peda schreef:
Hallo pyro,
Dat is bijvoorbeeld het axioma dat de Bijbelinhoud door God Zelve aan de mens is aangereikt om de versluiering te doorbreken, om Hem te kennen en de Zin en Bedoeling van het leven te verklaren. Dat is een niet te bewijzen stelling, die ik beschouw als spelregel van de religie. Je kunt je dan eindeloos lang bezig houden met het ja of neen van de juistheid van het niet te bewijzene, of je volgt de spelregel en je volgt het theologisch traject. Dit geldt als mijn zienswijze omdat ik niet behoor tot de kring der gelovigen, dus geen ( emotionele ) relatie heb met het christelijke Godsbeeld. Theologie behoort tot het rationele verstandsgeloof en kan derhalve in mijn optiek ook door ongelovigen worden beoefend.
Ja dat God spreekt, dat er iets geopenbaard wordt, is wel een kern uitgangspunt inderdaad. Ik denk dat je het in deze niet, of in elk geval niet helemaal, buiten een bevindelijk aspect kan stellen. Iets wat onze aardse rationaliteit te boven gaat (niet noodzakelijkerwijs ermee in strijd hoeft te zijn trouwens, volgens mij). Nico ter Linden vertelt in 'het verhaal gaat' een kleine chassidische legende over rabbi Soesja die ik hier eens zal neerzetten.
"Hij was een leerling van de grote rabbi van Mezzeritch, maar dan wel een leerling die nimmer één woord van zijn leermeester aan zijn volgelingen heeft overgedragen. Dat kwam doordat hij nooit de voordrachten van zijn leermeester had uitgehoord. Aan het begin van zijn betoog, als de rabbi van Mezzeritch het schriftgedeelte voordroeg dat hij wilde uitleggen, begon hij altijd met: "En God sprak..."
Nauwelijks had hij deze onmetelijke woorden uitgesproken of het werd rabbi Soesja te machtig en hij geraakte geheel buiten zichzelf. Dan moesten ze hem naar het houthok brengen. Daar hoorden zij hem op de wanden slaan, terwijl hij wenend riep: 'En God sprak...' 'en God sprak...'
Wat God sprak heeft rabbi Soesja nooit uit de mond van zijn leermeester vernomen. Alleen dat God sprak."
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)