Fundamenteel schreef:
Neen, maar het menselijke verhaal begint wel bij een boom waarvan God ons verbiedt te eten.
Is dat God of is het onze natuur die protesteert en zegt dat wij er niet van mogen eten omdat er veelal stoffen giftig zijn? Wanneer de mens er dan toch van eet gaan de ogen open en beseffen zij dat het niet giftig is. "Adam en Eva" ontwaken daarna uit hun roes en vroegen zich af: wat hebben wij hier net gedaan?
Waarna schaamte ontstond.
Want zij gingen tegen hun natuur in.
Ja, dat kan ook. Bedoel je dan hun goddelijke natuur of hun menselijke natuur?
Fundamenteel schreef:Wat als het beide is? Men eet van de vrucht en er barst een seksueel ritueel uit? De appel is zeker een metafoor, net zoals de slang een metafoor kan zijn voor een kundalini ontwaking. God/de natuur is {niet-toegestaan woord} en daar gaan we hopelijk niet preuts over doen?
Feit is wel dat de mens op een punt in tijd kennis begon toe te passen en begon te bouwen. De mens ontboste zichzelf en trad zo "uit het hof van Eden" wat ik dan als metafoor voor de natuur neem. Civilisatie nam plaats, we deden aan landbouw, veeteelt, ... Maar plots komt iemand en die zegt dat alles wat wij doen een zonde is. De mens laat zich ineens praatjes aanpraten en verliest daarbij zijn eigen archaïsche waarden om iets extern te dienen.
Zelf ben ik niet meer bezig met Adam en Eva, het heeft voor mij geen belang meer. Maar jouw filosoferen herken ik van vroeger. Dat is een hele mooie eigenschap van een hoge intelligentie, je bekijkt alles van meerdere kanten, maar het kan tegelijkertijd je Achilleshiel worden. Ik denk er nu anders over en dat verandert niet meer, omdat ik alleen nog gericht ben op Christus. Je kunt dat een beetje vergelijken met de tijd waarin je je echte partner ontmoet. Alle andere "kandidaten" uit heden en verleden zijn totaal niet meer belangrijk. En als het een goed huwelijks is en je samen oud kunt worden, dan blijft dat zo. Ook in zo'n stabiel huwelijk wordt uiteindelijk de sexualiteit ontstegen (ik heb het nooit over onderdrukken, dat is iets heel anders). Daar zorgt de natuur wel voor, want er komt vanzelf een moment dat het apparaat niet meer zo werkt als vroeger en soms zelfs helemaal niet meer.
En ja "iets extern dienen", dat breekt een mens
uiteindelijk op, denk ik. Dat ben ik met je eens.
Fundamenteel schreef:Bij het verlies van het polytheïsme en de inleiding van het monotheïsme zijn we dus onszelf verloren en beginnen meelopen in andermans verhaal.
De gedachtensprong naar polytheïsme kan ik niet helemaal volgen. Wat bedoel je daarmee? Ik denk dat je met polytheisme eigenlijk bedoelt dat God óók in de mensen zelf is? Als dat zo is dan is polytheisme niet het juiste woord, maar heb je het over de immanentie en de transcendentie van de Ene alomtegenwoordige God. Maar als je met polytheisme het dienen van allerlei (vermeende, want ze bestaan niet) goden bedoelt, dan word je (=men) nog meer slaaf van allerlei externe krachten en denkbeelden die om het hart en de geest van mensen strijden. Toch?
Fundamenteel schreef:De bijbel mag dan wel veel over "God" bevatten, ik denk nog altijd dat de bijbel maar een beknopte weergave is. Dat die mannen die over "God" spreken beperkt waren door hun eigen verlangens. Alles draaide rond de mannelijke seksualiteit, jaloezie, wrok, ... Ik vind hen ook niet bepaald vrouwvriendelijk. Mijn eigen interpretatie daarop is eigenlijk geen malse. Gelukkig had ik een moeder die door de dode zeerollen en de nag hammadi geïnspireerd was om mij vroeg te leren dat bepaalde teksten uit de bijbel niet van God maar van de mens kwamen.
Dat ben ik met je eens. Ik zeg dan altijd dat in de bijbel te zien is hoe God binnentreedt binnen het bestaande godsbeeld van de mensen van die tijd. Het godsbeeld van de mensen ontwikkelde zich door de tijd heen. Maar de meeste theologen , als ze deskundig zijn, weten dit hoor. God heeft bijvoorbeeld ook nooit offers gewild (staat gewoon in de Bijbel hoor, in het Oude Testament, maar de mensen van toen waren zelf nog niet geestelijk rijp genoeg om dat te kunnen aanvaarden). Je hebt een wijze moeder
. Ik gelukkig ook. Mijn wijze moeder heeft de katholieke verhalen onthouden die ze op school bij de nonnen had geleerd. Zij hadden geen bijbel, niet in de kerk (de mensen dan he) en ook niet thuis. Maar telkens als ik met onjuiste protestantse leer te maken kreeg en ik dat met haar besprak, kon ze feiloos "de vloek doorbreken" zeg ik wel eens. Ik bedoel dat ze met een enkele opmerking of zin zo de foute leer aan diggelen prikte. Overigens bedoel ik hiermee niet alle protestanten. Er zijn naar mijn ervaring ook protestanten die katholiek zijn van hart en geest.
Fundamenteel schreef:Ik ben naar Katholieke scholen geweest, Christelijk ingewijd, maar vrij opgevoed. Nuja mijn ouders ontwikkelden zichzelf spiritueel maar stopten daar op een punt in tijd mee. Ik ben altijd verder blijven gaan. Mijn zwarte periode was dat ik niet begreep wie ik was, wat er mis met mij was, waarom alles was zoals het was. Geloof heeft mij daarin geen verlossing kunnen bieden. Het is pas toen ik geconfronteerd werd met al mijn doen en laten ik begreep waarom alles was zoals het was. Het was zoals je een hond met de neus bij zijn uitwerpselen duwt om hem een lesje te leren. Zoiets is mij overkomen, op een onbezonnen nachtje.
Bedankt voor de uitleg. De confrontatie aangaan met jezelf en met de wereld (want daar ontkom je dan óók niet aan) is voor mij herkenbaar geweest. Dat noem ik tot inkeer komen, of de ommekeer (Jezus noemt het Metanoia: keer uzelf om). En dan ga je voortaan van binnen naar buiten leven, in plaats van andersom. Persoonlijk ging ik daarin heel ver. Ik riep op een keer, tamelijk woest tot God "nou, okay, hier ben ik, ORDEEL MAAR!" En Hij antwoordde (nee ik hoor geen "stemmen", paranormaal begaafde mensen weten hoe dit werkt, alleen als de Allerhoogste Zelf antwoordt, dan is dat wel even van een andere ehhhh Orde!
) : Nee, IK oordeel niet, JIJ oordeelt! En "jij oordeelt" was niet een beschrijving, maar een zachtmoedig doch duidelijk bevel. Ik ging oordelen over mijzelf, over mijn eigen leven. Mijn hele leven kwam voorbij. En daarbij bekeek ik alles en iedereen in mijn persoonlijke "verhaal" van alle kanten. Niet alleen vanuit mijn eigen perspectief dus, maar vanuit de (mogelijke) perspectieven van iedereen die betrokken was. Het is overigens zeer bekend vanuit het wetenschappelijk onderzoek naar de BDE dat dit na de fysieke dood bij iedereen gebeurt. Wat ik bij leven deed, doet men in de regel na de dood. Ik wilde van alles het waarom weten. En daar kreeg ik dan ook het antwoord op. Als het niet in mezelf opkwam, dan kwam het een paar dagen later vanzelf van buitenaf. Dus op de manier waarop ook een paranormale ervaring tot je komt, maar dan van verder weg buiten je, en met ontiegelijk veel meer kracht en intensiteit en absolute helderheid. Niets onduidelijks, gewoon helder antwoord. Boem! Maar altijd met zoveel liefde erbij. Nooit vernietigend. Wel pijnlijk, maar altijd met liefde. Daarom schreef ik wel eens God is gestrengheid in barmhartigheid. Maar dat werd bijna altijd misverstaan, dus ik liet het voortaan maar achterwege om iets te schrijven. Nu ik dit schrijf, denk ik "logisch dat God dan maar die rottige dieroffers accepteerde. HIJ wilde ze niet, maar ze luisterden niet, dan moet je zwijgen, anders wordt het ruzie."
Fundamenteel schreef:
Die man heeft mij recht naar mijn essentie geleid. "What is important is YOU, you are the center of your universe."
Toch is het altijd hout vasthouden, want mensen praten je snel de duivel aan en dan beland je in twijfel.
Die man kan mij evengoed misleid hebben en daar ben ik me heel bewust van. Toch ben ik iemand die gauw de rotzooi eruit filtert om the good stuff te bewaren. Die ruimte was losgemaakt door mijn geest open te stellen voor "iets", ik heb toen ervaringen beleefd en pas later Terence leren kennen. Maar hij was toen al overleden. Momenteel ben ik veel met Wayne Dyer bezig
Ga mij een boek bestellen van hem op Bol.
Mijn weg is nog lang, heel lang. Ik ben tot stilstand gekomen en tast even rond me heen om de juiste weg te vinden.
Helemaal herkenbaar wat je schrijft. Ook het "de rotzooi eruit filteren" en het goede bewaren. Nou zit deze eigenschap bij ons ook wel stevig in de familie. Als de pastoor mijn oma vroeger op een (ongevraagd) huisbezoek de mantel uit dacht te komen vegen, kreeg ie een paar oorvijgen en werd hem zelf de mantel uitgeveegd.
Mijn omaatje was een paranormaal begaafde, zeer wijze maar heel gewone vrouw, die zich door geen jurk of mijter zomaar iets wijs liet maken dat niet deugde. Ik heb daar wel eens iets over geschreven op gkv-forum, en kreeg toen de Roomskatholieke goegemeente over me heen
. Idem dito op credible
. Wat zij niet door hadden is dat ze precies onderstreepten dat mijn oma dus de waarheid sprak over (een deel van) de clerus. Wel bedroevend, maar er kwamen ook goede reacties. Sommige mensen hebben hun religie meer lief dan Christus. Maarja, we zijn allemaal in ontwikkeling, ook zij.