Beste Peda, ik post mijn reactie op jouw bericht maar even hier.
peda schreef:
Het probleem is dat de Triniteit naar deze wereld wordt gehaald, dan loop je regelmatig vast. Een innerGoddelijke Relatie is voor de mens niet te begrijpen, omdat het Goddelijke Zelf zich volledig onttrekt aan menselijke waarnemings- en invoelings mogelijkheden. Niet toegankelijk voor accommodatie, naar mijn stellige mening. Daarom vind ik jouw God met het Masker voor mensen theologisch veel begrijpelijker. Op grond van een vage, solistische tekst in het Johannesevangelie, waarover bovendien door deskundigen nog gestreden wordt over de oorspronkelijkheid, is door grote theologen vele honderden jaren geleden een niet te begrijpen/ werkelijk in te denken, leer van de Triniteit doordacht.
Het comma Johanneum - de omstreden tekst uit Johannes - is voor Trinitariërs van weinig betekenis en zij baseren zich veelmeer op het concilie te Nicea waar de drie-eenheid ontstaan is. 1 Johannes 5 vers 7 is ook prima te combineren met het Sabellianisme. Ik citeer de tekst er onder die kennelijk niet betwist wordt ook maar even voor de volledigheid. Merk op hoeveel die er op lijkt!
7 Want Drie zijn er Die getuigen in den hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.
8 En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot één.
In de tweede tekst staat ook onweerlegbaar dat Jezus God de Vader is. Want er staat dat Geest water en bloed is en God is Geest. Denk specifiek aan de steek die men Jezus' toebracht aan het kruis. Wat kwam er uit? Juist, water en bloed (Joh. 19:34) en zie ook Ps. 105:29. Christus is dus God de Vader die gestorven is aan het kruis. De Geest is dood geweest en weer levend geworden.
Pas zodra men Christus verhoogt zoals Mozes destijds de slang, ziet men wie hij werkelijk is en dat móet zelfs (Joh. 3:14; Joh. 12:34 ) namelijk God de Vader én God de Zoon. Er staat immers dat hij hem
zelf gegenereerd heeft?
Dát is de geestelijke drie-eenheid.
peda schreef:Wie de triniteit gaat gebruiken in een wereldse omgeving, ontkomt niet aan het praten over drie van elkaar gescheiden personen, maar personen naar menselijke voorstelling worden in de Triniteit niet bedoeld. God is in mijn optiek Zelve ook op geen enkele wijze te vergelijken met enig menselijk persoon. Menselijke vertaling van het niet vertaalbare derhalve.
Kijk maar eens hoeveel geschriften er niet verschenen zijn over het onderwerp Triniteit, dat geeft wel aan hoe ingewikkeld het thema is. De doorsnee gelovige spreekt als hij/zij de Triniteit bedoeld in termen van Goddelijke Familie en dat is volledig in strijd met de bijbelse Ene God uitspraak, waar het mono-theïsme op is gebaseerd.
De aardse triniteit is simpelweg een som die niet klopt en de aanhangers ervan blijven maar beweren dat het aan jouw onbegrip ligt. Net als balletje balletje, dat jij steeds de bal kwijt bent ligt ook aan jouw onbegrip zegt men en daar kan je niks aan doen, maar aan het eind van de rit ben je wel blut.