen :D ) aangepast.
Solo Christo

JDF

Bericht door JDF »

Zolderworm schreef:
Fundamenteel schreef:
Zolderworm schreef: Ik weet niet of ik zoiets moet zeggen tegenover iemand die klaarblijkelijk hoopt op genezing door Christus. Maar goed, ik weet het natuurlijk ook niet precies. Ik heb alleen maar mijn eigen denkbeelden. Overigens ben je hier niet de enige met Asperger. Op forums vind je nogal eens mensen die het hebben.
Klaarblijkelijk? Als ik daarop hoopte en dat werkelijk geloofde zou alles makkelijker zijn. Maar het is moeilijk te geloven.
Net omdat ik de praktijk ben is de theorie zo moeilijk te verteren.
Nee, ik geloof ook nog echt dat Christus in de realiteit van vandaag de dag psychiatrische ziekten kan genezen, alhoewel ik Asperger niet echt een psychiatrische ziekte zou willen noemen. Meer een stoornis.
Ja Aspergies neigen wel eens obsessief met informatie om te gaan :D
Aspergies hebben nog wel eens problemen met de sociale communicatie. Dat is in een forum wat gemakkelijker. Je zit in je uppie achter je computer, maar hebt toch het gevoel van sociaal contact. Je kunt ook wat langer over je woorden nadenken.
peda schreef:
callista schreef:Ja, ook hebben ze over het algemeen een hoge intelligentie...dat maakt het vaak alleen maar moeilijker en verwarder...
Maar Fundamenteel kan het toch prima verwoorden, daar heb ik bij JDF meer problemen. Jou begrijp ik ook goed, dat maakt alles veel makkelijker.
callista schreef:Tja...van JDF krijg ik ook geen hoogte..wel dat hij worstelt met het een en ander.....denk ik.
Dit vind ik ronduit een beetje raar. Of naar aanleiding van.

Als er echt iets aan de hand is ok, maar zo niet wil ik niets te maken hebben met dat soort dingen. Wat mij normaal lijkt.

Iemand die dit soort dingen zegt: viewtopic.php?p=166773#p166773
Kan daar in ieder geval nooit last van hebben.

Of is dit bedoeld: viewtopic.php?p=165029#p165029
Het is echt waar, dit ligt heel erg vreemd. Er is iets mee aan de hand.
Opgepast, dit is geen grap maar een heel ernstige zaak zoals duidelijk wordt.

Ik weet niet waar jij vandaan komt. Maar waar ik vandaan kom [striketrough}worsteneld[/striketrough]
Alpha

Bericht door Alpha »

Piebe 2.2 schreef:
Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:
O?

Daar hebben we hem weer! Uitstekend uit de context geciteerd!
Verklaar, wat buiten de context is?
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef:
Adam moest volgens de Alwetende sterven om de gebrokenheid met God te realiseren. God en de blijvend onschuldige mens in een paradijselijke toestand hier op aarde, bestond niet in het plan van God. Gebrokenheid, een mislukte schepping, zo werd het in alle eeuwigheid voorzien. Adam had geen keus in het Heilsplan. De komst van Christus, de beïnvloeding van de verantwoordelijken rond het Kruisoffer, dit alles was vooraf bekend bij de Alwetende. Zie o.m. Jesaja 46: 9en 10;/ Psalm 139: verzen 15 en 16;/ Romeinen 11 vers 33. Ook de komende nieuwe schepping, om de eerste mislukking weer recht te trekken, het was vanaf den beginne bekend bij de Soevereine. De veroordeling van velen om niet toegelaten tot de nieuwe aarde, het is geen vrije wil van de zondaars, maar deel van het Plan.
Jesaja 46:
9 Gedenkt de eerste dingen van lange tijd geleden, dat ik de Goddelijke ben, en er is geen andere God, noch iemand gelijk mij; 
10 die van het begin af de afloop vertelt, en van oudsher de dingen die niet gedaan zijn; die zegt: ’Míȷ́n raad zal tot stand komen en al mijn welbehagen zal ik doen’;

Psalm 139:
15 Mijn beenderen waren voor u niet verborgen Toen ik in het verborgene werd gemaakt, Toen ik in de onderste delen der aarde werd geweven.
16 Uw ogen zagen zelfs het embryo van mij, En in uw boek waren alle delen ervan beschreven, Met betrekking tot de dagen dat ze werden gevormd En nog niet één onder ze er was.

Romeinen 11:33 O de diepte van Gods rijkdom en wijsheid en kennis! Hoe ondoorgrondelijk zijn zijn oordelen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen! NWV.

Je suggereert m.i. dat God de mens schiep, omdat hij wist, dat hij toch zou zondigen.

Dat zou betekenen dat God de mens geen vrije keuze gegeven zou hebben en dat ze moesten zondigen.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Alpha schreef:(...)
Je suggereert m.i. dat God de mens schiep, omdat hij wist, dat hij toch zou zondigen.

Dat zou betekenen dat God de mens geen vrije keuze gegeven zou hebben en dat ze moesten zondigen.
En die laatste uitspraak van jou suggereert dat de mens wel een vrije keuze heeft gekregen en dat God niet wist wat de mens zou doen.
En die uitspraak houdt in dat God niet alwetend is.
Nulla aetas ad discendum sera
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Trajecto schreef:
Alpha schreef:(...)

En die laatste uitspraak van jou suggereert dat de mens wel een vrije keuze heeft gekregen en dat God niet wist wat de mens zou doen.
En die uitspraak houdt in dat God niet alwetend is.
Ook de alcoholist heeft een vrije keuze. Echter zet hem een borrel voor z'n neus en je weet wat er gaat gebeuren.
Only dead fish go with the flow
peda

Bericht door peda »

Alpha schreef:
peda schreef:
Jesaja 46:
9 Gedenkt de eerste dingen van lange tijd geleden, dat ik de Goddelijke ben, en er is geen andere God, noch iemand gelijk mij; 
10 die van het begin af de afloop vertelt, en van oudsher de dingen die niet gedaan zijn; die zegt: ’Míȷ́n raad zal tot stand komen en al mijn welbehagen zal ik doen’;

Psalm 139:
15 Mijn beenderen waren voor u niet verborgen Toen ik in het verborgene werd gemaakt, Toen ik in de onderste delen der aarde werd geweven.
16 Uw ogen zagen zelfs het embryo van mij, En in uw boek waren alle delen ervan beschreven, Met betrekking tot de dagen dat ze werden gevormd En nog niet één onder ze er was.

Romeinen 11:33 O de diepte van Gods rijkdom en wijsheid en kennis! Hoe ondoorgrondelijk zijn zijn oordelen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen! NWV.

Hallo Alpha,

Jij hebt mijn boodschap goed begrepen. Aan de Alwetende ( ook Alwetend over de toekomst ) heb ik inclusief bijbehorende Bijbelteksten ruim aandacht geschonken. Geen vrije wil, maar schijn vrije wil is bij het Alwetende Godsbeeld voor de mens weggelegd. Daar helpen andersluidende Bijbelteksten niets tegen. De Alwetendheid over de mogelijke gedragingen van de individuele mens en de mensheid als geheel moet gewoon worden verlaten en wanneer dat gebeurt, kan God ook niet weten wat de toekomst ( Openbaring van Johannes ) zal gaan brengen. God is dan mogelijk Alwetend inzake datgene dat per heden gebeurt, maar morgen is ook voor Hem een dicht boek.
callista

Bericht door callista »

Is zo iemand...de God van de Abrahamitische religies--- de naam God dan wel waardig? :roll:
Anja (oud account)

callista schreef:Is zo iemand...de God van de Abrahamitische religies--- de naam God dan wel waardig? :roll:
Alpha geeft geen Godsbeeld van Abrahamitische religies hoor. Hij geeft zijn eigen godsbeeld weer, althans het godsbeeld van het WTG. ;)

Overigens ben ik het ook met Peda niet eens, ook dat vind ik veel te zwart wit. Een mens kan ingaan tegen Gods morele wil, niet tegen Gods souvereine wil. Dat is Christelijke theologie. En ik denk dat als je dit begrijpt, dat je ermee instemt. Want anders stem je namelijk in wezen juist zelf in met het negatieve godsbeeld van o.a. het wtg. ;)
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 21 feb 2017, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Tja...wat voor betekenis heeft het woord "Souverein" dan nog?
Anja (oud account)

callista schreef:Tja...wat voor betekenis heeft het woord "Souverein" dan nog?
Dat het kwaad niet het laatste woord heeft.

Je kunt het denk ik een klein beetje vergelijken met het opvoeden van je eigen kinderen. Die heb je ook los moeten laten om hun fouten te maken. Maar je liet ze niet dusdanig los dat ze tegen jouw souvereine wil in gingen. Er was een bandbreedte, toch? Je liet je kinderen niet onder een bus lopen, of 's nachts op straat banjeren. Toen je kinderen leerden lopen, wist je dat ze zouden vallen en hun knietjes pijn zouden doen. Dat heeft je niet verhinderd om ze te laten lopen toch? Maar móesten ze van jou vallen, volgens mij niet.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 21 feb 2017, 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

peda

Bericht door peda »

callista schreef:Tja...wat voor betekenis heeft het woord "Souverein" dan nog?
Gebruik van het woord Soevereiniteit, maakt het ook niet gemakkelijker. Wanneer God tevens de Eigenschap Goed wordt toegemeten, dan levert dat weer voor de Soevereiniteit beperkingen op. Kortom de combinatie van een aantal uitspraken die gedaan worden Over God, zijn volgens de logica van deze wereld onmogelijk. Is God ten diepste dan onlogisch? Dat zou ook kunnen, maar bij een onlogische God houdt het menselijk denken op en de gelovigen willen nu eenmaal graag denken over God. Jezus dacht in deze wereld ook logisch en Jezus is het Gezicht van God, zo luidt althans het orthodoxe dogma. Het is niet zo simpel en zit niet zo eenvoudig in elkaar als vele gelovigen presenteren. Maar een moeilijk geloof is ook niet "' cool "', dus ???
Piebe Paulusma

Alpha schreef:
peda schreef:
Jesaja 46:

Psalm 139:

Jij hebt het gezegd en terecht! Helemaal mee eens! :D

Vrije keus is: van alle bomen mag je eten, geen een uitgezonderd. Maar de mens had in Eden geen vrije keus en mocht niet van alle bomen eten.
peda

Bericht door peda »

Piebe 2.2 schreef:
Alpha schreef:
peda schreef:
Adam moest volgens de Alwetende sterven om de gebrokenheid met God te realiseren.

Vrije keus is: van alle bomen mag je eten, geen een uitgezonderd. Maar de mens had in Eden geen vrije keus en mocht niet van alle bomen eten.
Hallo Piebe,

Dit antwoord had ik wel van jouw kant verwacht. Het vraagt om stevige theologie om dit standpunt te verwerpen. Toch is dat bij mijn weten wel gelukt.
Predestinatie is een optie, maar of het een '' must "' is? Afwachten :o
Piebe Paulusma

peda schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Alpha schreef:
peda schreef:

Hallo Piebe,

Dit antwoord had ik wel van jouw kant verwacht. Het vraagt om stevige theologie om dit standpunt te verwerpen. Toch is dat bij mijn weten wel gelukt.
Predestinatie is een optie, maar of het een '' must "' is? Afwachten :o
Welke positie je ook inneemt; vrije wil is: van alle bomen moogt gij eten PUNT!
Predestinatie is: van alle bomen moogt gij eten, BEHALVE..... ;)
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Piebe 2.2 schreef: Welke positie je ook inneemt; vrije wil is: van alle bomen moogt gij eten PUNT!
Tja, voor mij is dat allemaal toch een absoluut non-probleem. Zoals ik al bij de opening van dit topic zei, is mijns inziens dat hele verhaal van zonde, overtreding en straf, en weggestuurd worden uit het paradijs, een door mensen bedachte legende, omdat zij anders niet zouden kunnen begrijpen waarom het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is. Dan moet ooit wel eens lang geleden iemand iets hebben fout gedaan. En moet er een soort straf zijn uitgedeeld. Ik vind het flauwekul.

Of, zoals ik in het begin zei:
Het is voor mensen natuurlijk erg moeilijk om te verdragen dat er ziekten zijn en dat er ander leed in de wereld is. Het is dan een vanzelfsprekende stap om te veronderstellen dat zij op een of andere manier daar zelf schuldig aan zijn. En dat het gaat om een soort straf. En omdat zij zelf toch wel hun best doen, moet het dan wel een misstap zijn van een van hun voorouders, waarvoor zij, de nazaten, alsnog worden gestraft. Zo komt men dan uit op het Adam-en-Eva-verhaal en de erfzonde.
Er is leed omdat wij gewoon dieren zijn, homo sapiensen, die leven in de natuur. En een leven in de natuur geeft plezier maar ook leed. Dat zien we bij alle dieren en dus ook bij de mens. Met zoiets als zonde of erfzonde heeft dat mijns inziens niets te maken.

Maar goed, het wil niet zeggen dat ik per se gelijk heb.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 21 feb 2017, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Piebe Paulusma

Zolderworm schreef:
Piebe 2.2 schreef: Welke positie je ook inneemt; vrije wil is: van alle bomen moogt gij eten PUNT!
Tja, voor mij is dat allemaal toch een absoluut non-probleem. Zoals ik al bij de opening van dit topic zei, is mijns inziens dat hele verhaal van zonde, overtreding en straf een door mensen bedachte legende, omdat zij anders niet zouden kunnen begrijpen waarom het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is. Dan moet ooit wel eens lang geleden iemand iets hebben fout gedaan. En moet er een soort straf zijn uitgedeeld. Ik vind het flauwekul.
Voor mij is het leven geen straf, ondanks dat er genoeg tegenslagen op je pad komen. Dus voor mij is het ook geen probleem, maar los daarvan is vrije wil niet iemand (Adam) verbieden van een bepaalde boom te eten. Dat ben je toch wel met me eens?
JDF

Bericht door JDF »

He er gaat iets fout bij mij met plaatsen van berichten. Ik los het even op. Eén moment graag
Laatst gewijzigd door JDF op 21 feb 2017, 19:52, 5 keer totaal gewijzigd.