Alpha schreef:
Je geeft m.i allerlei meningen, maar geen echte feiten.
Je interpreteert dingen zoals ze voor jou lijken.
Klopt. Net als jij.
Ook dat is een mening en een interpretatie.
Verschil tussen jou en mij is dat ik niet beweer de waarheid te verkondigen.
Er is m.i. geen breuk, maar een overgang van een leer tegen de mens naar een leer ten behoeve van de mens.
Ik snap dat je als JG niet zoveel op hebt met het joodse geloof.
Ik heb het onbevooroordeeld bekeken.
De tenach is geen leer tegen de mens.
Je probeert het zwart af te schilderen om daarmee te rechtvaardigen dat het niet zinvol is.
Als je het jodendom en het5 christendom vergelijkt, blijkt het fundamenteel anders te zijn.
Jezus heeft Paulus persoonlijk aangesteld.
Volgens de woorden van Paulus.......zo kan ik het ook.
Paulus viel op door zijn oprechte fanatisme, waardoor Jezus volgelingen benadeeld werden.
Paulus maakte een ommezwaai van 180 graden.
Hij nam vervolgens het voortouw.
Sommige critici zien hem als een verrader
Ik niet. Vind het alleen jammer dat hij een farizeeische insteek heeft gekozen. En iets geheel anders verkondigd dan Jezus heeft gedaan.
Er wordt niet van afgodendiensten afgekeken.
Dan moet je eens onderzoek doen naar de ontstaansgeschiedenis van het jodendom en ook het christendom.
Heel verhelderend.
Op het beoefenen van afgoderij stond vaak de doodstraf.
Waarom wordt dat niet meer toegepast ?
Jezus weerstond Satans verleidingen, Satan is de bron van afgoderij.
Satan is een medewerker van God en kan alleen na zijn toestemming handelen.
Satan is nergens een bron van, volgens de bijbel is God de bron van alles, zowel van het heil als het onheil.
Jezus voldeed volledig aan de Bijbelse Messias verwachtingen en vervulde de betreffende profetieën.
Er is een hele lijst waar hij niet aan voldeed.
Als Jezus nu terug komt en hij zou met een heel ander iets komen dan jij verwacht, wat doe je dan ? Juist, je pakt de bijbel erbij en kijkt of hij voldoet aan de verwachtingen die in de bijbel staan. Voldoet hij dan niet, dan zul je dat niet als tweede komst zien.
Dat is exact hetzelfde wat de joden hebben gedaan: er zijn verwachtingen (door God zelf aangegeven) en Jezus voldeed gewoonweg niet.
Daarom heeft meer dan 90% van de joden Jezus niet als messias gezien.
Geheel terecht.
Dat jij wel gelooft dat Jezus de messias is, is je goed recht. Het is alleen niet vol te houden dat hij de verwachte messias is.
Vandaar ook de verwachting van een tweede komst (wordt trouwens nergens voorspeld, de messias klaart de klus gelijk de eerste keer). Juist omdat de verwachtingen bij Jezus niet zijn uitgekomen.
De Joden interpreteerden deze zaken echter letterlijk.
Zo waren ze ook bedoeld.
Of zijn de verwachtingen geestelijk ? Maar dan heeft God zijn volk onjuist geïnformeerd.
Ze meenden dat Jezus hun letterlijk van de Romeinse bezetting zou afhelpen.
Niet zozeer van de romeinen. Je kent de verwachtingen blijkbaar niet.
Misschien is het handig dat je je die eerst eigen maakt.
De heidense invloeden zijn allemaal later ontstaan, waardoor God ingreep en de vloed veroorzaakte om zo van de Nefilim af te komen.
Na de vloed begon Nimrod zich tegen God af te zetten.
Heidense inlvoeden lopen door de gehele bijbel. Ook in het NT zijn ze volop aanwezig.
Vaak ontdekt de archeologie fysieke bewijzen, dat de Bijbelse informatie klopt.
Nope.
Geen volk Israël in Egypte, geen 40 jarige tocht door de woestijn, geen oorlogsverovering van Kanaän, maar een heel klein koninkrijkje van David, geen zondvloed.
De Joden verklaren juist achteraf, dat de profetieën niet kloppen aan hun werkelijkheid.
Nee, verwachtingen heb je vooraf. Je hebt profetieën, en als er geclaimd wordt dat iemand aan die profetieën voldoet, dan ga je die profetieën naast die persoon leggen.
Gewoon op dat moment.
Ze zijn afkomstig van Bijbelcritici.
Nee. Bijbelonderzoekers en logisch nadenken.
Zweem van ad hominem argument.
Geen zin.