De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Jerommel »

Bonjour schreef:En zelfs als Jezus en zijn apostelen bestaan hebben, en we laten het verhaal van Genesis los en vervangen het door de big Bang, dan zouden zij daar ook kennis van moeten hebben. Maar nee, zij blijven rustig over Adam praten terwijl we weten dat de mensheid nooit uit 1 man en 1 vrouw bestaan heeft.
Weten? Dan heb je bewijs. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Sinds wanneer vraagt een gelovige naar bewijs?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

peda schreef:
Jerommel schreef:
Christiaan schreef:Waarom heeft God een ge-finetuned universe nodig om leven te scheppen? Was het niet een groter wonder geweest om leven te creëren daar waar het niet mogelijk zou zijn?
De claim is dat God zowel het universum als alles dat zich daar in bevindt schiep.
Waarom Hij de fysieke werkelijkheid schiep voor spirituele doeleinden zou je aan Hem moeten vragen. :)
Inderdaad. Maar God heeft op deze intrigerende vraag nooit een antwoord gegeven. waarom niet :?:
Is het dan een belangrijke vraag?
Is de Bijbel bedoeld als wetenschappelijke verklaring?
De gelovige gaat langs deze vraag heen en baseert zich op de ouverture in het begin-genesis verhaal. God heeft het gedaan en het Waarom ligt bij God.
Het waarom met betrekking tot wat?
Waarom er leven is? Of waarom Hij bepaalde technische keuzes heeft gemaakt?
Wat is belangrijk?
De andersdenkende gaat anders om met de vraag en ziet die graag beantwoord.
Welke vraag nu precies?
Waarom laat de Perfecte God in de relatie naar de mens een menselijk "" gelaat "' zien. God is boos, God is jaloers enz. Voor mij zijn dat cruciale vragen waar je niet omheen kunt.
Ik zie het als onderwijs voor een rebels volk. God probeert iets duidelijk te maken.
Waarom verlaat God Zijn Perfectie en leeft in de voorstelling van de gelovigen als Christus tussen de mensen.
Omdat een zondeloze mens de losprijs voor de zondigende mens heeft kunnen betalen. En omdat Hij voor zijn Volk een menselijke Koning én Hogepriester wil zijn, en dat ook lang daar voor heeft beloofd, omdat zijn volk dat wilde zelfs.
Johannes 3:16
"Want God had de wereld alzolief, dat Hij zijn unieke Zoon gaf, opdat eenieder die in Hem gelooft niet vergaan zal maar eeuwig leven hebbe."
De theologische verklaring is mij volkomen bekend, die hoeft hier ook niet neergeschreven te worden.
Waarom vraag je het dan? :)
Maar waarom zwijgt God Over het Waarom Hij de kosmos als vergeleken met Hem inferieure eenheid heeft geschapen :?:
Dat is telkens jouw stelling, dat de schepping inferieur is geschapen. Maar het is m.i. een argument uit onwetendheid. Onwetendheid omtrent de achtergrond van waarom de schepping nu is zoals ze is, namelijk volgens dat zelfde Boek: "gevallen" dus gecorrumpeerd.
er is nu dood, verderf en onrecht. Laten we zegen dat God het zijn schepsels heeft toegestaan of mogelijk gemaakt om de boel te verzieken.
Maar dat is niet het eindstation, het is een fase. Het eindstation is beter dan het Paradijs.
Verder is je argumentatie m.i. nogal emotioneel geladen, en dat kan ik wel begrijpen, misschien ook frustratie over de onduidelijkheid, maar dat zegt in feite niets over het waarheidsgehalte of de (on)logica.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 24 aug 2017, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Bonjour schreef:Sinds wanneer vraagt een gelovige naar bewijs?
Nou, in tegenstelling tot evolutionisten, geloof ik niet zomaar een mooi verhaaltje. :kiss1:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:
JW88 schreef: Wat is dan jouw mening over mensen zoals een Jerommel die op alles een antwoord denken te hebben, daar ben ik dan wel benieuwd na....
Fijn, JW88
Je stelt vragen en doet stellingen, en als ik antwoorden heb dan is dat ook weer niet goed? :roll:
De vraag is dus of het wel de goede antwoorden zijn. Jij gaat, zo te zien, uit van de logica en baseert daar al je standpunten op (oorzaak gevolg, eerste veroorzaker). Jij stelt je niet de vraag of je wel vanuit de logica tot definitieve antwoorden kunt komen. Jij stelt feitelijk dat de logica een alomvattend en absoluut karakter heeft.
Nou nee, ik heb gezegd dat het argumenten zijn.
Ik zou het geen argumenten noemen. Eerder redeneringen.
de A van KCA staat voor 'Argument'.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Jerommel schreef:
Nou, in tegenstelling tot evolutionisten, geloof ik niet zomaar een mooi verhaaltje. :kiss1:
Zonder gekheid, allerlei mensen van allerlei overtuigingen laten zich verhaaltjes aanpraten.
Maar niet iedereen of alleen in een bepaalde groep.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Jerommel schreef: Nou, in tegenstelling tot evolutionisten, geloof ik niet zomaar een mooi verhaaltje. :kiss1:
Maar eigenlijk zeg je:
"Natuurlijk geloof ik alle verhaaltjes over Jezus en God zonder eng bewijs en omdat ik daarin geloof wil ik de aanwijzingen over de ET negeren."

[modbreak Trajecto] Naar eigen wens "gecorrigeerde" opmerkingen van een ander in een quotehok plaatsen is niet toegestaan. Ik heb het daarom veranderd naar een wijze waarop het dan nog wel kan. Maar ook dan begint het te lijken op geen respect voor wat iemand gelooft en dat mag hier op het forum niet. Het is dus op het randje.
Peda.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Bonjour schreef:
Jerommel schreef: Nou, in tegenstelling tot evolutionisten, geloof ik niet zomaar een mooi verhaaltje. :kiss1:
Maar eigenlijk zeg je:
Jerommel echt schreef: Natuurlijk geloof ik alle verhaaltjes over Jezus en God zonder eng bewijs en omdat ik daarin geloof wil ik de aanwijzingen over de ET negeren.
Waar heb ik dat gezegd, behalve in jouw fantasie citaat?
Ik geloof dat dat ook niet toegestaan is overigens, maargoed...

[modbreak Trajecto] Het is niet toegestaan, inderdaad. Daarom heb ik het in Bonjours post gewijzigd. Maar hier is dan nog te zien hoe het geweest is.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Natuurlijk zeg je dat niet hardop, maar je bedoelt het wel. Voor zover ik weet het je geen opleiding in de biologie en heb je geen wetenschappelijke bronnen die de ET in diskrediet brengen. Toch ventileer je hier allerlei opmerkingen over de ET die nergens op slaan. Wat is bron van deze opmerkingen en wat is de reden dat je die bronnen aanvaardt en de wetenschappelijke artikelen niet?
Peda.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Bonjour schreef:En zelfs als Jezus en zijn apostelen bestaan hebben, en we laten het verhaal van Genesis los en vervangen het door de big Bang, dan zouden zij daar ook kennis van moeten hebben. Maar nee, zij blijven rustig over Adam praten terwijl we weten dat de mensheid nooit uit 1 man en 1 vrouw bestaan heeft.
Hiermee bevestig je dus dat de evolutietheorie religie is voor jou, waarvan akte.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Waarom trek je die conclusie?
Peda.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef: De vraag is dus of het wel de goede antwoorden zijn. Jij gaat, zo te zien, uit van de logica en baseert daar al je standpunten op (oorzaak gevolg, eerste veroorzaker). Jij stelt je niet de vraag of je wel vanuit de logica tot definitieve antwoorden kunt komen. Jij stelt feitelijk dat de logica een alomvattend en absoluut karakter heeft.
Nou nee, ik heb gezegd dat het argumenten zijn.
Ik zou het geen argumenten noemen. Eerder redeneringen.
De A van KCA staat voor 'Argument'.
Voor mij is KCA klein chemisch afval. Het KCA neemt niet aan dat God bestaat. Het neemt alleen aan dat niets ontstaat zonder oorzaak. Uit de twee premissen volgt dat er een eerste oorzaak moet zijn die het universum veroorzaakt heeft. Men zegt dan dat het bestaan van God niet wordt aangenomen maar beargumenteerd in het KCA. Dit noem ik echter geen argumentatie. Daarvoor is het te subtiel. Het zou een argumentatie zijn, als beargumenteerd wordt waarom er niets kan ontstaan zonder oorzaak. Maar dat gebeurt niet. Daarom noem ik het geen argumentatie.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 24 aug 2017, 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Piebe Paulusma

Jerommel heeft er vast wel een verklaring voor. :D
Zolderworm

Piebe Paulusma schreef:Jerommel heeft er vast wel een verklaring voor. :D
Dat heeft hij nou juist niet. Er wordt alleen maar aangenomen dat er niets ontstaat zonder oorzaak. Maar dat is slechts een denkcategorie, als gevolg van onze beperkte waarneming binnen een ruimte-en-tijd-kader.
Bram Kaandorp schreef: "De eerste oorzaak hoeft niet God te zijn. Het is veel waarschijnlijker dat de eerste oorzaak ons nooit bekend zal zijn, dan dat het een figuur uit een duizenden jaren oud boek is." Als er echt een eerste oorzaak is, wat ik niet geloof, dan vind ik dat een heel goede opmerking.
JW88

Bericht door JW88 »

Piebe Paulusma schreef:
JW88 schreef:De titel van dit Topic is ''De denkwijze van atheïsten''

Ik zou wel van een aantal gelovigen willen weten hoe zij aan kijken tegen de denkwijze van atheïsten en waar dat volgens hun op gebaseerd is of waarom iemand atheïst is.
Net zo min als de atheïst bestaat, bestaat dé gelovige. Zo zijn er christenen die vinden dat andere christenen geen christenen zijn. Ruwweg erkennen alleen katholieken en protestanten elkaars doop.

Dat is een nuance die ik even wilde maken, want we zullen wel moeten generaliseren om een gesprek mogelijk te maken. In mijn optiek is het atheïsme op het aardse gericht, want atheïsten ontkennen het bestaan van God en God is niet aards maar Geest.
Nou er bestaat wel een duidelijk onderscheid tussen de gelovige en de ongelovige, of hij of zij dan christenen is, dat is een tweede.

Maar snap je het als ik zeg dat de Kerstman voor mij in essentie hetzelfde is als God? Qua het geloven erin bedoel ik dan.
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:

Ik zou wel van een aantal gelovigen willen weten hoe zij aan kijken tegen de denkwijze van atheïsten en waar dat volgens hun op gebaseerd is of waarom iemand atheïst is.
Een herhaling van zetten.
En dan nog even afgezien van de opmerking van Piebe over generaliseren.

Maar goed:
In de basis zie ik atheïsme als een "levensovertuiging".
Ik denk dat mensen die worden aangeduid als "atheïst", mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat er geen God/goden bestaan.
En die "overtuiging" is even diep en even zeker als mijn "overtuiging" dat God (de God van de Bijbel) wel bestaat.
De mening van een atheïst is niet te onderbouwen met "bewijzen",
alleen al omdat het niet-bestaan van iets vrijwel nooit te bewijzen is, hooguit te falsificeren (door met bewijs te komen van het wel-bestaan).

Voor de rest zegt de term atheïsme mijns inziens niets over de atheïst.
Er is geen "heilig atheïsme-boek", er zijn geen (morele) atheïstische levensregels, alleen de overtuiging dat alles wat we weten over God/goden, menselijke bedenksels zijn.
In die zin is atheïsme geen "geloof" in de betekenis van een religie of iets dergelijks.
Maar voor mij zijn "geloof" en "overtuiging" behoorlijk identieke synoniemen,
en beschouw ik atheïsme dus toch als "een geloof".
In principe zijn we het wel redelijk met elkaar eens, ik kan je dan ook vrij ver volgen.

Ik vind alleen dat atheïsme helemaal niks is, het is niet meer dan een term die de gelovige heeft verzonnen voor de ongelovige, met als betekenis ''jij gelooft niet in mijn God'' Ik ben net zo zeer een atheïst als dan ik een Paashaas-atheïst ben.

Als atheïsme niks is, kan het ook geen geloof zijn, net zoals kaal geen haarkleur is en het niet verzamelen van postzegels geen hobby is.
JW88

Bericht door JW88 »

Anja schreef:
Yolanda_dB schreef: De mening van een atheïst is niet te onderbouwen met "bewijzen",
alleen al omdat het niet-bestaan van iets vrijwel nooit te bewijzen is, hooguit te falsificeren (door met bewijs te komen van het wel-bestaan).
Het vetgedrukte klopt niet. Alleen een geverifieerde theorie is wetenschappelijk waarschijnlijk waar, tot het moment dat die theorie gefalsificeerd wordt. Een atheist, in dit geval JW88, heeft op het punt waarop hij zegt dat de bewijslast bij de gelovige ligt, gewoon volkomen gelijk, want geloofswaarheden zijn niet te verifiëren. Het verificatiebeginsel luidt: kennis is waar indien zij principieel toetsbaar (verifieerbaar) is. In de theologie hebben we te maken met hooguit axioma's, zoals Peda al ergens opmerkte. Een axioma is een onbewezen stelling.

Aangezien een gelovige niets wetenschappelijk bewijzen kan, en dus het verificatiebeginsel niet kan toepassen, valt er ook niets te falsificeren. De bewijslast ligt bij degene die stelt dat de stelling bewezen waar is. Dat is gewoon correct.

Om terug te komen op hoe jij het formuleerde, ook het eerste deel van je stelling klopt niet: je schreef
Yolanda_dB schreef:De mening van een atheïst is niet te onderbouwen met "bewijzen",
alleen al omdat het niet-bestaan van iets vrijwel nooit te bewijzen is
daar zou moeten staan: "alleen al omdat het bestaan van God niet te bewijzen is, en aangezien het niet verifieerbaar is, dus ook niet gefalsificeerd kan worden".

Oftewel: het niet-bestaan van iets is "alleen al" "vrijwel nooit te bewijzen" omdat het wel-bestaan van datzelfde iets al niet bewezen was. :mrgreen:

Oftewel nog anders geformuleerd: als de wetenschappelijke argumentatie die de stelling moet onderbouwen, ontbreekt, dan is er ook geen argumentatie mogelijk om de argumentatie die de stelling wetenschappelijk onderbouwt, te weerleggen.

Sommige gelovigen (die hier nu niet meer zijn) doen wat dat het punt van verificatie betreft, helaas ongeveer hetzelfde als dat deel van de atheisten dat weigert in te zien dat wetenschappelijk onderzoek begint bij een degelijke begripsafbakening. Zij kwamen altijd uitsluitend halsstarrig met spaghettimonsters aanzetten in plaats van een degelijke begripsafbakening van wat een gelovige onder God verstaat, en sloegen al op tilt bij een degelijke begripsafbakening. Zodra je daarmee begint haken ze (in casu JW88) volkomen af, gingen over de rooie. Topics werden dan gesloten of waren gewoon ineens totaal verdwenen, dus tegenwoordig begin ik er niet meer aan. Ze (de betreffende geloofsforumatheisten en degenen die de topics deden verdwijnen) zoeken het maar lekker uit. :lol:
Ik heb net even de krant gebeld aangezien je mij gewoon voor het eerst gelijk hebt gegeven, ik denk dat ik toch maar in wonderen moet geloven.
JW88

Bericht door JW88 »

Jerommel schreef:
Ehmm ja dat doe je wel want je gelooft in de bijbel.....
JW88

Bericht door JW88 »

Zolderworm schreef:
Dat heeft hij nou juist niet. Er wordt alleen maar aangenomen dat er niets ontstaat zonder oorzaak. Maar dat is slechts een denkcategorie, als gevolg van onze beperkte waarneming binnen een ruimte-en-tijd-kader.
Bram Kaandorp schreef: "De eerste oorzaak hoeft niet God te zijn. Het is veel waarschijnlijker dat de eerste oorzaak ons nooit bekend zal zijn, dan dat het een figuur uit een duizenden jaren oud boek is." Als er echt een eerste oorzaak is, wat ik niet geloof, dan vind ik dat een heel goede opmerking.
Dat is nou precies wat ik steeds zeg, sommige vragen zijn gewoon onbeantwoordbaar, maar ik heb het idee dat sommige gelovigen waaronder Jerommel daar heel slecht mee om kunnen gaan. Waarom zou je op elke vraag een antwoord willen? Ik kan er prima mee leven dat er niet op elke vraag een antwoord is.
Zolderworm

JW88 schreef:
Piebe Paulusma schreef:

Net zo min als de atheïst bestaat, bestaat dé gelovige. Zo zijn er christenen die vinden dat andere christenen geen christenen zijn. Ruwweg erkennen alleen katholieken en protestanten elkaars doop.

Dat is een nuance die ik even wilde maken, want we zullen wel moeten generaliseren om een gesprek mogelijk te maken. In mijn optiek is het atheïsme op het aardse gericht, want atheïsten ontkennen het bestaan van God en God is niet aards maar Geest.
Nou er bestaat wel een duidelijk onderscheid tussen de gelovige en de ongelovige, of hij of zij dan christenen is, dat is een tweede.

Maar snap je het als ik zeg dat de Kerstman voor mij in essentie hetzelfde is als God? Qua het geloven erin bedoel ik dan.
Niet geloven dat iets bestaat, is gelijk aan geloven dat iets niet bestaat. Want je kunt niet zeker weten dat de kerstman niet bestaat, en al helemaal niet dat God niet bestaat. Je kunt van iets nooit zeker weten dat het niet bestaat. Want misschien is er wel ergens in het universum, een planeet waar alleen maar kerstmannen wonen. Weet jij veel. Bewijs maar eens dat dat niet zo is. Dus is atheïsme (niet geloven dat God bestaat) een geloof. Je bent in de war met agnosticisme. Dat is geen geloof.
Zolderworm

.
Zolderworm

JW88 schreef:
Zolderworm schreef:
Dat is nou precies wat ik steeds zeg, sommige vragen zijn gewoon onbeantwoordbaar, maar ik heb het idee dat sommige gelovigen waaronder Jerommel daar heel slecht mee om kunnen gaan. Waarom zou je op elke vraag een antwoord willen? Ik kan er prima mee leven dat er niet op elke vraag een antwoord is.
Nou, ik denk dat ze onbeantwoordbaar zijn bij ons huidige menselijke beperkte bewustzijn. Maar ik denk niet dat ze op zich onbeantwoordbaar zijn. Dus misschien ben ik het toch niet helemaal eens met Bram Kaandorp. Ik denk niet dat gelovigen geloven omdat ze slecht kunnen omgaan met onbeantwoordbare vragen. De enige reden dat ze geloven is dat ze geloven. Andere redenen zijn er niet.
Piebe Paulusma

JW88 schreef: Maar snap je het als ik zeg dat de Kerstman voor mij in essentie hetzelfde is als God? Qua het geloven erin bedoel ik dan.
Heb je dan nog nooit een cadeautje gehad van de Kerstman? Tja, daar zal je het zelf wel naar gemaakt hebben. :w
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Bericht door Yolanda_dB »

Zolderworm schreef:Niet geloven dat iets bestaat, is gelijk aan geloven dat iets niet bestaat. ...
(off topic)
Hier ben ik het niet mee eens.

Als iemand bijvoorbeeld komt zeggen dat er ergens een soort draak is ontdekt,
is er een groot verschil tussen: dat geloof ik niet (niet geloven dat een drakensoort bestaat)
en: nee hoor, dat kan niet, want draken bestaan niet (geloven dat draken niet bestaan).
Zolderworm

Yolanda_dB schreef:
Zolderworm schreef:Niet geloven dat iets bestaat, is gelijk aan geloven dat iets niet bestaat. ...
(off topic)
Hier ben ik het niet mee eens.

Als iemand bijvoorbeeld komt zeggen dat er ergens een soort draak is ontdekt,
is er een groot verschil tussen: dat geloof ik niet (niet geloven dat een drakensoort bestaat)
en: nee hoor, dat kan niet, want draken bestaan niet (geloven dat draken niet bestaan).
Als ik niet geloof dat een draak bestaat, dan geloof ik dat een draak niet bestaat. Misschien vergis ik me. Maar ik zie geen verschil.