Hallo Peda,peda schreef:
Hallo Tin,
Ik denk persoonlijk dat heel wat mensen zich toch wel afvragen wat hen na de dood, te wachten staat.
Uiteraard.
Hoewel men zich ook af kan vragen of in het nu leven niet voldoende is.
Complex onderwerp.
Bij de gedachte aan zielsverhuizing is
de kans groot, dat het volgende leven weer op aarde zal gaan plaats vinden.
Wat of wie is de ziel die verhuisd?
En welke rol speelt herinnering?
Met andere woorden: wat is mijn relatie tot dat wat ik mij niet herinner, zo er dan nog sprake van een relatie is.
Een apart onderwerp waard.
Het "het" waarmee men zich identificeert is voorbij.De a-theistische visie is kort en krachtig, het is definitief over en
Een logische gedachte, ja.
Oordeel, beloning en straf.Bij de theisten gaat het om het Goddelijk Oordeel. Daarover zijn er ook talloze visies over hoe de mens rechtvaardig wordt in de ogen van God.
De hele wereld is er uit opgebouwd.
Maar God?
Wie zich brand, moet op de blaren zitten.
Maar is dat beloning of straf?
Duisternis kan het licht niet binnengaan.
Beloning voor uiteindelijk ieder individu, de bekende Alverzoening.
Maar licht schijnt te allen tijde in de duisternis, dat dient alleen begrepen te worden
Tja, een traditionele formulering, waar iemand die niet in die traditie zit niet snel iets mee zal kunnen.Wat is Beloning door Genade omdat het geloof in de Verlosser wordt beleden en eeuwige Straf voor de afwijzers van de Verlosser.
Jaja, om je goed voor te kunnen bereiden op dat wat komt, is het gewenst er iets over te weten.en reden waarom Zo kun je met het opsommen van de na de dood gedachten nog even voortgaan. Als je dus niet tot de hedonisten en volstrekt onverschilligen behoort, is de na de dood vraag en het krijgen van het ( vermoedelijk ) juiste antwoord op die vraag toch wel van belang. En het antwoord geeft de weg ( geloofsinhoud cq daden ) aan die in dit leven moet worden gevolgd. Goed doen voor je omgeving levert niet bij alle geloofsstromingen ook persoonlijk Heil na de dood op. In die zin lijkt mij al of geen persoonlijk Heil en hoe dat te bereiken van grote invloed op de weg die tijdens het leven bewandeld wordt. Maar misschien heb jij een andere insteek ?
Dat begrijp ik.
Ik hoop overigens niet dat als de conclusie zou zijn er komt "niets", dat de voorbereiding dan zal bestaan uit het de beest uithangen tijdens dit leven, omdat het daarna toch niet deert.
Het gaat denk ik meer om wat je bent dan wat je doet.
Wat doet volgt uit wat je bent, maar wat je bent bepaald je karma, of zo iemand het zo wil: God kijkt naar wat je bent, dus niet naar wat je doet maar de motieven daar achter.
Misschien een beetje losse flodders, deze reactie.
Maar het is ook allemaal veelomvattend.
En net als jij, zal ik niet gauw tot snelle, maar des te sneller voorbarige, conclusies komen.