peda schreef:Voor een gelovig mens kan gelden dat God de gever is van het leven. De humanist en a-theist hebben niets te maken met een leven-gever. Ik meen dat deze overweging wel degelijk meespeelt bij gedachten over euthanasie. Mag de mens wel zelfstandig en in eigen verantwoording beslissen om bij ernstig lijden een eind te maken aan het hem gegeven leven
Een gelovige moet deze vraag wel beantwoorden, terwijl de humanist/a-theist deze vraag in het geheel niet kent. Deze vraagstelling heeft weinig te maken met kosten-baten, maar wel met principes.
@Peda,
Dat bedoel ik! Ik vind het moeilijk vanuit geloven, maar wie ben ik dat ik mensen die lijden aan het leven en die geen geloofsbezwaren hebben kan tegenhouden? Moeten ze lijden omdat ik gewetensbezwaar heb, voor mijzelf kan ik een keus maken, dat wel. Ook ben ik bang voor misbruik, te snel ingrijpen etc .
Maar wanneer ouderen die niet die barriere van geloven hebben en het verpleeghuis als een verschrikking zien, wie ben ik om te oordelen? Oh liever zie ik dat ze nog vele goede jaren in dat verpleeghuis hebben, met veel bezoek, aandacht en gezelligheid. Maar ik weet dat de praktijk soms anders is.
Vandaag kwam er nog een nieuws bericht langs; oudere man die waarschijnlijk maanden dood in zijn huis lag.
Een voorbeeld waargebeurd en niets overdreven,ik hou me nog in.
De zus van mijn schoonzus woonde al 25 jaar in Zuid-Afrika, ze was er samen met haar man naar toegegaan, heel avontuurlijk. Ze hadden een lodge en deden safari tochten . Hun huwelijk liep spaak en zus ontmoette een andere man; maar ze had pech. Hij dronk en werd dan agressief, ze kwam naar Nederland omdat ze hun relatie niet meer zag zitten. Maar toch was de liefde niet over en ze wilden het samen weer proberen, ze ging terug naar Afrika. Totdat hij haar op een avond totaal in elkaar sloeg met een hamer. De buren vonden haar de volgende dag. Weken in coma; mijn schoonzus is al die tijd bij haar gebleven. Toen ze uit haar coma kwam was ze blind, verlamd maar kon wel praten. Na maanden was het mogelijk om haar naar Nederland te vervoeren, ze woonde bij mijn schoonzus. Het leven had voor haar geen zin meer zij mooie vrouw van 45 jaar. Ze kreeg liefde van de hele familie van haar zus maar haar keus was duidelijk; zo wil ik niet verder leven.
Was de familie voorstander van euthanasie niet persé, maar ze wilden dat zus haar eigen keus kon maken, ook al deed het verdriet, maar ze begrepen het zo goed. Ze is gecremeerd en haar as is uitgestrooid op haar geliefde plekje in Namibie, haar zussen waren daarbij.
Waarom dit verhaal? Allereerst omdat ik niet zomaar voor of tegen kan roepen; het leven laat zien dat dat te kort door de bocht is. Ja of neen zonder dat je er iemand bij ziet die lijdt, is te makkelijk m.i. Ieder die vanuit welke gronden dan ook nooit euthanasie zou willen plegen mooi, ik hoop dat ik dat kan zeggen tot het einde. Maar ik kan niet beslissen voor hen voor wie het leven lijden is. Ook al zie ik grote problemen.
@Anja ook al zou mijn keuze misschien nooit euthanasie wezen, toch zou ik bij een geliefd persoon blijven wanneer deze dat wel wens. Dat heeft alles met liefde en mededogen te maken.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.