Piebe Paulusma schreef:Bonjour schreef:Zolderworm schreef:Bonjour schreef:
Als natuurkundige (dat heb ik ooit gestudeerd) probeer je het hoogste te bereiken door een eigen behoudswet te formuleren. Wat is mooier dan een eigen variant op de wet van behoud van energie, massa, elektrische lading. Ik heb hem denk ik. De wet van behoud van hoeveelheid bewijs voor paranormale fenomenen. Was 0, is 0 en zal ook wel altijd zo blijven.
Ik heb het niet over bewijs. Het is meer: geloof me of geloof me niet. Of bedenkt eventueel een andere verklaring, bijvoorbeeld dat ik vergeten ben m'n pillen te nemen. Met lucide dromen kom je ook een heel eind. Maar een uittreding is toch nog iets meer dan een lucide droom. Je hebt bij een uittreding echt de ervaring uit je lichaam te stappen en je lichaam te zien liggen en in je eigen huis rond te dwalen.
Ik geloof je dat jij bepaalde dingen ervaren hebt. Maar wat je ervaren hebt is niet te achterhalen. Daarvoor moet je testen. Op basis van je verhaal nu kan ik geen verklaring bedenken. Overigens is dat stap 2. We zitten nog maar in stap 1. Iemand onafhankelijk van jou moet vaststellen dat je echt bent uitgetreden en daarbij informatie hebt gezien die je niet eerder hebt gekregen, bewust of onbewust.
Volgens wiki doen sommige ziekenhuizen dat soort testen door voorwerpen neer te leggen op plaatsen die niet normaal te zien zijn. Patiënten die zeggen dat ze uitgetreden zijn bij operaties zouden die voorwerpen wel moeten kunnen zien. Geen van de patiënten die uitgetreden is noemt zo'n voorwerp.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uittredin ... ychologie)
Citaat uit het artikel:
Het blijkt ook mogelijk om de gevoelens van uittreding in een experiment kunstmatig op te wekken in gezonde proefpersonen door verandering van het visueel perspectief
Dat bewijst voor mij wel dat uittredingen een hallucinatie zijn.
De laatste val van de mensheid, de digitale, houdt in ieder geval in dat we zijn gaan discussiëren op het niveau van Wikipedia, dat wordt beschouwd als een onbetwijfelbare bron van informatie, terwijl de teksten door elke willekeurige leek of onbenul geschreven of bewerkt kunnen worden. Wikipedia is natuurlijk ook handig voor geestelijk luie mensen. Die denken dat ze alleen maar in Wikipedia hoeven te kijken en dat ze dan zeker weten hoe het in elkaar steekt, wat natuurlijk onzin is.
Bovendien combineren ze dit dan met haastige conclusies. Het is wel goed dat ze er dan bij schrijven "voor mij".
Want het is immers heel goed mogelijk, althans niet ondenkbaar, dat de hersenstimulatie (kunstmatig opwekken) een werkelijk uittreding tot stand brengt in plaats van een hallucinatie. Dus dat ze het astrale lichaam de gelegenheid bieden los te komen van het stoffelijk lichaam.
Er zijn mensen die hallucineren. Men noemt ze over het algemeen psychotisch. Er zijn echter geen mensen die hallucineren dat ze uit het lichaam gaan en in hun eigen huis ronddwalen, en die hun eigen lichaam in bed of op de bank zien liggen. Die mensen ervaren waarschijnlijk iets anders dan een hallucinatie.