....en dat is dus niet zo....Piebe 2.2 schreef:Ja we moeten het doen met de inzettingen van kopiisten wiens werken weer met elkaar vergeleken zijn en juist dat maakt ze zo betrouwbaar. Wanneer jij en ik ieder een Koran zouden overschrijven op verschillende locaties, zonder dat we met elkaar bellen, e-mailen en faxen of anderszins contact hadden, dan zou je toch niet twijfelen aan de overeenkomsten? Neen, die zijn net zo betrouwbaar als de originele geschriften.peda schreef:Dat ontken ik ook niet, maar zo is er bijvoorbeeld van de oude kerkvader Origines als voorbeeld ook maar zeer weinig oorspronkelijke documentatie bewaard gebleven. Kopie van kopie dat wel, maar het gaat om de eerste uitgaven als echte bron. Voor een min of meer compleet origineel N T moet je al duiken naar het midden van de 4e eeuw. Dat de veel latere kopieen sporen met hun voorgangers, daar ga ik ook wel vanuit, maar zekerheid zou er zijn als de eerste brondocumenten bewaard waren gebleven. Met die handicap moet eerlijkheidshalve wel geleefd worden.Piebe 2.2 schreef:Dat valt nog mee, want de vroeger kerkvaders hebben veel geciteerd uit de Bijbel en daaruit valt ook te concluderen dat de canon zoals wij die kennen al vroeg in gebruik was. Het NT is het best gedocumenteerde geschrift uit de oudheid. Dat kan je rustig stellen met de hand op dat boek.peda schreef:Er bestaan gewoon geen documenten meer uit de eerste eeuw waarin de leer wordt weergeven. Zelfs minimale fragmenten zijn niet bekend. Elke toetsing aan oorspronkelijk bronmateriaal uit het vroege christendom is per definitie onmogelijk.Alpha schreef:
Het is vervolgens aan jou aan te tonen waar de NWV duidelijk verschilt van de leer van de eerste eeuw.
Èn dat andere vertalingen nooit van die leer afwijken.( 2 Tim 4:3, 4).
De Koran heeft vele veranderingen ondergaan, is zelfs deels vernietigd geweest.
Hoe hypocriet van hen om dergelijks te beweren over de Bijbel, zonder enig bewijs...