Hallo Zolderworm,Zolderworm schreef:Het grote misverstand is hier dat het, volgens mij, niet gaat om een verbinding met een overstijgende werkelijkheid. Dat beeld moet je, volgens mij, uit je hoofd zetten. Het gaat ook niet om een "andere" werkelijkheid. Het gaat om de werkelijkheid zoals die werkelijk (an Sich) is. Dus ook de werkelijkheid van je nietapparaat. Door onze beperkte waarnemings- en begripsvermogens nemen we de werkelijkheid niet waar zoals deze werkelijk is. Dus niet een hogere of andere werkelijkheid.peda schreef: Ik noem dat "'grensverleggend"' ervaren , maar het hoeft in mijn optiek in het geheel niet samen te vallen met het hebben van een verbinding met een Overstijgende Werkelijkheid. De mens ziet zo'n Overstijging graag binnen bereik omdat je dan concreet wat kunt vertellen Over die andere Werkelijkheid. Ik leef met een uiterst vaag beeld, een minimaal vermoeden dat zeker niet spoort met de Realiteit, maar beter "" Iets "' dan "" niets "'. Daarom ook mijn belangstelling voor vele richtingen in spiritueel denken en geen vastlegging op een "' waarheid "'.
Ik zie in jouw visie stevige sporen van pan-theïsme. Zelf denk ik eerder aan pan-en-theïsme. Waarbij ik het deel theïsme niet kan invullen. Onze wereld dus "' ingebed "' in een Overstijgende Wereld. Natuurwetten zie ik dus als vormgevende eigenschap van deze wereld. De mens kan deze wereld ervaren en bestuderen ( wetenschappelijke methode ), wat niet gezegd kan worden van de Andere Wereld. Vandaar ook mijn twijfels bij de ( vermeende ) vermogens van mystici/profeten omdat die in mijn optiek pretenderen te kunnen "' schouwen "' in de Andere Wereld en vandaar uit Openbaringen kunnen ontvangen.