Hallo Callista,callista schreef:
Ja, klopt...Ds. Hendrikse en Carel ter Linden o.a.werden en worden nog steeds verketterd [door onbegrip, vergezeld gaande van angst i.m.o.]...met name door de orthodoxen, maar ook vaak hebben deze invloed op de kerken, zoals zelfs op de PKN [wat een hetze destijds ], aangezien ze bang zijn nog meer leden te verliezen dan nu al het geval is.
Wat dat betreft is er de afgelopen niet zo heel veel veranderd....
Eenheid in verscheidenheid schijnt een onmogelijkheid te zijn....of je zou misschien naar de Remonstranten kunnen kijken...die lijken mij toch wat meer flexibel....en tevens verdraagzamer/
Off topic, [dit "geneuze"l ]
Maar je noemde Klaas Hendrikse....
Er is hier ook een topic over geweest...wel aardig om eens door te lezen wellicht ter informatie......
Toen zei ik al...en dat meen ik nog steeds---als Hendrikse bij mij in de buurt zou preken zou ik zeker naar de dienst [kerk] gaan ..
viewtopic.php?f=9&t=131&p=2148&hilit=kL ... IKSE#p2148
Hendrikse had het ook over tegenstrijdigheden--- b.v. dat de Christus en Jezus nogal eens verward worden....etc.
De meer vrijzinnig ingesteld gelovige is geen fundamentalist. Hoe fundamenteler de mens is ingesteld, hoe sterker hij/zij zich afzet tegen andersgelovenden/denkenden, althans zo beleef ik dat. De Remonstrantse vrienden, zijn inderdaad veel verdraagzamer omdat zij geen voor allen (verplicht) geldende dogma's kennen. Je kunt bij hen in grote lijnen zelf de bij jou passende persoonlijke geloofsinzichten volgen en dat is in hoofdlijnen de visie van de vrijzinnigheid. De rechts-orthodoxie is behoudend in de geloofsleer, God verandert immers niet. De vrijzinnig ingestelde toetst de geloofsleer aan andere feitenkennis ( bv wetenschap ) en is bereid de geloofsinzichten bij te stellen. Een niet te overbruggen verschil in inzicht. Alleen glijden vrijzinnig gelovigen snel af via randkerkelijk in de richting humanisme ( god-loos ), worden agnost ( niet-weters ) of zijn gewonnen voor a-theistische gedachten ( god doet niet mee ). Daarom kunnen de vrijzinnigen ook nooit een vuist maken in de kerkelijke organisatie , hun aantal in de PKN is gewoon te klein en blijft ook klein. Klaas H behoort tot mijn favorieten, ik heb veel van hemzelf en zijn opponenten gelezen, datzelfde geldt voor Carel ter L. Het zijn mensen die de geloofstheorie ( w.o. eeuwige dogma's ) niet sterk laten prevaleren boven verkregen kennis komende van het voortschrijdende wetenschappelijk weten ( praktijk ). Voor de orthodoxie geldt in de regel de omgekeerde richting, namelijk de bijbel wijst de weg en wanneer wetenschap daarmede niet spoort, dan ( veelal ) weg-ermee.