Je suggereert alsof de wetenschap een afgesloten boek is. Dat is het niet en niemand kan voorzien welke vragen zij nog gaat beantwoorden. Van de vragen die gesteld worden dat ze nooit beantwoord zullen worden, kan je ookk afvragen of het terechte vragen zijn dan wel of een antwoord gekend kan worden.peda schreef:Mij spreekt het naturalisme zeer sterk aan, alleen zet ik een komma daar waar het naturalisme qua verklaringsmogelijkheden in mijn optiek aan het einde gekomen is.
Star Trek is ook een bron van kennis. Alleen niet van het heelal. Natuurlijk moeten we de Bijbel serieus benaderen, maar zolang we niets kunnen controleren, moeten we zeer grote vraagtekens plaatsen bij de teksten plaatsen. Het is kennis van het ontstaan van een geloof, maar het is maar de vraag of het kennis is van een god.peda schreef:Maar ik ben wel bereid de gelovigen te volgen in hun onbewezen claim dat de Bijbel een bron van kennis is die serieus genoemd mag worden.
Je moet eens gaan lezen. Dat heb ik niet gezegd. We weten niet met zekerheid wie de schrijver is. Ik heb Johannes niet genoemd. Alleen jij zit zo vast in je geloof dat je dat gelijk opvat als Johannes.Piebe Paulusma schreef:Impliceren dat Johannes ernstig geestesziek was getuigt van de nodige hoogmoed en hoogmoed komt voor de val.
Je maakt weer van je mening een feit.Bonjour schreef:Het gaat erom dat we totaal geen idee hebben hoe de schrijver van bv Openbaring aan zijn informatie kwam. En dat kan dus bv zijn omdat hij goddelijk geïnspireerd was of ernstig geestesziek. In het eerste geval is het bijzonder, in het tweede lariekoek.
Nee, dat doe ik niet. Mijn informatie eb ik eerder gekregen, een documentaire op NGC, die ik wel vertrouw.Ik heb het ook nog wel vaker gehoord. Ik haal hier een quote van wiki aan om te illustreren. Wiki afkeuren als het je niet uitkomt siert niet. Heb je wel eens gemerkt hoe wiki in de gaten gehouden wordt door christenen?Yolanda_dB schreef: Datzelfde geldt voor jouw opmerkingen bijvoorbeeld over de Schriftkritiek over de schrijver(s) Johannes, volgens Wikipedia notabene.
Ook dat zijn geen vaststaande feiten, maar meningen, en in mijn ogen vaak ook nog bevooroordeelde meningen.
Ik zeg dat er grond is voor twijfel.
Kan ik me voorstellen. Heb je vaak problemen met kritiek? Wil je daar eens over praten?Piebe Paulusma schreef: Prima, ik denk dat jij ernstig geestesziek bent en ik vind je vreselijk arrogant.