JW88 schreef:In principe zijn we het wel redelijk met elkaar eens, ik kan je dan ook vrij ver volgen.
Ik vind alleen dat atheïsme helemaal niks is, het is niet meer dan een term die de gelovige heeft verzonnen voor de ongelovige, met als betekenis ''jij gelooft niet in mijn God'' Ik ben net zo zeer een atheïst als dan ik een Paashaas-atheïst ben.
Als atheïsme niks is, kan het ook geen geloof zijn, net zoals kaal geen haarkleur is en het niet verzamelen van postzegels geen hobby is.
Ja, ik ken die stellingen.
Daar hebben we in het verleden al over 'gediscussieerd'.
Mijn 'verweer' was en is:
* Omdat een ander een term heeft verzonnen, betekent dat niet dat je de betekenis zo maar naast je neer kunt leggen.
Een ander heeft de term "Nederlander" verzonnen.
En een ander heeft voor mij beslist dat ik "Nederlandse" ben.
Kan ik mijn Nederlanderschap zo maar naast mij neerleggen omdat ik het "niets" vind?
"Atheïsme" is niet zo maar een term die verzonnen is voor de ongelovige.
Het is een term die aangeeft hoe iemand staat ten opzichte van het bestaan van God/goden.
Als het jou geen lor uitmaakt of God en/of goden bestaan, of je kunt/wilt geen keuze maken, ben je agnost.
Als je 'overtuigd' bent dat God/goden niet bestaan, ben je een atheïst.
Zo simpel is het.
Jij heb aangegeven ervan overtuigd te zijn dat God/goden niet bestaat/bestaan.
Dat het een even groot verzinsel is als bijvoorbeeld de kerstman. (of verwissel ik jou nu met iemand anders?)
Zo iemand noem ik een atheïst, maar als jij niet zo genoemd wil worden, prima.
Maar jouw overtuiging wordt er niet anders van, en het blijft "een overtuiging" (en aan te duiden - zoals eerder genoemd - met het grotendeels synoniem "geloof").
Zo zie ik het.
* Ik geloof dat er niemand is die gelooft dat de paashaas goddelijke eigenschappen heeft,
dus de term "paashaas-atheïst" komt een beetje dom over.
In het grieks is "haas" geloof ik "lagos", en pasen is "pascha".
Dan zou je daarvoor een term als "a-paschalagist" of zo moeten bedenken.
En als dat daarvoor de term zou zijn, dan zou dat inderdaad precies mijn mening over dat 'beestje' aanduiden.
* De uitdrukking "kaal is geen haarkleur" slaat nog steeds nergens op,
want het gaat over het verschil tussen "wel geloven" (in God/goden) "niet geloven" (in God/goden).
De tegenstelling zou op z'n minst moeten zijn "wel haar" versus kaal (geen haar).
* Van de opmerking "niet-postzegels verzamelen is geen hobby" ben ik ook niet onder de indruk.
Als je aan "postzegels verzamelen" de kwalificatie "hobby" meegeeft, klopt de opmerking.
Als je aan "postzegels verzamelen" de kwalificatie "interesse in postzegels" meegeeft, klopt de opmerking niet.
En in relatie tot de betekenis van atheïsme lijkt mij de tweede kwalificatie veel logischer.
Want:
De term "theïsme" gaat over iemands houding ten opzichte van God.
Dan gaat het "postzegels verzamelen" over iemands houding ten opzicht van postzegels,
en zegt "niet postzegels verzamelen" ook iets over iemands houding ten opzichte van postzegels.