Erfzonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Tin
Beheerder
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Tin »

peda schreef:
Hallo Tin,

Ik denk persoonlijk dat heel wat mensen zich toch wel afvragen wat hen na de dood, te wachten staat.
Hallo Peda,
Uiteraard.
Hoewel men zich ook af kan vragen of in het nu leven niet voldoende is.

Bij de gedachte aan zielsverhuizing is
de kans groot, dat het volgende leven weer op aarde zal gaan plaats vinden.
Complex onderwerp.
Wat of wie is de ziel die verhuisd?
En welke rol speelt herinnering?
Met andere woorden: wat is mijn relatie tot dat wat ik mij niet herinner, zo er dan nog sprake van een relatie is.
Een apart onderwerp waard.
De a-theistische visie is kort en krachtig, het is definitief over en
Het "het" waarmee men zich identificeert is voorbij.
Een logische gedachte, ja.
Bij de theisten gaat het om het Goddelijk Oordeel. Daarover zijn er ook talloze visies over hoe de mens rechtvaardig wordt in de ogen van God.
Oordeel, beloning en straf.
De hele wereld is er uit opgebouwd.
Maar God?
Wie zich brand, moet op de blaren zitten.
Maar is dat beloning of straf?

Beloning voor uiteindelijk ieder individu, de bekende Alverzoening.
Duisternis kan het licht niet binnengaan.
Maar licht schijnt te allen tijde in de duisternis, dat dient alleen begrepen te worden
Wat is Beloning door Genade omdat het geloof in de Verlosser wordt beleden en eeuwige Straf voor de afwijzers van de Verlosser.
Tja, een traditionele formulering, waar iemand die niet in die traditie zit niet snel iets mee zal kunnen.
en reden waarom Zo kun je met het opsommen van de na de dood gedachten nog even voortgaan. Als je dus niet tot de hedonisten en volstrekt onverschilligen behoort, is de na de dood vraag en het krijgen van het ( vermoedelijk ) juiste antwoord op die vraag toch wel van belang. En het antwoord geeft de weg ( geloofsinhoud cq daden ) aan die in dit leven moet worden gevolgd. Goed doen voor je omgeving levert niet bij alle geloofsstromingen ook persoonlijk Heil na de dood op. In die zin lijkt mij al of geen persoonlijk Heil en hoe dat te bereiken van grote invloed op de weg die tijdens het leven bewandeld wordt. Maar misschien heb jij een andere insteek ?
Jaja, om je goed voor te kunnen bereiden op dat wat komt, is het gewenst er iets over te weten.
Dat begrijp ik.
Ik hoop overigens niet dat als de conclusie zou zijn er komt "niets", dat de voorbereiding dan zal bestaan uit het de beest uithangen tijdens dit leven, omdat het daarna toch niet deert. ;)
Het gaat denk ik meer om wat je bent dan wat je doet.
Wat doet volgt uit wat je bent, maar wat je bent bepaald je karma, of zo iemand het zo wil: God kijkt naar wat je bent, dus niet naar wat je doet maar de motieven daar achter.

Misschien een beetje losse flodders, deze reactie.
Maar het is ook allemaal veelomvattend.
En net als jij, zal ik niet gauw tot snelle, maar des te sneller voorbarige, conclusies komen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

(ik houd het bij nader inzien maar bij 1 topic, anders wordt het wat warrig)
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Fundamenteel

Bericht door Fundamenteel »

Anja schreef: Jij bent degene die met religie bezig is, niet ik ;) . De mensheid schrijft geen verhaal, het Verhaal is al geschreven. Er is geen moord gepredikt. Dat is wat jij erin leest.

Het communisme was een staat zonder religie. En toch een en al moord en geestesdood. Het is inherent aan deze wereld en aan het grofstoffelijke, sterfelijke bestaan. En dat, mijn beste, komt door de erfzonde, die jij niet kunt geloven, hoewel je je het ten diepste naar mijn idee wel herinnert.

Waar komt het dan op aan......naar mijn opvatting dan......waar het op aankomt is om je ten diepste te herinneren....... De erfzonde is geen cultuur maar een feit. Dat is wat ik geloof en wat ik mij heb herinnerd. Dan heb ik het over de originele zonde, die ieder mens ooit beging.

Waar kom ik vandaan, waar ga ik naartoe. De Alpha en de Omega. Waar ik oorspronkelijk vandaan ben gekomen, dat is waar ik naartoe wil. Dat kan, zegt God, IK zend jou de Zoon. ;)

Zoals Thomas al citeerde: "hebt gij het begin gevonden dan, dat gij het einde meent te kennen?"

Nu moet ik echt afsluiten. En ik neem niks electronisch mee. Dus enjoy, maar ik ben er niet :kiss1: .
Het klopt dat ik met religie bezig ben. Ik moet het ontleed hebben alvorens ik kan zeggen of het bij me past al dan niet.
De democratie is niet veel beter dan het communisme. Het is de pest en de cholera.

Natuurlijk is de erfzonde een feit, maar zij spruit verder uit onze culturele verwachtingen. De culturele verwachtingen druisen tegen onze menselijkheid in. De culturele verwachtingen zijn gefixeerd op een moderne slavernij om ons allemaal conform hetzelfde te maken.

Ceasar zei het al, heers en verdeel.
Kijk hoe verdeeld we zijn en kijkt hoe goed de heersers dat misbruiken.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Fundamenteel

Dirk schreef: De meeste ervaringen die ik met Jehovah's getuigen heb, zijn ook positief. Heb met ze samengewerkt, met sommige ben ik zelfs redelijk goed bevriend. Je kunt en mag best kritiek hebben, Jehovah's getuigen zijn net mensen, maar, ze te verketteren en te lasteren, gaat mij veel te ver.
Ik vraag me dikwijls af hoe christelijk men daadwerkelijk is om anderen te verketteren. Ik kan ook zeggen goed met de auto te rijden, maar als ik jaarlijks enkele accidenten veroorzaak spreekt de praktijk de theorie tegen.
Iemand die zichzelf Christen noemt, maakt hen niet automatisch Christen. Christen zijn is iets pragmatisch.
Actie = - reactie. Maar, dat is iets heel anders dan "karma". Het een is een wet, het ander een door mensen bedacht begrip.
Het begrip is een benoeming op wat plaatsneemt.
De reactie is de karma van de actie, denk ik zo.
peda

Bericht door peda »

Tin schreef:
peda schreef:
Zo kun je met het opsommen van de na de dood gedachten nog even voortgaan. Als je dus niet tot de hedonisten en volstrekt onverschilligen behoort, is de na de dood vraag en het krijgen van het ( vermoedelijk ) juiste antwoord op die vraag toch wel van belang. En het antwoord geeft de weg ( geloofsinhoud cq daden ) aan die in dit leven moet worden gevolgd. Goed doen voor je omgeving levert niet bij alle geloofsstromingen ook persoonlijk Heil na de dood op. In die zin lijkt mij al of geen persoonlijk Heil en hoe dat te bereiken van grote invloed op de weg die tijdens het leven bewandeld wordt. Maar misschien heb jij een andere insteek ?
Jaja, om je goed voor te kunnen bereiden op dat wat komt, is het gewenst er iets over te weten.
Dat begrijp ik.
Ik hoop overigens niet dat als de conclusie zou zijn er komt "niets", dat de voorbereiding dan zal bestaan uit het de beest uithangen tijdens dit leven, omdat het daarna toch niet deert. ;)
Het gaat denk ik meer om wat je bent dan wat je doet.
Wat doet volgt uit wat je bent, maar wat je bent bepaald je karma, of zo iemand het zo wil: God kijkt naar wat je bent, dus niet naar wat je doet maar de motieven daar achter.

Misschien een beetje losse flodders, deze reactie.
Maar het is ook allemaal veelomvattend.
En net als jij, zal ik niet gauw tot snelle, maar des te sneller voorbarige, conclusies komen.
Hallo Tin,

Ik denk dat het thema "' erfzonde "' ontstaan is door de waarneming dat de mens op aarde niet leeft in een volkomen wereld. Kommer en kwel zijn van oudsher aan de orde van de dag en nog belangrijker, de mens gaat dood. Waarom dit alles? Het is toch heel logisch dat op deze vragen naar antwoorden wordt gevraagd. Een oorspronkelijk door God geschapen volkomen wereld die na de schepping door de mens werd verprutst door verkeerd gebruik van de vrije wil, is een velen aansprekend verhaal. De erfzonde, de per definitie met zonde belaste mens sindsdien. Wanneer God als Volmaakt wordt gezien, is het logisch duidelijk dat de Volkomen God en de volledig onvolkomen mens niet blijvend ( dus ook na de dood ) met elkaar kunnen optrekken. Het Verlossend Offer en de Genade verschijnen op het parket. Buiten de Alverzoening een slecht einde voor diegenen die niet in aanmerking komen voor Genade. Voor hen is "Samen "met God uitgesloten. Bij de reincarnatie is de mens de herinnering kwijt aan zijn van oorsprong Goddelijke Status. In die gedachte vindt de mens de Volkomenheid ( geleidelijk ) terug door het zich herinneren, maar dat kan vele stoffelijke levens op aarde vragen. Twee uiteenlopende antwoorden als verklaring van de onvolkomen mens levend op een onvolkomen aarde. Opgemerkt kan nog worden dat de reincarnatie gedachte ook nog kan worden uitgebreid met de gedachte aan een Gids die de mensheid behulpzaam is bij het terugkeer/herinnerings- proces ( o.a. gnostiek). Reeksen van antwoorden derhalve op het vraagstuk van de reden van de gebrokenheid en de "' Weg "' naar uiteindelijke heelheid. Wie heeft er nu gelijk? Ik weet het niet. Het is mij gewoon onmogelijk om uit de veelheid van aangeboden oplossingen een verantwoorde keuze te maken, het is voor mij gewoon niet te weten. De a-theist met zijn toevalsleer ontkent God, de Volkomen Wereld, de gebrokenheid, een terugkeer -weg. Geen Zingeving, maar de zingeving moet de nadenkende mens zelf bepalen om tot een betere wereld voor het nageslacht te komen en dat dus geheel uit eigen kracht. Maar a-theïsme spreekt mij door een veelheid van argumenten ook niet aan als de oplossing. Erfzonde, een uiterst ingewikkeld vraagstuk.
Laatst gewijzigd door peda op 21 mei 2017, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)

Dan toch maar:
Tin schreef: Het gaat denk ik meer om wat je bent dan wat je doet.
Dat denk ik ook. De uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek naar de moderne bijna-dood-ervaring (een uittreding tijdens een situatie van klinische dood, vlak ECG en vlak EEG) geven er ook aanleiding toe om hiervan uit te gaan. De meeste mensen kregen na een BDE dan ook minder belangstelling voor religies en benadrukten het belang van liefde en geestelijke waarden. Ook de mensen die een negatieve BDE hadden ondergaan, merkten op dat het een waarschuwing was dat ze hun leven en hun houding jegens anderen moesten wijzigen. Dit leidde tot veel zelfonderzoek.(Bron: M. Grey (1987); De dood gezien, ervaringen op de grens van leven en dood. Vert. van: (1985) Return from death; an exploration of the near-death experience. London, Arkana.)

Uit onderzoek blijkt dat medische of farmacologische omstandigheden geen factoren van invloed zijn. (Osis& Haraldsson (1979), Sabom (1982), Morse (1986), Atwater (1989)). Ook angst of projectie op basis van godsdienst blijkt geen oorzakelijke factor te zijn. Fysiologische en psychologische factoren ook niet. Maar hierover later meer in de topic over "thuiskomen na de dood".

Het onderzoek naar de BDE gaat niet over theorieën mbt transcendentie en de transcendente realiteit, maar gezien de uitkomsten van het onderzoek kunnen die dan niet onbesproken blijven. De uitkomsten van het onderzoek geven aanleiding om ervan uit te gaan dat door door mensen die het lichaam verlaten (tijdens een situatie van klinische dood dus, daar hebben we het hier nu over),de transcendente wereld - dus de geestelijke, immateriële wereld- niet gezien wordt als een uniform geheel, maar als een hiërarchische structuur van opeenvolgende sferen, of bestaansvormen van steeds toe- of afnemende lichtheid. (Van Rossum 1930; Van der Zeeuw 1973; Delacour 1983; Snell 1992; Atwater 1995). Volgens Atwater (1995; deze mevrouw en wetenschapper heeft overigens zelf maar liefst drie keer een klinische dood situatie meegemaakt met BDE) kunnen we ons die bepaalde bestaansvormen voorstellen als frequenties en trillingen overgaand van langzame vibraties tot hogere, fijnere golven van energie. Die bestaansvormen leven als het ware in een frequentiedomein, en worden dus uit verschillende trillingen gevormd. De frequenties bepalen de verschillen. Daarom kunnen er op dezelfde plaats gelijktijdig verschillende werelden bestaan. De trillingen die niet met elkaar corresponderen, kunnen elkaar niet beïnvloeden. Het fijnstoffelijk lichaam zou dan een bepaalde trilling of frequentie hebben en op die manier een eigen wereld van afstemming. Het is voorstelbaar dat men alleen zou passen in bepaalde frequenties door een bepaalde vibratie. Je gaat dan als het ware dus "vanzelf" naar het domein waar jij thuishoort, afhankelijk van je innerlijke staat van zijn. Men zou dan ook niet kunnen blijven hangen in een gebied waar men eigenlijk niet thuis hoort. Dit impliceert verschillende niveaus van subtiel energetisch bestaan.

Het gedachtengoed van Krishnamurti is in sommige opzichten dus zo gek nog niet en in sommige opzichten passend bij wat men, als men scherp genoeg leest (en begrijpt en niet al vooraf door een bepaalde leer in het denken is beinvloed), in de Bijbel terug kan vinden. De meeste scholen op spiritueel gebied zien het niveau van dat fijnstoffelijke lichaam niet als het hoogste niveau, maar als een tussenschakel die weer afgelegd kan worden. (de bijbel noemt dat de tweede dood). Een andere opvatting is dat het fijnstoffelijk lichaam bij het opstijgen door de sferen in beginsel wel hetzelfde blijft, maar getransformeerd wordt, of een hogere afstemming moet bereiken, om tot hogere stadia van bewustzijn te komen. Kennelijk heeft niet iedereen in gelijke mate toegang tot de verschillende niveaus of dimensies van de transcendente wereld. Die al of niet hogere afstemming van ons fijnstoffelijke lichaam zou kunnen samenhangen met onze ontwikkeling in liefde en wijsheidskennis. (Ring & Valarino 1999; Lessons from the Light: What We Can Learn from the Near-Death Experience). Dat betekent dat de fijnstoffelijke lichamelijkheid geen vast, objectief gegeven is dat voor iedereen in grote lijnen dezelfde eigenschappen of dichtheid heeft. De staat waarin dit lichaam verkeert zou van onze autobiografie, ons geleefde leven, kunnen afhangen. De resultaten van het onderzoek naar de BDE geeft er aanleiding voor om dit te denken.

Samenvattend is het denkbaar de transcendente realiteit te verdelen in een aantal dimensies met domeinen van toe- of afnemende lichtheid en liefde:
1. De dimensie van het Universele (oneindige) Bewustzijn (Ring & Valarino 1999), het Absolute Goddelijke van de Eerste Onbewogen Beweger.
2. De dimensie van het Wezen van Licht, de Energie van pure liefde. Wegens hun gemeenschappelijke oorsprong, kunnen de (incorporele) zielen daar, na de tweede dood, deel van uitmaken. ( Er zijn echter enkele mensen met een BDE die verder lijken te zijn doorgedrongen dan de bekende ervaringssferen tot waar de meeste van hen komen, zie Ring & Valarino 1999, p. 258 - 272). Dit is tevens het domein van de intelligibilia of de ideeën; de gedachtenvormwereld. Een andersoortige ervaringswereld. Het frequentiedomein van het fijnstoffelijk lichaam (door Plato het ochema genoemd). Dit domein impliceert het bestaan van een hiërarchische structuur van verschillende bestaanssferen (geestelijke gebieden) van soorten, entiteiten en vormen in toe- of afnemende lichtheid.
3. Het domein van ellende en wanhoop van de schaduwwereld. Een duisternisrijk van verbijsterende geesten. Een frequentiedomein van het fijnstoffelijk lichaam.

Overigens merk ik hierbij op dat uit het wetenschappelijk onderzoek naar de moderne bijna-dood-ervaring blijkt dat de ervaring transformatief is, een positief veranderd levensinzicht veroorzaakt en dat angst voor de dood verdwijnt. Ook na een negatieve BDE.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 21 mei 2017, 13:34, 5 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Anja (oud account)

Fundamenteel schreef: Het klopt dat ik met religie bezig ben. Ik moet het ontleed hebben alvorens ik kan zeggen of het bij me past al dan niet.
Van wie moet dat?
Solo Christo

Fundamenteel

Anja schreef: Van wie moet dat?
Van mezelf. Ik moet weten waar ik wel of niet in geloof.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:@Alpha schreef:
De Bijbel leert dat de ziel sterfelijk is.
Waar staat dat?
In het OT wordt de mens een ziel genoemd.....deze is sterfelijk.
In het NT heeft de mens een ziel en die wordt niet sterfelijk genoemd.

"En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden
Mattheus 10:28
Het was voor het volk van Israël verboden om zich met occulte zaken bezig te houden.
Lees eens Handelingen 19:11-20.
Tja...occult betekent gewoon verborgen.... :w
En behoor jij tot het volk van Israël? :roll:
Hallo Callista,
Bedankt voor je reactie.

Interessant dat je de Bijbel splitst en interpreteert zoals je het beste uitkomt.
Volgens mij is de bijbel één geheel, het woord van God.
Zoals gebruikelijk toon ik wat de Bijbel leert.*)

De gebruikte woorden voor ziel zijn Nefesj en Psuche.

Ga je het verband bekijken waarvoor deze woorden zijn gebruikt, dan zie je dat ze in de Schrift betrekking hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Gen. 2:7b “en de mens [Adam] werd een levende ziel.”
1 Kor. 15:45a „Zo staat er ook geschreven: ’De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” NWV.
Andere vertalingen geven ongeveer dezelfde strekking.

Ezech. 18:4b. De ziel die zondigt, díe zal sterven.” NWV.

Volgens prediker 9:5 hebben doden geen bewustzijn.

Mt 10:28 En wordt niet bevreesd voor hen die het lichaam doden maar de ziel niet kunnen doden; doch vreest veeleer hem die én ziel én lichaam kan vernietigen in Gehenna. NWV.

Deze tekst is wat lastiger te begrijpen door allerlei overleveringen, die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Cruciaal is het woord Gehenna, wat meestal verkeerd wordt vertaald met hel.

Er worden in vertalingen meerdere woorden met hel vertaald, terwijl dat niet de oorspronkelijke betekenis is.
De woorden Sjeool en Hades hebben de betekenis van graf, iets wat in de SV duidelijk te zien is, in het OT wordt Sjeool meestal met graf vertaald.
De oudere versies van de Septuaginta vertalen Sjeool met Hades.

Om de betekenis van Gehenna te begrijpen zou je eens in Wiki of in de encyclopedie inzicht in de schrift moeten kijken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200001642

Het heeft betrekking op het dal van Hinnom, dat gebruikt werd voor afgoderij en werden mensen en kinderoffers gebracht. (Jer 7:31-32).

Koning Josia maakte er een vuilnisbelt van, dat dag en nacht brandende werd gehouden met zwavel en pek. Op die manier werd het ongeschikt gemaakt voor aanbidding.
Er werd afval, dode dieren en gedode misdadigers verbrand.
Alles wat verbrand word, is definitief vernietigd.

Voor God is de dood geen beletsel.
Jezus demonstreerde dat hij doden kon opwekken.
Mensen die door God veroordeeld werden voor Gehenna werden van de opstanding uitgesloten.
Daar waarschuwde Jezus voor.
Hij gaf als voorbeeld de huichelende Schriftgeleerden, die Gods woord krachteloos maakten door hun overleveringen.
Ook Satan en zijn demonen zijn tot Gehenna veroordeeld.(Mt 23:33).
Een eeuwige vernietiging.
Satan gelooft ook en hij siddert, want hij kent zijn oordeel.

Occultisme is een vorm van spritisime, waarzeggerij, door afgodenaanbidders wordt beoefend.
In Handelingen 13:6-12 e.a. wordt daar over gesproken.

[modbreak Trajecto] *) De Bijbel is een verzameling geschriften en die leert niet.
callista had het vooral erover dat in het OT men een ziel is en in het NT er een heeft.
Je explicatie geeft daar niet een echte duidelijke reactie op, maar wel reageer je negatief naar callista met:
"Interessant dat je de Bijbel splitst en interpreteert zoals je het beste uitkomt."
Dirk

Bericht door Dirk »

Alpha schreef:De gaven, w.o. profeteren, bestaan m.i. nu niet meer. Je hebt echter mensen die beweren een profeet te zijn.
Als we even de discussie m.b.t. de gaven buiten beschouwing laten, ben ik met je eens dat er mensen zijn die beweren profeet te zijn, terwijl ze het zeker niet zijn. Soms lijkt het wel een modeverschijnsel.

Iets anders valt me op, Alpha! Ik heb regelmatig gesprekken gehad met Jehovah's getuigen, en sommige van hen beweerden dat zij de laatste levende profeten van God op aarde zijn. Daarnaast beweerden sommige van hen dat er namens profeten toch voorspellingen gedaan zijn. Sommige voorspellingen zijn gepubliceerd in de Wachttoren. Je kent ze ongetwijfeld. Sommige getuigen refereren hier nog aan, en leggen deze voorspellingen anders uit. Volgens sommigen was Russell ook een profeet, volgens anderen weer niet.

Wat is het verschil tussen een voorspelling en een profetie? Een van de opvallendste is natuurlijk die m.b.t. het jaar 1914 / 1915, waarin de eerste wereldoorlog in Europa als het begin van Armageddon wordt genoemd (Russell, Russell’s Sermons, blz. 676).

Hoe plaats je deze foute voorspellingen? Zijn het valse profeten? Of zijn het menselijke vergissingen? En, hoe verklaar je dat er toch Jehovah's getuigen zijn die wel in hedendaagse profeten geloven en zich zelfs de laatste profeten noemen. Zijn die - volgens jou - verkeerd geinformeerd? Ik krijg er geen duidelijk beeld van. Misschien zijn er verschillende visies onder Jehovah's getuigen?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Anja (oud account)

Alpha schreef:
callista schreef:@Alpha schreef:
De Bijbel leert dat de ziel sterfelijk is.
Waar staat dat?
In het OT wordt de mens een ziel genoemd.....deze is sterfelijk.
In het NT heeft de mens een ziel en die wordt niet sterfelijk genoemd.

"En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden
Mattheus 10:28
Het was voor het volk van Israël verboden om zich met occulte zaken bezig te houden.
Lees eens Handelingen 19:11-20.
Tja...occult betekent gewoon verborgen.... :w
En behoor jij tot het volk van Israël? :roll:
Hallo Callista,
Bedankt voor je reactie.

Interessant dat je de Bijbel splitst en interpreteert zoals je het beste uitkomt.
Volgens mij is de bijbel één geheel, het woord van God.
Zoals gebruikelijk toon ik wat de Bijbel leert.
Er schijnt in de afdeling van de hemelen die we "gehenna" noemen een speciale plek voor ultrareligieuzen te zijn. :clown: Onder het genot van een kopje brandnetelthee op een vuurverwarmde stoel met de blote voeten rustend op kooltjes, moeten ze daar 24 uur per dag, 7 dagen in de week naar elkaars leer luisteren. :lol: Zo nu en dan breekt er dan onderling een oorlog uit over wie het beste de leer voordraagt, en dan zitten ze elkaar met drietanders achterna. :lol: En op de verdieping in gehenna die boven die van de ultrareligieuzen ligt, mogen ze staan in plaats van zitten, en daar ziften ze de hele dag de schriften tegen elkaar uit. De atmosfeer wordt daardoor zo zwaar dat ze geregeld met zijn allen door de grond zakken, omdat hun deel van het gebouw instort. Dan belanden ze weer tussen de ultrareligieuzen terug. :mrgreen: Tis wat he. Ze zitten de hele tijd op hete kolen. Dat waren ze zo gewend tijdens hun leven.
Solo Christo

Anja (oud account)

Een van de ervaringen tijdens de klinische dood van Jehova's getuigen:

https://m.youtube.com/watch?v=JtQeGTVNOQo
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 21 mei 2017, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Anja (oud account)

Fundamenteel schreef:
Ik vraag me dikwijls af hoe christelijk men daadwerkelijk is om anderen te verketteren. Ik kan ook zeggen goed met de auto te rijden, maar als ik jaarlijks enkele accidenten veroorzaak spreekt de praktijk de theorie tegen.
Iemand die zichzelf Christen noemt, maakt hen niet automatisch Christen. Christen zijn is iets pragmatisch.
Ach ja, de beschuldiging van verkettering tegen mensen die de waarheid spreken, doet het meestal erg goed, vooral onder naieve mensen en religieuzen. Ze zouden, zo lijkt wel, het liefst de waarheid schrappen uit de Drieëenheid van de weg, de waarheid en het leven.

https://m.youtube.com/watch?v=DFQHrLSCBP0

Jehova's getuigen en hun organisatie laten overigens geen kans onbenut om kerken te verketteren. :clown:

http://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/d ... -getuigen/

Nog eentje voor jou, Funda, de moeite waard: https://m.youtube.com/watch?v=kmEKQaqlpuQ De spreker is wat druk en het lijkt soms wat chaotisch, maar dat is het niet. Gewoon een paar keer goed luisteren wat hij uitlegt. Die meneer heeft het m.i. zeer goed begrepen en weerlegt uitstekend de leer van de jg. Wat hij zegt is helemaal correct, ook over suicides. van alle religies hebben de jg het hoogste zelfmoordpercentage. http://www.culthelp.info/index.php?opti ... ew&id=1824

En over het sexueel misbruik van kinderen en jongeren door voorgangers van de jehova's getuigen, en het geestelijke misbruik dat daarop ook nog even volgt door hun vorm van "rechtbank" waar het kind dan voor moet verschijnen zonder zijn of haar ouders en waar hij of zij vervolgens zelf de schuld krijgt van het misbruik, heb ik eerder al documentaires geplaatst, maar die werden tot nog toe verwijderd, of topics gingen op slot of weg. Dus vaak laat ik het maar gaan. Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit, want bij ons komen ze er gewoon niet in. Al gaat iemand op zijn hoofd staan tot ie paars gaat zien. En wie per se bij de jg wil gaan, moet dat lekker doen. Discussiëren hierover met hen heeft geen enkele zin. Hun "leiding" heeft overal antwoorden op voorgekookt en dat geloven ze. Maar wie het per se wil proberen moet dat vooral doen.

Nogmaals, ik kon het zelf niet beter zeggen dan deze meneer: https://m.youtube.com/watch?v=kmEKQaqlpuQ En alles wat hij zegt over de leer van de jg onderschrijf ik ten volle. Ja, heftig, ik weet het. Maar het is zo. En wat je ook tegen me zegt, hier valt met mij niet over te soebatten.

[modbreak Trajecto] Dat er in diverse kerken/geloofsgroepen misstanden voorkomen die onvoldoende worden aangepakt is helaas een feit, maar ik kan niet toelaten dat er één groep uit wordt gepikt en dat die dan voortdurend wordt belicht wat betreft zulke zaken.
Het is trouwens ook helemaal niet on-topic.
Solo Christo

Fundamenteel

Heb je dan niet door dat dat net hetzelfde is wat JG doen?
"DE waarheid" omhoog zwaaien.
Er is geen waarheid Anja. Absoluut geen. En als er één was, is er geen mens ter aarde die ze vatten kan omdat ze het menselijk vermogen overstijgt.

Ik ga niet voor die laster vallen. Ik ga niet eens op je links klikken omdat ze dienen een ander in diskrediet te brengen.
Ik bedoel dit niet slecht, maar ik zeg het je gewoon eerlijk zoals ik het beleef.

Zijn er pedofiele JG? Wellicht wel.
Zouden zij bescherming genieten van het instituut? Ik denk het niet. Bij de Kerk was dat wel het geval.
Anja (oud account)

Fundamenteel schreef: Er is geen waarheid Anja. Absoluut geen.
En of er waarheid is en leugen, Fundamenteel.
Fundamenteel schreef:Ik ga niet voor die laster vallen. Ik ga niet eens op je links klikken omdat ze dienen een ander in diskrediet te brengen.
Er is geen sprake van laster. De leer wordt zeer degelijk en grondig weerlegd, maar het was mij al wel duidelijk dat je niet in de gaten hebt hoe ver je al beinvloed bent. Geeft niet, maar begin er tegen mij dan niet meer over.
Fundamenteel schreef:Ik bedoel dit niet slecht, maar ik zeg het je gewoon eerlijk zoals ik het beleef.
Wie de waarheid niet liefheeft, kan Hem niet volgen. Die heeft de leugen lief. Je doet precies wat het wtg wil en eist. Jammer, maar het zij zo.
Fundamenteel schreef:Zijn er pedofiele JG? Wellicht wel.
Zouden zij bescherming genieten van het instituut? Ik denk het niet. Bij de Kerk was dat wel het geval.
Dan heb jij de leugen écht lief, want dit is gewoon een feit en bewezen ook. Maar ook die berichten met links en video's zijn aldoor steeds verwijderd. Onderbouw ik, wordt het verwijderd. Onderbouw ik niet, moet ik onderbouwen.

Jij doet nu zelf wat je de kerk verwijt. Zo houdt men het leed van de slachtoffers in stand in het hier en nu. Veel kwalijker zaak, en maar wijzen naar een kerk die allang verantwoording nam.
Solo Christo

Fundamenteel

Anja schreef: En of er waarheid is en leugen, Fundamenteel.
Is dat dan niet heel dualistisch gekeken? De leugen is de waarheid en de waarheid is de leugen.
Er is geen sprake van laster. De leer wordt zeer degelijk en grondig weerlegd, maar het was mij al wel duidelijk dat je niet in de gaten hebt hoe ver je al beinvloed bent. Geeft niet, maar begin er tegen mij dan niet meer over.
Tuurlijk is dit laster, want je komt met niets bewijzen naar voren. Ik hoef maar pedofiele zaken bij de Kerk te googelen die gedoofpot werden en ik krijg 650 000 google hits binnen de seconde. Geen youtube films, maar links met straalharde onderzoeken waarvan getuigenissen en bekentenissen. Ik ga ze niet plaatsen want het is mijn strijd niet.
Wie de waarheid niet liefheeft, kan Hem niet volgen. Die heeft de leugen lief. Ik begrijp best dat je angst ervaart. Je doet precies wat het wtg wil en eist. Jammer, maar het zij zo.
De enige ware wijsheid is weten dat je niets weet Anja, Socrates.
Er is geen waarheid die absoluut vast staat. Behalve dan het Woord misschien. Maar dat zoek ik nog uit
Dan heb jij de leugen écht lief, want dit is gewoon een feit en bewezen ook. Maar ook die berichten met links en video's zij aldoor steeds verwijderd.

Jij doet nu zelf wat je de kerk verwijt. Zo houdt men het leed van de slachtoffers in stand,
Wat zijn de namen dan van de slachtoffers die geleden hebben onder pedofiele zaken door het WTG?
(let wel, ik vraag het WTG he, niet die van leden.)

Waarom worden die video's ook verwijderd? Van Dutroux, Vangeluwhe etc worden geen youtube films verwijderd? Waarom? Omdat de feiten bewezen zijn.
Anja (oud account)

Fundamenteel schreef:
Anja schreef: En of er waarheid is en leugen, Fundamenteel.
Is dat dan niet heel dualistisch gekeken? De leugen is de waarheid en de waarheid is de leugen.
Nee Fundamenteel. Er is leugen en er is waarheid. En als jij beweert dat het instituut wtg het kindermisbruik niet in de doofpot stopt, en de kinderen niet beschuldigt, dan lieg jij gewoon. Heel simpel. Jij lastert mij, ik "laster" helemaal niemand. Maar jij bent gewoon al te ver heen. Je denkt dat je zo enorm intelligent bent dat je ze aankunt en dat je met een "deftige trip" wel even filtert. Maar wat een "deftige trip" doet, is jouw hersenen verdoven, waardoor de valse leer dieper kan binnendringen.
Fundamenteel schreef:
Anja schreef: Er is geen sprake van laster. De leer wordt zeer degelijk en grondig weerlegd, maar het was mij al wel duidelijk dat je niet in de gaten hebt hoe ver je al beinvloed bent. Geeft niet, maar begin er tegen mij dan niet meer over.
Tuurlijk is dit laster, want je komt met niets bewijzen naar voren.
Niks laster. Alle onderbouwing en bewijzen worden steeds verwijderd. Geeft niet hoor, strakjes wordt het wtg vast niet meer alleen in Rusland verboden, dan kan er niet meer geeist worden dat onderbouwde bewijzen worden verwijderd.

Je bent nog te bang om gewoon te luisteren naar die mensen, die documentaires en de slachtoffers. En naar de échte "Bijbelse" weerlegging van de wtg-leer door die fantastische intelligente dappere jongeman.
Fundamenteel schreef:Ik hoef maar pedofiele zaken bij de Kerk te googelen die gedoofpot werden en ik krijg 650 000 google hits binnen de seconde. Geen youtube films, maar links met straalharde onderzoeken waarvan getuigenissen en bekentenissen. Ik ga ze niet plaatsen want het is mijn strijd niet.
De kerk heeft allang verantwoording genomen. Wat jij nu doet is dus wél laster. En dat je/ men de getuigenverslagen en de documentaires van de slachtoffers die ik eerder plaatste liet verwijderen, dat is pas laster en kwalijk. Maar zoals ik ook toen al schreef: de waarheid zál openbaar worden. Het is duidelijk jouw strijd wel, want je weet niet hoe snel je met de kerk moet aankomen en het wtg moet verdedigen. Je hebt niets bekeken en je weet dan nu al dat het niet waar zou zijn.
Fundamenteel schreef:
Wie de waarheid niet liefheeft, kan Hem niet volgen. Die heeft de leugen lief. Ik begrijp best dat je angst ervaart. Je doet precies wat het wtg wil en eist. Jammer, maar het zij zo.
De enige ware wijsheid is weten dat je niets weet Anja, Socrates.
Er is geen waarheid die absoluut vast staat. Behalve dan het Woord misschien. Maar dat zoek ik nog uit
Je haalt nu weer van alles door elkaar, Fundamenteel, en je rukt een citaat van Socrates zomaar uit zijn verband. Niet zo wijs. En "het Woord" getuigt tegen hen, want Christus houdt aanbidding in geest en waarheid in. Wie zijn religie meer liefheeft dan Christus kan Hem niet volgen dus. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt - om maar één voorbeeld te noemen - de Waarheid die Jezus spreekt over leven na de dood. Namelijk dat je dan nog steeds een lichaam en een ziel hebt en bij bewustzijn bent.
Fundamenteel schreef:
Anja schreef: Dan heb jij de leugen écht lief, want dit is gewoon een feit en bewezen ook. Maar ook die berichten met links en video's zij aldoor steeds verwijderd.

Jij doet nu zelf wat je de kerk verwijt. Zo houdt men het leed van de slachtoffers in stand,
Wat zijn de namen dan van de slachtoffers die geleden hebben onder pedofiele zaken door het WTG?
(let wel, ik vraag het WTG he, niet die van leden.)
Ook die werden gegeven in de vele documentaires en nieuwsberichten, waarvan ik eerder er enkele heb gedeeld. Tot en met veroordelingen en schikkingen aan toe. Allemaal verdwenen. Dus doe zelf je onderzoek maar, hoewel ik denk dat je daar niet meer toe in staat bent. Je zit er al in. Als jij oprecht de waarheid wilt weten, dan zul je het ontdekken en inzien. En wil je dat niet, hoef ik ook geen moeite te doen, dan is het al een verloren zaak.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 22 mei 2017, 00:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Fundamenteel

Pffff nou moe.
Ik doe aan laster en verdoof mijn geest waar JG van profiteren. Ik verdoof mijn geest enkel met alcohol (ja de geheelonthouding is gestopt). Een trip doe je niet zomaar. Dat is een heel ritueel waar je "klaar" voor moet zijn. Dat is niet verdoven, maar openbaren.

Voor een deftige trip dien je te vasten. Voor een trip moet je zware voorbereidingen nemen. Dat doe je niet zomaar om even de realiteit te ontvluchten. Integendeel. De realiteit komt hardnekkig op je af onder een trip en je bewaart de essentie. (let wel, dit is niet voor iedereen zo, ik spreek uit eigen ervaring.)
Anja (oud account)

Fundamenteel schreef:Pffff nou moe.
Ik doe aan laster en verdoof mijn geest waar JG van profiteren. Ik verdoof mijn geest enkel met alcohol (ja de geheelonthouding is gestopt). Een trip doe je niet zomaar. Dat is een heel ritueel waar je "klaar" voor moet zijn. Dat is niet verdoven, maar openbaren.

Voor een deftige trip dien je te vasten, jezelf voor te bereiden op, daar dien je zware voorbereidingen voor te nemen. Dat doe je niet zomaar om even de realiteit te ontvluchten. Integendeel. De realiteit komt hardnekkig op je af onder een trip en je bewaart de essentie. (let wel, dit is niet voor iedereen zo, ik spreek uit eigen ervaring.)
Je opent ermee een deur naar een duisternisdomein, waar een psychiater geen raad mee weet. En valse leer kleeft daarop aan. Die verleidelijke valse leer zinkt zonder dat je het door hebt, steeds dieper je bewustzijn in en komt iedere keer terug te voorschijn. Je kunt de waarheid al niet eens meer onder ogen zien, het moet allemaal vooral snel weg.

Nogmaals: https://m.youtube.com/watch?v=kmEKQaqlpuQ

Overigens.....dit is hartstikke on topic. De erfzonde bespreekt hij juist ook. We hebben hiermee meteen de kern te pakken van de reden en de gevolgen van de ontkenning van de erfzonde.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 22 mei 2017, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Fundamenteel

ja ik open "deuren".
Maar niet degene die u vernoemt.

Welke waarheid moet ik dan onder ogen zien? Die van jou? Moet ik dat echt? Waarom?
Anja (oud account)

Fundamenteel schreef:ja ik open "deuren".
Maar niet degene die u vernoemd.

Welke waarheid moet ik dan onder ogen zien? Die van jou? Moet ik dat echt? Waarom?
We hebben het niet over een waarheid maar de. Als jij misbruikt bent, dan zeg ik toch ook niet dat dat slechts jouw waarheid is? Toen jij wees op de misstanden binnen de RKK, ging ik die toch ook niet lopen ontkennen? Je bent kennelijk al zo gehersenspoeld dat het ze gelukt is om je waarheidsbegrip krachtenloos te maken met hun "meningen" en "feiten" retoriek.

Maar goed, het is me duidelijk. Ik steek hier voor nu geen energie meer in.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 22 mei 2017, 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Fundamenteel

Laat je vooroordelen varen Anja. Ik ben niet gehersenspoeld.

Wat is dan DE waarheid? Zeg het me. Ik ben zéér benieuwd.
Mijn moeder zei altijd: hoedt U voor mensen die waarheid prediken.
Jong geleerd, oud gedaan.
Anja (oud account)

Fundamenteel schreef:Laat je vooroordelen varen Anja. Ik ben niet gehersenspoeld.

Het is je gezegd en getoond en je hebt niet willen luisteren. Dus ga iemand anders maar vervelen.

Welterusten.
Solo Christo

Fundamenteel

Anja schreef:
Fundamenteel schreef:Laat je vooroordelen varen Anja. Ik ben niet gehersenspoeld.

Het is je gezegd en getoond en je hebt niet willen luisteren. Dus ga iemand anders maar vervelen.

Welterusten.
1. Ik vroeg namen na je aantijgingen jegens JG
Geen gekregen.

2. Ik vroeg je wat DE waarheid is.
Krijg ik een holle uitspraak, reeds getoond.

Als het DE waarheid was, zou het iedereen hier doordringen niet waar? DOCH zijn wij het allen danig oneens met elkaar hier. En dat is dus de erfzonde, iedereen wilt dat wij hetzelfde als elkaar denken. Terwijl onze kracht in onze verschillen huizen.

Moet ik iemand te rusten wensen als die al reeds sliepen? ;)
Laatst gewijzigd door Fundamenteel op 22 mei 2017, 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

Fundamenteel schreef:Heb je dan niet door dat dat net hetzelfde is wat JG doen?
"DE waarheid" omhoog zwaaien.
Er is geen waarheid Anja. Absoluut geen. En als er één was, is er geen mens ter aarde die ze vatten kan omdat ze het menselijk vermogen overstijgt.

Ik ga niet voor die laster vallen. Ik ga niet eens op je links klikken omdat ze dienen een ander in diskrediet te brengen.
Ik bedoel dit niet slecht, maar ik zeg het je gewoon eerlijk zoals ik het beleef.

Zijn er pedofiele JG? Wellicht wel.
De waarheid is Christus, zoals hij zelf zei: "Ik ben de waarheid, het leven en de weg"... Geen leer...

Het probleem met JG en pedoseksuelen is de manier waarop het afgehandeld wordt. Pedoxeksualiteit wordt niet zozeer gezien als een misdaad, maar als een zonde... Er zijn dan ook twee getuigen nodig om het te kunnen bewijzen. Vaak hebben ze een slachtoffer tezamen geplaatst met een dader. JG-ouderlingen zijn nu eenmaal niet opgeleid om met misbruikslachtoffers om te kunnen gaan, met alle gevolgen van dien. Het is niet voor niets dat er zoveel feiten op het ogenblik aan het licht komen, zoals in Australië of de Conti-zaak in Amerika.