De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Anja (oud account) »

peda schreef:
Galenus schreef:
peda schreef:.....De gelovige kan geen openbaring afdwingen, dat zijn de regels...

Ben jij met God een aantal regels overeen gekomen? Ik weet van niets.
Geen slim antwoord. Ik ken a-theisten waarmede de discussie veel interessanter verloopt.
Inderdaad geen slim antwoord. Ik vind het een typisch JW88 antwoord en houding, maar misschien is dat toeval. Ik ken in real life best veel atheisten maar niet één daarvan heeft zo'n verbolgen en gesloten discussiehouding. Galenus heeft een paar regels opgesteld voor God en is boos dat God daar niet aan voldoet. Daarmee bevestigt hij precies wat je schreef. 8-) Dit zijn de regels waarmee en waarvan Galenus openbaring wil afdwingen, maar het lukt nog niet zo erg met dat afdwingen:
Galenus schreef:@ Pedo
Wie zegt dat God ondoorgrondelijk is? Volgens mij hebben christenen dat over Hem bedacht om op die manier onacceptabele antwoorden op pijnlijke vragen van ongelovigen en soms van zichzelf te kunnen omzeilen, hetgeen jij nu dus ook lijkt te doen. Wanneer een mens in God gelooft heeft hij toch het recht te weten waarom God de satan geschapen heeft? Kan een gelovige die vraag zomaar aan de kant schuiven? Gewoon open kaart spelen van Gods kant kan toch geen kwaad? Nu lijkt het of God met zijn ondoorgrondelijkheid wat te verbergen heeft. Waarom zou ik als ongelovige bij voorbaat moeten accepteren dat ik het antwoord toch niet zou begrijpen? Volgens mij is het éen van de twee, óf God is niet alwetend of God had met het scheppen van de duivel een duivelsplan voor ogen met slechts een mooie rol voor zijn Zoon.
8-)

@ Galenus, je gesprekspartner aan wie je je richtte heet Peda. Is het opzet dat je daar Pedo van maakte, of een verschrijving?
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 19 sep 2017, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Anja (oud account)

Galenus schreef:
peda schreef:.... Ik ken a-theisten waarmede de discussie veel interessanter verloopt.
Ik stelde mijn eerste vraag hier in het algemeen omdat die vandaag zomaar in me opkwam, dus niet aan éen persoon. Wie het verloop niet interessant vindt dan wel geen antwoord meer klaar heeft is niet verplicht nog wat te zeggen.
En zeer zeker ook niet verboden wat te zeggen, omdat ene Galenus het antwoord niet bevalt.
Solo Christo

peda
Man/Vrouw: M

Bericht door peda »

Galenus schreef:
peda schreef:.... Ik ken a-theisten waarmede de discussie veel interessanter verloopt.
Ik stelde mijn eerste vraag hier in het algemeen omdat die vandaag zomaar in me opkwam, dus niet aan éen persoon. Wie het verloop niet interessant vindt dan wel geen antwoord meer klaar heeft is niet verplicht nog wat te zeggen.
Hallo Galenus,

A-theist betekent dat je het theisme afwijst. Een primaire vereiste om iets af te wijzen, is dat je weet hebt, van wat je afwijst. Dat jij kennis hebt over het theisme heb ik uit jouw bijdragen nog niet zo direkt gemerkt. Maar het vervolg levert wellicht openingen. Mijn verwijzing
naar a-theisten waarmede het goed argumenteren is, betreft diegenen die veel weten over de vele theistische theologieen en zo'n theologie dan op een intelligente wijze in hun a-theistisch kader brengen. A-theisme voorspelen zonder diepgaand theologisch weten, is voor mij althans geen interessante discussie. Daar wees ik in mijn antwoord op. Maar het is mogelijk dat ik mij bij jou sterk vergis en dat jij een uitstekende revanche kunt leveren.
Galenus

Bericht door Galenus »

peda schreef:...Maar het is mogelijk dat ik mij bij jou sterk vergis en dat jij een uitstekende revanche kunt leveren.
Zoals ik al zei, ik stelde slechts een vraag aan gelovigen waarom God de satan heeft geschapen. Het leek mij dat wanneer je iemand aanbidt je achter zijn daden staat. De antwoorden zijn tot nu toe magertjes. Ik noem: ondoorgrondelijkheid, vrije wil van de satan, afdwingen van openbaringen niet toegestaan, regeltjes t.ov. God waar een gelovige zich aan dient te houden en te weinig theologiekennis mijnerzijds voor een interessante discussie. Jammer, ik had inhoudelijk wat meer verwacht en zeker niet dat ik door gelovigen gelijk weggezet zou worden.
Laatst gewijzigd door Galenus op 20 sep 2017, 08:42, 7 keer totaal gewijzigd.
Galenus

Bericht door Galenus »

Anja schreef: @ Galenus, je gesprekspartner aan wie je je richtte heet Peda. Is het opzet dat je daar Pedo van maakte, of een verschrijving?
Een ongelukkige verschrijving, mijn excuses richting Peda.
coby

Bericht door coby »

Galenus schreef: Het leek mij dat wanneer je iemand aanbidt je achter zijn daden staat.
Ja inderdaad, of je ze nu begrijpt of niet.
Vertaald van Gotquestions:
We kunnen niet zeker weten waarom God Lucifer heeft geschapen. Het is aanlokkelijk te denken dat dingen beter zouden zijn als God het niet had gedaan en te zeggen dat Hij het beter anders had kunnen doen. Maar dat is niet slim. Als we zeggen dat we beter weten dan God hoe het universum te regeren, is dat vallen in de zonde van de duivel zelf om zich boven God te willen stellen.

Overigens, ziet nou niemand dat die duivel nog steeds hetzelfde doet? Mensen verleiden tegen God op te staan. God is slecht. Dat zei hij direct al tegen Eva. God heeft zeker wel weer gezegd he dat je niet van die boom mag eten? Hij wil gewoon niet dat je net zo wordt als Hij.
Ik heb geleerd van Eva. Het zal me worst wezen, al wist God het wel vantevoren. Who am I?
Met 5 kilo hersens kom je er toch niet uit.

8Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen, luidt het woord des Heren. 9Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten.
Galenus

Bericht door Galenus »

coby schreef:........Het zal me worst wezen, al wist God het wel vantevoren. Who am I?
Met 5 kilo hersens kom je er toch niet uit....
Dit hoor ik vaker, een gelovige is in mijn soort vragen niet geïnteresseerd terwijl ik als ongelovige daar juist eerst een antwoord op wil hebben alvorens me tot geloven aangetrokken te voelen. Overigens zeg ik niet dat ik het beter weet dan een eventuele God, ik plaats slechts vraagtekens bij zijn doen en laten. Noem mij eens éen reden waarom God Lucifer geschapen zou kunnen hebben. Is de gedachte dat het een menselijk verzinsel is niet veel logischer?
coby

Bericht door coby »

Galenus schreef:
coby schreef:........Het zal me worst wezen, al wist God het wel vantevoren. Who am I?
Dit hoor ik vaker, een gelovige is in mijn soort vragen niet geïnteresseerd terwijl ik als ongelovige daar juist eerst een antwoord op wil hebben alvorens me tot geloven aangetrokken te voelen. Overigens zeg ik niet dat ik het beter weet dan een eventuele God, ik plaats slechts vraagtekens bij zijn doen en laten. Noem mij eens éen reden waarom God Lucifer geschapen zou kunnen hebben. Is de gedachte dat het een menselijk verzinsel is niet veel logischer?
Ja dat is waar. Ik geloof al dus dan maakt het me niet uit. Een reden: om Hem te aanbidden.
Waarom zou de mens zoiets verzinnen? Ik zou er niet op komen. Stel je gelooft niet in God. Dan wil je een verklaring hebben voor goed en kwaad en dan verzin je zoiets totaal onlogisch als een God en een engel die een duivel werd en een boom en Jezus die sterft.
Anja (oud account)

coby schreef:
Galenus schreef:
Ja dat is waar. Ik geloof al dus dan maakt het me niet uit. Een reden: om Hem te aanbidden.
Waarom zou de mens zoiets verzinnen? Ik zou er niet op komen. Stel je gelooft niet in God. Dan wil je een verklaring hebben voor goed en kwaad en dan verzin je zoiets totaal onlogisch als een God en een engel die een duivel werd en een boom en Jezus die sterft.
:lol: :kiss1: :flower1: :kiss1: :flower1: :kiss1: :flower1: :kiss1: :flower1: :kiss1: :flower1:

Wat ben je toch een heerlijk mens. :mrgreen: You make my day (dat heb je al een paar dagen gedaan trouwens, dank! Ik heb daar veel aan :flower1: ).
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 20 sep 2017, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Anja (oud account)

coby schreef:
Galenus schreef: Het leek mij dat wanneer je iemand aanbidt je achter zijn daden staat.
Ja inderdaad, of je ze nu begrijpt of niet.
Vertaald van Gotquestions:
We kunnen niet zeker weten waarom God Lucifer heeft geschapen. Het is aanlokkelijk te denken dat dingen beter zouden zijn als God het niet had gedaan en te zeggen dat Hij het beter anders had kunnen doen. Maar dat is niet slim. Als we zeggen dat we beter weten dan God hoe het universum te regeren, is dat vallen in de zonde van de duivel zelf om zich boven God te willen stellen.

Overigens, ziet nou niemand dat die duivel nog steeds hetzelfde doet? Mensen verleiden tegen God op te staan. God is slecht. Dat zei hij direct al tegen Eva. God heeft zeker wel weer gezegd he dat je niet van die boom mag eten? Hij wil gewoon niet dat je net zo wordt als Hij.
Ik heb geleerd van Eva. Het zal me worst wezen, al wist God het wel vantevoren. Who am I?
Met 5 kilo hersens kom je er toch niet uit.

8Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen, luidt het woord des Heren. 9Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten.
En zeer intelligent bovendien! Amen!
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Ja...zo hoef je niet na te denken, alleen maar aan te nemen.....heel intelligent... :geek: :w
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

coby schreef:
Galenus schreef:
Ja, en Harry Potter bestaat ook echt. Zoiets verzint een mens toch niet?
Only dead fish go with the flow
Zolderworm

callista schreef:Ja...zo hoef je niet na te denken, alleen maar aan te nemen.....heel intelligent... :geek: :w
Anja heeft een eigen definitie van het begrip 'intelligent': blindelings geloven en verder niet nadenken.
callista

Bericht door callista »

Ja..dat is overduidelijk.....maar ook met een bijbedoeling .
Door de één te prijzen is dat eigenlijk bedoeld om een ander af te katten.......

[modbreak Trajecto] Dat soort mopperende invullingen (waarbij het ook nog maar de vraag of het wel zo bedoeld is) maken de atmosfeer vervelend en het is dan ook niet de bedoeling op het forum dit te doen.
Laatst gewijzigd door callista op 20 sep 2017, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolderworm

Anja schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: God zou dan wel erg wreed zijn, als Hij van mening is dat iemand met een ondraaglijk en uitzichtloos lijden het leven niet zou mogen (laten) beëindigen. De vraag is dan of je zo'n God dan wel wilt eren.
Voorts is dan de vraag of God ook aan de dieren het leven heeft gegeven en of we hun leven dan wel mogen beëindigen. Of zijn de dieren maar dieren? Een vreemde conclusie omdat we zelf er ook uitzien als een diersoort. In de door God geschapen natuur hoeft een dier niet uitzichtloos te lijden. Als het ernstig ziek is wordt het in een mum van tijd opgegeten. Daar is euthanasie feitelijk heel gewoon. Moeten wij dan bij ernstig lijden voortleven, omdat de menselijke techniek, en een omgeving zonder roofdieren, het ons mogelijk maakt om dat te doen?
Hallo Zolderworm,

Omdat mijn geloof in een relationele God niet erg groot is, teken ik voor uitsluitend de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens. Maar een gelovige die de mens als de kroon ziet op het werk van de door God Zelve gemaakte schepping, heeft wel een extra barriere voor de kiezen . Dat de mens bijbels gezien dieren mogen nuttigen staat ( na de zondvloed ) vast. Zelf geloof ik wederom niet in het wereldwijde zondvloedverhaal en dus ook niet in de door God aan de mens verleende gunst om ( reine ) dieren te mogen consumeren. Dit neemt niet weg dat je bij geloof in een op de mens betrokken God ( Relationele God ) wel een extra barriere voor de kiezen hebt in het kader van euthanasie. Jij als psychisch monist, kent die barriere niet. In die zin leef jij als een humanist.
Nou, dat weet ik nog zo net niet, of je dan kunt zeggen dat Zolderworm als een humanist leeft. Als hij in een verpleeghuis komt, wil hij euthanasie, zegt hij. Terwijl hij in het verpleeghuis nog heel wat mensen over zijn uittredingen kan vertellen, mensen werk kan verschaffen waardoor zij zich kunnen ontwikkelen en ook brood op de plank hebben, en met een positieve geest en zijn humor een lichtje in het leven van ook die mensen kan brengen. Of, als hij dat ook niet meer zou kunnen, de verzorgers de kans kan geven om liefde en mededogen te ontwikkelen door al hun zorg voor hem. Eén vriendelijk woord, zelfs één blik kan een wending geven aan iemands leven, zonder dat de "schenker" het weet.
Ja, daarom is het ook zo jammer dat ik geen kanker heb. Dan zou ik immers zorgen voor heel wat nuttig werk voor artsen en verpleegkundigen. Zij kunnen zich dan verder ontwikkelen en hebben brood op de plank. Wat jammer toch dat ik gezond ben.
Zolderworm

callista schreef:Ja..dat is overduidelijk.....maar ook met een bijbedoeling .
Door de één te prijzen is dat eigenlijk bedoeld om een ander af te katten.......
Nee, om zich zeker te voelen in een omgeving waarin bijna niemand haar echt leuk vindt.
Anja (oud account)

callista schreef:Ja...zo hoef je niet na te denken, alleen maar aan te nemen.....heel intelligent... :geek: :w
De Liefde van God overstijgt alle kennis. En Coby schreef nog wel wat meer in haar bericht, maar het bange hart sluit zich daar vaak voor af. Best begrijpelijk, doch niet zo intelligent. Maar verstandsmensen lijken oh zo intelligent....... En niet alleen ultraorthodoxe gelovigen zijn verstandsgelovigen, ook orthodoxe atheisten zijn dat. Een gevaarlijke toestand.....

Steve Cioccolanti beschrijft vanaf de 16e minuut de twee basistypen uitstekend: https://youtu.be/Ki-sKAdXM5A

Om op jouw wijze je antwoord aan je terug te geven: "Ja......en zo hoef jij niet te voelen en niet te ervaren, alleen maar te denken....heel liefdevol..... :geek: :w "
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Anja schreef:
De Liefde van God overstijgt alle kennis. En Coby schreef nog wel wat meer in haar bericht, maar het bange hart sluit zich daar vaak voor af. Best begrijpelijk, doch niet zo intelligent.

Maar verstandsmensen lijken oh zo intelligent....... En niet alleen ultraorthodoxe gelovigen zijn verstandsgelovigen, ook orthodoxe atheisten zijn dat. Een gevaarlijke toestand.....

Steve Cioccolanti beschrijft vanaf de 16e minuut de twee basistypen uitstekend: https://youtu.be/Ki-sKAdXM5A

Om op jouw wijze je antwoord aan je terug te geven: "Ja......en zo hoef jij niet te voelen en niet te ervaren, alleen maar te denken....heel liefdevol..... :geek: :w "
Ach, wat ik allemaal heb ervaren en gevoeld daar weet jij natuurlijk alles van...... :w
Met zo'n opmerking laat je je [weer] aardig in de kaart kijken....
Orthodoxe atheïsten...... :lol: :w
Laatst gewijzigd door callista op 20 sep 2017, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)

De wereld draait niet om jou, Callista..... de bijbedoeling zit in je eigen hart maar je projecteert hem op mij. Ieder mens is een individu met zijn eigen talenten en eigenschappen. En die hebben in het geheel geen vergelijking met een ander nodig. Die gemene duistere gedachten zijn in jouzelf. Lijkt me heel naar voor je.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Jij weet donders goed wat ik bedoel Anja....verdraai het maar...met je projectie-geleuter
Anja (oud account)

callista schreef:Jij weet donders goed wat ik bedoel Anja....verdraai het maar...
Ook dit soort wantrouwigheid zit allemaal in jezelf. Dat hoeft niet zo te blijven, daar ben je alleen wel zelf bij.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Zoiets bedoel je?

"it takes a thief to catch one"
coby

Bericht door coby »

Zolderworm schreef:
Nee, om zich zeker te voelen in een omgeving waarin bijna niemand haar echt leuk vindt.
Da's ook wat kattig.
Kom kinders, laat ons gezellig samen discussieren over de satan.
Overigens, ik wou net even gaan maffen en mijn hoogst intelligente brein gaf me de oplossing op het waarom. Ik vroeg mijn pa altijd waarom en zijn antwoord vast steevast:
OMDAT IK HET ZEG!
Anja (oud account)

callista schreef:Zoiets bedoel je?

Ze zitten beiden in jezelf en de strijd zit in jezelf........ Om daarachter te komen moet je helemaal in je eigen hart afdalen. Dat vergt echter moed, lekker in het verstand blijven hangen is veel aantrekkelijker voor othodoxe atheisten.
Solo Christo

Zolderworm

Anja schreef:
callista schreef:Zoiets bedoel je?

Ze zitten beiden in jezelf en de strijd zit in jezelf........ Om daarachter te komen moet je in je eigen hart zijn. Dat vergt echter moed, lekker in het verstand blijven hangen is veel aantrekkelijker voor othodoxe atheïsten.
Iedereen die het niet eens is met Anja is ziek. :clown: