Met die uitspraak ben ik het echt volledig oneens, juist vanuit onze logica kunnen we het bestaan van dingen wel uitsluiten. Omdat onze logica gevormd is naar onze basis realiteit.Zolderworm schreef:Onze logica zegt dat je het bestaan van dingen nooit geheel kunt uitsluiten.JW88 schreef:Jij bent van mening dat we niks kunnen uitsluiten, daar denk ik toch heel anders over. Ik sluit het voor 100% uit dat de Kerstman bestaat, dat jij daar anders over denkt mag, maar dat is dan slechts jouw mening, meer niet. Onze algemene basisrealiteit en logica is gebaseerd op een aantal zaken, daar kun je simpelweg niet van af wijken, anders blijft er geen realiteit en logica meer over, daarbinnen is geen plaats voor de Kerstman of God.Zolderworm schreef:Nogmaals: we kunnen niet uitsluiten dat het bestaat. Uitsluiten, uitsluiten, uitsluiten! Dus we kunnen ook niet uitsluiten dat God bestaat. Een atheïst sluit dat wel uit. Dus zit hij fout. Hij denkt dat hij iets zeker weet wat hij niet zeker kan weten. Namelijk dat God niet bestaat. Dus daarom is atheïsme een geloof en geen zeker weten.JW88 schreef:Dus wat je zegt is dat je wel bepaalde dingen zeker kan weten, behalve bij het wel of niet bestaan van iets?Zolderworm schreef: Ik heb gezegd dat je nooit zeker van iets kunt wezen dat het bestaat. Ik zeg niet dat je niks zeker kan weten. Zo weet je bijvoorbeeld zeker dat je nooit van iets zeker kunt weten dat het bestaat. Maar dat je niks zeker kunt weten dat het bestaat heeft zich al bewezen in het dagelijks leven. Er kunnen altijd planeten zijn waar de dingen voorkomen waarvan jij zeker weet dat ze niet bestaan. Of anders in mogelijk parallelle universums. Of in onstoffelijke bestaanssferen. Het is nooit uit te sluiten.
Maar kunnen dingen dan ook bestaan buiten onze realiteit? Als we niks buiten onze realiteit kunnen waarnemen, kunnen we ook nooit aantonen dat er iets bestaat buiten onze realiteit, aangezien het dan niet meer buiten onze realiteit bestaat maar in onze realiteit.
Daarnaast spreek je jezelf ook tegen want eerder zei je dat er wel dingen zijn die we zeker kunnen weten.