peda schreef:Hallo Kessel,
Wanneer God reeds vooraf weet hoe de mens gaat beslissen, kan de mens dan nog vrijelijk beslissen om het anders te doen als God reeds weet? Onderschat de vraagstelling niet, in theologenland is op die vraag nog nooit een bevredigend antwoord gegeven. Je kunt het natuurlijk altijd geloven en opmerken dat God wel weet hoe het functioneert. Geloofsinhoud hoeft zich niet te houden aan de logica regels van deze wereld. Je hebt dan te doen met een deels onlogisch geloof, maar dat is geloof aan wonderen ook. Ik volg die theologie die ontkent dat God Alwetend is inzake de toekomst en ik ben van mening dat de mens een werkelijk vrije wil heeft. Zo heb ik de logica weer terug.
Hallo Peda,
Bedankt voor de uitleg.
Alleen begrijp ik nog steeds niet hoe God's kennis over de toekomst een invloed op onze vrije wil zou kunnen hebben. Ik zie dat zoals Yolanda_dB het heeft uitgelegd. God kan onze wil vooraf weten en hem laten gebeuren zonder te hinderen.
Persoonlijk vind ik dat uit allerlei verhalen blijkt dat God de toekomst weet.
Ik heb me laten vertellen dat woorden als "almachtig" in de gehele grondtekst niet voorkomen, maar dat het woord soeverein soms met alwetend of almachtig vertaald wordt. Als dat echt waar is denk ik dat het wel beter is dat we woorden als almachtig moeten loslaten en blijven bij wat er staat, namelijk soeverein, en dan te kijken naar de betekenis daarvan.
Volgens een zekere Mark Passio schijnt het woord soeverein opgebouwd te zijn uit 2 woorden: Boven en Heerschappij. In zijn studie genaamd Natural Law leert hij dat soeverein in begrijpelijke taal dus eigenlijk wil zeggen: Not slave. Geen slaaf.
God is wel een profeet. Jezus zei bij Petrus vooraf dat hij hem ging verloochenen. Ook dat hij hem later zou volgen en het is een beetje onduidelijk, maar volgens mij doelde hij daarmee op het volgen tot in de kruisdood. Ik geloof daarom dat het vooraf bekendmaken van dingen weer wel een soort invloed op onze wil kan hebben. Vandaar dat Jezus vaag was over Petrus' lot. Je kunt het namelijk ook opvatten in de trant van; volgen naar de hemel.
Ik geloof bijvoorbeeld ook dat wat Jezus zegt bewaarheid wordt zoals je dat ziet bij het verhaal over de vijgenboom waaraan hij geen vijgen vond, omdat hij honger had, maar het de tijd niet was. Het was dus afhankelijk van de vruchten die men liet hangen, omdat dit bij de wet zo bepaald was, zodat hongerige vreemdelingen ook voedsel konden vinden, mochten zij het heilige land willen betreden. Toen hij zag dat deze boom niet aan het doel voldeed waarvoor hij hem bestemd had, vervloekte hij deze met zijn mond en wat hij zei werd werkelijkheid.
En zo gaat het volgens mij met alles wat Jezus zegt, maar hij zegt dingen ook op zo'n manier dat niemand ze onredelijk kan vinden.