Jerommel schreef:Logica is logica.
Logica is wetmatigheid, geen opinie.
Dit vind ik eigenlijk een hele mooie,
logica is logica. Wat is namelijk idd 1 van de 3 wetten van de Booleaanse logica, die de basis is van het logisch redeneren. Als iets niet aan deze wetten voldoet, dan is het niet logisch (en dus fout).
Deze Logical Absolutes (Logische wetten) of ook Laws of Thought genoemd, zijn.
1. Law of identity (voor alle
a:
a=
a)
2. Law of non-contradiction (iets kan niet
a en
niet-a zijn)
3. Law of excluded middle (iets is
a of
niet-a)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Law_of_thought
Jerommel schreef:JW88 schreef:Jerommel schreef:Logica is logica.
Logica is wetmatigheid, geen opinie.
Dus de logica voor mij dat God niet bestaat is dan ook wetmatigheid?
Weet ik niet, dat zal je dan logisch moeten verklaren.
Wie bepaald wat logica is? Dat is toch anders voor elk persoon.
Nee. Wetmatigheden zijn wetmatig, niet persoonlijk.
Het is prima dat jij denkt dat God bestaat, maar ik vind het wel vreemd dat je dat verkoopt als algemene logica, want dat is het niet, als het dat wel was had ik ook wel in God gelooft.
Dan kan je hopelijk uitleggen waar mijn redenering faalt, anders heeft deze discussie niet veel zin.
Logica heeft idd bepaalde wetmatigheden, maar dat wil zeggen dat wat jij logisch vindt, een wetmatigheid is. Want dat is het namelijk niet.
Jerommel schreef:Christiaan schreef:
Die vraag kan ik helaas niet beantwoorden. Laten we zeggen: we weten het niet, maar laten we het onderzoeken. I.p.v.: God is het antwoord, want dat vind ik logisch.
Maar het is juist wel logisch, omdat het een logische verklaring is voor het bestaan van het 'fine tuned universe' en de overweldigend complexe levende natuur.
Het is onlogisch om dit toe te schrijven aan dode onbewuste en doelloze processen.
Het is logisch om dit toe te schrijven aan een bewuste capabele intelligentie met een wil, die buiten / boven het natuurlijke staat.
Ik heb een aantal
logische bezwaren t.a.v. jouw conclusie.
1. Het enige wat we kunnen waarnemen is ons eigen universum. Alles wat evt buiten ons universum bestaat, is onkenbaar (tot nu toe iig) voor ons. We hebben allerlei ideeen (het mag de naam hypothese eigenlijk nog eigenlijk niet hebben), zoals het multiversum, snaren'theorie', god etc. Maar uiteindelijk weten we helemaal niks. Dan is het dus niet logisch om een conclusie te trekken. Tenminste, als je de waarheid lief hebt. En voor mij is het belangrijk om zo veel mogelijke ware dingen te geloven en zo min mogelijk onware dingen. Een voorbarige conclusie trekken is dus niet rationeel, redelijk of logisch. Het is een logische redeneringsfout (drogreden), een argument uit onwetendheid (argumentum ad ignorantiam).
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Drogreden
2. Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van een bovennatuurlijk wezen zoals een God. Er wordt natuurlijk het e.e.a. geclaimd, maar als we rationeel en logisch redeneren, moeten die claims niet worden aanvaard bij gebrek aan bewijs. Dus dan is het ook niet logisch om aan te nemen, dat zo'n wezen het universum heeft gecreëerd.
3. Wat betreft je opmerkingen over 'fine tuning' en complexe levende natuur. Als je rationeel en logisch redeneert, dan zou je kennis vanuit de wetenschap serieus moeten nemen. De wetenschappelijke methode is de enige aantoonbare betrouwbare manier om tot kennis te komen over de natuur. Ook in de wetenschap wordt er gebruik gemaakt van logisch redeneren. En zoals jij en ik weten, wetenschap werkt! Niet altijd even goed (het is mensenwerk), maar alle kennis die we tot nu toe hebben verkregen over de natuur is dankzij de wetenschap of de wetenschappelijke methode. Dat is een feit en dat is de rede waarom wij nu via computers en het internet met elkaar communiceren. De wetenschap heeft een model gebouwd over hoe de diversiteit van soorten is ontstaan en daar is een wetenschappelijk consensus over. Mensen die verstand hebben van de materie (wetenschappers, onderzoekers etc) zijn het erover eens (uitzonderingen daargelaten) dat dit op dit moment het beste verklaringsmodel is. Dus is het rationeel, logisch en redelijk om dat model (ET) te accepteren, i.p.v. een bovennatuurlijk wezen (waarvoor geen enkel bewijs is) daarvoor
aansprakelijk te stellen.
Het universum lijkt misschien gefinetuned, maar het hoeft niet zo te zijn. Zoals eerder gezegd, we weten niks van wat er buiten ons universum afspeelt (zie 1), en we weten dus ook niet of het is gefinetuned. Of kwantumniveau gebeuren er dingen die wij niet logisch vinden, die contra-intuïtief zijn. Dat kan ook zo zijn met 'ontstaan' van ons universum. We hebben geen idee of er tijd bestaát, dus causaliteit hoeft niet aan de orde te zijn. Zo kunnen er meer contra-intuïtieve fenomenen zijn die niet logisch ogen. We hebben geen idee, dus is het logisch om geen voorbarige conclusies te trekken om de reden die ik eerder heb gegeven.
4. Het laatste probleem is dat jezelf aangeeft dat complexiteit een (bovennatuurlijke) intelligentie als oorzaak nodig heeft. En hoe zit dan dan met God? Die moet immens complex zijn. Volgens jouw eigen logica zou hij ook een intelligent Maker moeten hebben. Maar hier verlaat jij je eigen logica en maakt een uitzondering. Dat heet Special pleading en is ook een drogreden (logische redeneringsfout)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Special_pleading