Erfzonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door peda »

Tin schreef:
callista schreef:.
Daar heb ik niks aan toe te voegen. :D
Dank voor dit moment van leegte.
Bestaat er wel absolute leegte, of een absoluut niets. Of blijf je altijd te maken hebben met leegte Met een potentie en niets Met een potentie. De potentie om "' iets "'' te vormen en de leegte op te heffen? Maar bij potentie is er geen sprake van absolute leegte. Dat geldt ook voor het "" absolute niets "'. Wanneer het niets de potentie heeft om "' iets "' te worden, is er ook geen sprake van absoluut niets. Het woordje "' potentie "' verhindert het absolute. Waarom is er "' iets "' en niet "' niets "'? Levert het woordje "' potentie "' de basis voor een oplossing? Maar waar komt dan weer die "' potentie "' vandaan? Een Altijd en Eeuwig bestaand Zijn? Hetzelfde geldt ook voor de Eeuwig Bestaande en Ongeschapen God. Misschien vallen God en Potentie ten diepste wel samen. Voor de mens een onoplosbaar Mysterie. Maar gelukkig zijn er profeten en mystici die antwoorden kunnen geven aan diegenen tenminste die geloven dat antwoorden op die vragen mogelijk zijn. Te weten is het niet, maar een overtuiging is bijna hetzelfde als weten. Ik ben agnost, ik weet het niet en heb ook geen specifieke overtuiging voor een richting. Jammer maar wel ook een realiteit.
Althans realiteit naar menselijke invulling, want is de Realiteit wel te kennen.?
Laatst gewijzigd door peda op 23 mei 2017, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Tin schreef:
Bestaat er wel absolute leegte, of een absoluut niets. Of blijf je altijd te maken hebben met leegte Met een potentie en niets Met een potentie. De potentie om "' iets "'' te vormen en de leegte op te heffen? Maar bij potentie is er geen sprake van absolute leegte. Dat geldt ook voor het "" absolute niets "'. Wanneer het niets de potentie heeft om "' iets "' te worden, is er ook geen sprake van absoluut niets. Het woordje "' potentie "' verhindert het absolute. Waarom is er "' iets "' en niet "' niets "'? Levert het woordje "' potentie "' de basis voor een oplossing? Maar waar komt dan weer die "' potentie "' vandaan? Een Altijd en Eeuwig bestaand Zijn? Hetzelfde geldt ook voor de Eeuwig Bestaande en Ongeschapen God. Misschien vallen God en Potentie ten diepste wel samen. Voor de mens een onoplosbaar Mysterie. Maar gelukkig zijn er profeten en mystici die antwoorden kunnen geven aan diegenen tenminste die geloven dat antwoorden op die vragen mogelijk zijn. Te weten is het niet, maar een overtuiging is bijna hetzelfde als weten. Ik ben agnost, ik weet het niet en heb ook geen specifieke overtuiging voor een richting. Jammer maar wel ook een realiteit.
Kortom: leef de volmaakte goedheid van de Tao. :D
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef:
Alpha schreef:
De periode is van 1914-1918.

Jezus is m.i. op de troon, naast zijn vader gaan zitten.
Het probleem is, dat geen mens in de hemel kan kijken of zijn paroussia daar is.
Het begon met het neer slingeren van Satan en zijn demonen.(Openbaring 12:7-9).
Plotseling was de gehele aarde in rep en roer.

Theodore Roosevelt noemde dat Armageddon.
Churchill zei dat de wereld van voor 1914 nooit meer terug kwam.
Ook: „Het schot dat op 28 juni 1914 in Sarajevo werd afgevuurd, had de wereld van zekerheid en creatief denken verbrijzeld .
Dat had hij m.i. goed gezien.

Intussen zijn we er aan gewend geraakt, dat de wereld na 1914 nagenoeg geen dag meer zonder oorlog is geweest.
De vrede van de aarde is letterlijk weggenomen.

Dan krijg je vaak weer uitspraken van: "Er is altijd al oorlog geweest".
Zet de geprofeteerde gebeurtenissen van Jezus op een rijtje.
En bekijk die eens in de statistieken.
Er is een aanzienlijke toename.
Doe daar je voordeel mee.
Hallo Alpha,

Je begon zo mooi met op te merken dat geen mens in de hemel kan kijken. Vervolgens ga je onmiddellijk over op een uitgebreide hemel beschrijving. Satan met demonen in de hemel bij God. En ik altijd maar denken dat God zo Heilig is dat geen kwaad bij Hem in de "" buurt "' kan bestaan. God zit daar kennelijk met zijn godenbillen op een troon, terwijl Jezus eindelijk in 1914 naast hem mag plaatsnemen. Ik vind het een uiterst kinderlijke en simpele voorstelling van de hemel. Een soort paleis met Caesar in het pluche. Een aantal hovelingen rond om het pluche, waarvan een aantal Caesar slecht gezind zijn. Maar de booswichten werden door Caesar lange tijd in zijn paleis geduld omdat zij eerst vanaf 1914 op aarde nog hun onheil moeten volvoeren, alvorens opgeruimd te worden. Jouw verhaal staat ontzettend veraf van mijn kijk op het Grote Mysterie, maar prijs je gelukkig dat jij tenminste nog beschikt over beelden, die ik gelijk stel aan de beeldrijke voorstellingen uit de Griekse godenwereld. Daar wandelden de pro's en contra's uit het pantheon ook op de Olympus rustig met elkaar op.
Ik toon slechts wat de Bijbel schrijft.
Volgens de Bijbel zijn Satans demonen gevallen, opstandige engelen.

De Bijbel geeft ook aan dat zij toegang tot een hemelse vergadering hebben. Job 1:6-12.

Openbaring geeft aan dat Satan en zijn demonen uit de hemel zijn geworpen.

Ik ga niet buiten datgene wat (in de bijbel) geschreven staat.

Ik ga niet uit van allerlei verhaaltjes, maar van Bijbelse verslagen.
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:

De Bijbel geeft ook aan dat zij toegang tot een hemelse vergadering hebben. Job 1:6-12.

Wat heb je dan in hemelsnaam te zoeken in dit subforum??? :roll:
In de Bijbel staan hoofdzakelijk GEEN verslagen...
Alpha

Bericht door Alpha »

Dirk schreef:Nee, dat bedoelde ik ook niet, Alpha. Ik bedoelde dat ik niet wilde speculeren over wat "ze" beweren. Ik beperk me nu op wat jij beweert, op basis van de Bijbel.
Prima!
Ik reageerde op je opmerking en merkte op, dat die conclusie niet door Jg is bedacht.
Dirk schreef:Kan je dit, en met name dan deze periode, Bijbels onderbouwen, zonder Roosevelt te noemen. Eigenlijk interesseert me niet wat Roosevelt en Churchill beweerden, het gaat om wat de Bijbel beweert. Ik ben benieuwd naar je onderbouwing, je Bijbelse onderbouwing.

En, natuurlijk tonen statistieken aan dat er oorlogen zijn geweest, natuurlijk is er een toename. Maar, op basis daarvan wil ik niet concluderen dat de betreffende periode 1914-1918 is. Waarom Jezus toen op de troon naast Zijn Vader ging zitten, kan ik niet Bijbels onderbouwen. Ik ben oprecht benieuwd naar jouw onderbouwing.
Ik gaf slechts aan, hoe mensen reageerden.
Jezus gaf een beschrijving van de gebeurtenissen in de tijd van het einde.

In 1914 is m.i., gezien Jezus beschrijving, de tijd van het einde begonnen.
In de vorige eeuw ontstonden plotseling twee unieke grote wereldoorlogen.
De ene epidemie na de andere brak uit.
Grote voedsel tekorten ontstonden.
De eerst ik "epidemie" ontstond, de liefde van mensen verkoelde. Ect.

Al deze dingen werden juist in onze tijd plotseling te samen actief.

In de eerste eeuw gaf Jezus al het teken van het walgelijke ding, waardoor zijn volgelingen ontsnapte aan de belegering van Jeruzalem. 1.100.000 mensen kwamen toen om.

Deze profetie heeft ook nu een vervulling.
Ook nu was er een walgelijk ding te zien en gaf Jezus de raad om uit Babylon de grote te vluchtten.
Door gehoor te geven aan die waarschuwing delen zij niet in haar plagen.

Maar ja, ik besef dat dit een brug te ver is, die alleen door intensieve Bijbelstudie begrepen kan worden.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:

Ik mag dus geen andere mening hebben?
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:

Jij poneert je meningen als vaststaande feiten.
Alpha

Bericht door Alpha »

Anja schreef:
Alpha schreef:
Anja schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:@Alpha schreef:

Waar staat dat?
In het OT wordt de mens een ziel genoemd.....deze is sterfelijk.
In het NT heeft de mens een ziel en die wordt niet sterfelijk genoemd.

"En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden
Mattheus 10:28

Tja...occult betekent gewoon verborgen.... :w
En behoor jij tot het volk van Israël? :roll:
Hallo Callista,
Bedankt voor je reactie.

Interessant dat je de Bijbel splitst en interpreteert zoals je het beste uitkomt.
Volgens mij is de bijbel één geheel, het woord van God.
Zoals gebruikelijk toon ik wat de Bijbel leert.
Er schijnt in de afdeling van de hemelen die we "gehenna" noemen een speciale plek voor ultrareligieuzen te zijn. :clown: Onder het genot van een kopje brandnetelthee op een vuurverwarmde stoel met de blote voeten rustend op kooltjes, moeten ze daar 24 uur per dag, 7 dagen in de week naar elkaars leer luisteren. :lol: Zo nu en dan breekt er dan onderling een oorlog uit over wie het beste de leer voordraagt, en dan zitten ze elkaar met drietanders achterna. :lol: En op de verdieping in gehenna die boven die van de ultrareligieuzen ligt, mogen ze staan in plaats van zitten, en daar ziften ze de hele dag de schriften tegen elkaar uit. De atmosfeer wordt daardoor zo zwaar dat ze geregeld met zijn allen door de grond zakken, omdat hun deel van het gebouw instort. Dan belanden ze weer tussen de ultrareligieuzen terug. :mrgreen: Tis wat he. Ze zitten de hele tijd op hete kolen. Dat waren ze zo gewend tijdens hun leven.
De hel is een overgeleverde leer, die niet uit de Bijbel afkomstig is, net als de uitdrukking onderwereld.

De Griekse mythologie kent de veerman Charon, die mensen naar de onderwereld brengt, tegen betaling.

Vele "chr" overleveringen en gebruiken hebben nu eenmaal geen Bijbelse oorsprong.

Gehenna wordt met hel vertaald, net als Sjeool en Hades.
Je hoeft geen Griekse taalgeleerde te zijn om te kunnen vaststellen, dat dat fout is.

Gehenna is een symbool die gebruikt wordt om aan te geven dat een persoon niet in aanmerking komt voor een opstanding.
Noem het hoe je het noemen wilt. Ik zou niet bij de afdeling "religieuzen" aangetroffen willen worden. In Zijn Koninkrijk heerst er niemand over anderen. Daar is lekker geen wtg en ook geen vaticaan. Afbeelding
Dus heeft Daniël het niet over de allerhoogste heerser van Gods koninkrijk?
Waarom onderwerpt Jezus zich dan aan zijn vader?
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:
Alpha schreef:
Dirk schreef:
Alpha schreef:De gaven, w.o. profeteren, bestaan m.i. nu niet meer. Je hebt echter mensen die beweren een profeet te zijn.
Als we even de discussie m.b.t. de gaven buiten beschouwing laten, ben ik met je eens dat er mensen zijn die beweren profeet te zijn, terwijl ze het zeker niet zijn. Soms lijkt het wel een modeverschijnsel.

Iets anders valt me op, Alpha! Ik heb regelmatig gesprekken gehad met Jehovah's getuigen, en sommige van hen beweerden dat zij de laatste levende profeten van God op aarde zijn. Daarnaast beweerden sommige van hen dat er namens profeten toch voorspellingen gedaan zijn. Sommige voorspellingen zijn gepubliceerd in de Wachttoren. Je kent ze ongetwijfeld. Sommige getuigen refereren hier nog aan, en leggen deze voorspellingen anders uit. Volgens sommigen was Russell ook een profeet, volgens anderen weer niet.

Wat is het verschil tussen een voorspelling en een profetie? Een van de opvallendste is natuurlijk die m.b.t. het jaar 1914 / 1915, waarin de eerste wereldoorlog in Europa als het begin van Armageddon wordt genoemd (Russell, Russell’s Sermons, blz. 676).

Hoe plaats je deze foute voorspellingen? Zijn het valse profeten? Of zijn het menselijke vergissingen? En, hoe verklaar je dat er toch Jehovah's getuigen zijn die wel in hedendaagse profeten geloven en zich zelfs de laatste profeten noemen. Zijn die - volgens jou - verkeerd geinformeerd? Ik krijg er geen duidelijk beeld van. Misschien zijn er verschillende visies onder Jehovah's getuigen?
Het is m.i. niet mogelijk om een bijbelonderdeel geheel buiten beschouwing te laten.
Er staat nu eenmaal letterlijk dat de gaven zijn weggedaan.

Je ziet dus dat er Jg zijn, die zelf een conclusie kunnen trekken, die niet geheel in overeenstemming is, met wat de Bijbel schrijft.

Wat het profeteren betreft, als je een profetie citeert, profeteer je in feite.
Natuurlijk kan je jezelf tot profeet verklaren, wat is de waarde daarvan?

1914 is beslist niet het begin van Armageddon, het woord verschijnt te pas en te onpas in de pers.
Het is een bewering van Theodore Roosevelt.
Men interpreteert maar wat.

Het woord komt uit Openbaring 16:16.
Het is een oorlog tussen de koningen van de gehele bewoonde aarde en God de Almachtige. (vers 14).
Het komt geheel onverwachts! (vers 15).
Op basis van Jezus omschrijving is alleen de tijdsperiode te zien.

Jg kunnen niet voorspellen, maar m.n. in 1975 is die indruk wèl gewekt.
Daarvoor heeft men later openlijk excuses voor aangeboden.
Toen ik daar over hoorde, was ik stomverbaasd.

Wat de periode van 1914 betreft, Jg, maar ook anderen, zien dat als de onzichtbare wederkomst van Jezus.
Jezus inspecteerde de aarde en zag gelovigen, in naam van god , elkaar afmaken.
En zo werd "het walgelijke ding" zichtbaar, net als de gebeurtenissen, die vooraf gingen aan het jaar 70.
Helaas zagen toen alleen Jezus discipelen wat "het walgelijke ding" was en maakten dat ze weg kwamen.

Degenen die nu "het walgelijke ding" herkend hebben, zijn, overeenkomstig de Bijbelse waarschuwing, uit Babylon de grote vertrokken.
Dat kan nu nog steeds, zolang die nog niet vernietigd is.
Alleen door intensieve Bijbelstudie is er achter de betekenis te komen.

Maar dit zijn zaken, die voor meer dan 99% van de mensheid m.i. niet te zien zijn.
Zo zag de jonge rijke man niet welke grote voordelen het had, om Jezus te volgen.
Hij koos voor materiële zaken, niet voor de geestelijke.

Ik heb gegoocheld op "Russell’s Sermons", "Russells lezingen".
Ik kom dan terecht bij tegenstanders.
Mensen die er op uit zijn ieder foutje aan te grijpen om hem of Jg te diskwalificeren.

De kern van hen zijn degenen die in opstand kwamen, toen Rutherford tot president was gekozen en een nieuwe weg in sloeg.
Ik heb geen uitspreken gevonden, waar Russell met Armageddon dreigde.

Jezus zei tegen zijn discipelen, dat zij nog veel, moesten leren, maar dat zij dat op dat ogenblik nog niet konden dragen.
Hun onderwijs ging geleidelijk.
Ook de Bijbelkennis van Jg ontwikkelde zich geleidelijk en namen zij steeds meer in kennis toe.
Net als Jezus discipelen maakten zij fouten en kregen de tijd om daarvan te leren.
1914 is vaak genoemd geweest als begin van het einde, net zoals 1789 trouwens (het "begin" van de Verlichting), maar vaak na de feiten... Ook bij JG is pas na de feiten opgetekend wat ze nu geloven omtrent 1914, de huidige doctrine dateert maar van na de jaren '20... Volgens Russell zou de grote verdrukking in 1914 (even werd gedacht aan 1915) beginnen, met alle teleurstellingen van dien... Voor de bijbelstudenten was 1914 geen vervulling, maar een teleurstelling, waarvoor Russell zich quasi verontschuldigd heeft.

Het lijkt mij nogal vreemd dat je vindt dat je uitsluitend op sites van tegenstanders van JG terechtkomt als je zoekt naar Russells lezingen... Want Russellieten bestaan gewoon nog steeds en gaan voort op de manier waarop Russell de klassen had aangemoedigd en is de verering van de man zelf wel toegenomen... Hier vind je b.v. de lezingen: http://www.ctrussell.us/ctrussell.nsf/A ... Expand=8#8 (en alle andere dingen die Russell heeft geschreven)... Jarenlang is veel van wat Russell geschreven had niet kunnen vrijgegeven worden omdat de Wachttorenorganisatie dat onder licentie had, en weigerde de copyright uit handen te geven, nadat Russell 75 jaar dood was verviel echter het copyright, en werd wat hij schreef public domain.
Russellisten vereren inderdaad Russell.
Het is logisch dat een uitgever zijn copyrights niet afgeeft.
Jg hebben van enkele vertalingen, w.o. een King James, de rechten verworven.
Een legitieme zaak.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:

Dus Jezus heeft niet bestaan?
peda

Bericht door peda »

Alpha schreef:Ik toon slechts wat de Bijbel schrijft.

Hallo Alpha,

Iedereen die een blik op de bijbel werpt, ziet toch dat Satan zoals bedoeld in de Job verzen een soort "'aanklager"' is, die voor al zijn handelingen vooraf goedkeuring nodig heeft van God. Daarentegen is de Satan zoals beschreven in Openbaring een totale vijand van God die volledig opereert op eigen gezag en naar eigen wil. De Joodse satan ( O T ) en de Christelijke Satan ( N T ) zijn totaal verschillende figuren/krachten. Dat jij een uitgebreid verhaal weet te brengen, gebaseerd op de inhoud van nog geen 40 verzen in het OT en NT tezamen is nogal wat in mijn ogen. Ook jouw verhaal over God in de hemel die kennelijk op zijn Goddelijke Billen op de gouden troon zit met Christus naast zich, is toch volledig beeldspraak. En dan nog in mijn ogen beschreven in de beeldspraak van kinderen. Je kunt in het onderdeel levensbeschouwing toch niet steeds aan komen zetten met de slogan "" het staat in de bijbel. dus is het waar, hoe kinderlijk het ook aandoet"'. Als Jezus het heeft over het uitrukken van het oog, dan zien zelfs jullie dat het gaat om beeldspraak. Ik vind de bijbel zelf een heel interessant boek, maar ik lees de bijbel dan ook als geestelijk volwassene, die begrijpt wanneer van beeldspraak gebruik wordt gemaakt. Dat noemt men in de moderne literatuur het z.g. "" genre "'. In de bijbel letten op "' genre "' is een eerste vereiste voor begrijpend lezen. Hoe minimaal mijn geestelijke capaciteiten ook zijn vergeleken met die van het Grote Mysterie, beeldspraak en genre kan ik prima herkennen.
Laatst gewijzigd door peda op 23 mei 2017, 16:38, 3 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:

Daar ging het hier niet over.....dus die vraag is irrelevant
Jezus...als hij al ooit bestaan heeft zoals in het NT beschreven ---heeft zelf nooit iets op papier gezet.

Alles is pas ca.1 of 2 eeuwen laten opgeschreven; veelal als literaire constructies......dus geen letterlijke historische verslagen
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Alpha schreef:
Anja schreef:
Alpha schreef:
Anja schreef:
Alpha schreef:Hallo Callista,
Bedankt voor je reactie.

Interessant dat je de Bijbel splitst en interpreteert zoals je het beste uitkomt.
Volgens mij is de bijbel één geheel, het woord van God.
Zoals gebruikelijk toon ik wat de Bijbel leert.
Er schijnt in de afdeling van de hemelen die we "gehenna" noemen een speciale plek voor ultrareligieuzen te zijn. :clown: Onder het genot van een kopje brandnetelthee op een vuurverwarmde stoel met de blote voeten rustend op kooltjes, moeten ze daar 24 uur per dag, 7 dagen in de week naar elkaars leer luisteren. :lol: Zo nu en dan breekt er dan onderling een oorlog uit over wie het beste de leer voordraagt, en dan zitten ze elkaar met drietanders achterna. :lol: En op de verdieping in gehenna die boven die van de ultrareligieuzen ligt, mogen ze staan in plaats van zitten, en daar ziften ze de hele dag de schriften tegen elkaar uit. De atmosfeer wordt daardoor zo zwaar dat ze geregeld met zijn allen door de grond zakken, omdat hun deel van het gebouw instort. Dan belanden ze weer tussen de ultrareligieuzen terug. :mrgreen: Tis wat he. Ze zitten de hele tijd op hete kolen. Dat waren ze zo gewend tijdens hun leven.
De hel is een overgeleverde leer, die niet uit de Bijbel afkomstig is, net als de uitdrukking onderwereld.

De Griekse mythologie kent de veerman Charon, die mensen naar de onderwereld brengt, tegen betaling.

Vele "chr" overleveringen en gebruiken hebben nu eenmaal geen Bijbelse oorsprong.

Gehenna wordt met hel vertaald, net als Sjeool en Hades.
Je hoeft geen Griekse taalgeleerde te zijn om te kunnen vaststellen, dat dat fout is.

Gehenna is een symbool die gebruikt wordt om aan te geven dat een persoon niet in aanmerking komt voor een opstanding.
Noem het hoe je het noemen wilt. Ik zou niet bij de afdeling "religieuzen" aangetroffen willen worden. In Zijn Koninkrijk heerst er niemand over anderen. Daar is lekker geen wtg en ook geen vaticaan. Afbeelding
Dus heeft Daniël het niet over de allerhoogste heerser van Gods koninkrijk?
Waarom onderwerpt Jezus zich dan aan zijn vader?
Onze Jezus maakt gehakt van jullie gezalfden en hun praktijken. Afbeelding En wij zullen nog wel eens zien hoe ver jullie organisatie dan nog steeds boven de wet meent te staan.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 23 mei 2017, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Dirk

Bericht door Dirk »

Alpha schreef:In 1914 is m.i., gezien Jezus beschrijving, de tijd van het einde begonnen.
Je hebt altijd fraaie Bijbelse onderbouwingen. Nu niet, en, dat is jammer. Het zou veel duidelijk maken. In 1914 is volgens jou de tijd van het einde begonnen. Nu zijn er een aantal mogelijkheden, hoe je tot deze conclusie gekomen bent:

1. Door zelf nauwkeurig Bijbel-onderzoek te doen. Zou je dat onderzoek dan willen delen?
2. Doordat iemand anders onderzoek gedaan heeft. Je neemt het voor waar aan. Dat onderzoek kan je ook delen, toch?
3. Doordat iemand het je verteld heeft, of je hebt het ergens gelezen. Je neemt het aan, maar, een onderbouwing heb je niet.

Je geeft als argument dat er sinds 1914 geen dag meer zonder oorlog geweest is. Als je alle kleine oorlogen meetelt, heb je niet helemaal gelijk. Voor zover ik weet was er geen oorlog in bijvoorbeeld 1925, Maar, als we voor 1914 beschouwen zien we een flink aantal oorlogen. Ook lange tijd voor 1914 is er geen dag zonder oorlog geweest. Sterker nog, er waren jaren dat er meerdere oorlogen waren. Ik ben dus zeer benieuwd waar jij het jaar 1914 vandaan haalt, en niet 1893 of 1905 of .... Zou je dat Bijbels kunnen onderbouwen?

1893 - 1894: Eerste Matabele-oorlog
1894 - 1895: Eerste Chinees-Japanse Oorlog
1895 - 1896: Eerste Italiaans-Ethiopische Oorlog
1896: Engels-Zanzibarese Oorlog
1896 - 1898: Filipijnse revolutie
1898: Spaans-Amerikaanse Oorlog
1899 - 1901: Bokseropstand
1899 - 1902: Tweede Boerenoorlog
1899 - 1902: 1000-daagse Oorlog
1899 - 1913: Filipijns-Amerikaanse Oorlog
1903 - 1904: Britse veldtocht in Tibet
1904 - 1907: Namibische genocide
1904 - 1905: Russisch-Japanse Oorlog
1905: Russische Revolutie
1906: Varkensoorlog
1910 - 1921: Mexicaanse Revolutie
1914: Amerikaanse bezetting van Veracruz
1911 - 1912: Italiaans-Turkse Oorlog
1911 - 1912: Xinhai-revolutie
1912 - 1913: Eerste Balkanoorlog
1913: Tweede Balkanoorlog
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
peda

Bericht door peda »

Dirk schreef:
Alpha schreef:In 1914 is m.i., gezien Jezus beschrijving, de tijd van het einde begonnen.
Je hebt altijd fraaie Bijbelse onderbouwingen. Nu niet, en, dat is jammer. Het zou veel duidelijk maken. In 1914 is volgens jou de tijd van het einde begonnen. Ik ben dus zeer benieuwd waar jij het jaar 1914 vandaan haalt, en niet 1893 of 1905 of .... Zou je dat Bijbels kunnen onderbouwen?
Onderbouwen is een sterk woord. Inleeskunde bedrijven, past in mijn optiek beter.
De start is het Jeruzalem dat in oude tijden als symbool voor de heerschappij van Jehovah werd gezien ( Bijbelverzen voorhanden)
Einde van dat symbool in 607 v C door de inval van de Babyloniers, waardoor heidenen aan de Goddelijke heerschappij een einde maakten
Vervolgens naar Daniel 4 waar gesproken wordt over 7 tijden
Vervolgens naar Openbaringen ( passende bijbeltekst ) en andere passende bijbelse teksten waardoor de 7 tijden, via dagen, uiteindelijk kunnen worden herleid naar 2620 jaren.
Vervolgens een rekensom:
2620 Jaren vanaf de oude val van Jeruzalem.
En daarmede is het jaartal 1914 als jaar van "'herstart"' van de heerschappij van God profetisch bewezen. Daniel wist het precies met dank aan andere Bijbelteksten.
Een goede zoektocht door de 33000 Bijbelverzen, een passende selectie, veel inleeskunde, het besturend lichaam en je hebt een uitstekende profetische uitkomst. De bijbel heeft altijd gelijk.

De onjuistheid dat Christus in 1914 in de hemel herstel van de heerschappij ( Koning ) heeft gekregen, is door de andersdenkenden niet te bewijzen , immers niemand kan vanaf de aarde in de hemel kijken. Christus kan dus voor de aardse mens onzichtbaar in de hemel Koning zijn geworden en wel precies in het aardse jaar 1914. Dat is dus precies wat de Jg quasi als dogma staande houden.

Het zal de Jg ook zeker lukken om de tot op heden niet plaatsgevonden hebbende zichtbare terugkeer van Christus ( via de wolken ) naar de aarde op bijbelse wijze vanaf het jaar 1914 precies naar een periode in de toekomst te vertalen. 33000 verzen bieden het besturend lichaam ongekende mogelijkheden.
Overigens zijn de Jg niet de enigen die door geschikte combinaties uit een selectie van ca 33000 verzen de meest stevige religieuze conclusies trekken. Er zijn velen die naar eigen beoordeling het Einde in zicht zien.

Onbegrijpelijk, naar mijn verstaan, want @ Piebe heeft toch meerdere malen goed onderbouwd gesteld dat het Einde reeds daar was en samenviel met de vernietiging van de tempel in Jeruzalem rond ca 70 n C. Waarom dan in 2017 nog steeds wachten op datgene wat reeds ca 2000 jaren geleden gebeurd is?
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

peda schreef:
Tin schreef:
Althans realiteit naar menselijke invulling, want is de Realiteit wel te kennen.?
Hallo Peda,
Dank voor je serieuze ingaan op wat in eerste instantie slechts een terloopse grappige opmerking was.
Met nietemin natuurlijk ook een serieuze ondertoon.
Als denker ga je er mooi mee aan de slag.
En komt dan uit op het onoplosbaar mysterie.
Voor sommigen niet voldoende, die willen kant en klare antwoorden.
Maar goed, dat is ieders keus.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

peda schreef:
Dirk schreef:
Je hebt altijd fraaie Bijbelse onderbouwingen. Nu niet, en, dat is jammer. Het zou veel duidelijk maken. In 1914 is volgens jou de tijd van het einde begonnen. Ik ben dus zeer benieuwd waar jij het jaar 1914 vandaan haalt, en niet 1893 of 1905 of .... Zou je dat Bijbels kunnen onderbouwen?
Onderbouwen is een sterk woord. Inleeskunde bedrijven, past in mijn optiek beter.
De start is het Jeruzalem dat in oude tijden als symbool voor de heerschappij van Jehovah werd gezien ( Bijbelverzen voorhanden)
Einde van dat symbool in 607 v C door de inval van de Babyloniers, waardoor heidenen aan de Goddelijke heerschappij een einde maakten
Vervolgens naar Daniel 4 waar gesproken wordt over 7 tijden
Vervolgens naar Openbaringen ( passende bijbeltekst ) en andere passende bijbelse teksten waardoor de 7 tijden, via dagen, uiteindelijk kunnen worden herleid naar 2620 jaren.
Vervolgens een rekensom:
2620 Jaren vanaf de oude val van Jeruzalem.
En daarmede is het jaartal 1914 als jaar van "'herstart"' van de heerschappij van God profetisch bewezen. Daniel wist het precies met dank aan andere Bijbelteksten.
Een goede zoektocht door de 33000 Bijbelverzen, een passende selectie, veel inleeskunde, het besturend lichaam en je hebt een uitstekende profetische uitkomst. De bijbel heeft altijd gelijk.

De onjuistheid dat Christus in 1914 in de hemel herstel van de heerschappij ( Koning ) heeft gekregen, is door de andersdenkenden niet te bewijzen , immers niemand kan vanaf de aarde in de hemel kijken. Christus kan dus voor de aardse mens onzichtbaar in de hemel Koning zijn geworden en wel precies in het aardse jaar 1914. Dat is dus precies wat de Jg quasi als dogma staande houden.

Het zal de Jg ook zeker lukken om de tot op heden niet plaatsgevonden hebbende zichtbare terugkeer van Christus ( via de wolken ) naar de aarde op bijbelse wijze vanaf het jaar 1914 precies naar een periode in de toekomst te vertalen. 33000 verzen bieden het besturend lichaam ongekende mogelijkheden.
Overigens zijn de Jg niet de enigen die door geschikte combinaties uit een selectie van ca 33000 verzen de meest stevige religieuze conclusies trekken. Er zijn velen die naar eigen beoordeling het Einde in zicht zien.

Onbegrijpelijk, naar mijn verstaan, want @ Piebe heeft toch meerdere malen goed onderbouwd gesteld dat het Einde reeds daar was en samenviel met de vernietiging van de tempel in Jeruzalem rond ca 70 n C. Waarom dan in 2017 nog steeds wachten op datgene wat reeds ca 2000 jaren geleden gebeurd is?
Hallo Peda,
From the sublime to the rediculous.
Maar dank voor het haarfijn uitleggen hoe het zit! ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Dirk

Bericht door Dirk »

peda schreef:Onderbouwen is een sterk woord. Inleeskunde bedrijven, past in mijn optiek beter.
Dank je voor je uitvoerige uitleg. Wat deze waard is, zal ook blijken na evt. aanvullingen of opmerkingen van Alpha. Ik wacht deze dan ook met veel belangstelling af!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
ZENODotus

Bericht door ZENODotus »

callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:
Jezus...als hij al ooit bestaan heeft zoals in het NT beschreven ---heeft zelf nooit iets op papier gezet.

Alles is pas ca.1 of 2 eeuwen laten opgeschreven; veelal als literaire constructies......dus geen letterlijke historische verslagen
De concensus en de feiten zijn het in ieder geval niet met je eens. Zo wordt verondersteld dat tijdens de jaren '50 de eerste brief van Paulus is opgetekend... Verder hebben we fragmenten zoals Rylands P52 die rond 125-150 wordt gedateerd, het bevat een stuk van Joh die men als jongste evangelie beschouwt.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

ZENODotus schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:Ik mag dus geen andere mening hebben?

De concensus en de feiten zijn het in ieder geval niet met je eens. Zo wordt verondersteld dat tijdens de jaren '50 de eerste brief van Paulus is opgetekend... Verder hebben we fragmenten zoals Rylands P52 die rond 125-150 wordt gedateerd, het bevat een stuk van Joh die men als jongste evangelie beschouwt.
Dus toch nog bijna honderd jaar na dato. De vraag is: hoe kan men dan nog precies weten wat Jezus heeft gezegd? Conclusie: wat Jezus heeft gezegd heeft men bijna honderd jaar later verzonnen.
Only dead fish go with the flow
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef:
Alpha schreef:Ik toon slechts wat de Bijbel schrijft.

Hallo Alpha,

Iedereen die een blik op de bijbel werpt, ziet toch dat Satan zoals bedoeld in de Job verzen een soort "'aanklager"' is, die voor al zijn handelingen vooraf goedkeuring nodig heeft van God. Daarentegen is de Satan zoals beschreven in Openbaring een totale vijand van God die volledig opereert op eigen gezag en naar eigen wil. De Joodse satan ( O T ) en de Christelijke Satan ( N T ) zijn totaal verschillende figuren/krachten. Dat jij een uitgebreid verhaal weet te brengen, gebaseerd op de inhoud van nog geen 40 verzen in het OT en NT tezamen is nogal wat in mijn ogen. Ook jouw verhaal over God in de hemel die kennelijk op zijn Goddelijke Billen op de gouden troon zit met Christus naast zich, is toch volledig beeldspraak. En dan nog in mijn ogen beschreven in de beeldspraak van kinderen. Je kunt in het onderdeel levensbeschouwing toch niet steeds aan komen zetten met de slogan "" het staat in de bijbel. dus is het waar, hoe kinderlijk het ook aandoet"'. Als Jezus het heeft over het uitrukken van het oog, dan zien zelfs jullie dat het gaat om beeldspraak. Ik vind de bijbel zelf een heel interessant boek, maar ik lees de bijbel dan ook als geestelijk volwassene, die begrijpt wanneer van beeldspraak gebruik wordt gemaakt. Dat noemt men in de moderne literatuur het z.g. "" genre "'. In de bijbel letten op "' genre "' is een eerste vereiste voor begrijpend lezen. Hoe minimaal mijn geestelijke capaciteiten ook zijn vergeleken met die van het Grote Mysterie, beeldspraak en genre kan ik prima herkennen.
Ik ben niet iedereen.
Ik laat de Bijbel zelf spreken.

Kennelijk ontgaat je dat Satan een tegenstrever is.
Hij wil zelf aanbeden worden en streeft dat dus op alle mogelijke manieren na, zoals ook blijkt met de woestijn confrontatie met Jezus.
Er bestaat m.i geen oude of nieuwe Satan.
De Bijbel is duidelijk één geheel.
JHWH laat dingen toe, omdat dan voor iedereen duidelijk is, wat de gevolgen zijn.
Met Job komt Satans laster naar voren.
Hij beweert dus, dat Job JHWH alleen maar dient, omdat hij daarvoor iets terug krijgt.
hij suggereert dus dat Job a.h.w. betaald wordt voor zijn aanbidding.
Dat komt in Job 1 heel duidelijk naar voren.

Satan komt de hemelse vergadering binnen en God heeft zijn plan door, wat uit de dialoog blijkt.
Satan stelt daar, dat Job a.h.w. betaald wordt door JHWH, door de vraag of hij dat "om niet" doet.
JHWH staat Satan toe dat te bewijzen, hij mag Job alleen niet doden.
JHWH is erg zeker van zijn zaak.
Vervolgens creëert Satan de ene ramp na de andere.

Hij wordt door zijn vrienden onderdruk gezet, maar Job snapt niet, dat alleen Satan achter zijn rampspoed zit.
Zelfs zijn vrouw zegt: "Vervloek God en sterf"!
Job gaat erg gebukt onder deze rampspoed, maar geeft JHWH niet de schuld van zijn ellende.

De ellende wordt zo groot, dat hij JHWH vraagt of hij mag sterven. (Job 14:13)
Toch verklaart Job: „Totdat ik de laatste adem uitblaas, zal ik mijn rechtschapenheid niet van mij laten wijken!” (Job 27:5). NWV.

Je kan kennelijk niet onderscheiden wat beeldspraak is en wat niet.
je hebt m.i. totaal geen zicht op de Bijbelse harmonie en leest dus niet "naar de geest".
Voor jou is kennelijk de Bijbel nog steeds een mysterie met vele "verhalen".

Kostbaarheden worden in de Schrift soms gebruikt om eigenschappen van hemelse of geestelijke dingen, respectievelijk personen, te symboliseren.
Van „de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem,” dat wil zeggen, „de vrouw van het Lam”, wordt gezegd: „Haar glans was gelijk een zeer kostbare steen, als een kristalhelder schijnende jaspissteen.”

De twaalf fundamenten van haar muur „waren met allerlei edelgesteente versierd”, elk fundament met een andere steensoort: jaspis, saffier, chalcedon, smaragd, sardonyx, sardius, chrysoliet, beril, topaas, chrysopraas, hyacint en amethist.

De twaalf poorten van de stad waren twaalf parels. — (Opb 21:2, 9-21) NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
callista schreef:

iemand die niets schrijft bestaat dus niet?
Dus Lukas heeft zijn verslag na zijn dood geschreven op basis van gestorven ooggetuigen?
Dat Paulus Lukas de geliefde geneesheer noemt (Kol 4:14) en hij later schrijft dat Lukas bij hem is (2Ti 4:11), is verzonnen?
Alpha

Bericht door Alpha »

Dirk schreef:
Je hebt altijd fraaie Bijbelse onderbouwingen. Nu niet, en, dat is jammer. Het zou veel duidelijk maken. In 1914 is volgens jou de tijd van het einde begonnen. Nu zijn er een aantal mogelijkheden, hoe je tot deze conclusie gekomen bent:

1. Door zelf nauwkeurig Bijbel-onderzoek te doen. Zou je dat onderzoek dan willen delen?
2. Doordat iemand anders onderzoek gedaan heeft. Je neemt het voor waar aan. Dat onderzoek kan je ook delen, toch?
3. Doordat iemand het je verteld heeft, of je hebt het ergens gelezen. Je neemt het aan, maar, een onderbouwing heb je niet.

Je geeft als argument dat er sinds 1914 geen dag meer zonder oorlog geweest is. Als je alle kleine oorlogen meetelt, heb je niet helemaal gelijk. Voor zover ik weet was er geen oorlog in bijvoorbeeld 1925, Maar, als we voor 1914 beschouwen zien we een flink aantal oorlogen. Ook lange tijd voor 1914 is er geen dag zonder oorlog geweest. Sterker nog, er waren jaren dat er meerdere oorlogen waren. Ik ben dus zeer benieuwd waar jij het jaar 1914 vandaan haalt, en niet 1893 of 1905 of .... Zou je dat Bijbels kunnen onderbouwen?

1893 - 1894: Eerste Matabele-oorlog
1894 - 1895: Eerste Chinees-Japanse Oorlog
1895 - 1896: Eerste Italiaans-Ethiopische Oorlog
1896: Engels-Zanzibarese Oorlog
1896 - 1898: Filipijnse revolutie
1898: Spaans-Amerikaanse Oorlog
1899 - 1901: Bokseropstand
1899 - 1902: Tweede Boerenoorlog
1899 - 1902: 1000-daagse Oorlog
1899 - 1913: Filipijns-Amerikaanse Oorlog
1903 - 1904: Britse veldtocht in Tibet
1904 - 1907: Namibische genocide
1904 - 1905: Russisch-Japanse Oorlog
1905: Russische Revolutie
1906: Varkensoorlog
1910 - 1921: Mexicaanse Revolutie
1914: Amerikaanse bezetting van Veracruz
1911 - 1912: Italiaans-Turkse Oorlog
1911 - 1912: Xinhai-revolutie
1912 - 1913: Eerste Balkanoorlog
1913: Tweede Balkanoorlog
Hoeveel wereldoorlogen zijn er de afgelopen millennia geweest en wanneer was de eerste wereldoorlog?

Je noemt allerlei lokale oorlogen op, een strijd tussen twee partijen, geen wereldoorlogen.

Hoeveel dodelijke slachtoffers hebben de door jou genoemde oorlogen opgeleverd?
1e Wo. ca. 35 miljoen.
2e Wo. ca. 100 miljoen.

Dat is inclusief de burgerslachtoffers.

Niemand zag de eerste wereldoorlog aankomen.
Ook de tweede Wo.had volgens menselijk inzicht nooit kunnen gebeuren.
Na de eerste Wo. was er een nooit meer stemming.

Maar goed, je mag geloven wat je wilt en je kan op de Messias blijven wachten.
Dirk

Bericht door Dirk »

Alpha schreef: Hoeveel dodelijke slachtoffers hebben de door jou genoemde oorlogen opgeleverd?
1e Wo. ca. 35 miljoen.
2e Wo. ca. 100 miljoen.
Beste Alpha,

Nogmaals: je baseert je steeds op de Bijbel, maar nu opeens op allerlei andere gegevens. Ik mis een Bijbelse onderbouwing. Bestef dat gedurende de De Mongoolsee invasie (13 eeuw) ongeveer 40 miljoen doden vielen! Voor zover ik weet vielen er gedurende de eerste wereldoorlog ongeveer 17 miljoen doden. Elders wordt ook het getal van 20 miljoen genoemd (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dodental). De Taiping-opstand veroorzaakte al meer dodelijke slachtoffers.

Maar, nogmaals, het zijn allemaal interessante feiten. Los daarvan mis ik dus een Bijbelse onderbouwing, en dat ben ik echt niet van jou gewend! Waarom Jezus in het jaar 1914 Koning geworden is, vind ik niet terug in de Bijbel. Ik ben benieuwd naar de Bijbelse onderbouwing.
peda

Bericht door peda »

Hallo Alpha,

Het Job verhaal ken ik ook. Een poging om te verklaren waarom een rechtschapen mens in het leven hier op aarde onvoorstelbaar grote ellende kan overkomen. Een oude theodicee. Helaas geeft het Job verhaal geen duidelijk antwoord op de prangende theodicee vraag. Het waarom God de theodicee toelaat blijft onbeantwoord. De mens moet berusten en zich gelaten neerleggen bij het onbegrijpelijke, zo is een theologische visie. Omdat Job aan het eind van het verhaal weer zijn goede leven terugkrijgt, is een andere visie dat het zich niet verzetten tegen God altijd wordt beloond, is het niet in dit leven dan wel in het hierna volgende. De mens moet God dus niet vragen naar zijn motieven. Dat lijkt kennelijk toch wel sterk op het opnieuw eten van de verboden vrucht. De mens die als God wil zijn.