Mijn excuses, ik was impulsief in mijn vorige post. Ik mis de nuance inderdaad.Zolderworm schreef: Als het een archetype is, dan heb je er niet zoveel aan als het om je geloof gaat. En ook niet als het om een verklaring gaat. Ook op psychologisch gebied heb er niet zoveel aan, omdat het geen dieptepsychologisch archetype is. Het is dan alleen een manier om een bepaald verschijnsel een naam te geven. Ik zie Lucifer toch meer als de brenger van licht, dat wil zeggen van het denkvermogen, wat een bewust egocentrisch gedrag mogelijk heeft gemaakt. En uiteraard de techniek. Ik zou er niet iets magisch aan willen verbinden. Of je moet het zien in het licht van een ontwikkeling zoals de theosofie die beschrijft.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met "Karma bijt hen in het gat en er was een exodus van een groepje mensen die van deze magiebedrijvers en dergelijke weg trok." Wie trokken weg van wie? Heb ik iets gemist?
Er was ooit een andere wereldbeschaving op de aarde. Deze bedreven "magie" en de wereldreligie was een polytheïstisch. Vrouwen werden meer geëerd in deze culturen. In sommige stammen waren het geen medicijnmannen maar -vrouwen. Vrouwen hadden veel invloed op deze beschaving. Maar mannen zijn systematisch die macht beginnen overnemen en hebben het vrouwelijke verketterd. Lucifer is inderdaad de lichtbrenger, Lucifer en God in relatie kan je zien als man en vrouw in balans. Maar het monotheïsme is dat beginnen afdoen als het kwaad en heeft de vrouw achteruit gedrukt. Haar gaves/magie als duivelse werken afgedaan, terwijl het verder vloeide vanuit een archetype dat wij nu verloren zijn.
Denk jij dat jouw astraal reizen dan geen magie bedrijven is? Kijkt, ieder heeft zo zijn/haar gaves. De ene ontwikkelt die, de andere gooit ze overboord. Duidelijk is, via het monotheïsme worden wij bang gemaakt door hier een duivel aan te verbinden. Volgens mij is dat de erfzonde. Ons geloof in het kwade. Terwijl het kwade gewoon ingebakken is in de mens en ook tot iets goed herleid kan worden. Als de toekomst voorspellen het werk van kwade geesten zouden zijn, maar je kan hiermee dingen voorkomen. Hoe kwaad zijn die kwade geesten dan? Misschien is de wereld er maar zo erg aan toe omdat we die dialoog al duizenden jaren negeren, door het in haar kern te demoniseren. Het archetype is gedemoniseerd, daarvoor is de wereld wat ze is. Eerder, draai dat om, en wij kunnen voorwaarts in het licht richting wereldvrede marcheren.