Jerommel schreef:Christiaan schreef:Jerommel schreef:Laten we niet doen alsof de wetenschap er nooit naast zit.
Zeker als er een geloof als naturalisme achter zit, kan je rekenen op ongegronde aannames die mogelijk ver door werken.
Praktische wetenschap als elektronica en mechanica hebben daar natuurlijk weinig tot geen last van.
Niemand hier beweert ook dat de wetenschap er nooit naast zit.
Nou, sommigen wel, of bijna.
Nou,eh nee, niemand eigenlijk.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:Wat het 'probleem' is, is dat sommige gelovigen het geloof in het bovennatuurlijke op gelijke voet zetten als een wetenschappelijke theorie of bewijs. En dat is natuurlijk grote onzin.
Ik denk dat je niet veel weet van het bovennatuurlijke en religies (theologie etc..) en ook niet echt interesse hebt in dit onderwerp dat evengoed al sinds mensenheugenis een zeer relevant onderwerp is.
Ik weet eigenlijk niets van het bovennatuurlijke, want ik heb het nog nooit gezien, ervaren of wat dan ook. Wat heet geen interesse, ik ben ermee opgegegroeid en heb vermoed ik meer interesse dan de gemiddelde Nederlander.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:In de natuurwetenschappen wordt er iig gebruik gemaakt van een aantoonbaar betrouwbare methode die het e.e.a. kan falsificeren. Dat zie ik bij het geloof nou nooit.
Ik denk dat dat een valse tegenstelling is.
Beide kanten toetsen ideeën zo goed als ze dat kunnen. Althans, als men waarheid zoekt, en dat is niet altijd het geval.
Natuurlijk, binnen onze tijd-ruimte werkelijkheid en perceptie is hetgeen dat daar buiten ligt an sich nogal moeilijk te benaderen, en sowieso dus buiten het domein van de natuurwetenschappen.
Het is geen tegenstelling maar een vergelijking. Beiden zullen wellicht naar waarheid zoeken, maar er is er maar één die met een betrouwbare methode werkt én die falsificeerbaar is.
In een eerdere post zie je dat de wetenschap er soms naast zit. Maar kijk eens naar religie. Alleen al op fora zoals deze heb ik meegemaakt dat er gelovigen zijn die van mening verschillen over het christendom; bij de een moet de eindtijd nog komen, bij de ander is die al aangebroken, bij de een is god alwetend, bij de ander weer niet, verschillende ideeen over de erfzonde etc. Er zijn honderden denominaties en dat is alleen het christendom. Pak eens een boek over mythologie en zie hoeveel goden we inmiddels hebben 'begraven'. En iedereen claimt/claimde de juiste god te aanbidden.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:Wat betreft naturalisme, dat is niet per sé een geloof of aanname die een wetenschapper heeft. Er zijn namelijk ook genoeg wetenschappers die wél geloven in het bovennatuurlijke.
Ja, heel handig om het nu over individuele wetenschappers te hebben, maar we hebben het over atheisten hier, en ook over de consensus binnen de wetenschappelijke gemeenschap, en die is naturalistisch en dat is een geloof.
Euh, ik heb het juist niet over individuen. Zelfs atheïsten hoeven niet naturalisme als geloof/overtuiging te hebben. En het speelt ook geen rol. Zoals ik eerder heb gezegd (en jij ook), het bovennatuurlijke is niet te ondezoeken, dus heeft het geen plaats in de natuurwetenschap.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:Maar het bovennatuurlijk heeft geen plaats in het onderzoek/theorie of doet daar iig geen uitspraken over. Omdat, zoals je zelf eerder zei, natuurwetenschap de beperking heeft dat het alleen het natuurlijke kan onderzoeken. En dus kan ze geen uitspraken doen over het bovennatuurlijke.
Echter, dit doet de populaire wetenschap dus wel.
Dat valt volgens mij reuze mee, maar dat is meer het verslag van wat er in de wetesnschap gebeurd. In de wetenschap zelf is dat niet aan de orde.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:In een ander topic zei je eerder dat naturalisme, een geloof, de wetenschap omlaag haalt (topic: Gods bestaan is niet te bewijzen 2) Kun je dat nader verklaren? Mijn vraag was ook of je het had over filosofisch naturalisme of methodologisch naturalisme?
Omdat je met naturalisme op een voor aangenomen spoor terecht komt als het de oorsprongsvragen en voortgangsvragen betreft.
En dat is dan filosofie die door werkt in de methodologie.
De naturalistische modellen / ideeën worden als enige zinnige en rationele kijk verkocht en beschouwd.
Dat is ook volledig terecht. Die zijn namelijk ook te onderzoeken en te falsificeren, in tegenstelling tot ...
Jerommel schreef:En zo zien we ook dat de populaire wetenschap een status van alwetendheid wordt toegedicht door de gemiddelde mild geinteresseerde.
Het is bijna een religie, compleet met heilige boeken en profeten en predikanten, die dienen tot overtuiging van naturalistische ideeën.
Heb je daar ook voorbeelden van? En dan bedoel ik niet één of andere gek met een rare site (die kunnen we allemaal vinden), maar een algemeen breed gedragen religie, compleet met ...