Tin schreef:Dirk schreef:Tin schreef:Dat volg ik niet.
Actie > reactie.
Oorzaak > gevolg.
Karma is het woord, het begrip, dat de mens gebruikt om deze wet van oorzaak en gevolg aan te duiden.
Waarom maak je onderscheid tussen twee vrijwel identieke begrippen?
Ik ga geen discussies over begrippen voeren. Als je het zo wilt zien, vind ik het best. Voor mij is het totaal iets anders.
Nou ja, dit is een gespreksforum
Zodoende.
Ik maak inderdaad onderscheid tussen een wet, in dit geval de derde wet van Newton (F(actie) = - F(reactie)), en een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme.
Een scheiding tussen materiële wetten en meer universele wetten, die de daden en het handelen van de mens insluiten?
Maar wil je daarmee zeggen dat daden en handelingen, of dat wat een mens "is" , geen wetmatige (onontkoombare) gevolgen heeft?
Dat we een Sanskriet woord gebruikten, en dat dat woord in het Boeddhisme en Hindoeïsme gebruikt wordt, is denk ik niet relevant.
Het gaat om de betekenis zelf. En hoe relevant díe is.
Zo is dat. Zoals Martine en Zolderworm heel goed uitlegden in de exodustopic.
Eindeloze rijen met zogeheten "geloofsgetuigen", eindeloze opsommingen, eindeloos getwist over hun leren en de wet, eindeloze afwijkende leerstukken over van alles en nog wat, eindeloos de in hún ogen "ongelovigen" met hun wet om de oren slaan. Allemaal dingen ook nog, die erbij verzonnen worden, aan de bijbel worden toegevoegd. En het helpt ze niks.
1Tim.1: 3 Bij mijn vertrek naar Macedonië heb ik u verzocht in Éfeze te blijven; gij zoudt bepaalde mensen verbieden afwijkende leerstukken te verkondigen 4en zich bezig te houden met eindeloze mythen en genealogieën, zaken die alleen maar leiden tot haarkloverijen en niets bijdragen tot het geloof waarop Gods leiding berust. 5Het doel van het gebod is de liefde,die voortkomt uit een rein hart, een goed geweten en een ongeveinsd geloof. 6Maar sommigen zijn afgeweken van deze weg en vervallen tot zinloos gepraat. 7Zij willen leraars zijn van de wet, maar begrijpen niet eens wat zij zeggen noch datgene waarover zij zulke stellige uitspraken ten beste geven.
Gal.6:7
Dwaalt niet, God laat niet met zich spotten. Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.
Op.22:11-
Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is.
Ps.7:15
Zie, wie met ongerechtigheid bevrucht werd,
is zwanger van onheil en baart leugen.
Hij delft een kuil en graaft die uit,
maar valt zelf in de groeve die hij maakte.
Het onheil dat hij stichtte, keert weder op zijn hoofd,
en zijn geweld komt neder op zijn schedel.
Ik zal de Here loven naar zijn gerechtigheid.
Ps.7:16
Hij delft een kuil en graaft die uit. Maar valt zelf in de groeve die hij maakte.
Zie ook:
http://geheimenindebijbel.nl/karmaenrei ... pag02.html
http://www.leveningod.nl/diverse-stromingen/karma.html
https://mensensamenleving.me/2016/06/29 ... el-deel-1/
Yep, ook reincarnatie is in de Heilige Schrift terug te vinden
Daar hebben we het al vaker over gehad (ben net thuis, nu geen zin het opnieuw op te zoeken, later misschien weer)
Mt. 5: 48
Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.
1Pt. 1: 8
Hem gelooft gij, zonder Hem thans te zien, en gij verheugt u met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde, daar gij het einddoel des geloofs bereikt, dat is de zaligheid der zielen.
2 Cor. 4: 11
Want voortdurend worden wij, die leven, aan de dood overgeleverd, om Jezus’ wil, opdat ook het leven van Jezus zich in ons sterfelijk vlees openbare.
2Pet.3: 9
(…) maar hij is lankmoedig jegens u, daar hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.
Luc. 3: 4
(…) De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des HEREN, maakt recht zijn paden. Alle kloof zal gevuld worden en alle berg en heuvel zal geslecht worden, en de krommingen zullen recht en de oneffen wegen vlak worden, en alle vlees zal het heil Gods zien.
Alverzoening, Dirk.
Ja, Dirk, zelfs in je geliefde Statenvertaling, kijk maar:
4 Gelijk geschreven is in het boek der woorden van Jesaja, den profeet, zeggende: De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren, maakt Zijn paden recht!
5 Alle dal zal gevuld worden, en alle berg en heuvel zal vernederd worden, en de kromme wegen zullen tot een rechten weg worden, en de oneffen tot effen wegen.
6 En alle vlees zal de zaligheid Gods zien.
Hey Dirk, tis nog een Reikimaster die het voor je aanwijst in jouw Bijbel ook.
Eerst een transgender die het boek "hel, fictie of werkelijkheid" schreef, en nou een Reikimaster aan wie God door de Heilige Geest in de Bijbel openbaart dat Christus in het vlees geopenbaard moet worden.
Gods Liefde gaat alle kennis te boven. Hij geeft aan wie HIJ WIL, niet aan wie wij vinden dat Hij moet geven.
Oftewel, zoals je geliefde Statenvertaling het statig zegt:
1 Kor. 1: 18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.